Miksei kukaan puutu apteekkien reseptiasiakkaiden henkilösuojan puutteeseen?
Toiset asiakkaat ja henkilökuntakin kuulee millä asialla liikut ja mitä aineita käytät. Jotain pitäisi tehdä.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt astmalääkkeitä 40 vuotta ja silti jotkut tiettyjen apteekkien tietyt farmaseutit alkavat antaa jotain terveysneuvontaa kun haen lääkkeitä, kyselevät miten käytän niitä vaikka ihan lääkärin ohjeen mukaan mennään, en ylikäytä tms.
Aina kun törmään tuollaiseen farmaseuttiin, en enää ikinä asioi ko. apteekissa.
Tämä on kauheata, että asiakkailla voi olla näin paha asenne heidän parhaakseen tehtävään työhön ja ikään kuin tuollainen omituinen, epäkypsä uhrin asema. Kaikki kommentointi otetaan itseen, eikä ymmärretä, että ei se henkilö tunnekaan juuri sinun tapaustasi JA SIKSI välttämättä puhu, ellei näy, että lääkkeiden käytössä olisi jotain epäloogisuuksia, joiden syy on hyvä tarkistaa. Vaan siitä saattaisi jollain kerralla saada jotain sinua auttavaa mieleesi, jos kykenisit ihan ilman itseesi ottamista asiaa kuuntelemaan.
Jos joku käyttää lähes pelkkää avaavaa, se on kyllä syy puuttua, että miksi avaavaa menee niin paljon? Milloin hoitavan lääkkeen teho on viimeksi katsottu? Jos se asia on ok, niin miksi loukkaannut, jos asia varmistetaan???? Etkö ttperys tajua, että se varmistetaan siksi, että se, jonka hoito ON pielessä, saataisiin haaviin? Ihmiset ovat niin itsekeskeisiä ja omaan napaansa vain tuijottavia nykypäivänä, että tekisi mieleni todellakin rangaista! :D
Se juurikin kun käytän lääkkeitäni tismalleen kuten hoitavan lääkärini kanssa olen sopinut niin silti joudun apteekissa tällaisen em. laisen aggressiivisen tivaamisen kohteeksi. Voit luottaa etten kyseiseen apteekkiin enää jalallani sen koommin astu.
Aggressiivisen...
Farmaseuteilla on tietyt vastuut ja velvollisuudet jo ammattinsa puolesta. Jos kerta otat lääkkeesi lääkärin ohjeistuksen mukaisesti, ei sinulla pitäisi olla mitään syytä vetää herneitä nenään, jos joku kysyy sinulta poikkeavasta käytöstä. Se kuuluu heidän työhönsä.
EriLuitko lainkaan noita vastauksia? Samaan tyyliin inttävät apteekissa ja kailottavat asiakkaan henkilökohtaisia terveysasioita vaikka tämä on ne jo kahden kesken lääkärinsä kanssa puhunut selväksi ja resepti kirjoitettu miten on. Koskaan en ole ylittänyt reseptilleni määrätyn avaavan määrää, päinvastoin ja silti saattaa tulla tällainen em. lainen purkaus. Miksei resepti pädekään? Se miten lääkäri on hoidon suunnitellut? Vaan pitäisi jonkun puoskari-apteekkaarin neuvoihin ruveta uskomaan sen sijaan?
No luin ja siksi vastasinkin 🤦.
Mikä ongelma sulle on kertoa sille apteekin henkilökunnalle tuosta, että lääkärin kanssa on se hoito poikkeavasti sovittu ihan tarkoituksella? Luuletko sä, että ne siellä apteekissa jostain muka näkee sun ja lääkärin keskenään käymät keskustelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt astmalääkkeitä 40 vuotta ja silti jotkut tiettyjen apteekkien tietyt farmaseutit alkavat antaa jotain terveysneuvontaa kun haen lääkkeitä, kyselevät miten käytän niitä vaikka ihan lääkärin ohjeen mukaan mennään, en ylikäytä tms.
Tämä on kauheata, että asiakkailla voi olla näin paha asenne heidän parhaakseen tehtävään työhön ja ikään kuin tuollainen omituinen, epäkypsä uhrin asema. Kaikki kommentointi otetaan itseen, eikä ymmärretä, että ei se henkilö tunnekaan juuri sinun tapaustasi JA SIKSI välttämättä puhu, ellei näy, että lääkkeiden käytössä olisi jotain epäloogisuuksia, joiden syy on hyvä tarkistaa. Vaan siitä saattaisi jollain kerralla saada jotain sinua auttavaa mieleesi, jos kykenisit ihan ilman itseesi ottamista asiaa kuuntelemaan.
Jos joku käyttää lähes pelkkää avaavaa, se on kyllä syy puuttua, että miksi avaavaa menee niin paljon? Milloin hoitavan lääkkeen teho on viimeksi katsottu? Jos se asia on ok, niin miksi loukkaannut, jos asia varmistetaan???? Etkö ttperys tajua, että se varmistetaan siksi, että se, jonka hoito ON pielessä, saataisiin haaviin? Ihmiset ovat niin itsekeskeisiä ja omaan napaansa vain tuijottavia nykypäivänä, että tekisi mieleni todellakin rangaista! :D
Se juurikin kun käytän lääkkeitäni tismalleen kuten hoitavan lääkärini kanssa olen sopinut niin silti joudun apteekissa tällaisen em. laisen aggressiivisen tivaamisen kohteeksi. Voit luottaa etten kyseiseen apteekkiin enää jalallani sen koommin astu.
Niin, minä-minä, käytät varmaan, mutta ymmärsitkö lukemastasi, että mitään syytä vihaan ja hätään ei ole? Sä SAAT käyttää lääkkeitäsi vaikka tunkien ne piippusi peräsuoleesi, jos se hoitaa jotain! Mutta niitä asioita saatetaan kysyä siksi, koska toi sanomasi ei lue otsassasi ja JOKU MUU apteekin asiakas saattaa puuttumisesta ja kyselystä saada avun! HYVIN MONILLA on se tilanne, etteivät kerkeä lääkäriään juuri edes tapaamaan.
Nyt se pää sieltä pyllystä pois ja havahtumaan, että elät maailmassa, jossa on muitakin.
Mene jonnekin kiukunhallintakurssille! Ihan hullu ja jos aspahommia vielä teet niin voi asiakasraukkojasi...
Ei tää oo nyt verkkoapteekki, sä olet vauvapalstalla. Mutta kyllä, täälläkin käy farmaseutteja keskustelemassa. Sitten sulle kerrotaan, mitä haluttaisiin sanoa sun kaltaisillesi siinä tiskissä, jos voisi :)
Siinä on paljon eroa myös miten se asia hoidetaan. Jotkut farmaseutit sanovat melko hiljaa sen lääkkeen nimen ja näin säilyy se yksityissuoja paremmin. Tarkoitan hiljaa sanomisella tavallista puhetta eikä mitään sellaista, että koko apteekki kuulee. Erään kerran olin itsekin melko huonossa kunnossa hakemassa unettomuuteen kaikenlaista lääkettä. Minua ennen oli toisella tiskillä eräs mies joka oli muutenkin jännittyneen oloinen. Farmaseutti puhui sitten todella kovalla äänellä ja toitotti lääkkeen nimen niin, että varmaan jokainen lähellä ollut kuuli sen. Lääke oli ahdistukseen ja masennukseen yms. Mies poistui nopeasti ja nolon näköisenä. Pudotti vielä ostoksensa pitkin lattiaa. Onneksi huomasi sen. Olisin muuten sanonut, että ne putosivat. Samalla jälkeenpäin ymmärsin, että tuijotin itsekin liikaa sitä tapausta. Olin vaan itsekin hyvin väsynyt ja huonossa kunnossa. En mitänkään paheksuen katsonut vaan myötätuntoisena. Onneksi itse pääsin toiselle tiskille. Muuten kaikki olisivat kuulleet minun hakeneen myös mielialalääkettä. Tosin vain unettomuuteen, mutta mistä kukaan sitä tietäisi.
Olen laittanut tästä asiasta palautetta eräässä apteekissa käyntini jälkeen. Kyseessä melko pienen paikkakunnan apteekki. Olen nyt tyytyväinen kun edes tänne on avattu tämä keskustelu aiheesta.
On ihan syvältä että sairausasioita kailotetaan ääneen (ilmeisesti halutaan puhua mahdollisimman selkeästi ja isosti että puolikuurot vanhuksetkin saavat ensi kerrasta selvää), tosiaan lääkkeen ja sairauden nimet mainiten.
Laittakaa ihmiset suoraa palautetta apteekin johtajalle. Ehkä se auttaa edes hetkeksi, kunnes taas sama kailotus on käynnissä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggressiivisen...
Farmaseuteilla on tietyt vastuut ja velvollisuudet jo ammattinsa puolesta. Jos kerta otat lääkkeesi lääkärin ohjeistuksen mukaisesti, ei sinulla pitäisi olla mitään syytä vetää herneitä nenään, jos joku kysyy sinulta poikkeavasta käytöstä. Se kuuluu heidän työhönsä.
EriLuitko lainkaan noita vastauksia? Samaan tyyliin inttävät apteekissa ja kailottavat asiakkaan henkilökohtaisia terveysasioita vaikka tämä on ne jo kahden kesken lääkärinsä kanssa puhunut selväksi ja resepti kirjoitettu miten on. Koskaan en ole ylittänyt reseptilleni määrätyn avaavan määrää, päinvastoin ja silti saattaa tulla tällainen em. lainen purkaus. Miksei resepti pädekään? Se miten lääkäri on hoidon suunnitellut? Vaan pitäisi jonkun puoskari-apteekkaarin neuvoihin ruveta uskomaan sen sijaan?
Miksei resepti pädekään?
Hyvä kysymys!
Kysymys on saattanut olla siitä, että reseptiin on laitettu Pharmacan sallimaa suurempi annostus, jolloin reseptissä pitäisi olla myös Sic-merkintä lääkäriltä. Muuten apteekki ei saa toimittaa lääkettä.
Tai sitten apteekki ei ainakaan saa antaa siitä kelakorvausta, jos haet liian pian isomman, Pharmacassa sallitun annoksen takia.
Eli virhe on lääkärisi, jos ei laita tarvittaessa sitä Sic-merkintää.
Ja näitähän näkee... (että se puuttuu).
Sitten kirjoittajan kaltaiset api-nat vielä suuttuvat sille farmaseutille, joka osaa ohjeet parhaiten, jos muut ovatkin osaamattomasti menneet antamaan lääkkeen liian isolla annoksella soittamatta siciä tms.
Voi tietenkin olla jokin muukin syy, mutta yleensä se on asiakkaassa (tai lääkärissä tai kelassa tai tietosuoja-asetuksissa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggressiivisen...
Mikä ongelma sulle on kertoa sille apteekin henkilökunnalle tuosta, että lääkärin kanssa on se hoito poikkeavasti sovittu ihan tarkoituksella? Luuletko sä, että ne siellä apteekissa jostain muka näkee sun ja lääkärin keskenään käymät keskustelut.
mistä minä asiakkaana tiedän mikä on tavanomaista käyttöä ja mikä ei kun apteekki ei halua lukea mitä reseptissä lukee ja myydä lääkkeitä sen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko farmaseutteja enää tulevaisuudessa?
Paljon eri ammatteja on vuosien varrella poistunut ja tulee poistumaan. Ehkäpä sinunkin jos nyt töissä ylipäätään olet.
Tämä ei poistu. Ja siis en ole tuo kirjoittaja, mutta mulle ois aika sama vaikka poistuisikin, noin työmielessä. Mutta asiakkaana en kyllä haluaisi, että poistuu! Kun on itse auttanut apteekin tiskin takana ihmisiä parikymmentä vuotta, niin toivon aikanaan saavani itsekin sitä samaa hyvää palvelua 🤗
Kyllähän apteekkikin siirtyy pikkuhiljaa verkkokauppaan .Nyt jo jonkin verran tilataan lääkkeet verkon kautta, mutta se homma räjähtää, kun nykyiset nuoremmat ikäpolvet alkavat saada lääkkeitä enemmän.
He kun ovat tottuneet tilaamaan verkkokaupasta lähes kaiken.
Kyllähän siinäkin farmaseutteja tarvitaan, mutta työnkuva muuttuu .
Onko tämä sitten hyvä vai huono juttu, on eri asia.Verkkokaupassa toimitus on paljon hitaampaa ja työläämpää kuin tiskissä. Jos verkkokauppa lisääntyy, farmaseutteja tarvitaan vain lisää. Nykyisetkään eivät riitä. Alalla on krooninen työvoimapula.
Varmasti verkkokauppa lisääntyy ja paljon
Ja olen toista mieltä tuosta hitaudesta.
Tiskissä asiakkaat jaarittelevat niitä näitä ja se jää sitten pois.. Pysytään koko ajan ainoastaan asiassa.
Tiskistä vapautuu farmaseutteja verkkokauppaan kun ei käy niin paljon asiakkaita fyysisesti.
Toki jos lääkkeitten käyttö lisääntyy entisestään, se tietysti vaatii lisää farmaseutteja, mutta se on sitten eri juttu.Vähän epälooginen tämä sun viestisi. Kun verkkokauppa on nyt hitaampi tapa apteekille toimittaa se lääke, niin se farmaseutti on pois tiskistä, koska verkkoapteekki. Saman ajan kanssa olisi ottanut jo 5 asiakasta kaikkine kävelemisineen apteekin sisällä. (Kävely tilaan, jossa verkkokauppaa käsitellään. Puhelu asiakkaan kanssa. Sitten kävely tilaan, josta lääkkeet poimitaan. Kävely takaisin verkkokaupan tilaan ja lääkkeiden käsitteleminen. Sitten kävely tiskiin, kun odotellaan, että asiakas maksaa. Kävely takaisin verkkoapteekkitilaan, kun toimitus on maksettu. Sitten kävely paikkaan, josta asiakas voi noutaa lääkkeet.)
Tällaista se nyt on, jos apteekin verkkokauppatoiminta ei ole mitään maanlaajuista.
Ei meillä verkkoapteekki ole hitaampi tapa ja kaikki hoituu samasta pisteestä, toki lääkkeet pitää noutaa ihan samoin kuin muidenkin asiakkaiden lääkkeet.
Siinä voi hoidella apteekkiin tulevia asiakkaita ja samalta koneelta välillä verkkokauppaasiakkaita.
Mitä enemmän asiakkaat ostaa verkkokaupasta, sitä vähemmän he ilmestyvät tiskiin ja sitä vähemmän farmaseutteja siis tarvitaan siellä tiskissä.
Luulisi tämän olevan itsestään selvää.
Toki tämä on nyt vielä lapsenkengissä koko apteekkien verkkokauppa, mutta tulee kyllä lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggressiivisen...
Mikä ongelma sulle on kertoa sille apteekin henkilökunnalle tuosta, että lääkärin kanssa on se hoito poikkeavasti sovittu ihan tarkoituksella? Luuletko sä, että ne siellä apteekissa jostain muka näkee sun ja lääkärin keskenään käymät keskustelut.mistä minä asiakkaana tiedän mikä on tavanomaista käyttöä ja mikä ei kun apteekki ei halua lukea mitä reseptissä lukee ja myydä lääkkeitä sen mukaan
No vastaat, kun kysytään. Ei se ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggressiivisen...
koska apteekeilla on lakiin säädettyjä velvoitteita kysyä tiettyjä kysymyksiä. siinä ei ole mitään väliä sillä onko asiat jo lääkärin kanssa keskusteltu tai onko potilas käyttänyt samaa lääkettä viimeiset 383 vuotta. Silti ne pitää kysyä.
Resepti niin eihän siinä mitään sen kummempaa ole, ohjeet on ja sitten maksamaan.
Ei oo mitään keskusteltavaa kun lääkäri on määrännyt. Ohjeet on purkin kyljessä.
Vierailija kirjoitti:
Apteekeissa pitäisi olla äänieristetty koppi / pieni huone, jossa ainakin reseptiasiat hoidetaan.
Se myyjä-osapuolihan vois samalla siinä seinän takana kuunnella, kun kerrot kaikki syntisi ja paheesi, ja toivot anteeksiantoa. Tulis sitten se henkinen puolikin hoidettua, ja papeilla työt vähän kevenisivät.
Harvat paikat, missä GDPR:llä olisi oleellista merkitystä, ovat sairaalat ja apteekit. Mutta molemmissa pyyhkivät peffansa koko GDPR:llä. Kaikista arkaluontoisimpia henkilötietoja levitetään surutta.
Ja sitten taas jossain muualla, ihan epäolennaisissa tilanteissa, nusshitaan pilkkua ja annetaan GDPR:n hankaloittaa elämää ihan älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Harvat paikat, missä GDPR:llä olisi oleellista merkitystä, ovat sairaalat ja apteekit. Mutta molemmissa pyyhkivät peffansa koko GDPR:llä. Kaikista arkaluontoisimpia henkilötietoja levitetään surutta.
Ja sitten taas jossain muualla, ihan epäolennaisissa tilanteissa, nusshitaan pilkkua ja annetaan GDPR:n hankaloittaa elämää ihan älyttömästi.
Kyllä apteekit noudattavat GDPR:ää ihan pilkulleen. Siellä vain ei lue mitään noista asiakastiloista tai ei ainakaan mitään sellaista, jonka takia niitä pitäisi muuttaa. GDPR:ssä on keskitytty niihin epäolennaisimpiin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No odota ap kun päivystyksen vuodepaikalle joudut. Jos huoneessa on muitakin potilaita, niin keskustelet hoitajien ja lääkärin kanssa kaikkien kuullen.
Verhoilla erottavat potilaat, niih! Kaikki kuuluu viereisiin sänkyihin. Itse kuulin miten potilaalle verhon takana kerrottiin haimasyöpälöydös.
Niih. Siksi on sääntö minkä kuulet sairaalassa jää sairaalaan.
Muilla potilailla ei ole minkään valtakunnan vaitiolovelvollisuutta. He voivat halutessaan kertoa asioita eteenpäin.
Niinkös luulet, onhan se sanottu sairaalan säännöissä ja on joka tapauksessa yksityiselämää loukkaava tiedon levitystä.
Ohiksena; itse olen ollut useamman kerran sairaalassa epilepsiakohtausteni vuoksi, eikä ikinä oo mitään sairaalan sääntöjä mulle mainittu. Sen sijaan tosiaankin siellä päivystyssalissa, olen kuullut muiden hetut, nimet ja sen hetkiset sekä aiemmatkin vaivat. Etenkin, jos vanhempi potilas kyseessä, niille huudetaan niin kovaa asia kuin asia, ettei sitä voi olla kuulematta. Mutta mua ei kyllä siinä kohtaa jaksa kiinnostaa naapurivuoteen Maikin pyörtyminen, peräseinän Pentin mahdollinen alkoholiongelma.
Olen myös osastolla yöpynyt 2 yötä samassa huoneessa vanhan herran kanssa ( itse olen nainen ), ja kyllä kaikki hoitotoimenpiteet tehtiin siinä huoneessa, verho vain välissämme. Mm. itselleni laitettiin virtsakatetri. Ja silloinkaan en osannut aatella, että herranjestas, joku kuulee nämä asiat. Touvoin vain toipuvani ja pääseväni pois sieltä.
Apteekissa asioiminen ei tunnu miltään, ja meidän lähiapteekissa henkilökunta ensinnäkin kysyy hakemastani lääkkeestä, onko tämä teille tuttu? Eikä huutele, että Tämä Keppra on sitten sellainen, joka saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta jne.. Ehkä meidän apteekissa on vain hyvin palvelualtis ja fiksu henkilökunta..
Mielensä pahoittajat loukkaantuu kaikesta 🙄
Eipä ole vaivannut noin vähäpätöinen asia. ( ennen Alkossskin , kun ei ollut itsepalvelumyymälöitä, takanaolijat jonossa kuulivat haluaako ostaja kossua vai pinot noiria.)Jokainen apteekissakävijä keskittyy kuitenkin omiin asioihinsa, ihan sama mitä muut siellä ovat hakemassa.
En ole ikinä kuullut aiemmin tollasesta Sic!-merkinnästä reseptissä. Viikolla oli ilmestyny omaani, vaik oon vuosia käyttäny ja uusinu. Mietinkin kovasti, et mitä se sic reseptissä tekee, ei ole erityisen hieno tai pariisilainen lääke! Palstalta asia selvisi. Kiitos.
Laitan lääkkeen nimet lapulle ja ojennan sen tiskillä. Ei tartte kailottaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullut aiemmin tollasesta Sic!-merkinnästä reseptissä. Viikolla oli ilmestyny omaani, vaik oon vuosia käyttäny ja uusinu. Mietinkin kovasti, et mitä se sic reseptissä tekee, ei ole erityisen hieno tai pariisilainen lääke! Palstalta asia selvisi. Kiitos.
Pariisilainen = Chic-lääke! Tää oli hauska! Kiitos
apteekkilainen
Luitko lainkaan noita vastauksia? Samaan tyyliin inttävät apteekissa ja kailottavat asiakkaan henkilökohtaisia terveysasioita vaikka tämä on ne jo kahden kesken lääkärinsä kanssa puhunut selväksi ja resepti kirjoitettu miten on. Koskaan en ole ylittänyt reseptilleni määrätyn avaavan määrää, päinvastoin ja silti saattaa tulla tällainen em. lainen purkaus. Miksei resepti pädekään? Se miten lääkäri on hoidon suunnitellut? Vaan pitäisi jonkun puoskari-apteekkaarin neuvoihin ruveta uskomaan sen sijaan?