Vinkkejä aikaisempaan nukkumaanmenoon?
Aloin tehdä aikaista vuoroa töissä ja viikot menevät ihan sumussa kun joka päivä on hirvittävä univaje Olen tottunut menemään nukkumaan puoliltaöin, mutta pitäisi päästä uneen jo joskus kymmeneltä jos meinaisi saada riittävästi unta tällä aikataululla.
Miten te sen teette, aikaisin nukkumaan menijät?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vuorotyötä 17 vuotta aivot sumussa vaikka menisin mihin aikaan tahansa nukkumaan.
Vuorotöissä sain sentään kunnon yöunet silloin kun olin ilta- tai yövuorossa. Tää ainainen aamu on paljon hankalampaa näköjään!
- ap
Koen tavallaan olevani aamuihminen, herään luontaisesti 7.30 maissa ja saan parhaiten aikaan ennen puoltapäivää. Mutta aamuvuorot ovat aina olleet aivan kamalia. Herään kyllä klo 5 ihan ok, mutta työpäivä on kuolemanväsymystä enkä töistä tultuani kykene kuin makaamaan zombiena. Ilta- ja yövuorojen kanssa ei ongelmia ole. Pysyvä aamuvuoro olisi aivan karsea ajatus, kuolisin varmaan sydänkohtaukseen parin ensimmäisen viikon jälkeen...
Olisipa helppoa jos vain menisi aikaisemmin nukkumaan ja heti nukahtaisi. Olen sukua jossa jopa vanhat mummot eivät saa unta, jos käyvät aikaisin nukkumaan, vaan liian aikaisin nukkumaan meneminen aiheuttaa sen, että nukahtamisessa kestää normaalia kauemmin. Koko suvun sisäinen kello vain on sellainen, ettei ennen kymmentä pysty nukkumaan.
Valoisaan aikaan ulkoilu 30 min. auttaa melatoniinin erittymiseen. Esim. valkoinen ledvalo häiritsee.
Nämä älylaitteet illalla voivat häiritä nukahtamista.
Iltatoimet ajoissa, että unelle jää riittävästi aikaa.
Hyvää yötä.
Ei oikealle iltavirkulle uni tule aikaisin, vaikka miten kauan harjoittelisi. Töissä ollessa tuli aina viikolla univelkaa, koska uni ei tullut ennen kahta yöllä ja aamuherätys oli seitsemältä. Puoliunessa olin aina pitkälle aamupäivään. Nyt eläkkeellä käyn nukkumaan kolmen neljän aikaan ja nukun lähelle puolta päivää.