Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koeaikapurku, hyväksyttävät syyt

Vierailija
11.05.2023 |

Oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävänä perusteena työnantajan tekemään purkamiseen koeajalla on esitetty seuraavia:
- työn suorittamiseen liittyvä puutteellisuus
- myöhästely ja luvattomat poissaolot
- yleinen sopimattomuus työhön
- sopeutumattomuus työpaikan olosuhteisiin

Oletko tehnyt koeaikapurun tai onko työsuhteesi päätetty koeajalla?

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkaveri" yritti hankkia minulle potkut koeajalla. Ei onnistunut, pilasi oman maineensa😂😂😂😂.

Vierailija
42/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin koeajalla ilman pätevää syytä ei valittanut asiakkaat eivätkä työkaverit siivousjäljestä,pelkuri esimies ei edes itse soittanut ja irtisanonut vaan hänen esimiehensä koskaan en saanut oikeaa vastausta kysymykseen miksi ja minkä takia? Taisin olla liian hyvä siihen pskafirmaan,kyseessä iss palvelut oy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurku tehtiin, kun työntekijä ei hallinnut tietokoneen käytön perusasioita eikä tuntunut oppivan puolen vuoden aikana.

Työpäivän aikana syntyi kaikenlaista draamaa ja sähläystä ja asioita selviteltiin it-tuen ja muun henkilöstön kanssa kunnes todettiin että ehkä hänen vahvuutensa ei tule esiin tässä toimenkuvassa.

Vierailija
44/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeaikana, yleensä 3 kk, työsuhteen voi purkaa, eikä syytä tarvitse sanoa. Näin työlainsäädännössä ainakin joitakin vuosia sitten kun työskentelin asioiden parissa. En ole tarkastanut onko laki muuttunut (koska olen jäänyt eläkkeelle).

Koeaika on yleensä kyllä puoli vuotta. Laki sanoo, että koeaika saa olla enintään 6kk, tai määräaikaisessä työsuhteessa enintään puolet sen kokonaiskestosta (ei kuitenkaan yli 6kk). Tuo sun 3kk koeaika kuulostaa siis siltä, että sun työsuhde oli 6kk määräaikaisuus ja siitä sitten puolet (3kk) oli koeajan maksimi.

Kyllä koraika voi olla mitä vaan, paitsi ei yli 6 kk. Vakityön, kun aloitin oli kieaika 4 kk.

Vierailija
45/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mikä tahansa kunhan sen ei voida osoittaa olevan syrjinnän kieltävän perustuslain kirjauksen vastainen.

Vierailija
46/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten menin töihin alle 20 työntekijän yritykseen. Olivat päättäneet laajentaa tuotannon kahteen vuoroon ja palkkasivat yhdeltä istumalta vuorollisen työntekijöitä (6). Ongelma oli siinä, että työ oli raskasta ja ripeyttä vaativaa ja toimiala sellainen, että kokeneita työntekijöitä oli vaikeaa löytää. Neljä meistä oli ihan pystymetsästä tulleita. No, eihän siitä mitään tullut. Liipasinsormi johtoportaalla oli herkässä ja kahden kuukauden aikana uusista tekijöistä ensin lähti kaksi ja kaksi uutta tuli tilalle, ja sitten näistä toinen lähti. Pari kuukautta sitä hommaa katsottiin, ja sitten laitettiin koeaikapurut yhtä lukuunottamatta kaikille uusille työntekijöille ja siirryttiin takaisin yhteen vuoroon.

Oli ainoa kerta kun sopparini on koeajalla työnantajan toimesta purettu. En olisi voinut oikein mitään tehdä paremmin: työtodistuksessa oli numeroarviointi käyttäytymisestä ja osaamisesta ja omat arvosanat oli 5/5 ja 4/5. Ongelman ytimessä oli se, että työ oli liian vaikeaa ja pienten virheiden vaikutus liian suuri, jotta tuollainen lauma uusia työntekijöitä olisi voinut mitenkään oppia parissa kuukaudessa tekemään työtä niin ripeästi ja tarkasti, että se olisi täyttänyt työnjohdon vaatimukset.

No, nykyinen työpaikka on ihan kaikilla mittareilla työmatkan pituutta lukuunottamatta selvästi parempi, joten hyvä näin.

Vierailija
47/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun entisessä työpaikassa esimiehen töppäilyt laitettiin minun syyksi ja sain lähteä sieltä koeaikana. Mietin tilannetta pari päivää ja sitten soitin yrityksen pääkonttorille. Selitin tilanteen ja sovin, että lähetän tiedot aikaisemmista työpaikoista ja arvioinnit ammattitaidoistani siellä. Kului pari viikkoa ja esimieheni sai potkut. Myös hän oli koeajalla.

Vierailija
48/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On purettu. Oma moraali ei joustanut yrityksen käytäntöihin hieman erehdyttää asiakkaita, ja lähtö tuli. Ihan okein, kyllä sen säännöillä pelataan, jonka leipää syö.

Vierailija
49/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma työsuhteeni on purettu kun koeaikaa oli jäljellä 2 päivää. Samoin kävi muutamalle työkaverille. Syyksi sanottiin sopimattomuus alalle. Olin silloin nuori ja tyhmä, joten vasta myöhemmin ymmärsin että työnantajalla oli alunperinkin aikeena tehdä kaikkien kanssa vakituinen sopimus ja heittää porukka sitten pihalle kun tarvetta ei enää ollut.

Olen nyt työskennellyt samalla alalla johon olin kuulemma sopimaton, 23 vuotta.

Jätitkö nyt meille jotakin kertomatta?

Vierailija
50/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikana, yleensä 3 kk, työsuhteen voi purkaa, eikä syytä tarvitse sanoa. Näin työlainsäädännössä ainakin joitakin vuosia sitten kun työskentelin asioiden parissa. En ole tarkastanut onko laki muuttunut (koska olen jäänyt eläkkeelle).

Yleisesti koeaika on nykyään 6kk. Mutta muuten juuri noin, syytä ei tarvitse sanoa. Eikä kannata. Kummankaan osapuolen.

Kyllä siihen purkuun yleensä syynsä on ja yleensä ne johtuvat työntekijästä, on siis kumman osapuolen purusta hyvänsä kyse. Joko työntekijä itse ei koe sopeutuvansa, tavalla tai toisella työtehtäviinsä ja työyhteisöön. Työnantajalla näiden syiden lisäksi syynä voi olla, että työntekijä on hidas, tekee paljon virheitä tai käytös ei työnantajaa miellyttävää. Siksi tuo 6 kk koeaika on hyvä, että siinä ajassa työntekijän olisi pitänyt jo tehtävänsä oppia ja sopeutua, 3 kk on vielä siinä rajoilla, onko kyse alkukankeudesta.

Toki on myös työnantajia, joille on jäänyt paha aukko, kun on edellinen työntekijä lähtenyt yllättäen/sairastunut ja jäänyt pitkälle sairaslomalle tms. Silloin pitää kiireesti saada joku, aivan sama kuka, kunhan joku saadaan, paikkaamaan tilannetta. Ja juuri tuolla ajatuksella, että aina on mahdollisuus koeaikapurkuun, kun tarvetta tuuraajalle ei enää ole tai löytyy parempi tilalle, kun on aikaa uutta ihmistä etsiä.

Vierailija
51/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla ei tarvita mitään muuta syytä, kuin KOEAIKA. 

Vierailija
52/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiheuttanut eräälle koeajalla purun hänen omituisen käytöksen vuoksi. Väärin meni siinä, että pomo kertoi juuri minun olleen se valittaja ja hän kävi sanomassa minulle jotain lähtiessään viimeisen kerran töistä. Aloin pelätä henkeni vuoksi sen jälkeen. Oli muitakin työntekijöitä, jotka olivat huomanneet omituisen käytöksen ja kertoneet pomolle. Minun kohdallani mm. menin opastamaan kellaritiloihin niin alkoi yhtäkkiä vihamielisesti äyskiä "mitä oikein tarkoitan, mitä tarkoitan". Alkoi pelottamaan. Hän oli irtisanoutunut tuonne vakituisesta työpaikastaan psykiatrian osastolta. Mietin kyllä oliko hän siellä töissä vai hoidettavana(todistuksethan voi väärentää, sellaiseenkin törmäsin töissä, että ei ollutkaan koko tutkintoa). Eli meillä riitti useamman työntekijän kertomus pelottavasta käytöksestä työntekijöitä kohtaan.

Vierailija
53/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toki velvollisuus kertoa, miksi työsuhde puretaan koeajalla. Työntekijän puolelta syyksi kelpaa esim. se, että työ ei vastannut odotuksia. Työnantaja voi perustella esim. sillä, että kokee työntekijän soveltumattomaksi kyseiseen työtehtävään tai työyhteisöön.

Koeaika voi olla vähintään vuoden kestävässä työsuhteessa enintään 6 kk ja alle vuoden mittaisissa enintään puolet työsuhteen kestosta.

Vierailija
54/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko työnantaja velvollinen tarvittaessa jotenkin todistamaan ettei henkilö sopeutunut työyhteisöön?

On, ensin on annettava mahdollisuus korjata toimintaansa, koeajallakin.

Ei pidä paikkaansa. Maalaisjärki ei ole laki. Tottakai järkevä työnantaja antaa palautetta ja mahdollisuuden korjata, mutta ei se ole laissa. Koeajalla saa antaa kenkää vaikka heti, jos "perusteet on" tapahtuneet.

Vierailija
55/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut purkua, vaikka olisi sopinut lähteäkin moisesta paikasta heti koejalla. 😂 Mutta kun ei parempaakaan ollut tilalle, niin sinnittelin.

Vierailija
56/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako työpaikan yt ja henkilöstön vähennystarve olla syy työsuhteen purkamiselle koeaikana.

Vai pitääkö irtisanominen perustella eri sanoin?

Vierailija
57/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehty koeaikapurku. Minua pidettiin silmätikkuna. Yksi työkaveri koko ajan vahti, mitä sanon tai teen. Hyvä esimerkki on se, kun olin tietokoneella ja jäin hetkeksi miettimään tekstiä, hän tuli selän taakse ja sanoi, että kyllä tässä vaiheessa pitäisi jo tietää, mitä siihen kuuluu kirjoittaa. Olin niin hämmästynyt, että hiljenin ja sulkeudun loppupäiväksi täysin.

Kuulin vahingossa kun kaksi työkaveria puhuivat minusta tämän pomottajan kanssa, että olen töykeä ja töksäyttelen ja koko ajan saa olla neuvomassa, vaikka heillä olisi tärkeämpääkin työtä. Kävin vessassa itkemässä. Sitten jatkoin työn tekemistä ja yritin olla kysymättä mitään keneltäkään.

Kun esihenkilö kyseli perehdytyksen seurannassa vähän ennen koeajan loppua, miten mielestäni olen sopeutunut työhön ja työyhteisöön, vastasin totuudenmukaisesti, että vaikeuksia on ollut. Hän sanoi kuulleensa samaa muilta työntekijöiltä. Mietin vaan, mitä minusta on puhuttu, enkä osannut puolustautua. Esihenkilö ehdotti, että hän aikoo tehdä koeaikapurun, koska ei nyt tunnu siltä, että olisin heidän etsimänsä henkilö. Muistan tilanteesta, että oli vaikea hengittää ja keskityin pysymään tajuissani. Sain hänen tulostamansa ja allekirjoittamansa paperin käteen ja hän pyysi jättämään työnantajan omaisuuden toimistoonsa, kun olen ottanut omat tavarani mukaan. Lähdin mahdollisimman nopeasti. Olisin voinut sanoa työkavereille hyvästit, mutta en siinä mielentilassa kyennyt.

Häpeä seurasi pitkään, se tuli seuraavassa määräaikaisessa työpaikassa ja sitä seuraavassa. Kun tein erään virheen, valvoin yön pohtien, odottaako potkut. Ei odottanut, vaan suhtautuminen oli normaali, eli virheitä sattuu kaikille ja korjataan ne. Nyt en ehkä häpeä enää, mutta jollain tavalla epäröin kysyä apua tai neuvoa, koska ne vanhat kokemukset nousee pintaan. Pakko olla vahva ja osata kaikki- ajattelu on pesiytynyt minuun, vaikka häpeää en enää tunne siitä, mitä tapahtui.

Syy ei ole siinä, että jäit hetkeksi miettimään mitä kirjoittaa koneelle.

Syy on siinä, että menet loppupäiväksi ihan jäihin heti kun joku sulle jotain töihin liittyvää sanoo.

Vierailija
58/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen purkanut. Ohjelmoijaksi palkattu ihminen ei osannut ohjelmointia, edes alkeita. Muuten aivan huipputyyppi, mutta kun töissä pitäisi osata niitä työtehtäviäkin. Hyvillä papereilla oli valmistunut Tampereen Ammattikorkeakoulusta. TAMK:n todistuksen perusteella en palkkaa enää koskaan.

Hyvässä yhteisymmärryksessä tapahtui ja henkilö on sittemmin löytänyt itselleen paremmin sopivia töitä.

Vierailija
59/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeajalla ei tarvita mitään muuta syytä, kuin KOEAIKA. 

Pitää kertoa peruste. Se on laissa. Koeaika ei ole peruste.

Vierailija
60/108 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun entisessä työpaikassa esimiehen töppäilyt laitettiin minun syyksi ja sain lähteä sieltä koeaikana. Mietin tilannetta pari päivää ja sitten soitin yrityksen pääkonttorille. Selitin tilanteen ja sovin, että lähetän tiedot aikaisemmista työpaikoista ja arvioinnit ammattitaidoistani siellä. Kului pari viikkoa ja esimieheni sai potkut. Myös hän oli koeajalla.

Minäkin join eilisillan samppanjaa ja koko yön rakastelin sara siepin kanssa.

Sitten heräsin kun kouvolatukkainen 100kg vaimoni alkoi huutamaan että nyt ylös sieltä sängystä saamaarin mätisäkki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä