Finnair perii hintaa myös käsimatkatavarasta
1.6. alkaen , kun matkustat , joudut maksamaan lisähintaa käsimatkatavarasta , jos on suurempi ,kuin 40cm x 30cm x 15cm. Ei kiva.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...sitten sinne ei tosiaan mahdu edes jonkun takkia (mitä varten se hylly on tarkoitettu).
Jos siinä nyt muutaman minuutin voittaa, että pääsee nopeammin lentokentältä ulos ja taksijonoon. Jollakin lentokentillä tavarat rullaa ympyrää jo ennen kuin ehdit itse laukkuhihnalle, ei tarvi yhtään odotella.
- eriNo ei sitä ylälokeroa ole takeille tarkoitettu :D Et taida matkustaa kovin usein?
Juuri näin. Jokainen sinne takkinsa laittava tekee sen omalla vastuulla. Takki voi hajota tai likaantua pahasti siellä. Finnairin koneissa, kuten muidenkin yhtiöiden koneissa, on jokaisen matkustajan kohdalla ripustuskoukku takkia varten. Sitä ainakin itse käytän.
No eipä ole mitään ripustuskoukkuja näkynyt. Pyöräytän takin tyynyksi ja käyn nukkumaan.
Tämä uudistus ei yllätä minua. Muutama viikko sitten tulin Ranskasta Finnairin lennolla. Ns. Käsimatkatavarat olivat kyllä sellainen soppa, että oksat pois. Osan käsimatkatavaralaukut olivat niin painavia, etteivät jaksaneet nostaa niitä ylös lokeroon. Lisäksi oli iso reppu, joka ilmeisesti esitti käsilaukkua. Sitten vielä sen kokoinen käsilaukku, että huh...
Koneen henkilökunta säntäili auttamassa matkustajia, kun ylälokerot olivat täynnä ja laukut niin isoja, etteivät mahtuneet istuinten alle.
Itse kuljen mitat täyttävän repun kanssa ja olen tarkkana käsilaukun koosta... Ehkä samat säännöt ovat jatkossa kaikilla.
Joka penkin selkämyksessä on takkikoukku.
Uudistus tosiaan vähentää tuliaisten ostamista lentoasemalla.
Että mites nyt niin kävi.
Täältä poistuu asiallisia kommentteja kovaa vauhtia...
Vierailija kirjoitti:
Finski alkaa muistuttaa jo Postia. Nostetaan hinnat pilviin ja heikennetään palvelu minimiin ja vuoden kuluttua ihmetellään kun asiakkaat käyttävät mielummin kilpailevia palveluita. Sitten taas nostetaan hintoja ja heikennetään palveluja ja ihmetellään lisää.
Noin on. Vaikka tämä uudistus ei ole nyt rahallisesti suuren suuri, alkaa jotenkin tympiä tuollainen joka kohdassa kuppaaminen. Edellinen oli se istumapaikan rahastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava uudistus!
Laukut ruumaan vaan ja käsilaukku vaan koneeseen. Palataan vanhaan, hyvään aikaan.
Vanhaan hyvään aikaan ruumaan sai laittaa laukun ilman lisämaksua. Tuskin siihen ollaan palaamassa.
Miksi ei voi ostaa sen luokan lippua mihin matkalaukku ruumaan kuuluu hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Tax freet sitten kai lopettaa viinan ja karkkien myynnin, ynnä hajuvesien tms. romppeen.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa lukea? Kyseisessä uudistuksessa tulee uusi lipputyyppi Superlight, johon kuuluu vain tämä pieni penkin alle sijoitettava laukku. Muissa lipputyypeissä saa edelleen ottaa normaalikokoisen käsimatkatavaran ja toisen pienemmän.
Kyseessä on siis samanlainen muutos kuin aikoinaan kun Finnairille tuli Economy Light-lippu, joka ei sisällä ruumaan laitettavaa matkalaukkua. Aiemmin kaikissa Finnairin lipuissa ruumalaukku kuului hintaan.
Käytännössä tällä ei ole tarkoitus sujuvoittaa mitenkään lentoa vaan rahastaa kun tuodaan uusi lippu, joka korvaa entisen halvimman lipun. Nyt joutuu maksamaan enemmän jos haluaa normaalikokoisen käsimatkatavaralaukun lentokoneeseen eli Finnair saa tuloja enemmän.
Totta, mutta vaikka sen kultakirjaimin selittäisi ihmisille, niin ei mene kaikille jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tax freet sitten kai lopettaa viinan ja karkkien myynnin, ynnä hajuvesien tms. romppeen.
Ei, vaan tämän yhden lipputyypin ostajilla ei ole ehkä paljon ylimääräistä tilaa yhdessä sallitussa penkin alle menevässä laukussa (voi ostaa lisälaukun). Muunlaisen lipputyypin ostajat voivat edelleenkin ostaa kentältä tuotteita (lentolaukku ja pieni laukku).
Hyvä. Raha puhuu ja kaikki viiden kapsäkin kanssa tulevat kassialmat joutuvat laittamaan laukkunsa ruumaan. Käytän Finnairia. Kesällä erehdyin ottamaan KLM:n lennot matkustaessani
Portigaliin (Lissabonin kautta Pragaan). Joka lento oli paljon myöhässä. Sää oli kuulemma huono. Sentään uuselleenreititys toimi Amsterdamissa, mutta Ruotsin kautta jouduttiin palaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihana kun voi kantaa vain takkia ja omaa pientä kirjekuorilaukkua. Laukussa on kännykkä, passi, oleelliset paperit ja kukkaro. Ei kai sitä ihminen tarvitse liikkuessa paikasta toiseen muuta?
Et ole tainnut oikeasti paljon matkustaa? Sen verran usein on syystä tai toisesta joutunut jäämään matkan varrella yllättäen hotelliin yöksi, että todellakin otan käsimatkatavaroihin mukaan hygieniatarvikkeet ja vaihtovaatteet, kirjan ja tabletin.
Olen mä jonkun verran matkustanut. Lennän neljä kertaa vuodessa Eurooppa (ARN) - Jenkkilä (ORD) -väliä ja nuo eivät ole yleensä edes päätepysäkkejä. Euroopan sisällä kolmesta neljään lentoa vuodessa ja Pohjois-Amerikassa noin kuusi lentoa. Nämä siis edes-takaisin. Osa työmatkaa ja osa henkilökohtaista. Asunnot löytyy Ruotsissa ja Chicagossa, muulla perheellä on asunto Suomessa ja Sveitsissä. Jokusen kerran on tullut roudattua parin kuukauden tavarat paikasta toiseen. Ruumalaukussa on vielä se kätevä, että niitä ei tartte ottaa pois missään vaiheessa vaan ne tulee mukana. Sulle on näköjään käynyt todella ikävästi. Yleensä mä olen istunut lentokentällä sen melkein vuorokauden vaihtoajan ja ostan sitten pidemmällä vaihdolla vaikka uudet alusvaatteet kentältä jos tällainen tilanne tulee eteen. Tosin mulla on yleensä erilaisia virityksiä, että ei ihan heti ole vaatteet vaihtokunnossa. Hotelleissa olen niin kyllästynyt olemaan, että mielummin vietän aikani sitten siellä kentällä. Ei ole sentään ollut tarvetta odottaa paria vuorokautta pidempään kentällä.
No jos Yhdysvaltoihin matkustaa ja sieltä vielä jatkaa lentokoneella eteenpäin niin laukku täytyy hakea laukkuhihnalta ja viedä taas tiskille itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin, koska minkään muun lentoyhtiön tai lipputyypin asiakkaita ei tax freessä käy.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein reiluinta kaikille matkustajille olisi, jos jokainen matkustaja joutuisi kaikkine matkatavaroineen astumaan punnittavaksi. Sen jälkeen hinta määräytyisi kilojen mukaan. Lipun hinta olisi esim 190 euroa 60kg kokonaispainoon asti, mutta siitä ylöspäin jokainen kilo maksaisi lisää. Silloin varmaan mukaan otettaisiin vain kaikkein tarpeellisimmat asiat.
Tuo olisi syrjivää pidempiä kohtaan. 155-senttinen ihminen painaa normaalipainoisena vähemmän kuin 185-senttinen.
Minä kyllä otan vastedeskin käsimatkalaukun kabiiniin. Syynä se, että viimeisten viiden vuoden aikana on ainakin osa ruumaan laitetuista matkatavaroista ollut kymmenisen kertaa kateissa. Ei ole kiva kärvistellä useita päiviä tai jopa viikkoa ilman omia vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Korvaukset ovat olemattomat ja se vaiva lähteä hommaamaan toppahousuista alusvaatteisiin kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä otan vastedeskin käsimatkalaukun kabiiniin. Syynä se, että viimeisten viiden vuoden aikana on ainakin osa ruumaan laitetuista matkatavaroista ollut kymmenisen kertaa kateissa. Ei ole kiva kärvistellä useita päiviä tai jopa viikkoa ilman omia vaatteita ja hygieniatarvikkeita. Korvaukset ovat olemattomat ja se vaiva lähteä hommaamaan toppahousuista alusvaatteisiin kaikkea.
Aivan, sinulla on täysi oikeus tehdä niin. Ei sitä ole missään kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne meinaa siinä lähtöportilla tsekata jokaisen lentolaukun, että onko se maksettu etukäteen vai ei? Vai tuleeko digitaaliseen lippuun siitä merkintä?
Varmaan aikamoista sirkusta tulee olemaan lähikuukaudet (eikä nopeuta matkaan lähtöä yhtään), sillä tämä tieto ei kuitenkaan tavoita kaikkia finskin siivillä matkustavia.
Onko Finnait ilmoittanut jo, että paljonko siitä lentolaukusta joutuu maksamaan, jos ei sisälly ostetun lipun hintaan?
Mulla on lentoliput syksyksi ja tänään tuli tekstari tästä muutoksesta Finnairilta vaikka tämä ei meitä koske kun liput on jo ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä mikään estäkään, saahan sen viedä edelleenkin. Maksusta.
Tämä johtuu siitä että ihmiset ovat lihavampia kuin ennen, ei mahdu niin paljon tavaraa enää kyytiin. Syökää vaan lisää karkkia ja pullaa niin kohta ei saa ottaa tavaraa enää ollenkaan.
Juu, ei ole entiseen paluuta. Siitäkin maksetaan eri maksu, että saa istua lennolla ukkonsa vieressä. Ennen se oli ilmaista huvia.