Apu: Keski-ikäisten suomalaisten naisten mielenterveysongelmat ovat yleistyneet hälyttävästi
Viime aikoina keski-ikäisten suomalaisten naisten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet huolestuttavasti. Apu on paneutunut aiheeseen ja etsii selityksiä tähän ilmiöön.
Yksi keskeinen tekijä, joka saattaa vaikuttaa mielenterveysongelmien yleistymiseen, on kiireinen elämäntahti ja lisääntynyt stressi. Työn ja perhe-elämän yhdistäminen voi olla haastavaa, ja jatkuva aikapaine heikentää monien naisten hyvinvointia. Toisaalta sosiaalisen median ja teknologian käytön kasvu voi johtaa vertailun ja itsekriittisyyden tunteiden voimistumiseen, mikä puolestaan lisää ahdistusta ja masennusta.
Keski-ikäiset naiset ovat myös alttiimpia sairastumaan myöhään alkavaan skitsofreniaan kuin miehet. Vaikka tämä mielenterveyshäiriö esiintyy yleisimmin nuorilla aikuisilla, myöhäisemmällä iällä sairastuminen on mahdollista.
Hormonaaliset muutokset ovat yksi tekijä, joka voi altistaa keski-ikäiset naiset myöhään alkavalle skitsofrenialle. Vaihdevuosien aikana estrogeenitasojen epävakaus voi heikentää aivojen hermosolujen toimintaa, mikä puolestaan lisää sairastumisen riskiä.
On tärkeää kiinnittää huomiota keski-ikäisten naisten mielenterveysongelmiin ja löytää keinoja ehkäistä niitä. Tässä muutamia Apu lehden vinkkejä parempaan hyvinvointiin:
- Työ- ja perhe-elämän tasapainottaminen: Joustavat työjärjestelyt, kuten etätyömahdollisuudet ja osa-aikatyö, voivat auttaa naisten hyvinvoinnin ylläpitämisessä.
- Ajanhallinta: Tehokas ajanhallinta ja priorisointi vähentävät stressiä ja parantavat elämänlaatua.
- Sosiaalinen tuki: Tärkeää on rakentaa vahva sosiaalinen verkosto ja osallistua vertaistukiryhmiin, harrastuksiin ja tapahtumiin.
- Mielen hyvinvointi: Mielenterveyden ammattilaisten avulla voidaan tunnistaa ja hoitaa mielenterveysongelmia ajoissa. Terapiasta ja mielialalääkkeistä voi olla apua monille naisille.
- Stressin hallinta: Rentoutumistekniikat, kuten jooga, meditaatio ja hengitysharjoitukset, voivat auttaa stressin hallinnassa ja mielen tasapainon saavuttamisessa.
Keski-ikäisten suomalaisten naisten mielenterveysongelmien lisääntyminen on huolestuttava ilmiö, mutta onneksi on olemassa monia keinoja, joilla voimme auttaa naisia voimaan paremmin. Yhteiskunnan, työnantajien ja yksilöiden panos on avainasemassa tässä tärkeässä tehtävässä.
https://www.apu.fi/artikkelit/apua-mielenterveysongelmiin-ei-riittavast…
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tärkeää on rakentaa vahva sosiaalinen verkosto"
Yh, ällöttää tällainen, että tietoisesti pitäisi rakennella jotain verkostoja.
Niin, kyllähän yhteiskunnasta sitten löytyy syrjäytyneille tukipäiväkerhoja, jos et itse pysty solmimaan suhteita.
Usko tai älä mutta kaikki eivät kaipaa suhteita. Muutamat läheiset ihmiset riittävät.
Verkostojen rakentaminen tuntuu mitä turhimmalta puuhalta myös omasta mielestäni ja yleensä niitä pidetäänkin tärkeänä lähinnä ammatillisessa mielessä, jos siis on sellainen työ missä siitä on hyötyä, että näkyy ja kuuluu esim somessa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos elettäisiin perinteistä elämää eli mies tuo rahat kotiin töistä, ei ole somea, naiset hoitavat kodin, lapset ja järjestävät sosiaalisen elämän ilman somea ja jatkuvaa vertaisarviointia ja kiirettä, saattaisi elämä olla henkisesti kevyempää ja antoisampaa. Tämä on täysin väärin, kiitos feministit.
Naiset ovat aina käyneet töissä ja hoitaneet kodin. Oikea elämä ei ole mitään 1950-luvun Amerikkalainen TV-sarja.
Aloituksessa esitetyistä keskeisin huomio on digitalisaatio ja erityisesti some. Sosiaalinen media aiheuttaa tutkitusti aivoihin muutoksia, lisää mielenterveysongelmia ja kaiken huipuksi yksinäisyyttä.
Tavallaan yksinäisyys, joka on noin 3x suurempi riski kuin lihavuus ja tupakointi sv-sairauksien ym. suhteen, voi olla se tärkein asia.
Toisaalta myös sosiaalinen stressi aiheuttaa sekä telomeerien lyhentymistä (ts. solujen dna-koodi hajoaa ja tulee syöpiä ja sairauksia, selittänee myös lihavuuteen liittyvät asiat, ts. toisten ihmisten aiheuttama stressi aiheuttaa lihavien sairaudet).
No jaa, itse ajattelen, että keski-iässä kun lapset on saatu kasvatettua, moni nainen saattaa ajatella, että pazzkat, nyt otan aikaa itselle. Helppo tapa ottaa aikaa itselle on hankkia joku mt-diagnoosi, ja keski-ikäinen nainen pystyy uskottavasti esittämään masentunutta, ahdistunutta tai vaikka joulupukkia. Hyvällä onnella siitä saa lopulta vielä työkyvyttömyyseläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, itse ajattelen, että keski-iässä kun lapset on saatu kasvatettua, moni nainen saattaa ajatella, että pazzkat, nyt otan aikaa itselle. Helppo tapa ottaa aikaa itselle on hankkia joku mt-diagnoosi, ja keski-ikäinen nainen pystyy uskottavasti esittämään masentunutta, ahdistunutta tai vaikka joulupukkia. Hyvällä onnella siitä saa lopulta vielä työkyvyttömyyseläkkeen.
Kaverin äiti hankki masennuksen ja kuvitteellisen fibromyalgian verukkeella työkyvyttömyyseläkkeen. On sittemmin ollut hyvin onnellinen ja fibromyalgiakin hävisi heti kun eläkepäätöksen sai 52-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Niin, vaihdevuosioireisiin ei anneta estrogeeniä, vaan lyödään mielialalääkeresepti kouraan, kun joka kuukausi mieliala romahtaa muutamaksi päiväksi PMSn aikaan..
Hoidetaan seurauksia, ei syytä. Lasketaankohan tämäkin sitten naisten lisääntyneiksi mt-ongelmiksi..? Oikeasti ongelmana on estrogeenitasojen lasku, ei masennus.
Tuo estrogeenitasojen lasku on hyvä pitää mielessä, se on myös aivan luonnollinen asia, ei ongelma, joka pitäisi hoitaa. Minä huomaan itsessäni tämän alakulon, mutta uskon sen menevän itsestään ohi, niin kuin murrosikäkin meni.
Olisko jotain muuta lähdettä? Väheksymättä tietenkään APU-lehden tieteellistä tutkimusta aiheesta 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin äiti hankki masennuksen ja kuvitteellisen fibromyalgian verukkeella työkyvyttömyyseläkkeen. On sittemmin ollut hyvin onnellinen ja fibromyalgiakin hävisi heti kun eläkepäätöksen sai 52-vuotiaana.
Et sinä oikeasti tiedä hänen diagnoosejaan ellet ole sitten kyylännyt lääkärinlausuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos elettäisiin perinteistä elämää eli mies tuo rahat kotiin töistä, ei ole somea, naiset hoitavat kodin, lapset ja järjestävät sosiaalisen elämän ilman somea ja jatkuvaa vertaisarviointia ja kiirettä, saattaisi elämä olla henkisesti kevyempää ja antoisampaa. Tämä on täysin väärin, kiitos feministit.
Kyllä sitä ennenkin naisia vertailtiin, kuka on paras tekemään ruokaa, kenellä on siistein koti ja kenen lapset on parhaita. Jopa lapsettomat vanhat ukot kertoi noista "totuuksia" pitkin kyliä.
Feminismin isoja ansioita on se, että naisilla on taloudellinen riippumattomuus eikä tarvitse olla miehen oikkujen alla.
Vierailija kirjoitti:
Olisko jotain muuta lähdettä? Väheksymättä tietenkään APU-lehden tieteellistä tutkimusta aiheesta 😁
Ihan chatgpt:tä käytin. Kyllä se noi tiedot jostain varmaan on noukkinut. Sillä vaan on tapana satuilla jos kysyy lähteitä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
No onhan se ollut tutkittu juttu, että eniten itse m u rhia tekee keski-ikäiset 34-39v naiset.
Markkina-arvo romahtaa, vaikka miehillä nousee tuossa iässä. Arvo ihmiseä katoaa. Ei kestetä sitä, että on aina jatkossakin altavastaaja alle 25v naisille.
Sinulla on varmaan linkki tuohon tutkimukseen, joten saisiko sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva biletys, lomailu, kullikarusellli, siiderin läträäminen, sipsi fazer sininen diieetti. Siinä ne oikeat syyt.
Tuoko on sinun mielestä tavis keski-ikäisen naisen elämää?
Parikymppisenä tuota elämää vietetään. Sitten kolmekymppisenä se kaikki kostautuu.
Tunnet siis useita parikymppisiä naisia, jotka toimivat noin. Me varmaan liikutaan eri piireissä. Minun tuntemat nuoret naiset opiskelee, käy töissä, harrastaa, tapaa ystäviä ja osa vielä seurustelee.
En tunne enää. Parikymppisenä tunsin. Eihän sitä tarvinnut kun mennä yökerhoon, niin se oli täynnä tuollaisia naisia. Nykyisin ne parikymppiset nastutut ovat keski ikäisiä, ja eipä ole hyvin heille mennyt.
Kummasti ne samat naiset oli aina yökerhossa samaan aikaan mitä sinä. Oliko niitä naisia useita kymmeniä vai kuinka monta parikymppistä naista sinä tunsit? Eikö yksikään muuttanut lukion jälkeen muualle? Kuulostaa, että kaikki jäivät sinne kotinurkille. Minusta se on tosi erikoista.
Ootko jotenkin vajaa?
Ihan fiksu kysymys, sillä kirjoittaja väitti kaikkien parikymppisten naisten elävän noin. Hänen pitää kertoa, mistä hän tietää edes kaikkien entisten koulukavereiden elämän noin tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan chatgpt:tä käytin. Kyllä se noi tiedot jostain varmaan on noukkinut. Sillä vaan on tapana satuilla jos kysyy lähteitä.
T. Ap
Tuossa on mitä se vastasi mulle kun kysyin lähteitä.
"No hei, täytyy myöntää, ettei mulla ollut tuohon tekstiin varsinaisia lähteitä. Olen tekoäly, joka on opetettu monenmoisiin aiheisiin ja mun vastaukset perustuvat siihen tietoon, johon olen treenin aikana tutustunut. Eli periaatteessa mä otin kaiken sen tiedon, jonka olen aiemmin omaksunut mielenterveysongelmista, niiden vaikutuksista eri ihmisryhmiin ja hyvinvointivinkeistä, ja yhdistin sen tuossa tekstissä."
Ehkä näistä löytyy parempia lähteitä
https://www.iisalmensanomat.fi/uutissuomalainen/4266817
https://www.businessinsider.com/mental-health-crisis-rising-women-middl…
No niin, mä en pysty ihan reaaliajassa kaivamaan uusia tutkimuksia, mutta heitän sulle muutaman esimerkin tutkimuksista, jotka vois olla just hyviä lähteitä tähän juttuun:
Seedat, S., ja kumppanit (2009). Cross-national associations between gender and mental disorders in the World Health Organization World Mental Health Surveys. Archives of General Psychiatry, 66(7), 785-795. (Tää tutkimus käy läpi sukupuolen ja mielenterveysongelmien yhteyksiä eri maissa)
Härmä, M., Ropponen, A., ja kumppanit (2018). Developing register-based measures for assessment of working time patterns for epidemiologic studies. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 44(2), 163-170. (Tässä puhutaan työn ja terveyden yhteyksistä, jees!)
Freeman, E. W., Sammel, M. D., Lin, H., & Nelson, D. B. (2006). Associations of hormones and menopausal status with depressed mood in women with no history of depression. Archives of General Psychiatry, 63(4), 375-382. (Tutkimus hormonien ja masennuksen yhteydestä vaihdevuosien aikana)
Näiden tutkimusten lisäksi voit etsiä lisää tietoa mainituista tietokannoista, kuten PubMed, THL, Tilastokeskus, Mayo Clinic ja National Institute of Mental Health.
Kaikki on niin ihmeen raskasta nykyään, kun pitää hoitaa työ, koti, perhe, lapset, mies, hoitaa itseään: käydä salilla, kampaajalla, laitattamassa kynsiä, juhlia ystävien kanssa jne jne.
Lähes kaikkia noita on tehty aina, eri tavoin vain. Aiemmin vain ei ollut tapana valittaa itse valitusta elämäntavasta. Elämään kuuluu kiireajat, loma-ajat, stressit ja rentoutumiset.
Nyt pitää olla terapiaa ja apua kaikkeen.
Erikseen ovat sitten mielen sairaudet, joihin tosiaankin pitäisi saada apua ja ajoissa. Siksikin jokaisen pitäisi kohdallaan miettiä onko oikeasti hoidon tarpeessa vai voisiko ihan itse suhtautua elämäänsä toisella tavalla. Säästyisi hoitoa ja terapiaa heille, joille se oikeasti on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat aina käyneet töissä ja hoitaneet kodin. Oikea elämä ei ole mitään 1950-luvun Amerikkalainen TV-sarja.
Ei kaikki naiset. Omasta taustasta sekä äidin että isän puolelta kukaan äiti/ kotirouva ei ole käynyt töissä, lukuun ottamatta omaa äitiä joka teki välillä vähäisiä tunteja opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole
Vierailija kirjoitti:
Onhan se pieni ihme jos tässä elämäntilanteessa mielenterveys ei horju yhtään. Töissä on hektistä ja tähän ikään mennessä on päässyt asemaan jossa on vastuuta ja jonka panokseen luotetaan, kotona odottaa loputtomien kotitöiden lisäksi lasten koulunkäynti, joka on ulkoistettu koulusta tehokkaasti kodeille, toisaalla iäkkäät vanhemmat tarvitsevat jo apua yhä enemmän, öisin ei saa nukuttua koska stressi ja hormonit, ja jossain vaiheessa pitäisi pitää huolta kunnostaankin koska tunnetusti lihaskunto romahtaa tässä iässä. Lisäksi pitäisi yrittää näyttää hyvältä ja olla seksuaalisesti halukas jotta mies ei lähde nuoremman matkaan.
Mua alkoi masentaa tuon kirjoittaminenkin, saati kun sitä elää vuodesta toiseen.
Keski-ikäisten, eli noin viisikymppisten, lapset ovat jo maailmalla tai ainakin jo itsenäisiä ja kohta lähdössä. Ei heillä ole enää mitään kotikiireitä.