Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako 39-vuotiaana enää edes yrittää lasta?

Vierailija
11.05.2023 |

Onko niin epätodennäköistä ja niin paljon kohonneita riskejä että jättäisitte sikseen? Luomuna yritetty useamman vuoden, vikat hetket lähteä julkisille hoitoihin mutta arveluttaa, kannattaako ollenkaan.

Kommentit (139)

Vierailija
81/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi tuohon leikkiin.

Ei tässä sinun lähtemisistäsi puhutakaan. 

Vierailija
82/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lapsia hankkia minkään ikäisenä hermojaan repimään, itseään köyhdyttämään ja elämäänsä hankaloittamaan.

Olen samaa mieltä kanssasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata lapsia hankkia minkään ikäisenä hermojaan repimään, itseään köyhdyttämään ja elämäänsä hankaloittamaan.

Miksi vastailet itsellesi? :D

Vierailija
84/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä oli hieman yli 40-vuotias terve äiti, jolla oli todella vaikea synnytys. Parikymppisenä tapahtunut synnytys ei ollut ollut vaikea. Tämä on tietenkin vain yksi tapaus.

Vierailija
85/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä oli hieman yli 40-vuotias terve äiti, jolla oli todella vaikea synnytys. Parikymppisenä tapahtunut synnytys ei ollut ollut vaikea. Tämä on tietenkin vain yksi tapaus.

Miksi koit tarpeelliseksi tuoda yksittäistapauksen tähän ketjuun? Varsinkin, kun itsekin tajuat, ettei se todista mitään. Nuorillakin on vaikeita synnytyksiä. Erittäin suuri osa synnytyksistä kaiken ikäisillä on kuitenkin ihan normaaleja ilman kummempia vaikeuksia. 

Vierailija
86/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puola ja Bulgaria Euroopan edullisempia maita poiketa hoidoissa. Etuna nopea hoitoon pääsy.

Varsovaan pääsee RyanAirilla.

Vierailija
87/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri kirjoittaja olen.

Vierailija
88/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri kirjoittaja olen.

Ainahan trolli väittää olevansa eri kirjoittaja, kun jää kiinni itselleen vastaamisesta :D

Vierailija
89/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Lapsesi on parhaassa (pahimmassa) teini-iässä kun olet itse jo eläkkeen kynnyksellä. Jotkut varmaan jaksaa, vaikeahan sitä on ennustaa missä kunnossa on silloin ? 

Miten se on automaattisesti huonompi olla teinille äiti hyväkuntoisena ja verrattain varakkaana viisikymppisenä kuin vaikka pahimpia ruuhkavuosia elävänä kolmikymppisenä? Omat vanhempani saivat kolme lasta nuorina, joten teini-ikäni oli taloudellisen niukkuuden ja vanhempien kiireen ja stressin värittämää. En varsinaisesti suosittele.

Eivät kaikki viisikymppisetkään ole verrattain varakkaita. Paljon on myös työttöminä.

Vierailija
90/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan joku oman elämänsä suuri mielipidevaikuttaja

Postailee tän keskustelun täyteen lyhyitä viestejä siitä kuinka on ekoteko jättää lapset tekemättä, liian vanhakin on, miks juuri aloittajan geenien pitäis saada jatkua jne... yrittää antaa vaikutelman että useampi ihminen olisi yhtä typerä kuin hän itse on :D

Vierailija
91/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö ihmiset haluavat saada lapsia vuonna 2023? 

Vierailija
92/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan joku oman elämänsä suuri mielipidevaikuttaja

Postailee tän keskustelun täyteen lyhyitä viestejä siitä kuinka on ekoteko jättää lapset tekemättä, liian vanhakin on, miks juuri aloittajan geenien pitäis saada jatkua jne... yrittää antaa vaikutelman että useampi ihminen olisi yhtä typerä kuin hän itse on :D

Miksi kommentoit omaan kommenttiisi?

Vierailija
93/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Missä pusikossa olet kasvanut, kun et sitä tiennyt? 

Vierailija
94/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata enää, vanha kurppa

M26

Voi kuule poika, sulla on itselläsi yks kullinluikaus matkaa samaan ikävaiheeseen. Et vaan tajua sitä vielä.

Vierailija
95/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä luulet ihmisten tulevan? Ihan olet sinäkin ihmisen lapsi.

Vierailija
96/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Lapsesi on parhaassa (pahimmassa) teini-iässä kun olet itse jo eläkkeen kynnyksellä. Jotkut varmaan jaksaa, vaikeahan sitä on ennustaa missä kunnossa on silloin ? 

En tiedä kuinka varhain oletat jääväsi eläkkeelle, mutta ap:n ollessa eläkeiän kynnyksellä lapsi on jo lähemmäs kolmekymppinen. Eiköhän ne pahimmat teini-iän myrskyt ole siihen mennessä laantuneet.

Vierailija
97/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on automaattisesti huonompi olla teinille äiti hyväkuntoisena ja verrattain varakkaana viisikymppisenä kuin vaikka pahimpia ruuhkavuosia elävänä kolmikymppisenä? Omat vanhempani saivat kolme lasta nuorina, joten teini-ikäni oli taloudellisen niukkuuden ja vanhempien kiireen ja stressin värittämää. En varsinaisesti suosittele.

Eivät kaikki viisikymppisetkään ole verrattain varakkaita. Paljon on myös työttöminä.

Silti ihmisellä on hyvin suurella todennäköisyydellä enemmän kertynyttä varallisuutta 55-vuotiaana kuin 35-vuotiaana, ihan ammatista riippumatta. Jos ei ole, siinä välissä on tapahtunut jotain todella poikkeuksellista.

Vierailija
98/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, monet ensisynnyttäjät olivat jo silloin kun itse synnytin, yli 40-vuotiaita, naisten ensisynnytysikähän on noussut jatkuvasti. Eli tuskin sille estettä on, jos tahto löytyy.

Naisen hedelmällisyys laskee jyrkästi kolmenkympin tienoilla. Oman kuopukseni sain parin vuoden yrityksellä 37-vuotiaana. Lisäksi nelikymppisten äitien lapsilla on kohonnut riski esim koromosomi-vaurioihin.

Nelikymmppiselle naiselle raskauskin on jo riski keskenmenoineen ja muine komplikaatioineen. Synnärillä oli tietenkin nelikymppisiäkin, mutta muutama vain. Siis ne, joita oli onnistanut. Niitä nelikymmpisiä, joilla ei onnistanut, ei siellä tietenkään ollut. Yrittää toki kannattaa, kunhan tiedostaa olevansa riski-ikäinen.

Vierailija
99/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kannata yrittää niin pitkään, kuin on vielä kuukautiset. Kuitenkin sen merkki, että on hedelmällinen. Sen jälkeen alkaa olemaan haastavaa.

No ei se ihan noin mene. Siis on hedelmällinen kun on menkat. Niitä munarakkuloita voi jo olla niin vähän, että raskaus ei ole mahdollista tai on epätodennäköistä . Näin kävi ystävälleni, toivoi neljättä lasta reilu 30 v mut ei enää gynen mukaan saa, eikä saanutkaan. Menkat edelleen hän on 44 v nyt.

Mieheni tukemana kävin hedelmöityshoidoissa ikävuosina 28-36. Lasta ei tullut, hedelmöittymiskelpoisia munasoluja ei kuulemma ollut. Hedelmöityshoidot olivat mielenterveydelle raskasta aikaa, lopetimme lopulta ja totuttelimme ajatukseen lapsettomuudesta. Sitten yllättän saimme kaksi luomulasta ikä vuosina 40 ja 43. Terveitä teini-ikäisiä ovat nykyään, ihan hyvin vielä jaksamme mukana. Vaidevuodet eivät ole vielä alkaneet, niitä tässä seuraavaksi odottelen, joten minut kuten varmasti kaikki muutkin on ohjeistettu käyttämään edelleen ehkäisyä.

Vierailija
100/139 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kannata yrittää niin pitkään, kuin on vielä kuukautiset. Kuitenkin sen merkki, että on hedelmällinen. Sen jälkeen alkaa olemaan haastavaa.

No ei se ihan noin mene. Siis on hedelmällinen kun on menkat. Niitä munarakkuloita voi jo olla niin vähän, että raskaus ei ole mahdollista tai on epätodennäköistä . Näin kävi ystävälleni, toivoi neljättä lasta reilu 30 v mut ei enää gynen mukaan saa, eikä saanutkaan. Menkat edelleen hän on 44 v nyt.

Mieheni tukemana kävin hedelmöityshoidoissa ikävuosina 28-36. Lasta ei tullut, hedelmöittymiskelpoisia munasoluja ei kuulemma ollut. Hedelmöityshoidot olivat mielenterveydelle raskasta aikaa, lopetimme lopulta ja totuttelimme ajatukseen lapsettomuudesta. Sitten yllättän saimme kaksi luomulasta ikä vuosina 40 ja 43. Terveitä teini-ikäisiä ovat nykyään, ihan hyvin vielä jaksamme mukana. Vaidevuodet eivät ole vielä alkaneet, niitä tässä seuraavaksi odottelen, joten minut kuten varmasti kaikki muutkin on ohjeistettu käyttämään edelleen ehkäisyä.

Pakko epäillä, että lääkärinne oli huono. Sinähän olit lopulta todella hedelmällinen.

Stressi on yksi syy, joka voi vaikuttaa. Keksitkö itse mitään syytä, miksi myöhemmin onnistui?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi