Surkeat läppärit
Ostin tuossa jokunen viikko takaperin tonnilla läppärin ja tajusin kotona millaisen virheen tein. Läppäri on niin hidas, ettei sillä onnistuu päivitystenkin vain vaivaisesti. On omituista että sellaista roskaa edes myydään! Vertailin vähän tehoja jo kuusi vuotta vanhan pöytäkoneen kanssa ja yllätyksekseni huomasin pöytäkoneen olevan lähes kolme kertaa nopeampi.
Ihmettelen vaan, miksi nykyään ostellaan kalliita, mutta surkealaatuisia läppäreitä, älykännyköitä ja tabletteja. Pöytäkoneet tarjoavat näköjään luotettavuutta, vaikka olisi vanhemmastakin mallista kyse.
Sanokaahan, miksi tällaiset ylikalliit lelut ovat syrjäyttäneet pöytäkoneet!
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Ostin Citymarketista HP 15,6", Intel pentium. Hyvä on nettisurffailuun. Onkohan tässä pyörivää kovalevya, ei surise, eikä pöhise. Käynnistyy ja sammuu yhtä nopeasti kuin älypuhelin. Mitenkähän lie tehty?
Varmaan sisällä joku Samsung. Sittarista en kyllä konetta ostaisi. Kiukuttaa hinnat kun banaanejakin ostaa
VaahtoVasara kirjoitti:
Eli itsehän olet valinnut.
Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Elämäni ainoa omalla rahalla ostettu läppäri on 2013 HP ja hyvin pelittää.
Joskin tuo "siivoa koneesta kaikki turha" on tehty ja nollasta aloitettu uudestaan.Arkikäytössä aina pöytämasiina, itse rakennettu. Ei nikottele, ei hidastele.
Miten oikein siivosit roskan pois? Tarvitsisin ihan oikeasti vinkkejä, kun en mielelläni ostaisi uutta, kun vanha on vasta vuoden ikäinen
-mummo
Onko siinä Vindous 11? Jos on, poista se ja laita tilalle Vindous 10!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MacBook Air M1 lähtöhinta taitaa olla tonnin verran. Tuo on ainakin todella nopea.
itse en apleen koskisi pitkällä tikullakaan! maksaa enemmän kuin kuukauden vuokra, ja kestää alle kuukauden
Mun viime Mac kesti 8 vuotta. Olisi kestänyt enemmänkin, mutta päivitin uudempaan malliin.
Yksi mun vanha vuoden 2004 Mac-läppäri toimii kai vieläkin, akku vaan on paskana, joten pitää olla verkkovirrassa koko ajan.
Mun vuonna 2009 uutena ostama MacBook hajosi 9-10 vuoden ja about 4000 lataussyklin jälkeen.
Sen jälkeen ostin käytetyn 2012 mallin MacBook Pron, joka toimii edelleen täysin, on vaan vähän hidastunut.
2022 keväästä asti ollut käytössä 2017 mallin MacBook Pro, toimii kuin junan vessa ja on nopea.
MacBook on ihan omaa luokkaansa läppäreistä, vain it-nörtin on järkeä ostaa jokin muu, siis jos rahat riittää ja haluaa toimivan helppokäyttöisen läppärin. Käytettynä niitä saa myös halvemmalla ja käytetty Mac on usein toiminnaltaan ihan yhtä hyvä kuin uusi.
Hah! Rakentamani pöytämasiina on pelittänyt vuodesta 2013. Kannatti silloin sijoittaa nelisen tonttua. Sinä tainnut jo kymppitontun ylittää omenaostoksillasi
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä Vindous 11? Jos on, poista se ja laita tilalle Vindous 10!
Molemmat noista surkeita. Asenna tilalle Linux tai vaikka Windows 7 tai xp
Mulla on 10v vanha hp läppäri johon vaihdettu Linux windowsin tilalle jo vuosia sitten. Toimii edelleen kuin vanha junan vessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut käytettynä muutamalla satasella esim. Thinkpadin, joka on ilmestyessään maksanut useamman tonnin. Toimii edelleen muutaman vuoden käytön jälkeen kuin unelma.
Käytetyt koneet on tietoturvariski. Niissä voi olla viiruksia valmiina
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 10v vanha hp läppäri johon vaihdettu Linux windowsin tilalle jo vuosia sitten. Toimii edelleen kuin vanha junan vessa.
Mistä löytyi linus? Itse olen ettinyt kohta viitisen vuotta, eikö ole löytynyt. Onko vaan jossain kiinassa myytävänä vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
VaahtoVasara kirjoitti:
Joskin tuo "siivoa koneesta kaikki turha" on tehty ja nollasta aloitettu uudestaan.Arkikäytössä aina pöytämasiina, itse rakennettu. Ei nikottele, ei hidastele.
Miten oikein siivosit roskan pois? Tarvitsisin ihan oikeasti vinkkejä, kun en mielelläni ostaisi uutta, kun vanha on vasta vuoden ikäinen
-mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen? Pitää tietää mitä dissataan.
Joku HP.
-ap
Olisit ostanut MacBookin. Niillä on hintaa, mutta ne toimii ja kestää paljon pitempään käytössä kuin muut läppärit.
Siinä o ihan epämääräinen käyttöjärjestelmä. Ehkä jos asentais siihen Windowsin niin sitten.
Macin käyttöjärjestelmä on paljon selkeämpi ja intuitiivisempi kuin Windows. Vaatii toki hieman sopeutumista alkuun, mutta kun opettelee niin mielestäni paljon käyttäjäystävällisempi.
Macintosh on kyllä raivostuttavat. Niin epäselvä ja huono. Itse käyttänyt Windows seiskaa tähän asti. Tuntuu hurisevan vielä nopeammin kuin "takuu" loppui. Itse kutsuisin tätä vakoiluksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MacBook Air M1 lähtöhinta taitaa olla tonnin verran. Tuo on ainakin todella nopea.
itse en apleen koskisi pitkällä tikullakaan! maksaa enemmän kuin kuukauden vuokra, ja kestää alle kuukauden
Mun viime Mac kesti 8 vuotta. Olisi kestänyt enemmänkin, mutta päivitin uudempaan malliin.
Yksi mun vanha vuoden 2004 Mac-läppäri toimii kai vieläkin, akku vaan on paskana, joten pitää olla verkkovirrassa koko ajan.
Mun vuonna 2009 uutena ostama MacBook hajosi 9-10 vuoden ja about 4000 lataussyklin jälkeen.
Sen jälkeen ostin käytetyn 2012 mallin MacBook Pron, joka toimii edelleen täysin, on vaan vähän hidastunut.
2022 keväästä asti ollut käytössä 2017 mallin MacBook Pro, toimii kuin junan vessa ja on nopea.
MacBook on ihan omaa luokkaansa läppäreistä, vain it-nörtin on järkeä ostaa jokin muu, siis jos rahat riittää ja haluaa toimivan helppokäyttöisen läppärin. Käytettynä niitä saa myös halvemmalla ja käytetty Mac on usein toiminnaltaan ihan yhtä hyvä kuin uusi.
Hah! Rakentamani pöytämasiina on pelittänyt vuodesta 2013. Kannatti silloin sijoittaa nelisen tonttua. Sinä tainnut jo kymppitontun ylittää omenaostoksillasi
Eri, mutta macbook pro täälläkin. Yrittäjänä olen säästänyt vähintään tuhansia siitä että teen työaikana joka tunnin töitä enkä asentele ja päivitä windowsia. Kun tuntilaskutus on 120e+alv, niin montaa tuntia ei kannata käyttää tietokoneen kanssa päivittelyyn. Siinä joku 10k raudan hinnassa ei tunnu kymmenessä vuodessa firman taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VaahtoVasara kirjoitti:
-mummo
Ei kyllä saa pahimpia rääkäleitä tuolla. Mielestäni saisi asentaessa valita ominaisuudet, kuten ennen. Esim MS Storen ja edgen voisin heivata bittitaivaaseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku HP.
-ap
Olisit ostanut MacBookin. Niillä on hintaa, mutta ne toimii ja kestää paljon pitempään käytössä kuin muut läppärit.
Siinä o ihan epämääräinen käyttöjärjestelmä. Ehkä jos asentais siihen Windowsin niin sitten.
Macin käyttöjärjestelmä on paljon selkeämpi ja intuitiivisempi kuin Windows. Vaatii toki hieman sopeutumista alkuun, mutta kun opettelee niin mielestäni paljon käyttäjäystävällisempi.
Macintosh on kyllä raivostuttavat. Niin epäselvä ja huono. Itse käyttänyt Windows seiskaa tähän asti. Tuntuu hurisevan vielä nopeammin kuin "takuu" loppui. Itse kutsuisin tätä vakoiluksi...
Mikä siinä on epäselvää ja mikä hurisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VaahtoVasara kirjoitti:
-mummo
Ei kyllä saa pahimpia rääkäleitä tuolla. Mielestäni saisi asentaessa valita ominaisuudet, kuten ennen. Esim MS Storen ja edgen voisin heivata bittitaivaaseen!
Osaisikohan joku ammattilainen liittää tällaisen ominaisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku HP.
-ap
Mikä siinä on epäselvää ja mikä hurisee?
Kaikki hyvät ominaisuudet poissa tai omituisia paikoissa. Kone tietysti hurisee, milteimpä kehrää, kun vakoiluohjelmat siivosi Microsoft pois
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkonehullu on vaihtanut läppäreihin nyt, sen verran on teksti tuttua.
PS. 999 € maksanut MacBook Air M1 on paras tuhlauksen kohde vuosiin. Aivan loistava kone.
Mulla kanssa tuo Macbook Air M1 ja on kyllä aivan loistava ja huippinopsa. Nythän on tullut jo uudempi M2 mallikin. Ehdottomasti paras kone hintaluokassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. 999 € maksanut MacBook Air M1 on paras tuhlauksen kohde vuosiin. Aivan loistava kone.
Mulla kanssa tuo Macbook Air M1 ja on kyllä aivan loistava ja huippinopsa. Nythän on tullut jo uudempi M2 mallikin. Ehdottomasti paras kone hintaluokassaan.
Virheen tekee jos tuollaisen ostaa! Läppäri toimii lähinnä tarjottimena ja kirjootusalustana, kun ei muuhun kykene. Pöytäkoneella teen 99 % tietokonehommista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virheen tekee jos tuollaisen ostaa! Läppäri toimii lähinnä tarjottimena ja kirjootusalustana, kun ei muuhun kykene. Pöytäkoneella teen 99 % tietokonehommista
Mitä hommia teet päytäkoneella, mitkä tuolla ei onnistu? Monille nimenomaa se tietokoneen keveys ja kannettavuus ovat yksi tärkeimpiä juttuja konetta ostaessa, koska sitä konetta halutaan kuljettaa mukana ja käyttää muuallakin kuin siellä pöydän ääressä. Pöytäkonetta on aika hankala kuljettaa esim. matkalle tai mökille.
Tässäpä lapset on positiiviset ja negatiiviset puolet kummastakin:
Pöytäkone
+ Hyvät tehot
+ Liitännät
+ Keskimääräinen elinikä pidempi
+ Ei haise
+ Ergonominen asento
+ Kunnollinen käyttöjärjestelmä
Läppäri
+ Saa rahaa kulumaan
+ Hyvä myös ruoka-alustana ja kirjoitusalustana
+ Alkaa saavuttamaan epätodennäköisemmin
+ Joskus kannessa osittain syödystä omenasta kuva
+ Pieni näyttö
- haisee
- ajurit puuttuu
- epäergonominen
- tehoton ja heikot liitännät
- kestää max pari vuotta
- kulkee mukana vaikka lapsilla
- ei paikkaa optiselle asemalle
- koira saattaa syödä
-ylikuumeneminen
- pienet näppäimet
- johto ei standardi
- käynnistyy hitaammin
- akku saattaa potkaista tyhjää
- himmeä näyttö
Tietokonetta ei kannata käyttää ellei osaa. Olet kyllä siinä oikeassa, että Windows XP:n jälkeen käyttäjäystävällisyydestä ei pahemmin piittaa. Ehkä ymmärretään että koneita käyttää pösilöt! Yhtä rahanpesua koko tietokonesysteemi nykyään!