Älä tuppaudu illanviettoporukkaan, jos sinua ei erikseen pyydetä
Minulla on eräs tällainen kaveri, joka satunnaisesti yrittää tuppautua mukaan, jos olen sopinut illanvietosta joidenkin muiden kanssa. Tämä on todella kiusallista. On tympeä sanoa päin naamaa, että ei käy, koska muutoin kyseessä on ihan hyvä tyyppi. En vain voi muiden puolesta luvata tuollaista asiaa ja jos näen esim työkavereita, niin en oleta kenenkään heistäkään tuovan mukaan ketään "ringin ulkopuolista tyyppiä". Älkää siis yrittäkö tunkea mukaan edes vihjailujen tasolla, jos ei teille sitä erikseen ehdoteta. Se asettaa toisen ihmisen todella epäkiitolliseen tilanteeseen.
Kommentit (584)
Vierailija kirjoitti:
Oletpas ahdasmielinen, mutta niin tyypillinen suomalainen. Maailmalla toimitaan hieman eri tavalla. Suomi onkin sellainen junttikeidas että ei mitään rajaa.
Samaa aioin kommentoida. Only in Finland.
Kiusaamisfibat tästä kyllä lähtee. Yleensä on hyvä ottaa mukaan muitakin, sehän se on idea kaikessa kanssakäymisessä. Pelkäätkö, että menetät kaverisi tälle uudelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten nuorena sinkkuna oli lähdössä kaverini kanssa etelänlomalle ulkomaille.
Mun toinen kaveri ihan muina naisina ilmoitti tulevansa mukaan.
Kiusallista. Sinne se sitten tuli. En kehdannut kieltää.
No tapahtuiko sitten jotain ihan kauhean hirveää, kun kaveri oli messissä reissussa?
Sen piri olla mun ja mun parhaan kaverin reissu, jossa oltaisiin syvennetty välejä entisestään. Oltiin hyvin läheisiä. Sinkkuja molemmat.
Tuo kolmas oli vaan mun kaveri. Se oli harmillista sille mun parhaalle kaverille, kun hänelle lähes Tuntematon tuli mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä hän ilmaisee halunsa tulla mukaan?
No ihan puhelimen välityksellä puhumalla tai vaikkapa whatsapp-viesteillessä. Noilla sitä nykyään pääsääntöjään kommunikoidaan.
Ap
No, mistä hän tietää menoistasi? Miksi kerrot, jos et halua mukaan? :D
No en tietty kerrokaan, ennen kuin vasta sitten, kun hän on itse ehdottanut minulle illan viettoa. Siinä vaiheessa totean, että olen sopinut muuta, mutta hän pyrkii saamaan itsensä mukaan iltamaan. Kyselee esim, että mihin baariin kenties menemme ja hän voisi sitten tulla sinne samaan paikkaan myös jne. Joskus kysyy ihan suoraan päästä porukkaan mukaan. Ei siis edes tunne muita tästä porukasta ja muutkaan ei raahaa sinne muita kavereitaan mukaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä hän ilmaisee halunsa tulla mukaan?
No ihan puhelimen välityksellä puhumalla tai vaikkapa whatsapp-viesteillessä. Noilla sitä nykyään pääsääntöjään kommunikoidaan.
Ap
No, mistä hän tietää menoistasi? Miksi kerrot, jos et halua mukaan? :D
No en tietty kerrokaan, ennen kuin vasta sitten, kun hän on itse ehdottanut minulle illan viettoa. Siinä vaiheessa totean, että olen sopinut muuta, mutta hän pyrkii saamaan itsensä mukaan iltamaan. Kyselee esim, että mihin baariin kenties menemme ja hän voisi sitten tulla sinne samaan paikkaan myös jne. Joskus kysyy ihan suoraan päästä porukkaan mukaan. Ei siis edes tunne muita tästä porukasta ja muutkaan ei raahaa sinne muita kavereitaan mukaan.
Ap
Just. Mitä pahaa sattuisi, jos hän tulee mukaan? Pelkäät menettäväsi kavereita, jos alkavat kaveerata tämän kanssa? Ymmärrän, ettei jonkun polttareihin tai synttäreille ole soveliasta ängetä, mutta perus baari-ilta...
Meillä oli iso tyttölauma. 1 sai lapsen, sitten toisen.
Roudasi mukanaan aina lapsia, juhlissa sittensanoi musikki on liian kovalla jne.
Hänet jätettiin pois ja joskus soitti ja kysyi saako tulla. Aina sanoin saat, ilman lapsia. Silti tuli lapsien kanssa, vaikka lapsilla on isäkin.
Välithän siinä meni, kun lapset sotki ja rikkoi irtaimistoa, eikä äidin mielestä pitänyt korvaa
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli iso tyttölauma. 1 sai lapsen, sitten toisen.
Roudasi mukanaan aina lapsia, juhlissa sittensanoi musikki on liian kovalla jne.Hänet jätettiin pois ja joskus soitti ja kysyi saako tulla. Aina sanoin saat, ilman lapsia. Silti tuli lapsien kanssa, vaikka lapsilla on isäkin.
Välithän siinä meni, kun lapset sotki ja rikkoi irtaimistoa, eikä äidin mielestä pitänyt korvaa
No, tämä on jo ihan eri juttu.
Ymmärrän aloittajaa täysin. Mulla kans kaveri, joka yrittää tuppautua mukaan, jos näen toista kaveria. Yrittää muutenkin tuputtaa itseänsä luokseni kylään. Aina pitää keksiä hyvä syy että miksi ei käy. Liian innokas. En tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisfibat tästä kyllä lähtee. Yleensä on hyvä ottaa mukaan muitakin, sehän se on idea kaikessa kanssakäymisessä. Pelkäätkö, että menetät kaverisi tälle uudelle?
Lähinnä sitä, että meillä voi olla hyvin erilaisia juttuja niiden muiden kavereiden kanssa, joista tämä tuppautuja ei ymmärrä, tai edes häntä kiinnosta.
Sanoin myös, että tämä tuppautuja on kuitenkin ihan hyvä tyyppi ja vietän joskus myös hänen kanssaan iltamia. En silloinkaan halua muita mukaan, koska silloin meillä taas on meidän juttumme, joista joku muu olisi pihalla.
Ap
minä aina tuppaudun erään tuttavani illanviettoporukoihin. Syynä on se, että hän on aikamoinen tossukka eikä uskalla sanoa rehellisesti oikeastaan yhtään mitään ja haluan ravistella hänet siitä pois. Odotan sitä päivää, kun hän sanoo, että sori, mutta tähän illanviettoon et voi tulla, koska.... Sitten näytän hänelle miten hieno asia on se, että hän sanoi suoraan ja että se on ihan okei, että en voi tulla ja että vietät aikaasi muidenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten nuorena sinkkuna oli lähdössä kaverini kanssa etelänlomalle ulkomaille.
Oma vika kun et sanonut ei
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas kanssakäymisen idea ei ole, että mukaan otetaan mahdollisimman iso porukka ihmisiä. Mukavinta on kahdestaan tai maksimissaan neljän hengen porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jätät kavereita porukan ulkopuolelle? Eikö tuollainen ole tapana lähinnä ala-asteen kiusaamisissa?
Minkä kaveriporukan? Ap on tuonut selvästi ilmi, että kyse on erillisistä kaveriporukoista. On minullakin kavereita, jotka eivät tunne toisiaan. Joku voi peruskouluajalta ja joku toinen taas vaikkapa jostain työpaikasta.
Milloin sinä vietät seuraavan kerran iltamia? Muista sitten kertoa, niin tulen mukaan.
Miehillä tuota ongelmaa ei ole. Kaikki ovat tervetulleita mukaan vaikka ei ennestään tuntisikaan joitain kavereita.
Inhottava tilanne. Suosittelen että sanot asiasta suoraan vaikka se vaikeaa onkin. Normaalille ihmiselle kun se on itsestäänselvä asia.
"Sori, mutta haluan nähdä muita kavereitani myös ilman sinun läsnäoloasi."
Meillä on työpaikalla porukka, joka tapaa säännöllisesti yhden tyypin kotona talkoohommien merkeissä. Yksi meistä toi kerran mukanaan ystävänsä, joka oli pyytänyt päästä mukaan. Ei kehdattu sanoa ei, mutta kyllähän siinä koko dynamiikka muuttuu kun mukana on tuntematon ja töiden ulkopuolinen henkilö. Soppa sakeni, kun seuraavan tapaamisemme aikaan tältä ulkopuoliselta tuli tulikivenkatkuisia viestejä parillekin meistä. Miksei häntä kutsuttu, miksei hänestä pidetä yms. Todella kiusallista. Estettiin sitten takiainen kukin tahoillamme.
Joillain ihmisillä ei vain ole mitään käsitystä sosiaalisten suhteiden ja verkostojen perusjutuista, ja silloin ei auta kuin puhua suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tapahtuiko sitten jotain ihan kauhean hirveää, kun kaveri oli messissä reissussa?
Sen piri olla mun ja mun parhaan kaverin reissu, jossa oltaisiin syvennetty välejä entisestään. Oltiin hyvin läheisiä. Sinkkuja molemmat.
Tuo kolmas oli vaan mun kaveri. Se oli harmillista sille mun parhaalle kaverille, kun hänelle lähes Tuntematon tuli mukaan
Sitä en ymmärrä, miksi ei voi vaan sanoa sille kaverille tätä "Hei, ollaan lähdössä kaksistaan reissuun eikä haluta ottaa muita mukaan, kun matkan tarkoitus on syventää meidän suhdetta." Siinä.
Olenkohan jonkinlainen autisti, kun en vaan ymmärrä näitä tilanteita, joissa ihmiset ei millään kykene suoraan kommunikaatioon ja sitten passiivisaggressiivisesti harmittelevat asiaa vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Miehillä tuota ongelmaa ei ole. Kaikki ovat tervetulleita mukaan vaikka ei ennestään tuntisikaan joitain kavereita.
Tämä on aivan täyttä sontaa. Miehillä porukkaan ei kerrasta riippuen mahdu edes kaveriporukan sisäiset tyypit.
Miksi kerrot menoistasi. Sanot seuraavan kerran, että sori ei käy, jos hän ehdottaa jotain samalle päivälle. Tai sano, että kaveri kutsui kotiinsa, ei kai hän vieraan ihmisen kotiin ole tunkemassa.
Ja vaikka pyydetäisiinkin, osallistuminen ei ole välttämättä toivottavaa.
saisinko mä tulla mukaan teidän rinkiin? enhän vain tuppaudu.