Finnair perii hintaa myös käsimatkatavarasta
1.6. alkaen , kun matkustat , joudut maksamaan lisähintaa käsimatkatavarasta , jos on suurempi ,kuin 40cm x 30cm x 15cm. Ei kiva.
Kommentit (241)
Lensin Finnairilla mannertenvälisen lennon nyt ensimmäistä kertaa koronan jälkeen. Oli kyllä kalsea kokemus. Luulen, että lentohenkilökuntakin on näistä säästötoimista stressaantunut. Halusin toisen viinin ruuan kanssa, ja se toinenhan on jo maksullinen. Jotenkin tuntuivat selittävän kuin älyllisesti haastavalle yksilölle, että tämä sitten maksaa erikseen. Ei kerran, vaan toisenkin, vaikka jo huiskuttelin luottokorttiani.
Samoin en saanut apua, kun jatkolento maan sisällä näytti menevän plörinäksi. Ainoastaan yhden jatkolennon asiakkaita tunnuttiin huomioivan. Kun kysyin omastani, sain vain vastauksen, että ei kannata sitten jäädä ostoksille lentokentälle. Ihan kuin mä sinne olisin jäänyt.
Sain koneesta lähdettyä express kuoren ja menin niin nopeasti kuin itsestäni oli kiinni jatkolennon portille. Sehän oli sitten kiinni. Finnair kiltisti maksoi yöpymiseni lentokenttähotellissa ja aamiaisen, joten kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Loistava uudistus!
Laukut ruumaan vaan ja käsilaukku vaan koneeseen. Palataan vanhaan, hyvään aikaan.
Vanhaan hyvään aikaan ruumaan sai laittaa laukun ilman lisämaksua. Tuskin siihen ollaan palaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava uudistus!
Laukut ruumaan vaan ja käsilaukku vaan koneeseen. Palataan vanhaan, hyvään aikaan.
Vanhaan hyvään aikaan ruumaan sai laittaa laukun ilman lisämaksua. Tuskin siihen ollaan palaamassa.
Useinmiten laukku myös saapui perille yhdessä matkustajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lensin Finnairilla mannertenvälisen lennon nyt ensimmäistä kertaa koronan jälkeen. Oli kyllä kalsea kokemus. Luulen, että lentohenkilökuntakin on näistä säästötoimista stressaantunut. Halusin toisen viinin ruuan kanssa, ja se toinenhan on jo maksullinen. Jotenkin tuntuivat selittävän kuin älyllisesti haastavalle yksilölle, että tämä sitten maksaa erikseen. Ei kerran, vaan toisenkin, vaikka jo huiskuttelin luottokorttiani.
Samoin en saanut apua, kun jatkolento maan sisällä näytti menevän plörinäksi. Ainoastaan yhden jatkolennon asiakkaita tunnuttiin huomioivan. Kun kysyin omastani, sain vain vastauksen, että ei kannata sitten jäädä ostoksille lentokentälle. Ihan kuin mä sinne olisin jäänyt.
Sain koneesta lähdettyä express kuoren ja menin niin nopeasti kuin itsestäni oli kiinni jatkolennon portille. Sehän oli sitten kiinni. Finnair kiltisti maksoi yöpymiseni lentokenttähotellissa ja aamiaisen, joten kiitos siitä.
Lisään vielä, että mulle tuli tunne, että suomea puhuvana sain huonompaa, tai ainakin hitaampaa, palvelua. Asun pysyvästi ulkomailla ja nytkin olin vain Suomessa käymässä. Ruotsia ja englantia puhuvat joko olivat kärsimättömämpiä tai sitten vain heidät huomioitiin ensiksi muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa lukea? Kyseisessä uudistuksessa tulee uusi lipputyyppi Superlight, johon kuuluu vain tämä pieni penkin alle sijoitettava laukku.
Juu, et osaa lukea. Kas kun tämä uusi lipputyyppi korvaa sen entisen Economy Lightin, mutta Finnairin tiedotuskielellä sitä kutsutaan uudeksi lipputyypiksi, jotta Finnairin tiedostuskieltä osaamattomat eivät näe asiassa ongelmaa.
Finnair olisi voinut myös mainostaa, miten tämä muutos vähentää polttoainepäästöjä. Tosin viimeksi kävi pieni kämmi päästöjen kanssa, kun valtaisan mainoskampanjan aikana selvisi, että Finnair käyttää uutta mainostamaansa vähäpäästöistä kerosiinia vain 0,00001%:ssa lennoistaan.
Finski alkaa muistuttaa jo Postia. Nostetaan hinnat pilviin ja heikennetään palvelu minimiin ja vuoden kuluttua ihmetellään kun asiakkaat käyttävät mielummin kilpailevia palveluita. Sitten taas nostetaan hintoja ja heikennetään palveluja ja ihmetellään lisää.
Just olin lennolla ja harmitti kun porukka roudaa koneeseen cabinlaukun repun ja olkalaukun ja vielä kentän ostokset. Vähänkö menee aikaa kun ihmiset tunkevat romujaan hyllyille noustessa ja laskun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin. Koneeseen tullaan kolmen laukun kanssa ja aina on jollakin hankaluuksia saada se mahtumaan ylähyllylle.
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finnair alkaa muistuttaa päivä päivältä enemmän Ryanairia. Koht wc käyntikin muutetaan maksulliseksi.
Mutta siitä huolimatta kansa haluaa maksaa "sinivalkoisista siivistä".
Jos olisi vaihtoehtoja, en maksaisikaan. Mutta nythän siinä käy vielä niin, että vaikka ostat toiselta yhtiöltä lipun, lennon operoi siltikin sinivalkoiset hapannaamat 😌
Ehkä jonain päivänä taas asun jossain muualla missä on muitakin vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella onnellinen jos tuo on oikeasti tapahtumassa ja alan käyttämään entistä enemmän Finnairia. Nyt olen lentänyt SAS:lla, BA:lla ja AA:lla pääasiassa. Jos vaikka saadaan ne halvalla lentävät suomalaiset vielä pois sieltä matkustamosta niin aina parempi. Mulla ei ole ikinä, siis ei ikinä ollut ongelmia matkalaukkujen laitossa ruumaan. Laukut ovat päätyneet aina oikeaan paikkaan ja ihana kun voi kantaa vain takkia ja omaa pientä kirjekuorilaukkua. Laukussa on kännykkä, passi, oleelliset paperit ja kukkaro. Ei kai sitä ihminen tarvitse liikkuessa paikasta toiseen muuta?
Aina kun koneeseen tulee näitä, jotka roudaavat puolta omaisuutta mukanaan käsimatkatavaroissa niin on ongelmia. Yllättäen nämä ihmiset ovat myös niitä, jotka ovat aina niin jumalattoman kiireisiä seisomaan sinne paikallisen kulkuvälineen pysäkille. Aloittavat sen tavaroiden kanssa puljaamisen kun kone on saanut renkaat juuri maahan, turvavyövalo päällä vielä ja tukkivat omalla toiminnallaan kaikkien muiden, oikeasti niiden kiireellisten vaihtajien, liikkumisen. Mulla on toisinaan Heathrowssa tai Madridissa alle tunnin vaihtoaika kun lennän Jenkkeihin ja voin sanoa, että nämä käsimatkoilla matkustavat ovat pääasiassa täysiä typeryksiä. Olen nykyään sen verran itsekäs, että otan takkini ja pikkunyssäkkäni ja ihan törkeästi runnon itseni näiden läpi, että pääsen koneesta joskus ulos. Varaan paikkani nykyään myös mahdollisimman läheltä ovea, että pääsen tarvittaessa pihalle ennen kuin karjalauma saapuu.
Olet itse tässä se urpo, ja ainoa asia missä tässä toimit oikein on se, että varaat paikan uloskäynnin vierestä jos olet kiireinen. Mikään ei oikeuta sinua runnomaan itseäsi ihmisiä kiilaten, ja on oma mokasi jos olet liian tiukalla vaihdolla liikenteessä, etkä ole varmistanut nopeaa poistumista.
Ihan positiivinen asia. Nythän siellä ihmiset ovat tunkeneet isoja laukkuja kaikki lokerot täyteen, ne jotka tulee viimeisenä eivät saa omiaan minnekään mahtumaan. Itse pidän yleensä laukkuni penkkini alla mutta viimeksi joku oli sotkenut ylälokerossa olevan vaalean takkini vetolaukkunsa pskaisiin pyöriin.
Tervetullut uudistus mielestäni.
Paljonko se lentolaukun vieminen koneeseen nyt sitten maksaa halvimmilla lipputyypeillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihana kun voi kantaa vain takkia ja omaa pientä kirjekuorilaukkua. Laukussa on kännykkä, passi, oleelliset paperit ja kukkaro. Ei kai sitä ihminen tarvitse liikkuessa paikasta toiseen muuta?
Et ole tainnut oikeasti paljon matkustaa? Sen verran usein on syystä tai toisesta joutunut jäämään matkan varrella yllättäen hotelliin yöksi, että todellakin otan käsimatkatavaroihin mukaan hygieniatarvikkeet ja vaihtovaatteet, kirjan ja tabletin.
Olen mä jonkun verran matkustanut. Lennän neljä kertaa vuodessa Eurooppa (ARN) - Jenkkilä (ORD) -väliä ja nuo eivät ole yleensä edes päätepysäkkejä. Euroopan sisällä kolmesta neljään lentoa vuodessa ja Pohjois-Amerikassa noin kuusi lentoa. Nämä siis edes-takaisin. Osa työmatkaa ja osa henkilökohtaista. Asunnot löytyy Ruotsissa ja Chicagossa, muulla perheellä on asunto Suomessa ja Sveitsissä. Jokusen kerran on tullut roudattua parin kuukauden tavarat paikasta toiseen. Ruumalaukussa on vielä se kätevä, että niitä ei tartte ottaa pois missään vaiheessa vaan ne tulee mukana. Sulle on näköjään käynyt todella ikävästi. Yleensä mä olen istunut lentokentällä sen melkein vuorokauden vaihtoajan ja ostan sitten pidemmällä vaihdolla vaikka uudet alusvaatteet kentältä jos tällainen tilanne tulee eteen. Tosin mulla on yleensä erilaisia virityksiä, että ei ihan heti ole vaatteet vaihtokunnossa. Hotelleissa olen niin kyllästynyt olemaan, että mielummin vietän aikani sitten siellä kentällä. Ei ole sentään ollut tarvetta odottaa paria vuorokautta pidempään kentällä.
Viimeksi muutama vuosi sitten ainakin lomalennolla piti kassit kaivaa pois penkkien alta, ja ahtaa lokeroihin, turvallisuussyistä! Ei tosin ollut kyse Finnairista enkä muista dementikkona mikä yhtiö se oli, matka oli Tjäreborgin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi muutama vuosi sitten ainakin lomalennolla piti kassit kaivaa pois penkkien alta, ja ahtaa lokeroihin, turvallisuussyistä! Ei tosin ollut kyse Finnairista enkä muista dementikkona mikä yhtiö se oli, matka oli Tjäreborgin.
Istuit varmaankin varauloskäyntipaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuit varmaankin varauloskäyntipaikalla.
En istunut. Muistelen, että tuo koski kaikkia, kun itse selkävammaisena jouduin ahtamaan lokeroon (joka oli jo valmiiksi täynnä) omaa laukkuani. Jonka siis kuvittelin voivani pitää istuimen alla,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava uudistus!
Se oli aikaa ennen halpamatkoja. Aivan eri maailma. Harva enää haluaa palata takaisin aikaan jolloin lipun hintaan kyllä kuului ruumalaukku, paikan valinta jne., mutta olivatpa liput sitten myös kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Huono ja hankala muutos - oletetaan varmasti yleisesti ottaen, että ei-halpalentoyhtiöyhtiöillä saa ilman lisämaksuja ottaa matkustamoon lentolaukun, jonka kokoisia edelleen markkinoidaan käsimatkatavaralaukkuina. Monet ihmiset, kuten minä, ovat hankkineet kalliin laukun juuri käsimatkatavaralaukuksi. Joo sen voi laittaa ruumaan (tai maksaa sitä lisämaksua), mutta olen hankkinut sen arvokkaan laadukkaan laukun juuri siksi, että se on kätevä matkoilla, joilla en tarvitse ruumalaukkua ja saan sen pidettyä matkassa varmasti (/ei mene mahdollisesti vaikka väärään koneeseen).
Tosiaan ruumaan meneviä kolhitaan ja viskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi on ihan oikein. Matkatavaran määrä, mitä jengi roudaa matkustamoon onkin ollut ihan älytön.
Samaa mieltä, asiakkaat ovat itse saaneet tuon aikaiseksi. Joka paikka tavaraa täynnä melkein lehmästä hevoseen, luukut aukeavat kesken lennon, lennot lähtevät myöhässä kun lentoemännät yrittäävät saada tavarat turvallisesti johonkin jne.
Se on aika tarkkaan tuplasti A4 paperiarkin (210mm297mm) kokoinen eli A3 paperiarkki 15 cm paksuna.