Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu suomalaisten viha juhlia kohtaan?

Vierailija
11.05.2023 |

Minusta Suomessa juhlitaan hyvin maltillisesti, eikä edes materia korostu niin paljon kuin monissa muissa kulttuureissa. Mutta silti juhlat halutaan latistaa, unohtaa, "päivä se on siinä missä muutkin", "minua ei ainakaan tarvitse muistaa, enkä muista muitakaan".. Ollaan jopa vihamielisiä niitä kohtaan, jotka haluavat juhlia jotain, vaikka asia ei itseä koskettaisi mitenkään.

Kuten nyt tämä äitienpäivä. Mikä siinä ärsyttää?

Eikö arkea riitä muuten?

Kommentit (234)

Vierailija
21/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää noista kalenterin määräämistä "pakkojuhlista". Itse juhlin silloin kun siltä tuntuu ja voin jättää kalenterijuhlat väliin, jos ei juuri silloin huvita.

Vierailija
22/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tunnutaan vihaavan ajatusta, että joku haluaa olla juhlimatta. Huudetaan pää punaisena ankeuttamisesta jne. jos erehtyy sanomaan, että ei ole juhlaihminen. Miksi pitäisi olla? 

En muista kuulleeni/nähneeni tuollaista keskustelua. Sen sijaan muistan täältä keskusteluja, joissa on hakuttu babyshowereita, halloweenia ja jopa rotinoita, koska vastasyntyneen vauvan äitiä ei kuulema tarvitse muistaa mitenkään, vauvan synnyttäminen on rutiinijuttu ja sitä voi juhlistaa juomalla vieraiden kanssa lasillisen vettä.

Nuo ovatkin ihan turhaa Amerikka-hömppää. 

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset rakastaa niin tätä tasapaksua ja harmaata arkea.

Vierailija
24/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tunnutaan vihaavan ajatusta, että joku haluaa olla juhlimatta. Huudetaan pää punaisena ankeuttamisesta jne. jos erehtyy sanomaan, että ei ole juhlaihminen. Miksi pitäisi olla? 

En muista kuulleeni/nähneeni tuollaista keskustelua. Sen sijaan muistan täältä keskusteluja, joissa on hakuttu babyshowereita, halloweenia ja jopa rotinoita, koska vastasyntyneen vauvan äitiä ei kuulema tarvitse muistaa mitenkään, vauvan synnyttäminen on rutiinijuttu ja sitä voi juhlistaa juomalla vieraiden kanssa lasillisen vettä.

Oletko kännissä vai miten on mahdollista, ettet ole nähnyt tuollaista keskustelua, vaikka olet kirjoittelemassa ketjussa, joka on nimenomaan tuollaista keskustelua :D

Vierailija
25/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on merkki junttiudesta. Suomalainen saattaa jopa mököttää juhlissa. Junttia, lapsellista ja epäkohteliasta.

Vierailija
26/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mutta on hyvin vastenmielistä olla juhlakaluna tai ylipäätään ottaa mitään tunnustuksia ja onnitteluja vastaan. Suitsuttaminen tuntuu vain teennäiseltä ja luonnottomalta. Sellaiselta teatraaliselta sosiaaliselta peliltä.

Vierailija
27/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun arkeni ole yhtään tasapaksua ja harmaata. Siihen voi aika paljon vaikuttaa itse, miltä oma arki näyttää. Kun arki luistaa hyvin, ei tarvita mitään kalenteriin korvamerkittyjä pakkojuhlia. Voi juhlia pitkin vuotta ihan oman mielen mukaan. Esim. tänään voi juhlistaa kaunista aurinkoista kesäpäivää tai vaikka sitä, että töissä oli erityisen mukava päivä tai mitä nyt onkaan tapahtunut. 

Vierailija
28/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on merkki junttiudesta. Suomalainen saattaa jopa mököttää juhlissa. Junttia, lapsellista ja epäkohteliasta.

Tajusitko, että sanoit juuri olevasi juntti, lapsellinen ja epäkohtelias? Sinäkin kun melko varmasti olet suomalainen :D

Vierailija
29/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luterilaisessa Suomessa ajatellaan, että juhlimiseen käytetyn ajankin voisi käyttää järkevämpään, eli työntekoon tai vastaavaan kärsimykseen. Suomessa ihmisestä ei ole hyötyä, jos siitä ei ole koko aikaa jotain hyötyä.

Haha no tämä. Kyllä se anteeksipyytely ja häpeä ilakoinnista istuu tässä kansassa syvällä (pl. päihteilevät ja sikailevat sokka irti-tyypit, mutta harvempaa nyt päissään kovin hävettää ja ovat kuitenkin vähemmistössä.)

Vierailija
30/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo se, että "juhlalla" ei ole suomenkielistä nimeä, kertoo, että kyseessä on kopio, ei perinne. 

Vierailija
31/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kännissä vai miten on mahdollista, ettet ole nähnyt tuollaista keskustelua, vaikka olet kirjoittelemassa ketjussa, joka on nimenomaan tuollaista keskustelua :D

En muista nähneeni ennen tätä. Sen sijaan juhlimista paheksuvia ketjuja olen nähnyt useita. Happy now?

Vierailija
32/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajusitko, että sanoit juuri olevasi juntti, lapsellinen ja epäkohtelias? Sinäkin kun melko varmasti olet suomalainen :D

Minä pidän ja nautin juhlista. En ole juntti, lapsellinen enkä epäkohtelias. Suomalainen olen kyllä. Illanjatkoa ;)

Vierailija
33/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaat juhlii, kun Suuri ja Mahtava USA keksi, että ystävillä ja kurpitsoilla ja ties millä pitää olla oma krääsäpäivänsä. Ja kun USA käskee, että pitää maalata kurpitsoita, suomilammas tekee niin kyseenalaistamatta lainkaan onko siinä mitään mieltä. 

Vierailija
34/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa juhlia. En kuitenkaan juhli kristillisiä juhlia, joten siitä "skenestä" olen pihalla. Muut juhlat ovatkin Suomessa sitten ryyppyjuhlia, joissa ihmiset lähinnä sikailevat ja roskaavat. Ei sillä, että olisin alkoholia vastaan, mutta minnekään kaupungille mua ei saa. Pienessä kaveriporukassa ihan ok. En lisäksi jaksa mitään krääsää. Kaikenlaisen koristelutavaran varastoiminen on mulle vastenmielistä.

Vierailija
35/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän ja nautin juhlista. En ole juntti, lapsellinen enkä epäkohtelias. Suomalainen olen kyllä. Illanjatkoa ;)

Onhan tuo nyt hyvinkin junttia ja lapsellista, että puhut suomalaisista homogeenisenä massana ja kun siitä huomautetaan nostatkin itsesi muiden yläpuolelle :D

Vierailija
36/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina joku persuli juo liikaa ja örveltää

Vierailija
37/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kyllä. Hyvin moni tuntuu kuitenkin rakastavan sitä, että saa kopioida mahdollisimman monta amerikkalaisen markkinatalouden lanseeraamaan "juhlapyhää" ja aivopestynä ostaa kaiken mitä siihen "juhlaan" "kuuluu". 

Vierailija
38/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

Ai rotinaperinnekin?

Joka tapauksessa kivoja juhlia. Lapset viettävät ainakin päiväkodeissa ja kouluissa nykyään yleisesti halloweenia ja se tuntuu olevan heistä hauskaa, sanoivat vanhat sukulaiset mitä tahansa.

Vierailija
39/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt hyvinkin junttia ja lapsellista, että puhut suomalaisista homogeenisenä massana ja kun siitä huomautetaan nostatkin itsesi muiden yläpuolelle :D

Juhlien mököttäjällä on mennyt keskustelu tunteisiin?

T. Eri

Vierailija
40/234 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

Ai rotinaperinnekin?

Joka tapauksessa kivoja juhlia. Lapset viettävät ainakin päiväkodeissa ja kouluissa nykyään yleisesti halloweenia ja se tuntuu olevan heistä hauskaa, sanoivat vanhat sukulaiset mitä tahansa.

Harjoittelehan vielä vähän lukemista. Kiinnitä erityisesti huomiota siihen, mitkä sanat oli tummennettu ja mitkä eivät. Tummentaminenhan näin keskustelupalstayhteydessä tarkoittaa sitä, että kommentoidaan vain sitä osaa, ei koko viestiä. 

Lapset nyt pitävät hauskana kaikkea, mihin aikuiset heidät aivopesevät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi