Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair perii hintaa myös käsimatkatavarasta

Vierailija
16.05.2023 |

1.6. alkaen , kun matkustat , joudut maksamaan lisähintaa käsimatkatavarasta , jos on suurempi ,kuin 40cm x 30cm x 15cm. Ei kiva.

Kommentit (241)

Vierailija
141/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun on aina yrittänyt pitää käsimatkatavaran määrän kohtuullisena, sapettaa ne tyypit, jotka tulevat koneeseen lentolaukun, repun, ostoskassin ja päällysvaatteiden kanssa ja vievät kaiken tilan. Samat tyypit ovat usein vielä niitä, jotka jatkuvasti kesken lennon ovat kaivamassa jotain sieltä kamoistaan. Prkl.

Vierailija
142/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastrupissa ovat jo pidempään olleet tiukkoja käsipakaasien mittojen suhteen.

Samoin Arlandassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella onnellinen jos tuo on oikeasti tapahtumassa ja alan käyttämään entistä enemmän Finnairia. Nyt olen lentänyt SAS:lla, BA:lla ja AA:lla pääasiassa. Jos vaikka saadaan ne halvalla lentävät suomalaiset vielä pois sieltä matkustamosta niin aina parempi. Mulla ei ole ikinä, siis ei ikinä ollut ongelmia matkalaukkujen laitossa ruumaan. Laukut ovat päätyneet aina oikeaan paikkaan ja ihana kun voi kantaa vain takkia ja omaa pientä kirjekuorilaukkua. Laukussa on kännykkä, passi, oleelliset paperit ja kukkaro. Ei kai sitä ihminen tarvitse liikkuessa paikasta toiseen muuta?

Aina kun koneeseen tulee näitä, jotka roudaavat puolta omaisuutta mukanaan käsimatkatavaroissa niin on ongelmia. Yllättäen nämä ihmiset ovat myös niitä, jotka ovat aina niin jumalattoman kiireisiä seisomaan sinne paikallisen kulkuvälineen pysäkille. Aloittavat sen tavaroiden kanssa puljaamisen kun kone on saanut renkaat juuri maahan, turvavyövalo päällä vielä ja tukkivat omalla toiminnallaan kaikkien muiden, oikeasti niiden kiireellisten vaihtajien, liikkumisen. Mulla on toisinaan Heathrowssa tai Madridissa alle tunnin vaihtoaika kun lennän Jenkkeihin ja voin sanoa, että nämä käsimatkoilla matkustavat ovat pääasiassa täysiä typeryksiä. Olen nykyään sen verran itsekäs, että otan takkini ja pikkunyssäkkäni ja ihan törkeästi runnon itseni näiden läpi, että pääsen koneesta joskus ulos. Varaan paikkani nykyään myös mahdollisimman läheltä ovea, että pääsen tarvittaessa pihalle ennen kuin karjalauma saapuu.

Ollaan kyllä ihan eri kastia, mutta pakko mainita kuitenkin, että minulla pitää tosiaan olla myös kaikki lääkkeetkin resepteineen matkustamossa. Ja niitä on, ehkä monien kirjoittajien mielestä minun pitäisi maata vaan kotona odottaen kuolemaa, olenhan sairas ja köyhäkin. Silti olen uskaltanut matkustaa muutaman kerran, koska  rakastan uimista ja  hotelleissa pystyy jopa nukkumaan kun lämpötila ei ole lähes +30C kuten kotonani hellekausina. No enää en matkusta, koska olen eläkkeellä eikä siihen ole enää varaa. 

Vierailija
144/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa pitäisi olla käytössä sellainen laatikko, jossa testataan mahtuuko käsimatkatavara mittoihin. Sitten vain armottomasti ylisuuret kamat lisämaksusta ruumaan.

Vierailija
145/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kyllä ärsyttää kun persaukinen jengi täyttää cabinin ylisuurilla käsimatkatavaroillaan piheyttään, joten muutos käy hyvin mulle.

Vierailija
146/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa lukea? Kyseisessä uudistuksessa tulee uusi lipputyyppi Superlight, johon kuuluu vain tämä pieni penkin alle sijoitettava laukku.

Juu, et osaa lukea. Kas kun tämä uusi lipputyyppi korvaa sen entisen Economy Lightin, mutta Finnairin tiedotuskielellä sitä kutsutaan uudeksi lipputyypiksi, jotta Finnairin tiedostuskieltä osaamattomat eivät näe asiassa ongelmaa.

Finnair olisi voinut myös mainostaa, miten tämä muutos vähentää polttoainepäästöjä. Tosin viimeksi kävi pieni kämmi päästöjen kanssa, kun valtaisan mainoskampanjan aikana selvisi, että Finnair käyttää uutta mainostamaansa vähäpäästöistä kerosiinia vain 0,00001%:ssa lennoistaan.

Light-lippu, joka sisältää pienen laukun ja käsimatkatavaran, on edelleen saatavilla kaukolennoille ja Euroopan-matkojen businessluokkaan. Tämä tarkoittaa myös sitä, että kun Euroopan-lentosi yhdistyy kaukolentoon, matkasi katsotaan kaukolentomatkaksi ja Light-lippu on tarjolla myös matkan Euroopan-osuudelle.

Ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
147/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finnair alkaa muistuttaa päivä päivältä enemmän Ryanairia. Koht wc käyntikin muutetaan maksulliseksi.

Mutta siitä huolimatta kansa haluaa maksaa "sinivalkoisista siivistä".

Jos olisi vaihtoehtoja, en maksaisikaan. Mutta nythän siinä käy vielä niin, että vaikka ostat toiselta yhtiöltä lipun, lennon operoi siltikin sinivalkoiset hapannaamat 😌

Ehkä jonain päivänä taas asun jossain muualla missä on muitakin vaihtoehtoja.

Sinivalkoiset tulee nyt vasta muiden perässä. Mm. laukkutehtaatkin ovat jo alkaneet valmistaa näillä pienemmillä mitoilla olevia "matkalaukkuja", joten ei tämä mikään uusi asia ole.

Vierailija
148/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Finnair antaa mitat laukuille niin niitä ei kukaan tarkista ellei ne selvästi pullota = tungettu tavaraa täyteen.

Air Francella on yksi tiukimmat mittarajoitukset matkalaukuille, mutta niin vaan hyvin monella niiden koko on paljon isompi. Eli voitte jatkossakin viedä tavaraa samallalailla kuin ennen, loppujen lopuksi se perustuu siihen että asiakkaat toteuttavat Finnairin "vaatimusta".

Lupaavat ainakin omilla sivuillaan muutosta tuohon valvontaa. Olisivat vain hoitaneet sen valvonnan aiemmin, niin näihin muutoksiin ei olisi ollut tarvetta. Itse odotan innolla sitä, että liian suurilla käsimatkatavaramäärillä matkustavilta aletaan kerätä ylimääräisiä nyssäköita pois. Saa nähdä toteutuuko.

Ja ei tuo "toimi" meidän ehkä tunnollisten, ehkä jopa yli-sellaisten, ihmisten kohdalla. Tiedän, että en vain osaisi ottaa mukaan enempää käsimatkatavaroita kuin on sallittu vaan punnitsen ja mittaan laukut tarkkaan huolimatta tarkastustodennäköisyydestä

Vierailija
149/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne meinaa siinä lähtöportilla tsekata jokaisen lentolaukun, että onko se maksettu etukäteen vai ei? Vai tuleeko digitaaliseen lippuun siitä merkintä?

Varmaan aikamoista sirkusta tulee olemaan lähikuukaudet (eikä nopeuta matkaan lähtöä yhtään), sillä tämä tieto ei kuitenkaan tavoita kaikkia finskin siivillä matkustavia. 

Onko Finnait ilmoittanut jo, että paljonko siitä lentolaukusta joutuu maksamaan, jos ei sisälly ostetun lipun hintaan?

Vierailija
150/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein reiluinta kaikille matkustajille olisi, jos jokainen matkustaja joutuisi kaikkine matkatavaroineen astumaan punnittavaksi. Sen jälkeen hinta määräytyisi kilojen mukaan. Lipun hinta olisi esim 190 euroa 60kg kokonaispainoon asti, mutta siitä ylöspäin jokainen kilo maksaisi lisää. Silloin varmaan mukaan otettaisiin vain kaikkein tarpeellisimmat asiat. 

Vierailija
151/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samat säännöt on esim. SAS:illa. Eiköhän tämä kohta ole standardi kaikilla lentöyhtiöillä.

Aika moni kommentoi että vaihtaa lentoyhtiötä?

Olisi kiva tietää mihin vaihdatte. Tällä annetaan ymmärtää että joka kaupunkiin lentää se 10 lentoyhtiötä, sen kun valitset niistä?!?

No mä ainakin voin lentää Helsingistä suoraan Finnairin lisäksi Norwegianilla, SAS:lla, Lufthansalla, Air Francella, British Airwaysilla, Air Balticilla, KLM:llä, Turkish Airlinesilla, Ryanairilla jne.. Vaihtoehtoja todellakin löytyy. 

Minua ei haittaa puolentoista tunnin paussi matkassa vaihtolentoa odottaessa esimerkiksi Münchenin kentällä. Etenkin kuin hinnat on paljon edullisemmat lähes jokaisella muulla yhtiöllä kuin Finnairilla. 

Vierailija
152/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö ihmiset, miten pieni tuo sallittu käsimatkatavara jatkossa on?

40 cm korkea ja 15 cm paksu tarkoittaa että monet tavallisista läppärilaukuista ovat liian suuria ja ne pitää laittaa lisämaksusta ruumaan. Käytännössä tuo sallittu on sellainen pikku koulureppu, vetoisuus 20 litraa.

Ei tuohon mahdu käytännössä oikein mitään. Just saa käsilaukun sisällön mahdutettua, vaihto alusvaatteet ja t-paidan. 

Vierailija
153/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...sitten sinne ei tosiaan mahdu edes jonkun takkia (mitä varten se hylly on tarkoitettu).

Jos siinä nyt muutaman minuutin voittaa, että pääsee nopeammin lentokentältä ulos ja taksijonoon. Jollakin lentokentillä tavarat rullaa ympyrää jo ennen kuin ehdit itse laukkuhihnalle, ei tarvi yhtään odotella.

- eri

No ei sitä ylälokeroa ole takeille tarkoitettu :D Et taida matkustaa kovin usein?

Juuri näin. Jokainen sinne takkinsa laittava tekee sen omalla vastuulla. Takki voi hajota tai likaantua pahasti siellä. Finnairin koneissa, kuten muidenkin yhtiöiden koneissa, on jokaisen matkustajan kohdalla ripustuskoukku takkia varten. Sitä ainakin itse käytän.

Vierailija
154/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Finnair antaa mitat laukuille niin niitä ei kukaan tarkista ellei ne selvästi pullota = tungettu tavaraa täyteen.

Air Francella on yksi tiukimmat mittarajoitukset matkalaukuille, mutta niin vaan hyvin monella niiden koko on paljon isompi. Eli voitte jatkossakin viedä tavaraa samallalailla kuin ennen, loppujen lopuksi se perustuu siihen että asiakkaat toteuttavat Finnairin "vaatimusta".

Lupaavat ainakin omilla sivuillaan muutosta tuohon valvontaa. Olisivat vain hoitaneet sen valvonnan aiemmin, niin näihin muutoksiin ei olisi ollut tarvetta. Itse odotan innolla sitä, että liian suurilla käsimatkatavaramäärillä matkustavilta aletaan kerätä ylimääräisiä nyssäköita pois. Saa nähdä toteutuuko.

Saapas nähdä, miten käytännössä valvovat asiaa. Siinä nimittäin boarding voi venähtää nykyisestä. 

Vierailija
155/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella onnellinen jos tuo on oikeasti tapahtumassa ja alan käyttämään entistä enemmän Finnairia. Nyt olen lentänyt SAS:lla, BA:lla ja AA:lla pääasiassa. Jos vaikka saadaan ne halvalla lentävät suomalaiset vielä pois sieltä matkustamosta niin aina parempi. Mulla ei ole ikinä, siis ei ikinä ollut ongelmia matkalaukkujen laitossa ruumaan. Laukut ovat päätyneet aina oikeaan paikkaan ja ihana kun voi kantaa vain takkia ja omaa pientä kirjekuorilaukkua. Laukussa on kännykkä, passi, oleelliset paperit ja kukkaro. Ei kai sitä ihminen tarvitse liikkuessa paikasta toiseen muuta?.

No tosi kiva, ettei sinulla ole koskaan ollut ongelmia! Minulla on.

Esimerkkeinä: Lento Irlantiin, välilasku Heathrowssa. Gaala-illallinen 3 h perille pääsystä. Laukku jäi ties minne ja iltapuku, korkkarit ja meikit siellä laukussa.

Toisen kerran suuntana Sisilia ja kiertomatka siellä. Vaihto Amsterdamissa, jonne laukku jäi. Se laukku sitten seurasi meitä kiertomatkalla aina päivän jäljessä ja saapui seuraavaan hotelliin, kun me olimme jo lähteneet.

Kolmas kerta :Suora lento Pisasta Bretagneen peruttiin ja reititettiin uudelleen 4(!) eri koneella. Bretagnessa oli iso pitkän vkl mittainen kilpailu, jonka tuomaroinnissa olisi tarvittu edustusasuja, jotka olivat siinä matkalaukussa, joka viimein saapui kolhittuna ja rikottuna kotiin matkan jo päätyttyä.

Mutta minä matkustankin paljon, joten näistä viisastuneena matkustan AINA käsimatkatavaroilla ja jos on pidempi matka, on minulla ruumaan menevän laukun lisäksi silti vielä käsimatkatavara.

Sitäpaitsi on mukavaa olla jo kaukana kentältä siinä vaiheessa, kun muut vielä odottelevat laukkujaan. Ja lähtiessä ei tarvitse jonottaa mihinkään luukulle, vaan painelee käsimatkatavaransa kanssa Fast trackista läpi suoraan koneeseen.

No kauan siihen meni ennen kuin opit läksysi.

Vierailija
156/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa lentolaukku on lisämaksullinen ja tasoetuna maksuton eli saatat maksaa etkä tiedä mahtuuko se lentolaukku sittenkään sinne hyllylle. Sitten tämä tsekkaushässäkkä lisäksi.

Vierailija
157/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka paikassa pitäisi olla käytössä sellainen laatikko, jossa testataan mahtuuko käsimatkatavara mittoihin. Sitten vain armottomasti ylisuuret kamat lisämaksusta ruumaan.

Ainakin Finnair ilmoitti, että tulee valvomaan laukkujen kokoa, ja se onkin hyvä, koska moni tunnollinen ihminen maksaa laukuistaan, niin ei olisi reilua, että jotkut menisivät pummilla.

Vierailija
158/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saapas nähdä, miten käytännössä valvovat asiaa. Siinä nimittäin boarding voi venähtää nykyisestä. 

Yleensä se jono on boardauksen jälkeen. Onhan sitä tyyppejä, jotka yrittää mennä väärän boardausryhmän vuorollakin koneeseen, mutta ne komennetaan odottamaan. On hyvä, että jos on sääntö, niin sitä valvotaan. Pari kertaa kun joutuu maksamaan reippaasti ylihintaa käsimatkatavarastaan, niin jos oppisi.

Vierailija
159/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uudistus! Jos haluaa lisämukavuutta ja ekstratilaa, siitä voi silloin maksaa. Sama kuin muissakin palveluissa; jos ei ole varaa, silloin valitaan edullinen vaihtoehto, johon ehkä kuluu vähän enemmän aikaa.

Vierailija
160/241 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän minä työkseni matkustava tulen sen ilmaisen isomman käsimatkatavaran kanssa sinne koneeseen, kun tasoetu ei enää salli ruumalaukkua ilman lisämaksua.

Niinhän sinä luulet. Laukun pitää mahtua istuimen alle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän