Kannattaako 39-vuotiaana enää edes yrittää lasta?
Onko niin epätodennäköistä ja niin paljon kohonneita riskejä että jättäisitte sikseen? Luomuna yritetty useamman vuoden, vikat hetket lähteä julkisille hoitoihin mutta arveluttaa, kannattaako ollenkaan.
Kommentit (139)
Monet ensisynnyttäjät ovat jo 40+ joten jos lasta todella haluat niin pistä töpinäksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus saattaa muokata naisen kehoa yllättävän rajusti – jopa nenä voi kasvaa
Raskaus muuttaa naisen vartaloa monella tavalla. Osa muutoksista on yllättäviä ja pysyviä ja niitä voi olla vaikea hyväksyä.
Mikä sunkin tarve tähän keskusteluun osallistumiseen on? Et halua että ihmiset tekee lapsia ja siksi linkkailet jotain pelottelu uutisia?
Ihmisen ulkonäkö muuttuu myös vanhetessa. Sellasta se on. Kyllä minä mieluummin otan vaikka vähän isomman nenän kuin että en olisi ikinä saanut lapsiani? :D eikä kyllä mun nenässä oo muutoksia, huonossa kunnossa olen kun en ole päässyt liikkumaan pikkulapsivuosina, mutta sekin on korjattavissa nyt kun taas on aikaa ja jaksamista käydä harrastuksissa ja lenkeillä .
Sun elämänarvot on aika kakkaa jos ainoo mistä välität on ulkonäkö. Kannustat ihmisiä jättään lapset jopa tekemättä, koska voi ei, synnytyksen jälkeen naisen keho on aika ruman näköinen? Mutta tiedätkös kyllä se keho palautuu.
Miksi ei saa sanoa sitä biologista faktaa, että raskaus on naisen ruumiille todella iso rasitus. Nuorempi keho toipuu asiasta keskimäärin helpommin, vanhempi keho taas ei. Näin siis keskimääräisesti, mutta toki aina poikkeuksiakin löytyy.
T. Runsaasti alapeukkuja saanut synnytyksen myötä 41 -vuotiaana totaalisesti rupsahtanut.
Ja mikä tän faktan anti tähän keskusteluun on olevinaan? Että kannattaa jättää lapset tekemättä ettei vaan rupsahda? Mitäköhän sun lapsi on mieltä noista sun prioriteeteista?
Aloittaja kysyi, että kannattaako. Ketjussa asiaa on käsitelty monelta kantilta. Kerroin asiaan yhden näkökulman. Ulkonäkö ja sen mahdollinen rupsahtaminen (+ virtsanpidätyskyvyn heikentyminen, jne.) on todennäköisempää vanhemmilla synnyttäjillä. Mutta luonnollisesti tämä asia on Suomessa tabu. :)
Sinä mietit minun prioriteetteja, minua puolestaan ihmetyttää sinun vahva tunnereaktio asiaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus saattaa muokata naisen kehoa yllättävän rajusti – jopa nenä voi kasvaa
Raskaus muuttaa naisen vartaloa monella tavalla. Osa muutoksista on yllättäviä ja pysyviä ja niitä voi olla vaikea hyväksyä.
Mikä sunkin tarve tähän keskusteluun osallistumiseen on? Et halua että ihmiset tekee lapsia ja siksi linkkailet jotain pelottelu uutisia?
Ihmisen ulkonäkö muuttuu myös vanhetessa. Sellasta se on. Kyllä minä mieluummin otan vaikka vähän isomman nenän kuin että en olisi ikinä saanut lapsiani? :D eikä kyllä mun nenässä oo muutoksia, huonossa kunnossa olen kun en ole päässyt liikkumaan pikkulapsivuosina, mutta sekin on korjattavissa nyt kun taas on aikaa ja jaksamista käydä harrastuksissa ja lenkeillä .
Sun elämänarvot on aika kakkaa jos ainoo mistä välität on ulkonäkö. Kannustat ihmisiä jättään lapset jopa tekemättä, koska voi ei, synnytyksen jälkeen naisen keho on aika ruman näköinen? Mutta tiedätkös kyllä se keho palautuu.
Miksi ei saa sanoa sitä biologista faktaa, että raskaus on naisen ruumiille todella iso rasitus. Nuorempi keho toipuu asiasta keskimäärin helpommin, vanhempi keho taas ei. Näin siis keskimääräisesti, mutta toki aina poikkeuksiakin löytyy.
T. Runsaasti alapeukkuja saanut synnytyksen myötä 41 -vuotiaana totaalisesti rupsahtanut.
Ja mikä tän faktan anti tähän keskusteluun on olevinaan? Että kannattaa jättää lapset tekemättä ettei vaan rupsahda? Mitäköhän sun lapsi on mieltä noista sun prioriteeteista?
Aloittaja kysyi, että kannattaako. Ketjussa asiaa on käsitelty monelta kantilta. Kerroin asiaan yhden näkökulman. Ulkonäkö ja sen mahdollinen rupsahtaminen (+ virtsanpidätyskyvyn heikentyminen, jne.) on todennäköisempää vanhemmilla synnyttäjillä. Mutta luonnollisesti tämä asia on Suomessa tabu. :)
Sinä mietit minun prioriteetteja, minua puolestaan ihmetyttää sinun vahva tunnereaktio asiaan...
Taidat nyt olla itse tässä ainoa jolla on vahvat tunnereaktiot asiaan. Olen pahoillani jos sulla on ulkonäkö ja pidätyskyky mennyt, mutta niin ei käy jokaiselle, ja useimmille se riski tuskin on syy jonka takia kannattaa ja jäädä lapsettomaksi jos lapsia haluaa.
Jos olet täyttänyt 39, niin kannattaa pitää kiirettä, jos haluaa kunnalliseen lapsettomuushoitoon:
Naisen lapsettomuushoitojen ikäraja hoitojen alkaessa on 40 vuotta ja miehen 60 vuotta. Jotta voimme tehdä tarvittavat hoidot, tulee lähetteen saapua meille viimeistään 6 kuukautta ennen ikärajojen täyttymistä. (HUS)
Olin 39v ja koeputkihedelmöitys. Terve lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lapsesi on parhaassa (pahimmassa) teini-iässä kun olet itse jo eläkkeen kynnyksellä. Jotkut varmaan jaksaa, vaikeahan sitä on ennustaa missä kunnossa on silloin ?
Ihanko tosissaan kuvittelet, että nykysukupolvi on eläkkeen kynnyksellä 55-vuotiaana :D
Ei jumalauta, mikä fantasia! Hyvä jos eläkkeelle päästään ennen, kuin henki lähtee :D
Vierailija kirjoitti:
Jos olet täyttänyt 39, niin kannattaa pitää kiirettä, jos haluaa kunnalliseen lapsettomuushoitoon:
Naisen lapsettomuushoitojen ikäraja hoitojen alkaessa on 40 vuotta ja miehen 60 vuotta. Jotta voimme tehdä tarvittavat hoidot, tulee lähetteen saapua meille viimeistään 6 kuukautta ennen ikärajojen täyttymistä. (HUS)
Vaihtelee alueittain. Meillä oli eka yhteydenotto asian tiimoilta terkkariin joulukuussa, ensikäynti polilla tammikuussa ja punktio ja tuoresiirto maaliskuussa. Kuulemma vikat pakastealkiot voidaan siirtää myös yli 40-vuotiaalle, jos ne on saatu ennen ikärajan täyttymistä. Näin Kanta-Hämeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee alueittain. Meillä oli eka yhteydenotto asian tiimoilta terkkariin joulukuussa, ensikäynti polilla tammikuussa ja punktio ja tuoresiirto maaliskuussa. Kuulemma vikat pakastealkiot voidaan siirtää myös yli 40-vuotiaalle, jos ne on saatu ennen ikärajan täyttymistä. Näin Kanta-Hämeessä.
Toki siis kannattaa kiirehtiä mutta vähintään 1 hoitorundi tai kaksikin ehditään tehdä puolen vuoden sisällä jos ei ole erityisiä komplikaatioita.
Miten niin paljon kohonneita riskejä? Oletko itse sairaalloisen ylipainoinen ja miehesi on joku 60-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun pikkuveli syntyi kun äiti oli juuri 39v ja veli on vaikeasti vammainen. Hänellä on lievä kehitysvamma, autismi, ADD, skitsofrenia, ahdistuneisuushäiriö, epävakaa persoonallisuus ja ties mitä kaikkea.
Mun äiti sai autistisen veljeni 22-vuotiaana.
Kaverini sai täytenä yllätyksenä Down-lapsen 26-vuotiaana.
Tätini sairasti vihurirokon parikymppisenä raskaana ollessaan, serkkuni on erittäin syvästi kehitysvammainen, ja ollut 45 vuotta pyörätuolissa omassa maailmassaan.
Eli anekdootteja löytyy joka lähtöön. Toisille sattuu, toisille ei.
On se kummaa, että vammaisuus lyödään heti esiin kun on iäkkäämpi synnyttäjä, mutta tunnen todella monta jotka ovat saaneet terveen lapsen yli 40v ja muutamia nuoria äitejä jotka ovat saaneet vammaisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin paljon kohonneita riskejä? Oletko itse sairaalloisen ylipainoinen ja miehesi on joku 60-vuotias?
Tilastollisesti kaikki riskit keskenmenosta synnytyskomplikaatioihin ja autismiin nousee jo 35 ikävuoden jälkeen. Tietysti silti edelleen todennäköisempää, että kaikki menee hyvin.
Kannattaa yrittää niin ei ainakaan myöhemmin kaduta. Tunnen parikin viisikymppistä, jotka jahkailivat ja viivyttelivät asian kanssa koko hedelmällisen ikänsä ja kyllä se jotenkin aika yksinäisen ja surullisen oloista on se niiden elämä nyt.
Eniten down-lapsia syntyy nuorille, koska ovat niin varmoja, etteivät voi sitä saada, eivätkä käy tutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on aivan liikaa ihmisiä.
Suomessa on ihan sopivasti. Täällä ei lisäännytä mielivaltaisesti.
Jos haluat palavasti lapsen niin se lasten hankkiminen pitää aloittaa nyt eikä ylihuomenna. 40-vuotiailla naisilla on keskimääräisesti amerikkalaistutkimuksen mukaan 5% mahdollisuus luomuraskauteen per kuukautiskierto. Poikkeuksia löytyy molemmista suunnista - eli 30-vuotiaana ei enää saakaan luomulasta ja 45-vuotiaana saa - mutta keskiarvo on ihan hyvä mittari siitä, missä yleisesti mennään. Hoitokierteeseen on hyvä varautua henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti, ihan kaiken varalta.
Tsemppiä!
Kannattaa! Sain lapsen 39-vuotiaana ja hän on maailman ihanin.
Onnea yritykselle!
Nuorin lapseni syntyi kun olin 39 v. Olinhan minä vähän hämmentynyt että miten tässä näin kävi tämän ikäisenä. Hän on ihana poika.
Käy yhden kerran hedelmöityshoidossa. Sit jos ei onnistu niin luovuta.