Mistä väitteessä "Suomessa on työvoimapula" on oikeasti kysymys?
1. Työnantajasi haluaisi maksaa sinulle työntekijänä paljon nykyistä pienempää palkkaa, mutta tämä ei onnistu koska ammattiyhdistysliikkeellä on Suomessa paljon vaikutusvaltaa ja voimaa. Tilanne kyrsii suuresti työnantajia ja muita pääomapiirejä (joita Elinkeinoelämän Keskusliitto, Etla, ym. edustavat).
Jotta työnantajat saisivat taloudellisen vallan itselleen, ay-liike on riisuttava vallasta. Keinona on kansaan (sinuun ja minuun), sekä lainsäätäjiin vaikuttaminen.
2. Jokainen valhe muuttuu todeksi, kun valhetta toistetaan riittävän monta kertaa. Väittämä siitä, että Suomessa on työvoimapula on juuri tällainen valhe.
3. Kun sinut, minut ja poliitikot on saatu uskomaan, että Suomessa on muka työvoimapula, poliitikot ryhtyvät toimenpiteisiin "työvoimapulan" ratkaisemiseksi. He kysyvät työnantajien lobbareilta mitä pitäisi tehdä, ja nämä vastaavat.
4 .Työnantajan lobbareiden (EK, ETLA, yms.) vastaukset kysymyksiin ovat tällaisia:
- työnantajien pitäisi itse saada päättää työvoiman palkaamisesta EU:n ulkopuolelta
(lue: portit auki erittäin mataliin palkkoihin ja kovaan työntekoon tottuneille aasialaisille)
- yritysten hintakilpailukykyä pitäisi parantaa
(lue: työehtosopimukset pitäisi purkaa eli palkat pitäisi romahduttaa)
- Suomen houkuttelevuutta investointikohteena pitäisi parantaa
(lue: työntekijöiden lakko-oikeus pitäisi poistaa)
- työmarkkinoiden dynamiikkaa pitäisi parantaa
(lue: sosiaaliturva pitäisi poistaa)
Ainoa keino estää Suomen muuttuminen hyväksikäyttövaltioksi on, että alisteisessa asemassa olevat pitävät toistensa puolta lujemmin kuin koskaan. Jos olet nykyinen tai entinen palkansaaja, se tarkoittaa seuraavaa:
- älä usko mitään, mitä työnantajan lobbarit väittävät
- liity ammattiyhdistykseen ja pysy sen jäsenenä
- osallistu aktiivisesti ammattiyhdistyksen toimintaan
- liity suomalaisten palkansaajien etua puolustavan puolueen (persut, demarit) jäseneksi
- älä äänestä työnantajien asialla olevia porvaripuoleita (Kokoomus, Keskusta, Kristilliset, RKP) missään vaaleissa
Kommentit (272)
Jos niillä jotka työpaikoista päättää ei ole aikomustakaan suomalaisia keski-ikään ehtineitä palkata. Niin voisiko kenties päästää sitten eläkkeelle ja tasata kaikille sama eläke mediaanipalkan mukaan eli 3500 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiyhdistysliikkeen miljardiomaisuus on täysin välttämätön, jotta voidaan turvata työntekijöiden toimeentulo lakon aikana. Se on sijoitus työntekijöihin pahan päivän varalle, joka ennen pitkää koittaa.
Ilman isoja taloudellisia puskureita ei olisi lakkomahdollisuutta ja työntekijöitä kohdeltaisiin kuin Amerikassa.
Paha päivä on koittanut duunarien kohdalla jo ajat sitten kun suurtyöttömyys on ja pysyy, duunia on aina vaan harvemmalla ja maata ollaan puoliväkisin täyttämässä halpatyövoimalla.
Silti liitot ei tee muuta kuin poseeraa ja vahtii miljarditulojaan. Verovapaasti. (liki miljardinhan nuo on nyt nostaneet osinkoa kojamosta maksamatta osingoistaan mitään veroja). Mutta kiva että liittojohto aina vaan levenee ökypalkoillaan. Välillä kirjaimellisesti.
Liittopomot ajavat työntekijöiden asemaa aivan kuten pörssiyhtiön johtaja ajaa yhtiön omistajien asiaa.
Liittopomot ovat saaneet sijoitetun päöoman tuottamaan ja siksi heille kannattaa maksaa hyvin.
Lakkorahastot ja vahva ay-liike ovat työntekijän tärkeimmät turvat. Niiden ansiosta työntekijöillä on mahdollisuus pitää omia puoliaan.
Se ei ole ay-liikkeen vika, että Suomessa ei ole töitä. Syynä on epäterve kansantalouden rakenne, mikä on seurausta huonosta politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiyhdistysliikkeen miljardiomaisuus on täysin välttämätön, jotta voidaan turvata työntekijöiden toimeentulo lakon aikana. Se on sijoitus työntekijöihin pahan päivän varalle, joka ennen pitkää koittaa.
Ilman isoja taloudellisia puskureita ei olisi lakkomahdollisuutta ja työntekijöitä kohdeltaisiin kuin Amerikassa.
Paha päivä on koittanut duunarien kohdalla jo ajat sitten kun suurtyöttömyys on ja pysyy, duunia on aina vaan harvemmalla ja maata ollaan puoliväkisin täyttämässä halpatyövoimalla.
Silti liitot ei tee muuta kuin poseeraa ja vahtii miljarditulojaan. Verovapaasti. (liki miljardinhan nuo on nyt nostaneet osinkoa kojamosta maksamatta osingoistaan mitään veroja). Mutta kiva että liittojohto aina vaan levenee ökypalkoillaan. Välillä kirjaimellisesti.
Liittopomot ajavat työntekijöiden asemaa aivan kuten pörssiyhtiön johtaja ajaa yhtiön omistajien asiaa.
Liittopomot ovat saaneet sijoitetun päöoman tuottamaan ja siksi heille kannattaa maksaa hyvin.
Lakkorahastot ja vahva ay-liike ovat työntekijän tärkeimmät turvat. Niiden ansiosta työntekijöillä on mahdollisuus pitää omia puoliaan.
Se ei ole ay-liikkeen vika, että Suomessa ei ole töitä. Syynä on epäterve kansantalouden rakenne, mikä on seurausta huonosta politiikasta.
Kyllä se nyt vaan on todella isolta osin just liittojen vika kun nuo tunkee hallitukseenkin päättämään asioista eli on syypäitä just siihen huonoon politiikkaan.
Liittopomot ei ole kiinnostuneita muusta kuin omasta paksusta lompakostaan ja liittonsa jättikassan paisuttamisesta kuten se ökyrikkaan irvikuva jota nuo aina jaksaa haukkua jäsenistölleen. Eikä nuo maksa osinkotuloistaan veroja samalla kun nuo koittaa haukkua yrityksiä veronkierrosta. Huvittavaa tai surullista. Sekä että.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tällaisia asioita ei opeta kouluissa, vaan näistä pitää lukea palstoilta?
Missä ihmeen koulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on todella isolta osin just liittojen vika kun nuo tunkee hallitukseenkin päättämään asioista eli on syypäitä just siihen huonoon politiikkaan.
Liittopomot ei ole kiinnostuneita muusta kuin omasta paksusta lompakostaan ja liittonsa jättikassan paisuttamisesta kuten se ökyrikkaan irvikuva jota nuo aina jaksaa haukkua jäsenistölleen. Eikä nuo maksa osinkotuloistaan veroja samalla kun nuo koittaa haukkua yrityksiä veronkierrosta. Huvittavaa tai surullista. Sekä että.
Typeryksen kanssa on turha kinata. Nautin siitä, että ay-liikkeen valta ärsyttää sinua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän tällaisia asioita ei opeta kouluissa, vaan näistä pitää lukea palstoilta?
Missä ihmeen koulussa?
Vaikka Nuorten Kotkien kesäleirillä. Siellä missä sinäkin opit järjestelmään kirjaimia tuolla tavalla luettavaan muotoon.
Eikös TES palkat ole minimejä eli mikään laki ei kiellä maksamasta isompaa palkkaa. Jos on paha työvoimapula niin tarjoaa enemmän, sillähän se ongelma poistuu.
Yksi iso ongelma ovat työolot. On töitä, jotka vievät oikeasti terveyden. Lapseni teki töitä kuljetusalalla, "päivät" olivat 15-tuntisia. Jos olisi vaikka 8-tuntiset päivät, eiköhän niitä tekijöitä löytyisi. Toki palkkauskin vaikuttaa, mutta ei pelkästään se. En itse ainakaan pystyisi sanomaan, että sillä ja sillä palkalla suostun menettämään terveyteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä tosiaankaan ole työvoimapulaa. Minulla on 3 eri ammattia tasoilta amiska-yliopisto ja olen hakenut töitä reilu 2 vuotta. 823 hakemusta tarkalleen olen lähettänyt ja on ollut 5 haastattelua. Vaikka olen itsekin pätevä hakija, niin minulle ei edes soiteta, laitetaan vaan paikka hakuun uudelleen ottamatta mitään yhteyttä. Muutaman kerran (edelleen minua haastattelematta) on todettu, että on ollut liian vähän hakijoita, paikka avataan myöhemmin uudelleen. Hmmm, jos on PÄTEVÄ HAKIJA ja 1 avoin paikka, niin miksi siihen pitäisi olla enemmän hakijoita? Tuttujen ja sukulaisten palkkaaminen: Hujanen poistuu kokouksesta Hujasen haastattelun ajaksi. Hujanen palkattiin. Näitä esimerkkejä on loputtomasti. Päteviä hakijoita on, mutta heihin ei välttämättä oteta mitään yhteyttä. Valituilla on ollut enemmän työkokemusta kuin minulla.
Yhdellä aloistani on seuraavanlainen ongelma: Oman auton käyttö. No ei ole omaa autoa, eikä korttiakaan kun ei anneta töitä, että saisin palkan, että saisin ajokortin ja auton.
Näin täällä Suomessa.
Meillä esim on pieni tiimi, joka tekee nyt jo liikaa töitä. Me ei voida ottaa sellaista, joka pitää ensin opettaa. Tutkinto ei vielä tarkoita, että osaat tehdä meidän spesifiä erityisalaa siitä. Me odotetaan sellaista, joka on edes harjoittelut tehnyt meidän tyyppisissä hommissa.
Sitten jos olet ensin harjoitellut isommassa firmassa, voidaan ottaa hyviin vakitöihin, ja voit jatkaa pätevöitymistä meidän ohjauksessa.No hohhoijaa. Jos et osaa opettaa duuniasi muille niin et osaa sitä silloin itsekään. Muutenkin kuulostat tyypiltä joka koittaa trollata ketjua ilman hetkenkään oikeaa työkokemusta koska luomasi ns. tilanteet on todella vieraita todelliselle arkielämälle.
Eli opettelehan ensin itse omat hommasi ennen kuin tulet selittämään ettei niitä voi opettaa muille.
Lainaamasi kirjoittaja ei sanonut, etteivät he OSAA opettaa. Heillä ei ole pienenä tiiminä siihen AIKAA.
Jos et yhtään ymmärrä, miten paljon resursseja nielee uuden ihmisen perehdyttäminen ihan tosissaan, niin sinulla ei ole oikein avaimia ratkaista näitä juttuja. Se nimittäin on aika paljon aikaa, mitä sellainen nielee. Kuukausia vähintään. Tottakai vähitellen itsenäisen tekemisen suhde kasvaa.
No, yksityinen sektori tietysti ei voi minusta täysin pestä käsiään perehdyttämisen kustannuksista, mutta valtio on siitä metkassa asemassa, että työllistymättä jääminen lankeaa sen maksettavaksi joka tapauksessa, eli valtion kyllä kannattaisi osallistua tähän prosessiin. Mutta yksityisen sektorin on tajuttava, että kyllä siihen yrityksissäkin panostusta vaaditaan. Kaikki ei ratkea rahalla, myös asenneilmastoa varmaan tarvitsee monessa paikassa rukata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä tosiaankaan ole työvoimapulaa. Minulla on 3 eri ammattia tasoilta amiska-yliopisto ja olen hakenut töitä reilu 2 vuotta. 823 hakemusta tarkalleen olen lähettänyt ja on ollut 5 haastattelua. Vaikka olen itsekin pätevä hakija, niin minulle ei edes soiteta, laitetaan vaan paikka hakuun uudelleen ottamatta mitään yhteyttä. Muutaman kerran (edelleen minua haastattelematta) on todettu, että on ollut liian vähän hakijoita, paikka avataan myöhemmin uudelleen. Hmmm, jos on PÄTEVÄ HAKIJA ja 1 avoin paikka, niin miksi siihen pitäisi olla enemmän hakijoita? Tuttujen ja sukulaisten palkkaaminen: Hujanen poistuu kokouksesta Hujasen haastattelun ajaksi. Hujanen palkattiin. Näitä esimerkkejä on loputtomasti. Päteviä hakijoita on, mutta heihin ei välttämättä oteta mitään yhteyttä. Valituilla on ollut enemmän työkokemusta kuin minulla.
Yhdellä aloistani on seuraavanlainen ongelma: Oman auton käyttö. No ei ole omaa autoa, eikä korttiakaan kun ei anneta töitä, että saisin palkan, että saisin ajokortin ja auton.
Näin täällä Suomessa.
Meillä esim on pieni tiimi, joka tekee nyt jo liikaa töitä. Me ei voida ottaa sellaista, joka pitää ensin opettaa. Tutkinto ei vielä tarkoita, että osaat tehdä meidän spesifiä erityisalaa siitä. Me odotetaan sellaista, joka on edes harjoittelut tehnyt meidän tyyppisissä hommissa.
Sitten jos olet ensin harjoitellut isommassa firmassa, voidaan ottaa hyviin vakitöihin, ja voit jatkaa pätevöitymistä meidän ohjauksessa.No hohhoijaa. Jos et osaa opettaa duuniasi muille niin et osaa sitä silloin itsekään. Muutenkin kuulostat tyypiltä joka koittaa trollata ketjua ilman hetkenkään oikeaa työkokemusta koska luomasi ns. tilanteet on todella vieraita todelliselle arkielämälle.
Eli opettelehan ensin itse omat hommasi ennen kuin tulet selittämään ettei niitä voi opettaa muille.
Lainaamasi kirjoittaja ei sanonut, etteivät he OSAA opettaa. Heillä ei ole pienenä tiiminä siihen AIKAA.
Jos et yhtään ymmärrä, miten paljon resursseja nielee uuden ihmisen perehdyttäminen ihan tosissaan, niin sinulla ei ole oikein avaimia ratkaista näitä juttuja. Se nimittäin on aika paljon aikaa, mitä sellainen nielee. Kuukausia vähintään. Tottakai vähitellen itsenäisen tekemisen suhde kasvaa.
No, yksityinen sektori tietysti ei voi minusta täysin pestä käsiään perehdyttämisen kustannuksista, mutta valtio on siitä metkassa asemassa, että työllistymättä jääminen lankeaa sen maksettavaksi joka tapauksessa, eli valtion kyllä kannattaisi osallistua tähän prosessiin. Mutta yksityisen sektorin on tajuttava, että kyllä siihen yrityksissäkin panostusta vaaditaan. Kaikki ei ratkea rahalla, myös asenneilmastoa varmaan tarvitsee monessa paikassa rukata.
Uuden työntekijän perehdyttäminen tuottaa kuluja, jotka pitää huomioida budjetissa. Se vie myös aikaa, mikä pitää huomioida resursoinnissa ja töiden organisoinnissa. Liian usein molemmat unohtuvat ja syynä on se, että johtajat ja esimiehet eivät osaa omaa työtään.
Eikös se ole enemmänkin niin, että on pulaa hyvistä työnantajista joiden maksama palkka on kohdallaan?
Rakentaminen on loppunut, asuntojen hinnat ovt paikoin romahtaneet, lainakorot nelinkertaistuneet.
Nyt on lama, eikä töitä ole. Pahempaa kohti mennään kun automaatio vie viimeisetkin työpaikat.
Kannattaa opetella varastamaan, jotta saa edes ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typeryksen kanssa on turha kinata. Nautin siitä, että ay-liikkeen valta ärsyttää sinua :D
Kuulostatkin asenteeltasi siltä ökyrikkaalta joka nauttii köyhien ja hölmöjen kyykyttämisestä ostettuaan itsensä valtaan. Ironista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin täällä Suomessa.
On sitä aikaa jos vaan halutaan. Tuo selittelijä kuulostaa palstan vakiotrollilta joka tulee aina vaan uusien hölmöjen tarinoiden kanssa vänkäämään sitä miten heidän firmansa ahneus on ok ja työttömät vaan laiskoja ja osaamattomia.
Eli tarina on pohjimmiltaan aina sama, yksityiskohdat vaan vaihtelee.
Kollegani lähti opiskelemaan ja piti palkata uusi. Kesti todella kauan löytää sellainen, minulle jo monta kertaa meinattiin esitellä uutta mutta aina ne meni muualle tai ei halunnutkaan tulla meille.
HR kertoi että hakijoita kyllä oli mutta moni putosi pois kun kertoivat palkan.
Itse koitan tässä myös hakea töitä, joka paikasta kerrotaan että oli noin sata hakijaa. Olen kohta puoli vuotta hakenut. Hakijoita kyllä on vaikka kuinka ja aina joku sen paikan saa.
Jokin siinä on syynä miksi minulle oli tosi vaikea löytää uutta työparia. Saatat löytää vihjeen tekstistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos niillä jotka työpaikoista päättää ei ole aikomustakaan suomalaisia keski-ikään ehtineitä palkata. Niin voisiko kenties päästää sitten eläkkeelle ja tasata kaikille sama eläke mediaanipalkan mukaan eli 3500 euroon.
Samaa mieltä, taas tuli tänään hylky sähköposti, sinua ei nyt valitettavasti valittu haastatteluun. Tätä se on kun olet tietynikäinen. Haluan myös eläkkeelle, minulla on pitkä työura yli 30-vuotta. Tuo 3500 eur sopii minulle myös eläkkeeksi. Saaahan täällä kaikenmaailman johtajatkin ihan ylettömiä eläkkeitä tekemättä mitään.
Nainen1969
Vierailija kirjoitti:
Rakentaminen on loppunut, asuntojen hinnat ovt paikoin romahtaneet, lainakorot nelinkertaistuneet.
Nyt on lama, eikä töitä ole. Pahempaa kohti mennään kun automaatio vie viimeisetkin työpaikat.
Teen tuota viimeistä mainintaa jo. Muuten rahat eivät riitä. Kesko senkun pöhöttyy ja rikastuu, Citymarket kauppiaat ovat miljonäärejä. Jossain mättää ja pahasti, mutta ei ihme kun kyse Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole enemmänkin niin, että on pulaa hyvistä työnantajista joiden maksama palkka on kohdallaan?
Juu, olisin päässyt kassatytöksi apteekkiin. Yli 30-vuotta työuraa takana. Kassatytön palkka olisi ollut jotain 12 eur/h. Sanoin heti, että haluan palkaksi ainakin 14 eur/h, koska kaupanalalla olen jo pitkälle yli 8-vuotinen eli täysi tuntipalkka. Eivät suostuneet. Sanoin että tuo 12 eur on harjoittelijan palkka tai opiskelijan palkka. Paikkaa tarjosi Eila Kaisla, eli välistä vetäjä. Kyllä on naurettavaa toimintaa Suomessa, täällä on todella surkeat palkat nykyään. Olen saanut myös hyvää palkkaa töissä ollessani, joten en lähde millään pikku palkalla yhtään mihinkään. Työssäkäynti aiheuttaa kuluja. Saan ihan hyvää ansiosidonnaista, joten sillä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen tuota viimeistä mainintaa jo. Muuten rahat eivät riitä. Kesko senkun pöhöttyy ja rikastuu, Citymarket kauppiaat ovat miljonäärejä. Jossain mättää ja pahasti, mutta ei ihme kun kyse Suomesta.
Kesko ja Citymarket kauppiaat ovat VARKAITA