Mistä väitteessä "Suomessa on työvoimapula" on oikeasti kysymys?
1. Työnantajasi haluaisi maksaa sinulle työntekijänä paljon nykyistä pienempää palkkaa, mutta tämä ei onnistu koska ammattiyhdistysliikkeellä on Suomessa paljon vaikutusvaltaa ja voimaa. Tilanne kyrsii suuresti työnantajia ja muita pääomapiirejä (joita Elinkeinoelämän Keskusliitto, Etla, ym. edustavat).
Jotta työnantajat saisivat taloudellisen vallan itselleen, ay-liike on riisuttava vallasta. Keinona on kansaan (sinuun ja minuun), sekä lainsäätäjiin vaikuttaminen.
2. Jokainen valhe muuttuu todeksi, kun valhetta toistetaan riittävän monta kertaa. Väittämä siitä, että Suomessa on työvoimapula on juuri tällainen valhe.
3. Kun sinut, minut ja poliitikot on saatu uskomaan, että Suomessa on muka työvoimapula, poliitikot ryhtyvät toimenpiteisiin "työvoimapulan" ratkaisemiseksi. He kysyvät työnantajien lobbareilta mitä pitäisi tehdä, ja nämä vastaavat.
4 .Työnantajan lobbareiden (EK, ETLA, yms.) vastaukset kysymyksiin ovat tällaisia:
- työnantajien pitäisi itse saada päättää työvoiman palkaamisesta EU:n ulkopuolelta
(lue: portit auki erittäin mataliin palkkoihin ja kovaan työntekoon tottuneille aasialaisille)
- yritysten hintakilpailukykyä pitäisi parantaa
(lue: työehtosopimukset pitäisi purkaa eli palkat pitäisi romahduttaa)
- Suomen houkuttelevuutta investointikohteena pitäisi parantaa
(lue: työntekijöiden lakko-oikeus pitäisi poistaa)
- työmarkkinoiden dynamiikkaa pitäisi parantaa
(lue: sosiaaliturva pitäisi poistaa)
Ainoa keino estää Suomen muuttuminen hyväksikäyttövaltioksi on, että alisteisessa asemassa olevat pitävät toistensa puolta lujemmin kuin koskaan. Jos olet nykyinen tai entinen palkansaaja, se tarkoittaa seuraavaa:
- älä usko mitään, mitä työnantajan lobbarit väittävät
- liity ammattiyhdistykseen ja pysy sen jäsenenä
- osallistu aktiivisesti ammattiyhdistyksen toimintaan
- liity suomalaisten palkansaajien etua puolustavan puolueen (persut, demarit) jäseneksi
- älä äänestä työnantajien asialla olevia porvaripuoleita (Kokoomus, Keskusta, Kristilliset, RKP) missään vaaleissa
Kommentit (272)
Ulosottoa pukkaa
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoa pukkaa
Eikö sitä toimeentulotukea saakaan omistusasuntoon tuosta vaan 😂😂😂
Niin, lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa
Ja kokoomus vie ansiosidonnaisen 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoa pukkaa
Eikö sitä toimeentulotukea saakaan omistusasuntoon tuosta vaan 😂😂😂
Niin, lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa
Ja kokoomus vie ansiosidonnaisen 😂😂😂
Kokoomus ei vie ansiosidonnaista yhtään mihinkään
Mikään hallitus ei kai enään uskalla väittää luovansa työpaikkoja kun sitä ei tule tapahtumaan vaikka syytäisivät kuinka paljon tahansa rahaa yrityksille, se on jo nähty niin monta kertaa. Ne rahat menevät aivan toisiin taskuihin, eivät todellakaan hyödytä työvoimaa tai työttömiä. Siksi onkin muutettu mantraa niin että paasataan työvoimapulasta ja työllisyysasteesta vaikka hölmökin näkee ettei työvoiman tarjontaa lisäämällä luoda työpaikkoja. Sitten on nähtävästi siirrytty hölmöläisten tasolle kun puuhataan vielä ylimääräistä työntekijöiden maahantuontia. Kuka näitä kaikkia tänne houkuteltuja "työntekijöitä" pystyy elättämään kun työpaikkoja alkaa katoamaan hurjaa vauhtia teknologian kehittymisen myötä?
Lama taisi hillitä puheita työvoimapulasta. Vai hiljensikö Keskon ekonomit ostovoimaa tuhoavan ulinan?
680 000 ihmistä julkisella puolella pitää huolen siitä että verotus pysyy korkeana.
Kyse on siitä että Suomeen saadaan kahdet työmarkkinat ja ylitarjontaa matalapalkka-alojen työntekijöistä. Aivan posketon väite että meillä ei olisi valmiiksi olemassa työntekijöitä sinne missä on ihan oikeasti työvoimapula. Ja ne yritykset ja toimijat jotka eivät löydä työntekijöitä ja vaihtuvuus on suurta, vika on yleensä työn palkkauksessa, työviihtyvyydessä ja työilmapiirissä. Pätkätöitä ja epämääräisiä työsuhteita jotka on työntekijälle pelkkä rasite, mutta ei ansiotulon lähde.
Tämä on se syy. Ja kaikki muu liirumlaarumi on p..skapuhetta.
Millälailla persut on työntekijän oikeuksia puolustava puolue? Kun katsoo hallitusohjelmaa, jonka ovat neuvotelleet yhdessä kokkareiden kanssa, looginen johtopäätös on, että heitä ei kauheasti kiinnosta nämä asiat.
Muuten hyvä, mutta persut ajavat vain ja ainoastaan superrikkaan eliitin asiaa välittämättä paskaakaan tavallisista palkansaajista.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tällaisia asioita ei opeta kouluissa, vaan näistä pitää lukea palstoilta?
Opetettaisiinko kouluissa neutraalisti?
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso ongelma ovat työolot. On töitä, jotka vievät oikeasti terveyden. Lapseni teki töitä kuljetusalalla, "päivät" olivat 15-tuntisia. Jos olisi vaikka 8-tuntiset päivät, eiköhän niitä tekijöitä löytyisi. Toki palkkauskin vaikuttaa, mutta ei pelkästään se. En itse ainakaan pystyisi sanomaan, että sillä ja sillä palkalla suostun menettämään terveyteni.
Niinpä. Tässä yksi tekijä mikä tuottaa "työvoimapulaa". Työoloista on tuottavuuden maksimoinnin nimissä joissain paikoissa tehty sellaisia, että kukaan ei niitä jaksa kovinkaan kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole enemmänkin niin, että on pulaa hyvistä työnantajista joiden maksama palkka on kohdallaan?
Juu, olisin päässyt kassatytöksi apteekkiin. Yli 30-vuotta työuraa takana. Kassatytön palkka olisi ollut jotain 12 eur/h. Sanoin heti, että haluan palkaksi ainakin 14 eur/h, koska kaupanalalla olen jo pitkälle yli 8-vuotinen eli täysi tuntipalkka. Eivät suostuneet. Sanoin että tuo 12 eur on harjoittelijan palkka tai opiskelijan palkka. Paikkaa tarjosi Eila Kaisla, eli välistä vetäjä. Kyllä on naurettavaa toimintaa Suomessa, täällä on todella surkeat palkat nykyään. Olen saanut myös hyvää palkkaa töissä ollessani, joten en lähde millään pikku palkalla yhtään mihinkään. Työssäkäynti aiheuttaa kuluja. Saan ihan hyvää ansiosidonnaista, joten sillä pärjää.
Älä hulluja puhu! Onneksi uusi hallitus korjaa asian ja saamme työntekijöitä, joille riittää paljon 12€ pienempikin palkka. Minä en palkkaa ainoatakaan ahnetta palkasta kitsisevää kantasuomalaista. Saat jatkaa turhaan narinaasi, tulijat tekevät työt halvemmalla. Suomen etu olisi, jos palkat saataisiin laskettua alle vitoseen tunnilta, jolloin työtä syntyisi valtavasti lisää.
Antti Rinne sanoi aiempien vaalien alla, 2 kertaa, että halpamaista tulleille maksetaan täällä tes, mutta niiden työnantaja ottaa osan rahoista takaisin niiden kotimaassa.
Näin ollen tekevät halvemmalla ja saavat keikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä tosiaankaan ole työvoimapulaa. Minulla on 3 eri ammattia tasoilta amiska-yliopisto ja olen hakenut töitä reilu 2 vuotta. 823 hakemusta tarkalleen olen lähettänyt ja on ollut 5 haastattelua. Vaikka olen itsekin pätevä hakija, niin minulle ei edes soiteta, laitetaan vaan paikka hakuun uudelleen ottamatta mitään yhteyttä. Muutaman kerran (edelleen minua haastattelematta) on todettu, että on ollut liian vähän hakijoita, paikka avataan myöhemmin uudelleen. Hmmm, jos on PÄTEVÄ HAKIJA ja 1 avoin paikka, niin miksi siihen pitäisi olla enemmän hakijoita? Tuttujen ja sukulaisten palkkaaminen: Hujanen poistuu kokouksesta Hujasen haastattelun ajaksi. Hujanen palkattiin. Näitä esimerkkejä on loputtomasti. Päteviä hakijoita on, mutta heihin ei välttämättä oteta mitään yhteyttä. Valituilla on ollut enemmän työkokemusta kuin minulla.
Yhdellä aloistani on seuraavanlainen ongelma: Oman auton käyttö. No ei ole omaa autoa, eikä korttiakaan kun ei anneta töitä, että saisin palkan, että saisin ajokortin ja auton.
Näin täällä Suomessa.
Ajokortti yleensä ajetaan, kun 18.v. tulee täyteen.
Ei kiinnosta autoilu, vaikka olen jo nelikymppinen. Liikun omin voimin ja olen paremmassa kunnossa kuin suurin osa väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole enemmänkin niin, että on pulaa hyvistä työnantajista joiden maksama palkka on kohdallaan?
Juu, olisin päässyt kassatytöksi apteekkiin. Yli 30-vuotta työuraa takana. Kassatytön palkka olisi ollut jotain 12 eur/h. Sanoin heti, että haluan palkaksi ainakin 14 eur/h, koska kaupanalalla olen jo pitkälle yli 8-vuotinen eli täysi tuntipalkka. Eivät suostuneet. Sanoin että tuo 12 eur on harjoittelijan palkka tai opiskelijan palkka. Paikkaa tarjosi Eila Kaisla, eli välistä vetäjä. Kyllä on naurettavaa toimintaa Suomessa, täällä on todella surkeat palkat nykyään. Olen saanut myös hyvää palkkaa töissä ollessani, joten en lähde millään pikku palkalla yhtään mihinkään. Työssäkäynti aiheuttaa kuluja. Saan ihan hyvää ansiosidonnaista, joten sillä pärjää.
Älä hulluja puhu! Onneksi uusi hallitus korjaa asian ja saamme työntekijöitä, joille riittää paljon 12€ pienempikin palkka. Minä en palkkaa ainoatakaan ahnetta palkasta kitsisevää kantasuomalaista. Saat jatkaa turhaan narinaasi, tulijat tekevät työt halvemmalla. Suomen etu olisi, jos palkat saataisiin laskettua alle vitoseen tunnilta, jolloin työtä syntyisi valtavasti lisää.
Paljonko, sinä tienaat? Olet vissiin riistävät yrittäjä.
Riittäisikö sinulle se palkka, mitä maksat työntekijöillesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko, sinä tienaat? Olet vissiin riistävät yrittäjä.
Riittäisikö sinulle se palkka, mitä maksat työntekijöillesi
Minun ansioillani ei ole merkitystä. Ainoastaan se merkitsee, että työntekijän kulut eivät ole suuremmat kuin työn lisäarvo. Joten yritykseni pyörii ja työllistäisi jopa lisää tekijöitä, mikäli paikallinen sopiminen etenee. Ei tämä mikään harrastus ole, vaan sen täytyy tuottaa.
Mitä osaamista mitä Suomesta ei löydy on jollakin kehitysmaainsinöörillä Onhan Suomessanyt amk:a tekoäly kehittävä Pakistanin lainen, tirk. Intialaisia koodareita yms joilla on varmasti jotain tosi ihmeellistä osaamista mitä Suomesta ei löydy. On myös syytä muistaa kehitysmaiden olevan mitä ovat niiden asukkaiden vuoksi. Nämä tuovat kehitysmaan mukanaan. Mm nepalilaisissa ravintoloissa ym etnisissä ravintoloissa. On noudatettu kehitysmaan työsuhde normeja.
Perintöveroja 12 miljoonaa ulosottoon
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009503023.html