Mistä johtuu suomalaisten viha juhlia kohtaan?
Minusta Suomessa juhlitaan hyvin maltillisesti, eikä edes materia korostu niin paljon kuin monissa muissa kulttuureissa. Mutta silti juhlat halutaan latistaa, unohtaa, "päivä se on siinä missä muutkin", "minua ei ainakaan tarvitse muistaa, enkä muista muitakaan".. Ollaan jopa vihamielisiä niitä kohtaan, jotka haluavat juhlia jotain, vaikka asia ei itseä koskettaisi mitenkään.
Kuten nyt tämä äitienpäivä. Mikä siinä ärsyttää?
Eikö arkea riitä muuten?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Kanadalaiset tutkijat muuttivat Suomeen kuukausiksi, koska he halusivat ymmärtää, miksi Suomi on maailman onnellisin maa ja Kanada, joka sijaitsee samoilla leveysasteilla, ja jossa on myös hyvä sos-turva, ei ole onnellinen.
Yksi asia, minkä he mainitsivat, oli juurikin juhliminen. Suomalaiset eivät järjestä isoja juhlia, vaan pieniä epämuodollisia, "arkisia" illanviettoja, joihin he kutsuu yhden tai muutaman mieluisan henkilön, johon he keskittyy. Kanadassa illanvietot ovat suureellisia ja niihin kutsutaan velvollisuudesta myös henkilöitä, joista ei pidetä tai joita ei edes tunneta kunnolla. Esim. on yleistä, että kutsutaan pomo tai kollegoita puolisoineen ja lapsineen ja kumminkaiman serkkuja ym. Isäntäpari ei sitten ehdi kuin huolehtimaan kutsujen tarjoilusta ja sujuvuudesta ja keskustelemaan vieraiden kanssa pinnallisesti. Vieraat keskustelevat keskenään small talk:illa, ilman syvällisempää aitoa kohtaamista.
Kanadalaiset tutkijat mainitsivat tämän yhtenä monista asioista, minkä he aikovat omaksua omassa elämässään, eli kutsua useammin kylään tai poiketa kahvilassa yhden tai parin hyvän ystävän kanssa ja käydä syvällisiä ja "aitoja" keskusteluja suomalaiseen tapaan.
"Less is more" kuten kanadankielellä sanottaisiin. Kun ei vedä juhlia överiksi, ei tule myöskään överisti stressiä. Ja kun ollaan aitoja, ei tarvitse teeskennellä, että on niin hulvattoman hauskaa ja häpihäpitsoitsoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäs olla vihamielinen tuntemattomille? Itse olen aika vaatimaton. Sitten taas kyllä ihmettelen, miksi tuntemattomille toivotetaan esim. hyvää äitienpäivää? Todistin töissä sivusta tilannetta, kun pukuhuoneessa joku sano toiselle hyvää äitienpäivää. Vastaus oli, olen lasu ja äitini on kuollut. Voi minun myötähäpeän määrää.
Juu, tuo on outoa. Minullekin usein toivotetaan hyvää äitienpäivää, vaikka olen lapseton. Omalla äidilläni on hauska tapa vastata, jos joku muu kuin omat lapset tai lapsenlapset toivottaa. Hän kysyy toivottajalta että "Ai olenko minä sinun äiti?"
Hauskaa. Minä puolestani sanon, jos joku toivottaa hyvää joulua, että "Ai olenko minä joulupukki?" Pääsiäistä toivottaville taas sanon "Ai olenko tipu tai Jeesus?" Ja niin edelleen
Toivotan varmaan myös miehellesi Hyvää naistenpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks pitäs olla vihamielinen tuntemattomille? Itse olen aika vaatimaton. Sitten taas kyllä ihmettelen, miksi tuntemattomille toivotetaan esim. hyvää äitienpäivää? Todistin töissä sivusta tilannetta, kun pukuhuoneessa joku sano toiselle hyvää äitienpäivää. Vastaus oli, olen lasu ja äitini on kuollut. Voi minun myötähäpeän määrää.
Juu, tuo on outoa. Minullekin usein toivotetaan hyvää äitienpäivää, vaikka olen lapseton. Omalla äidilläni on hauska tapa vastata, jos joku muu kuin omat lapset tai lapsenlapset toivottaa. Hän kysyy toivottajalta että "Ai olenko minä sinun äiti?"
Hauskaa. Minä puolestani sanon, jos joku toivottaa hyvää joulua, että "Ai olenko minä joulupukki?" Pääsiäistä toivottaville taas sanon "Ai olenko tipu tai Jeesus?" Ja niin edelleen
Vähän eri juttu, ovat yleisemmin juhlapäivinä pidettyjä. Enkä kyllä ees toivottaisi Hyvää pääsiäistä muille kuin kristityille eli ihmisille, jotka jakaa sen käsityksen jostain päivästä juhlana.
Millä perusteella päättelet, onko ihminen kristitty vai ei?
No minua ei vain kiinnosta mikään säännöllinen juhliminen. Olen nuori aikuinen, mutten kaipaa synttärijuhlia. Joulu ei merkitse minulle mitään, mutta jos kutsutaan kylään, voin mennä. Juhannuksessa ei ole mitään juhlimista. Pääsiäissä ei sen enempää. Mieluummin spontaaneja juhlia silloin kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isälle hyvää äitienpäivää ja äidille hyvää isänpäivää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän eri juttu, ovat yleisemmin juhlapäivinä pidettyjä. Enkä kyllä ees toivottaisi Hyvää pääsiäistä muille kuin kristityille eli ihmisille, jotka jakaa sen käsityksen jostain päivästä juhlana.
Millä perusteella päättelet, onko ihminen kristitty vai ei?
Tuttuni tunnen, vieraille en toivota.
"Vastaus oli, olen lasu ja äitini on kuollut. Voi minun myötähäpeän määrää."
Olet lastensuojeluilmoitus????? Ok... minkä hełvetin takia jotkut kirjoittavat näin: Vastaus oli, en tiedä.
??????????? OPETELKAA SAAŤANA JO VIHDOIN JA VIIMEIN kirjoittamaan kunnolla!!!
Vierailija kirjoitti:
"Vastaus oli, olen lasu ja äitini on kuollut. Voi minun myötähäpeän määrää."
Olet lastensuojeluilmoitus????? Ok... minkä hełvetin takia jotkut kirjoittavat näin: Vastaus oli, en tiedä.
??????????? OPETELKAA SAAŤANA JO VIHDOIN JA VIIMEIN kirjoittamaan kunnolla!!!
Olen*
Hyvää Syö mitä haluat päivää kaikille! Tänään on sellainen.
Huomenna on Pähkinäfudgepäivä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tunnutaan vihaavan ajatusta, että joku haluaa olla juhlimatta. Huudetaan pää punaisena ankeuttamisesta jne. jos erehtyy sanomaan, että ei ole juhlaihminen. Miksi pitäisi olla?
En muista kuulleeni/nähneeni tuollaista keskustelua. Sen sijaan muistan täältä keskusteluja, joissa on hakuttu babyshowereita, halloweenia ja jopa rotinoita, koska vastasyntyneen vauvan äitiä ei kuulema tarvitse muistaa mitenkään, vauvan synnyttäminen on rutiinijuttu ja sitä voi juhlistaa juomalla vieraiden kanssa lasillisen vettä.
Nuo ovatkin ihan turhaa Amerikka-hömppää.
t. eri
Ai rotinaperinnekin?
Joka tapauksessa kivoja juhlia. Lapset viettävät ainakin päiväkodeissa ja kouluissa nykyään yleisesti halloweenia ja se tuntuu olevan heistä hauskaa, sanoivat vanhat sukulaiset mitä tahansa.
Harjoittelehan vielä vähän lukemista. Kiinnitä erityisesti huomiota siihen, mitkä sanat oli tummennettu ja mitkä eivät. Tummentaminenhan näin keskustelupalstayhteydessä tarkoittaa sitä, että kommentoidaan vain sitä osaa, ei koko viestiä.
Lapset nyt pitävät hauskana kaikkea, mihin aikuiset heidät aivopesevät.
Sori etten avannut kaikkia lainauksia. Ei ehkä vain kiinnostanut tarpeeksi.
Lapset pitävät hauskana kivaa tunnelmaa, musiikkia, hassuttelua ja hieman arjesta poikkeavaa ruokaa. Syksy on Suomessa pitkä ja pimeä, joten ei ihme.
Ei tarvitse avata kaikkia. Viimeisin näkyy avaamattakin ja se riittää.
Mikä muuten estää sinua hassuttelemasta ja tekemästä poikkeavaa ruokaa esim. 15.11. Silloinkin on pimeää.
Jos minä hassuttelen yksikseni 15.11., jotain puuttuu. Muut ihmiset, tunnelma, yhdessä luotavat perinteet jne. Juhlien suunnittelu ja yhdessä tekeminen on osa hauskuutta. Lasten kanssa juhlat ovat myös osa vuodenkierron seuraamista, kuten juhlien vietto ennen vanhaankin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivota vaan, hän juhlii sitäkin mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää Syö mitä haluat päivää kaikille! Tänään on sellainen.
Huomenna on Pähkinäfudgepäivä :)
Jee, söinkin jo makkaraa kylmänä suoraan paketista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän tunnutaan vihaavan ajatusta, että joku haluaa olla juhlimatta. Huudetaan pää punaisena ankeuttamisesta jne. jos erehtyy sanomaan, että ei ole juhlaihminen. Miksi pitäisi olla?
En muista kuulleeni/nähneeni tuollaista keskustelua. Sen sijaan muistan täältä keskusteluja, joissa on hakuttu babyshowereita, halloweenia ja jopa rotinoita, koska vastasyntyneen vauvan äitiä ei kuulema tarvitse muistaa mitenkään, vauvan synnyttäminen on rutiinijuttu ja sitä voi juhlistaa juomalla vieraiden kanssa lasillisen vettä.
t. eri
Ai rotinaperinnekin?
Joka tapauksessa kivoja juhlia. Lapset viettävät ainakin päiväkodeissa ja kouluissa nykyään yleisesti halloweenia ja se tuntuu olevan heistä hauskaa, sanoivat vanhat sukulaiset mitä tahansa.
Harjoittelehan vielä vähän lukemista. Kiinnitä erityisesti huomiota siihen, mitkä sanat oli tummennettu ja mitkä eivät. Tummentaminenhan näin keskustelupalstayhteydessä tarkoittaa sitä, että kommentoidaan vain sitä osaa, ei koko viestiä.
Lapset pitävät hauskana kivaa tunnelmaa, musiikkia, hassuttelua ja hieman arjesta poikkeavaa ruokaa. Syksy on Suomessa pitkä ja pimeä, joten ei ihme.
Mikä muuten estää sinua hassuttelemasta ja tekemästä poikkeavaa ruokaa esim. 15.11. Silloinkin on pimeää.
Jos minä hassuttelen yksikseni 15.11., jotain puuttuu. Muut ihmiset, tunnelma, yhdessä luotavat perinteet jne. Juhlien suunnittelu ja yhdessä tekeminen on osa hauskuutta. Lasten kanssa juhlat ovat myös osa vuodenkierron seuraamista, kuten juhlien vietto ennen vanhaankin oli.
Ei kukaan ole sanonut, että sinun pitää yksin hassutella. Ihmisiä on sallittua kutsua kylään muulloinkin kuin kalenteriin kirjattuina juhlapäivin, jos et vielä tiennyt. Tunnelman luomisessa taasen sinulla on merkittävä rooli, kuten myös perinteiden luomisessa. Jokainenhan voi luoda omat perinteensä.
Vierailija kirjoitti:
Äitienpäivä on fitun amerikkalaisten kauppuaiden keksimä krääsänmyyntiteema, jossa ehkä vaivaa tuo materialismi mutta myös yli-imelyys. Jos ette (saatana) piittaa äidistänne pätkääkään, älkää pliis teeskennelkö yhtenä päivänä vuodessa muuta. Se on irvokasta.
Minulla on äitienpäivä monta kertaa vuodessa. Aina kun rakkaat lapset soittavat tai käyvät. Eikä siihen tarvita Wall-Martia. Mulla on äitienpäivä myös silloin, kun muistan rakkaat aikuiset lapseni, eli joka päivä. Eivät he silti eikä äitiyskään ole ainoa asia elämässäni eikä edes sen keskipiste.
Äitienpäivää on vietetty Suomessa 1900-luvun alkupuolelta lähtien. Vaikea uskoa, että sen alkulähde silloin Suomessa olisi ollut jokin amerikkalaisten kauppiaiden materian myynti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ai rotinaperinnekin?
Ennen vanhaan ei vietetty mitään Halloweeneja tai muuta hömppää. Ei edes äitienpäivää. Juhlat linkittyivät enemmän ihmisen elämän kiertoon kuin vuodenkiertoon. Juhliahan olivat lähinnä kastejuhla, hääjuhla ja hautajaiset. Esimerkiksi:
Suomen ensimmäistä äitienpäivän juhlaa tiedetään vietetyn Alavieskan kansakoululla 7.7.1918 kello 18
Suomessa on muutenkin ajatusmaailma että vaatimattomuus kaunistaa ja esimerkiksi rumat ne vaatteilla koreilee. Kaiken pitää olla mahdollisimman vaatimatonta ja jos näin ei ole niin siunailu alkaa monen suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitienpäivä on fitun amerikkalaisten kauppuaiden keksimä krääsänmyyntiteema, jossa ehkä vaivaa tuo materialismi mutta myös yli-imelyys. Jos ette (saatana) piittaa äidistänne pätkääkään, älkää pliis teeskennelkö yhtenä päivänä vuodessa muuta. Se on irvokasta.
Minulla on äitienpäivä monta kertaa vuodessa. Aina kun rakkaat lapset soittavat tai käyvät. Eikä siihen tarvita Wall-Martia. Mulla on äitienpäivä myös silloin, kun muistan rakkaat aikuiset lapseni, eli joka päivä. Eivät he silti eikä äitiyskään ole ainoa asia elämässäni eikä edes sen keskipiste.
Äitienpäivää on vietetty Suomessa 1900-luvun alkupuolelta lähtien. Vaikea uskoa, että sen alkulähde silloin Suomessa olisi ollut jokin amerikkalaisten kauppiaiden materian myynti
Myös Yhdysvalloissa perinne on alkanut vasta 1900-luvun alussa. Ja kyllä, tämäkin juhla on Suomeen kopioitu Amerikasta. Mutta idea ei ole kauppiaiden, vaan taustalla on hieman syvempi merkitys:
Toukokuun toiseen sunnuntaihin vakiintuneen äitienpäivän vietto alkoi Yhdysvalloista. Anna Jarvisin äidin kuolema 1905 sai Jarvisin ajattelemaan, ettei yhteiskunta ottanut huomioon äitien asemaa kansakunnan teollistumisen ja lasten kasvatuksessa. Jarvisin ehdotuksesta järjestettiin muistojuhla kaikille äideille Andrewsin metodistikirkossa toukokuussa 1907. Seuraavana vuonna, 10. toukokuuta 1908 vietettiin ensimmäistä ”virallista” äitienpäiväjuhlaa Jarvisin kotikaupungissa Philadelphiassa ja kuutta vuotta myöhemmin, 1914 Yhdysvaltain presidentti Woodrow Wilson julisti äitienpäivän kansalliseksi juhlapäiväksi, jota juhlittaisiin toukokuun toisena sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lanseerasivat Suomeen porvarilliset naisjärjestöt. 1900-luvun alussa syntynyt mummoni vihasi siksi äitienpäivää, koska oli ns. aatteellin päivä hänelle. Itsellä ei oo mitään voimakkaita tunteita asiaa kohtaan, mutta omasta suvusta puuttuu näin ollen täysin äitienpäivän juhlimisperinne.