Miksei kukaan puutu apteekkien reseptiasiakkaiden henkilösuojan puutteeseen?
Toiset asiakkaat ja henkilökuntakin kuulee millä asialla liikut ja mitä aineita käytät. Jotain pitäisi tehdä.
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyse ei edes ole siitä, ovatko jotkut lääkkeet jotenkin "intiimimpiä" kuin toiset.
Olen vasta sairastunut vaikeaan harvinaiseen sairauteen. Sairaudessa ei sinällään ole mitään noloa ja sairauteen käytettävä lääkitys on ns. yleiseen lääkeryhmään kuuluva, mutta en halua käydä tuota lääkitystä läpi apteekin tiskillä. On jo itselle riittävän rankkaa sulatella tietoa vaikeasta harvinaisesta sairaudesta.
Toivon, että jokainen saisi asioida tiskillä rauhassa. Valitettavasti on kokemusta muutamista apteekeista, joissa tiskille jonottavien tuolit on sijoitettu heti tiskin luokse ja pahimmillaan on näköyhteyskin tiskille, jossa toinen asiakas asioi.
Kyllä kai apteekkiin voisi laittaa asiasta palautetta. Ja mainita valmiiksi, että se ei riitä, että voin pyytää saada käydä reseptini läpi jossain sivussa. Koska sitä saatetaan ekana ehdottaa.
Itse en muista, että kukaan asiakas olisi koskaan pyytänyt tätä asioinnin aluksi, vaikka siis se on pyyntö, jonka voi kyllä tehdä.
Tämänkin takia tästä nillittäminen ärsyttää. Sitä voisi kyllä jokainen halukas pyytää. Jos ei itse pyydä, turha valittaakaan.
Voihan siellä olla vaikka joku hyvänpäiväntuttu tai töistä joku. Ei ole kiva antaa heidän kuulla, että on hakemassa työkykyä rajoittavaan sairauteen lääkettä. Joo, ei sitä kannata palkata kun on skitsofrenia/ syöpä/ mikä vaan.
Pari kertaa olen joutunut poistumaan apteekista kun työkaveri on sattunut samaan aikaan. Pikkupaikkakunta.
Vierailija kirjoitti:
Tietosuojavaltuutetulle voi laittaa viestiä jos jossain paikoissa tapahtuu tietosuojarikkomuksia tai tietosuojaloukkauksia. Asiakkaiden henkilötiedot täytyy organisaatiossa suojata kaikissa asiakasprosessin vaiheissa kun käsittelevät toimipisteissään niitä. (Ei saa päätyä toisten asiakkaiden tai työntekijöiden korviin)
Ja myös rikosilmoituksen voi tehdä poliisille jos omia henkilötietoja levitellään tai terveystietoja kailotetaan sivullisille.
Ihmiset on seonnut täysin tästä tietosuojasta. Yksikin täällä panikoi, että ihan nimi ja sähköposti saattoi kuulua jollekin. Voitteko vaikka olla asioimatta missään, jos elämä on näin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuli omituista porukkaa langalle kommentoimaan.
En olisi ikinä voinut kuvitella miten koville joillekin ottaa se, että halutaan parantaa henkilösuojaa apteekissa.
Ei ole edes kysymys mistään, mikä olisi keneltäkään pois.
Mutta kun on vain pakko tulla ipittämään vastaan.
On se, kun niitä (onneksi tosi harvoja) i d i o o t t e j a pitää vielä työkseen palvellakin. Paljon mieluummin palvelee heitä, jotka eivät valita kun oma pää on pipi. En kyllä muista viimeksi milloin joku asiakas olisi edes näyttänyt siltä, että hänelle on omissa lääkkeissään jotain yksityisyyden perään itkun tarvetta 👍
Vaikutat kyllä tosi inhottavalta ja ilkeältä ihmiseltä. Myös aika kovat patoutumat tuosta farmaseutin työstä näyttää tulleen.
Asiakkaat tekevät vuosien varrella sellaiseksi, ei voi mitään.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi ikinä voinut kuvitella miten koville joillekin ottaa se, että halutaan parantaa henkilösuojaa apteekissa.
On se, kun niitä (onneksi tosi harvoja) i d i o o t t e j a pitää vielä työkseen palvellakin. Paljon mieluummin palvelee heitä, jotka eivät valita kun oma pää on pipi. En kyllä muista viimeksi milloin joku asiakas olisi edes näyttänyt siltä, että hänelle on omissa lääkkeissään jotain yksityisyyden perään itkun tarvetta 👍
Vaikutat kyllä tosi inhottavalta ja ilkeältä ihmiseltä. Myös aika kovat patoutumat tuosta farmaseutin työstä näyttää tulleen.
Eri
Niinpä. Vaikka joukossa on mukaviakin asiakkaita ja HEILLE ollaan aina mukavia, niin en tajua tätä mulkqu-asiakkaiden kaipuuta sille, että heistäkin ajateltaisiin hyvää. You wish.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaanko farmaseutteja enää tulevaisuudessa?
Paljon eri ammatteja on vuosien varrella poistunut ja tulee poistumaan. Ehkäpä sinunkin jos nyt töissä ylipäätään olet.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on apteekkeja, joissa voi maksaa suoraan henkilölle, joka antaa paketin kaapista. Ja sitten on niitä, joissa annetaan se paketti, ja sen jälkeen paketin kanssa pitää kulkea koko apteekin läpi ja jonottaa kassalle maksamaan. Ei varmaan ole vaikea arvata, kummasta haen reseptituotteet.
No mutta hyvänen aika. Oletko ihan avuton?
Pyydä , että paketti laitetaan pussiin tai laita omaan laukkuun heti, niin ei kukaan näe.
Kassalle saat lapun tai ns lopputarran , josta se hinta otetaan. Ei sinun kassalla tarvitse reseptilääkettä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyse ei edes ole siitä, ovatko jotkut lääkkeet jotenkin "intiimimpiä" kuin toiset.
Olen vasta sairastunut vaikeaan harvinaiseen sairauteen. Sairaudessa ei sinällään ole mitään noloa ja sairauteen käytettävä lääkitys on ns. yleiseen lääkeryhmään kuuluva, mutta en halua käydä tuota lääkitystä läpi apteekin tiskillä. On jo itselle riittävän rankkaa sulatella tietoa vaikeasta harvinaisesta sairaudesta.
Toivon, että jokainen saisi asioida tiskillä rauhassa. Valitettavasti on kokemusta muutamista apteekeista, joissa tiskille jonottavien tuolit on sijoitettu heti tiskin luokse ja pahimmillaan on näköyhteyskin tiskille, jossa toinen asiakas asioi.
Jotkut asiakkaat ovat fiksuja. He näyttävät lapulla lääkkeen nimen tai kertovat, että otan esim. eilen määrätyt lääkkeet. Sitten he sanovat, että lääkäri kävi tarkkaan läpi lääkkeisiin liittyvät asiat tai että lääkkeet ovat ihan tuttuja entuudestaan.
Ei siinä farmaseutin tarvitse kysellä eikä " kailottaa" sitten mitään.
Apteekille on sälytetty vaatimus varmistaa, että asiakas tietää lääkkeeseen liittyvät asiat ja osaa käyttää oikein.
Apteekeissa kiertää myös ns haamuasiakkaita , jotka selvittävät, miten apteekit tätä velvoitetta noudattavat.
Ei farmaseutteja välttämättä henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään lääkitys sinänsä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"TÄMÄ PERÄPUKAMANVOITEEN TUOTESELOSTE ON TÄSSÄ PEEÄPUKAMVOIDEPAKKAUKSEN SISÄLLÄ".
Se kuulostaa tuolta asiakkaan korvissa. Oikeasti farmaseutti sanoo: "se pakkausseloste on siellä pakkauksen sisällä".
UUUUUUU
Onko tämä PERÄPUKAMAVOIDE sinulle entuudestaan tuttu tuote? Oletko käyttänyt tätä PERÄPUKAMAVOIDETTA aikaisemmim? PERÄPUKAMAT on hyvä suihkuttaa ensin lämpimällä vedellä ja kuivata hellästi taputtelemalla. PERÄPUKAMAVOIDETTA levitetään sormin PERÄPUKAMIIN ohut kerros aamuin illoin. Puuvillaiset alushousut on hyvät, kun kärsii PERÄPUKAMISTA, samoin ilmakylvyt. Mikäli tämä PERÄPUKAMAVOIDE ei auta voikpssa, käy uudestaan lääkärillä näyttämässä PERÄPUKAMIASI.
T. farmaseutti
kiitos farmaseutti mutta onko SINULLA komemusta ja kuinka nopeati alko PERÄPUKAMAT pienenemään
Tätä minä olen miettinyt myös. Apteekeissa on hiljaista, ihmiset jonottavat yleensä istuen palveluluukuille päin ja seuraavat, mitä tapahtu ja koska vuoroni tulee. Välimatkaa saattaa olla vain muutama metri luukulle. Farmaseutti on luukulla kasvot jonottavien ihmisiin päin ja puhuu tietenkin selkeästi ne ohjeet, jotka hänen pitää asiakkaalle lääkkeen käyttämisestä antaa. Ongelma on se, että jonottavat ihmiset kuulevat ohjeet ihan samalla tavalla kuin asiakaskin. Jonottajat pitäisi vähintään kääntää toiseen suuntaan tiskiltä niin, että he eivät voi suoraan nähdä, kenelle mitäkin ohjeita annetaan, nyt he ovat ikäänkuin yleisönä siinä. Jokin näköestekin olisi hyvä olla, vaikka pieni sermi tai seinämä siinä tuolin takana, että saisi edes vähän yksityisyyttä. Pienellä paikkakunnalla samassa apteekissa asioi aina vähintäänkin se lapsen luokkakaverin vanhempi tai muu tuttu. Yhtä kiusallista kaikille osapuolille. Asiakkaat osaisivat varmasti arvostaa tällaisia muutostöitä ja itse ainakin valitsisin mieluiten apteekin, jossa saa asioida yksityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tähän pitäis puuttuu
Lasikopit mt-lääkkeitä hakeville, tai peräsuolen vaivoihin.
minä niin arvasisin Lauran kakaralla on adhd saa aika tujut lääkkeet, ilmankos se kakara on niin kamala koulussa, eilenkin se heitti kiviä muiden päälle
Ostin apteekista pukamavoidetta ja pienoisperäruiskeita ummetuksen vuoksi.
Farmaseutti isoon ääneen kailotti pienessä kylä apteekissa ettei pienoisperäruiskeet ole tarkoitettu kuin tilapäiseen käyttöön. Antoi vain pakkauksen (toilax) missä oli yksi ruiske!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon eri ammatteja on vuosien varrella poistunut ja tulee poistumaan. Ehkäpä sinunkin jos nyt töissä ylipäätään olet.
Tämä ei poistu. Ja siis en ole tuo kirjoittaja, mutta mulle ois aika sama vaikka poistuisikin, noin työmielessä. Mutta asiakkaana en kyllä haluaisi, että poistuu! Kun on itse auttanut apteekin tiskin takana ihmisiä parikymmentä vuotta, niin toivon aikanaan saavani itsekin sitä samaa hyvää palvelua 🤗
Vierailija kirjoitti:
"ONKO TÄMÄ MIELIALALÄÄKE ENNESTÄÄN TUTTU? TÄMÄN KANSSA EI SITTEN SUOSITELLA ALKOHOLIA"
Huuda nyt vielä kovemmin, muutama tuolla perällä ei tainnut kuulla että mikäs juoppo se masennuslääkeitä ostelee!
Krapulainen juoppo, jolla on kamala morkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiakkaat ovat fiksuja. He näyttävät lapulla lääkkeen nimen tai kertovat, että otan esim. eilen määrätyt lääkkeet. Sitten he sanovat, että lääkäri kävi tarkkaan läpi lääkkeisiin liittyvät asiat tai että lääkkeet ovat ihan tuttuja entuudestaan.
Ei siinä farmaseutin tarvitse kysellä eikä " kailottaa" sitten mitään.
Apteekille on sälytetty vaatimus varmistaa, että asiakas tietää lääkkeeseen liittyvät asiat ja osaa käyttää oikein.
Apteekeissa kiertää myös ns haamuasiakkaita , jotka selvittävät, miten apteekit tätä velvoitetta noudattavat.
Ei farmaseutteja välttämättä henkilökohtaisesti kiinnosta kenenkään lääkitys sinänsä .
En kyllä farmaseuttina koe noin. Että ovat fiksuja, kun ei heille tarvitse kertoa mitään. Kyllähän työhön itseasiassa kuuluisi varmistaa, että tietävät ne asiat oikeasti, eivätkä vain luule tietävänsä. Jos uusia lääkityksiä, siis. Eikä minulle riitä otettavien lääkkeiden yksilöintiin, että ne on *määrätty eilen*. Vähintään pitää asiakkaan kertoa, mihin vaivaan ne ovat. Muutenhan vilpillinen sukulainen voisi vain tulla kokeilemaan, mitä irtoaa, kun tiesi mamman käyneen eilen lääkärissä. Jospa vaikka vähän norspania.
Siis kyllä minäkin saatan hyväksyä asiakkaan kertoman, että lääkäri kävi läpi, enkä kysy, mitä lääkäri sitten kertoi (tarkistus, että oleelliset asiat ovat muistissa), mutta se on itseasiassa huonoa palvelua noin farmaseuttusesta näkökulmasta. Jos on erektiolääke ja nuori nolona oleva mies, tai lääke jossa on jokin hankala antolaite, niin tuossa kohtaa annan olla :D
Tai jos asiakas haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei poistu. Ja siis en ole tuo kirjoittaja, mutta mulle ois aika sama vaikka poistuisikin, noin työmielessä. Mutta asiakkaana en kyllä haluaisi, että poistuu! Kun on itse auttanut apteekin tiskin takana ihmisiä parikymmentä vuotta, niin toivon aikanaan saavani itsekin sitä samaa hyvää palvelua 🤗
Kyllähän apteekkikin siirtyy pikkuhiljaa verkkokauppaan .Nyt jo jonkin verran tilataan lääkkeet verkon kautta, mutta se homma räjähtää, kun nykyiset nuoremmat ikäpolvet alkavat saada lääkkeitä enemmän.
He kun ovat tottuneet tilaamaan verkkokaupasta lähes kaiken.
Kyllähän siinäkin farmaseutteja tarvitaan, mutta työnkuva muuttuu .
Onko tämä sitten hyvä vai huono juttu, on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän apteekkikin siirtyy pikkuhiljaa verkkokauppaan .Nyt jo jonkin verran tilataan lääkkeet verkon kautta, mutta se homma räjähtää, kun nykyiset nuoremmat ikäpolvet alkavat saada lääkkeitä enemmän.
He kun ovat tottuneet tilaamaan verkkokaupasta lähes kaiken.
Kyllähän siinäkin farmaseutteja tarvitaan, mutta työnkuva muuttuu .
Onko tämä sitten hyvä vai huono juttu, on eri asia.
Verkkokaupassa toimitus on paljon hitaampaa ja työläämpää kuin tiskissä. Jos verkkokauppa lisääntyy, farmaseutteja tarvitaan vain lisää. Nykyisetkään eivät riitä. Alalla on krooninen työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Tuossapa malliesimerkki ihmisestä joka ei kykene ottamaan vastuuta itsestään ja käytöksestään. Minä minä minä, minulla on oikeus. Laitan pahan kiertämään. Muuta keinoa ei ole keksinyt käsitellä tunteitaan kuin ilkeileminen ja provoaminen netissä. Olet kyllä häpeäksi alalle jos nyt todella olet farmaseutti. Toisaalta hyvää tässä on se ettet ryhtynyt esim. hoitajaksi, olisi tullut todennäköisesti ruumiita.
Kyllä kai apteekkiin voisi laittaa asiasta palautetta. Ja mainita valmiiksi, että se ei riitä, että voin pyytää saada käydä reseptini läpi jossain sivussa. Koska sitä saatetaan ekana ehdottaa.
Itse en muista, että kukaan asiakas olisi koskaan pyytänyt tätä asioinnin aluksi, vaikka siis se on pyyntö, jonka voi kyllä tehdä.