Uusien joulukoristeiden ostamisesta
Heitättekö te tosiaan joka vuosi vanhat koristeet pois ja ostatte uudet? Meillä käytetään kyllä samoja koristeita vuodesta toiseen. Lapsetkin tykkäävät, kun on juuri ne samat jutut, jotka tuovat joulun, ja itsellekin tulee melkein tippa linssiin kun katson lasten ripustavan kuuseen samoja joulupalloja, joilla itse koristelin kuusta joka ikinen joulu läpi lapsuuteni. Miten sitä joulun tuntua voi saada, jos aina vaihtaa koristeet?!?
Okei, kyllähän me sellaiset vaihdetaan, mitkä ei kestä - kulta- ja hopeakäädyt kuuseen on pakko vaihtaa 4-5 vuoden välein, lametta ei voi kerätä talteen kun se menee ryppyyn jne. Mutta pallot ja tontut sun muut ovat kyllä vuodesta toiseen samoja.
Kommentit (5)
joulu on juhlista se kaikkein perinteisin, siis meillä. Nimenomaan ne vanhat koristeet on parhaat, jotain on tallessa siltäkin ajalta kun itse olin lapsi, ja ne koristeet ovat kuusessa kunniapaikalla. Trendeistä viis.
Nuorempana ja hölmömpänä :) ostin kulta-, hopea- sun muita kimallekoristeita - ne onkin ainoita jotka olen hävittänyt myöhemmin järjestelmällisesti. Meille tulee lisää vain olki- ja puukoristeita, saatan ostaa niitä jos näen kauniita. Vanhojen täydennykseksi.
mutta pääosa koristeista on vanhoja. Osa koristeista on ostettu matkoilta ja niihin liittyy aivan erityisiä muistoja. Ostamme lisäksi lapsille lähes joka joulu joululahjaksi jotkut vähän arvokkaammat koristeet, jotka he saavat sitten joskus viedä omiin koteihinsa perinteen aloittamiseksi (mikäli haluavat). Muovipalloja meillä ei ole kuusessa lainkaan, vaan kaikki pallot ovat lasipalloja. Köynnöksetkin säilyvät hyvinä, kun ne huolella ottaa kuusesta pois ja säilyttää varovasti.
Vanhemmillani kuusessa on valtaosa koristeista vanhempia kuin minä. Meillä on perinteenä kokoontua yhdessä kuusta koristelemaan ja nostalgia tulvahtaa mieleen, kun noita vanhoja ihania lasipalloja varovasti laittelemme kuusen oksille.
Ja lapset rikkoo niitä koristeita nykyisin ison kasan joka vuosi. Ne onkin meillä käyttöä ja leikkimistäkin varten, ei vaan katselemista. Sähkökyntteliköt ja valotkin hajoaa helposti, ei kestä mitään, tai meillä kolhitaan niitä enempi, tai ostan liika halpoja?
Joka joulu tulee uusia, ihania jouluvaloja ja kynttilähärdellejä, joita haluaisin ostella, mutta kun niitä on jo pilvin pimein eivätkä ne mene ikinä rikki :D
Muuten meilläkin koristeet vuodesta toiseen samat.
Olenkin jo muutaman vuoden naureskellut jouluntrendiväreille ja koristeille. Joulu on juhla jolloin kunnioitetaan perinteitä. Toki kun muutimme omaan kotiin ostin esim. kuusenkoristeet, mutta ostin ne oman makuni mukaan ja keskenään sopivat. Lisää voin ostaa, mutta samat koristeet laitetaan joka vuosi. Sitä paitsi huvittavinta oli kun viime vuonna hehkutettiin violetteja joulukoristeita, mitäs sitten pääsiäisenä punaista??