Miksei kukaan puutu apteekkien reseptiasiakkaiden henkilösuojan puutteeseen?
Toiset asiakkaat ja henkilökuntakin kuulee millä asialla liikut ja mitä aineita käytät. Jotain pitäisi tehdä.
Kommentit (425)
Nykyaikana tuotteet saa tilattua kotiinkin jos niin hävettää tai valmiiksi kassalle tai kotiinkuljetuksella. Täällä meillä jopa drive in apteekki vaikka ei suuren suuri kaupunki olekaan. Kukaan ei kysele ääneen nimeä, Kela-kortillahan tuolla asioidaan. Ja etenkin, miksi apteekki tarvitsisi sun sähköpostiosoitteen kuten joku väitti? Jos kokee, että yksityisyyttä silti loukataan niin eikö sitä uskalleta ottaa siinä asioidessa puheeksi kuten pitäisi? Pääsääntöisesti sinne apteekkiin mennään sairauden tai vaivan takia ostamaan niitä lääkkeitä ja tuotteita joten miksi hävetä mitään. Peräpukamavoiteitakin tulee varmasti jokainen tarvitsemaan elinikänsä aikana. Ja jokainen joka niistä kärsii, tietää miten kivuliaita ne on ja kyllä siinä mahdollinen häpeä pitäisi jäädä taka-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt astmalääkkeitä 40 vuotta ja silti jotkut tiettyjen apteekkien tietyt farmaseutit alkavat antaa jotain terveysneuvontaa kun haen lääkkeitä, kyselevät miten käytän niitä vaikka ihan lääkärin ohjeen mukaan mennään, en ylikäytä tms.
Aina kun törmään tuollaiseen farmaseuttiin, en enää ikinä asioi ko. apteekissa.
Tämä on kauheata, että asiakkailla voi olla näin paha asenne heidän parhaakseen tehtävään työhön ja ikään kuin tuollainen omituinen, epäkypsä uhrin asema. Kaikki kommentointi otetaan itseen, eikä ymmärretä, että ei se henkilö tunnekaan juuri sinun tapaustasi JA SIKSI välttämättä puhu, ellei näy, että lääkkeiden käytössä olisi jotain epäloogisuuksia, joiden syy on hyvä tarkistaa. Vaan siitä saattaisi jollain kerralla saada jotain sinua auttavaa mieleesi, jos kykenisit ihan ilman itseesi ottamista asiaa kuuntelemaan.
Jos joku käyttää lähes pelkkää avaavaa, se on kyllä syy puuttua, että miksi avaavaa menee niin paljon? Milloin hoitavan lääkkeen teho on viimeksi katsottu? Jos se asia on ok, niin miksi loukkaannut, jos asia varmistetaan???? Etkö ttperys tajua, että se varmistetaan siksi, että se, jonka hoito ON pielessä, saataisiin haaviin? Ihmiset ovat niin itsekeskeisiä ja omaan napaansa vain tuijottavia nykypäivänä, että tekisi mieleni todellakin rangaista! :D
Kyllähän apteekeissa kuulee kaiken mitä farmaseutit ja asiakkaat puhuvat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin farmaseuttina tietää mitkä ovat noloimpia lääkkeitä hakea? Peräpukamat, klamydia, jälkiehkäisy, onko muita?
Kaikkia näitä olen hakenut. Kiusalliset ongelmat, mutta leukarintaan ja tuulta päin. Nolostelu on suurta ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
No odota ap kun päivystyksen vuodepaikalle joudut. Jos huoneessa on muitakin potilaita, niin keskustelet hoitajien ja lääkärin kanssa kaikkien kuullen.
Juuri näin. Kuulevia korvia voi olla kymmenittäin.
Ja osastolla kangasverho erottaa huonekaverista, hengityskin kuuluu sen läpi. Kun lääkäri tulee käymään, huonekaveri kuulee ihan kaiken. Huonekaverit myös vaihtuu. Kun olin raskaana ja jouduin osastolle makaamaan, kun yrittivät estää synnytystä alkamasta liian aikaisin, niin ensin oli huonekaverina mummo, jolta syövän takia leikattiin pois kohtu ja munasarjat. Saman tunnin sisällä kun mummo lähti kotiinsa, tuli aborttia varten oikein nuori tyttö poikakaverin kanssa. Kuulin kaiken. Kivun, itkun, molskahdukset portatiiviin.
Ihan sama jos muut kuulevat mitä lääkkeitä pyydän, mutta se mua harmittaa, että tarpeettomasti todettava ääneen, että sinnullahan on tämä Kelan maksusitoumus. Se on nolo asia itselleni ja kyllä siinä ihminen tuntee itsensä pieneksi.
Voithan kirjoittaa lääkkeen nimen lapulle, ja ojentaa sen farmaseutille.
Meidän apteekissa voi lääkkeet tilata tunnissa apteekin lokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama jos muut kuulevat mitä lääkkeitä pyydän, mutta se mua harmittaa, että tarpeettomasti todettava ääneen, että sinnullahan on tämä Kelan maksusitoumus. Se on nolo asia itselleni ja kyllä siinä ihminen tuntee itsensä pieneksi.
Siinäkin on ollut tilanteita, että kaikki eivät sitä ole tienneet. Ainakin itse ostaisin lääkkeitä vähän eri tavalla, jos mulla ois maksusitoumus, mutta en tietäisi sitä. Siinä varmaan halutaan varmistaa, ettei asiakas ole sitten lopuksi että ai jaa!?
Itse sanon nykyisin vain jos se tulee jollainlailla vaikuttamaan hintaan. esim. on pakko tilata joku tuote, joka menisi siihen kokonaan tai asiakas ostaa samalla muuta, jolloin reseptiltä ei tule hintaa. . .
Ja sanon kyllä hiljaisemmalla äänellä, jos sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietosuojavaltuutetulle voi laittaa viestiä jos jossain paikoissa tapahtuu tietosuojarikkomuksia tai tietosuojaloukkauksia. Asiakkaiden henkilötiedot täytyy organisaatiossa suojata kaikissa asiakasprosessin vaiheissa kun käsittelevät toimipisteissään niitä. (Ei saa päätyä toisten asiakkaiden tai työntekijöiden korviin)
Ja myös rikosilmoituksen voi tehdä poliisille jos omia henkilötietoja levitellään tai terveystietoja kailotetaan sivullisille.
Ihmiset on seonnut täysin tästä tietosuojasta. Yksikin täällä panikoi, että ihan nimi ja sähköposti saattoi kuulua jollekin. Voitteko vaikka olla asioimatta missään, jos elämä on näin vaikeaa.
Niin että ihan huvikseen näitä GDPR-asetuksia on tehty. Itse et näemmä ymmärrä koko asian tärkeyttä ja ihan todellisia riskejä ja ongelmia, jotka ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti viime vuosina.
En tosiaan ymmärräkkään. Ja tuo asetus on ihan vitsi. Saman sukupolven laatima, jolla on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kuulin kun edelläni oleva sai Lyricaa, siis aika vahva mielialalääke esim pahaan ahdistushäiriöön johon muut lääkkeet ei toimi
Lyricaa käytetään myös yleisesti neuropaattiseen kipuun, epilepsiaan sekä migreenin estolääkkeenä. Eli ahdistus ei todellakaan ole ainoa käyttötarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin farmaseuttina tietää mitkä ovat noloimpia lääkkeitä hakea? Peräpukamat, klamydia, jälkiehkäisy, onko muita?
Et taatusti ole farmaseutti, koska noin kysyt, mutta itse en koe tarvetta kuuluttaa yhdellekään toiselle mitä lääkkeitä käyn ostamassa. Jos se jotakuta kiinnostaa, niin kerron itse (jos kerron), mutta sen toisen pitää tulla rohekasti itse kysymään asiasta. Minulla pitäisi itselläni olla oikeus päättää mitä asioita elämästäni jaan ja kenelle.
en ollut se, jolta kysyit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt astmalääkkeitä 40 vuotta ja silti jotkut tiettyjen apteekkien tietyt farmaseutit alkavat antaa jotain terveysneuvontaa kun haen lääkkeitä, kyselevät miten käytän niitä vaikka ihan lääkärin ohjeen mukaan mennään, en ylikäytä tms.
Tämä on kauheata, että asiakkailla voi olla näin paha asenne heidän parhaakseen tehtävään työhön ja ikään kuin tuollainen omituinen, epäkypsä uhrin asema. Kaikki kommentointi otetaan itseen, eikä ymmärretä, että ei se henkilö tunnekaan juuri sinun tapaustasi JA SIKSI välttämättä puhu, ellei näy, että lääkkeiden käytössä olisi jotain epäloogisuuksia, joiden syy on hyvä tarkistaa. Vaan siitä saattaisi jollain kerralla saada jotain sinua auttavaa mieleesi, jos kykenisit ihan ilman itseesi ottamista asiaa kuuntelemaan.
Jos joku käyttää lähes pelkkää avaavaa, se on kyllä syy puuttua, että miksi avaavaa menee niin paljon? Milloin hoitavan lääkkeen teho on viimeksi katsottu? Jos se asia on ok, niin miksi loukkaannut, jos asia varmistetaan???? Etkö ttperys tajua, että se varmistetaan siksi, että se, jonka hoito ON pielessä, saataisiin haaviin? Ihmiset ovat niin itsekeskeisiä ja omaan napaansa vain tuijottavia nykypäivänä, että tekisi mieleni todellakin rangaista! :D
Se juurikin kun käytän lääkkeitäni tismalleen kuten hoitavan lääkärini kanssa olen sopinut niin silti joudun apteekissa tällaisen em. laisen aggressiivisen tivaamisen kohteeksi. Voit luottaa etten kyseiseen apteekkiin enää jalallani sen koommin astu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taatusti ole farmaseutti, koska noin kysyt, mutta itse en koe tarvetta kuuluttaa yhdellekään toiselle mitä lääkkeitä käyn ostamassa. Jos se jotakuta kiinnostaa, niin kerron itse (jos kerron), mutta sen toisen pitää tulla rohekasti itse kysymään asiasta. Minulla pitäisi itselläni olla oikeus päättää mitä asioita elämästäni jaan ja kenelle.
Olen kyllä. Siksihän se asiakkaan näkökulma just kiinnostaakin, kun itse on siihen jo ihan sokeutunut, että mikä nyt niin nolottaa. Että poikkeaako se paljon näistä, mitä itse voi arvailla. Varsinkin jos reseptillä haettavista puhutaan (mikä aloitus oli).
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin Salessa myyjä kysyi muiden asiakkaiden kuullen (postin pakettia hakiessa) etunimen ja sukunimen, sähköpostin. Kuulemma kuittia varten. En tajunnut sanoa etten ota kuittia. Ja siinä oli tuijottajia vieressä. Varmasti koko pieni kauppa kuuli tiedot. Olisiko pitänyt kaiuttimella vielä kuuluttaa se kaupan perälle saakka, jos takahyllyllä joku ei huomannut.
sinun ei olisi ollut mitenkään välttämätöntä vastata myyjälle ääneen hänen tarvitsemiaan tietoja. olisit voinut vaikka antaa henkilötodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä. Siksihän se asiakkaan näkökulma just kiinnostaakin, kun itse on siihen jo ihan sokeutunut, että mikä nyt niin nolottaa. Että poikkeaako se paljon näistä, mitä itse voi arvailla. Varsinkin jos reseptillä haettavista puhutaan (mikä aloitus oli).
Ehkäpä he eivät nolostele mitään, he vain haluavat pitää kiinni yksityisyydensuojastaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se juurikin kun käytän lääkkeitäni tismalleen kuten hoitavan lääkärini kanssa olen sopinut niin silti joudun apteekissa tällaisen em. laisen aggressiivisen tivaamisen kohteeksi. Voit luottaa etten kyseiseen apteekkiin enää jalallani sen koommin astu.
Niin, minä-minä, käytät varmaan, mutta ymmärsitkö lukemastasi, että mitään syytä vihaan ja hätään ei ole? Sä SAAT käyttää lääkkeitäsi vaikka tunkien ne piippusi peräsuoleesi, jos se hoitaa jotain! Mutta niitä asioita saatetaan kysyä siksi, koska toi sanomasi ei lue otsassasi ja JOKU MUU apteekin asiakas saattaa puuttumisesta ja kyselystä saada avun! HYVIN MONILLA on se tilanne, etteivät kerkeä lääkäriään juuri edes tapaamaan.
Nyt se pää sieltä pyllystä pois ja havahtumaan, että elät maailmassa, jossa on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, minä-minä, käytät varmaan, mutta ymmärsitkö lukemastasi, että mitään syytä vihaan ja hätään ei ole? Sä SAAT käyttää lääkkeitäsi vaikka tunkien ne piippusi peräsuoleesi, jos se hoitaa jotain! Mutta niitä asioita saatetaan kysyä siksi, koska toi sanomasi ei lue otsassasi ja JOKU MUU apteekin asiakas saattaa puuttumisesta ja kyselystä saada avun! HYVIN MONILLA on se tilanne, etteivät kerkeä lääkäriään juuri edes tapaamaan.
Nyt se pää sieltä pyllystä pois ja havahtumaan, että elät maailmassa, jossa on muitakin.
Mene jonnekin kiukunhallintakurssille! Ihan hullu ja jos aspahommia vielä teet niin voi asiakasraukkojasi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aggressiivisen...
Farmaseuteilla on tietyt vastuut ja velvollisuudet jo ammattinsa puolesta. Jos kerta otat lääkkeesi lääkärin ohjeistuksen mukaisesti, ei sinulla pitäisi olla mitään syytä vetää herneitä nenään, jos joku kysyy sinulta poikkeavasta käytöstä. Se kuuluu heidän työhönsä.
Eri
Vähän epälooginen tämä sun viestisi. Kun verkkokauppa on nyt hitaampi tapa apteekille toimittaa se lääke, niin se farmaseutti on pois tiskistä, koska verkkoapteekki. Saman ajan kanssa olisi ottanut jo 5 asiakasta kaikkine kävelemisineen apteekin sisällä. (Kävely tilaan, jossa verkkokauppaa käsitellään. Puhelu asiakkaan kanssa. Sitten kävely tilaan, josta lääkkeet poimitaan. Kävely takaisin verkkokaupan tilaan ja lääkkeiden käsitteleminen. Sitten kävely tiskiin, kun odotellaan, että asiakas maksaa. Kävely takaisin verkkoapteekkitilaan, kun toimitus on maksettu. Sitten kävely paikkaan, josta asiakas voi noutaa lääkkeet.)
Tällaista se nyt on, jos apteekin verkkokauppatoiminta ei ole mitään maanlaajuista.