Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsen pitäisi tietää kuukautisista?

Vierailija
10.05.2023 |

Minkä ajattelisitte olevan se ikä, että lapsen pitäisi jo ehdottomasti tietää kuukautisista? Että mitkä ne on, miksi ne on ja mitä niissä tapahtuu.

Kommentit (188)

Vierailija
61/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen sitä tai jos kuitenki jälkeen mutta ei myöhemmin kuitenkaan

Vierailija
62/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä että lapsille kerrotaan ikätasoisesti kuukautisista. Nykyään kun niiden alkamisikä on aikaistunut. Olin itse niiden alkamisesta hieman järkyttynyt siitä huolimatta että tiesin niistä etukäteen. Voin vaan kuvitella miltä tuntuisi jos ei tietäisi ja menkat alkaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on siirtymässä 6. lk:lta yläasteelle, pitäisi jo valistaa, jos ei vielä tiedä.

Mutta onhan moni tietoinen jo ennen, jos on perheessä äiti tm., jolla on menkat.

Onko sinulla jotenkin vajaa ymmärrys ihmisen biologiasta? Suurella osalla tytöistä on menkat kuudennella luokalla, hassu.

Vierailija
64/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen vikana vuonna tai niillä paikkeilla. Koulussa taitaa aiheesta olla joku tunti jo 5.luokalla.

Vierailija
65/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapean tunteesta kertoo myos yhden naisen muistelu siita, miten han teki itselleen siteita:

Mina kun hapesin niita, niin salassa valmistin. Kerrankin talvella illalla tuvan ikkunan takana ulkona ompelin niita kasaan. Ikkunasta tuli sen verran valoa etta jotenkin nain neulaa kayttaa. Kesalla sitten pesin niita suolla ojissa ja kaukana metsassa kuusten oksilla kuivattelin.

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/20071/linnunki.pdf?seq…

Vierailija
66/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.

Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaana. Voi olla vähän suurempi järkytys se, kun pimpistä vuotaa verta, eikä edes tiedä miksi

Itse ainakin kuulin asioista vasta 5.luokalla lukemalla koulukirjasta ja lamaannuin järkytyksestä. Olin kuitenkin siis jo 5.luokalla, joten voin kuvitella tätä nuorempien suuren järkytyksen.

Voitko kertoa tarkemmin - miksi lamaannuit järkytyksestä? Mikä siinä oli järkyttävää? Itse olen tiennyt kuukautisista jo tosi pienestä, en edes muista koska kuulin, mutta paljon ennen tuota 5 lk biologian tuntia. Minua ei kuukautistietous järkyttänyt ollenkaan. Ei vaikuta järkyttäneen lapsianikaan, joille olen kertonut jo pieninä, päiväkoti-ikäisinä.

Tämä tapahtui siis 1990-luvun puolivälissä ja olen nyt nelikymppinen. Se koko kokonaisuus tosiaan järkytti ja todellakin koen menettäneenä siinä sen jonkinlaisen lapsen uskoni. Kaikki oli lisäksi hyvin outoa ja hämmentävää, sellaista täysin vierasta. En edes ymmärtänyt kaikkea lukemaani ja teksti oli lisäksi hyvin syyllistävää, näin jälkeenpäin ajateltuna ehkä jopa vähän propagandaakin. Lukemani perusteella elin pitkään myös väärissä luuloissa ja käsityksissä. Luulin mm.,että ilmassa lentelee siittiöitä, jotka sitten valitsevat uhrikseen lähellä olevan naisen, jos nainen ei varuillaan. Tietysti sen pelottelun, että heti jos unohtaa ehkäisyn yhdenkin kerran on heti raskaana ja saa hivin sekä sen, että yhdynnän tarkoituksena on lisääntyminen tarkoituksena oli saada mahdollisimman moni pidättäytymään mahdollisimman pitkään. Joka tapauksessa kaikki tämä oli vain liikaa ja suljin sen mielestäni mahdollisimman pitkäksi aikaa. Vasta aikuisena sain sitten autismikirjon diagnoosin ja ymmärsin aseksuaalisuuteni. Varmasti nämä vaikuttivat silti jo tuolloin.

No huh.

Me ollaan siis saatu tietää kuukautisista suunnilleen samaan aikaan, suunnilleen 1995. Itse olen tosin syntynyt 1990.

Minusta tuossa sinun tapauksessasi ongelma on, että sinulla on alunperinkin ollut sitä väärää tietoa. Tai et ole tiennyt ja sitten olet jostain kuullut jotain ja yhdistellyt asioita ja lopputuloksena on luulo ilmassa leijuvista siittiöistä. Veikkaanpa, että aikaisemmalla ja asianmukaisella tiedolla sinunkin ajattelusi kuukautisista olisi ollut aika toisenlaista silloin oppikirjaa lukiessasi 5. luokalla.

Vierailija
67/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteen vikana vuonna tai niillä paikkeilla. Koulussa taitaa aiheesta olla joku tunti jo 5.luokalla.

Aivan liian myöhään! Alakoulun vikana vuonna ollaan jo 12 - 13 -vuotiaita.

Vierailija
68/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsella alkoi hieman ennen kuin täytti 12v, tuntui sekin aikaiselta kun itselläni alkanut vasta 14v. Hän oli laiha voimistelija ja ihan lapsi vielä, hieman järkyttyi, mutta tiesi jo kyllä mistä kyse. Eli kyllä se siellä alakoulun puolella pitää kertoa.

Vierailija
69/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo kommentoitukin, niin ihmettelen miten jotkut onnistuu pitämään kuukautiset salassa pieniltä lapsilta. Meillä lapset tuli useasti vessaan mukaan. Eihän niitä nyt olisi ollut pakko päästää, mutta kaikki pienten lasten äidit (ja isät) tietää sen huudon, mikä alkaa kun laittaa vessan oven kiinni. Helpompi jättää ovi auki.

Ja koska näin tuli nähtyä välillä verisiä siteitäkin, niin pakkohan se oli kertoa mistä on kyse. Lapset yhdistävät veren yleensä siihen, että on sattunut johonkin tai jotain muuta poikkeavaa ja hätääntyvät. Millaiset traumat siitä olisi jäänyt, kun ei olisi mitään selitetty.

Vierailija
70/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ja oli ihan omat hassut sanat ehkäisyrenkaalle ja kuukautisille, olikohan tyttö jotain kolme kun otin ne käyttöön. Samalla juteltiin kun ihmetteli ja tutki omaa kehoa. Täysin luonnollista eikä tarvinnut häpeillä. Voi myös sanoa iskälleen että tuotko kaupasta siteitä vaikka käytetään vieläkin perheen kesken näitä "hellittelynimiä". Oli kyllä tarhaikäisenä ihmeissään kun päiväkotikaveri oli sanonut että vauvat tulee pyllystä :D

Vierailija
71/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sut pitäisi lähettää bilsan tunnille itse. Ala-asteem lopussa on myöhäistä kun kuukautiset on jo alkaneet monella.

Vierailija
72/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kotihoitanut lapseni. Pieninä taaperoinakin vessassa piti käydä ovi auki.

Mulla on järkyttävän runsaat menkat ja verisiä siteitä piti vaihtaa tunnin välein. Eihän sitä pysty peittelemään, kun lapsi tulee vessaan istuessani siinä pöntöllä ja vaihtaessani veristä sidettä.

Lapset siis näkivät jo kävelyikäisinä minun vaihtavan verisiteitä vessassa eivätkä olleet moksiskaan. Mun lapset ovat siis aina tienneet menkoista ja olen ikätasoisesti selittänyt asian.

Lisäksi verta tulee siteiden sivusta joka kuukausi sänkyyn lakanoihin, suihkusta tullessa saattaa tippua verta matkalla hakemaan alushousuja ja siteitä jne.

Pönttö umpiveressä pissaamisen jälkeen ennenkuin vedän vessan.

Menkkojani en mitenkään ole peitellyt lapsilta, mahdotonta.

Niin ja tietenkin vessan roskis menkkojen aikaan on täynnä siteitä, vessan kaapissa, jossa säilytetään vessapaperit, niin kuukautissidepaketit on siellä niiden vieressä.

Suihkussakin kävin pikkulasten kanssa yhtä aikaa (meillä iso suihkutila kahdella suihkulla) ja jos sattui olemaan menkat, niin eihän sitä peitellä, kun housut pois ja kuukautisside siitä roskiin ja suihkussakin sitten pestäessä tippui niitä isoja verihyytymiä lattialle, kun suihkutteli. :D

Lapset tosiaan eivät ole ikinä olleet asiasta moksiskaan. Asia ei ole ollut minkäänlainen tabu. Kovaäänisesti saatan kailottaa, kuinka lakanani on taas veressä ja ne pitää pestä, pyykkikorista löytyy verisiä alushousuja jne. 

Ihmettelen, miten jotkut pystyvät salaamaan menkat, kun esim. just pieniä lapsia pitää koko ajan vahtia eikä vessaankaan voi mennä ovi lukossa.

Tässä tuli nyt jo vähän liikaakin tietoa. Ei haluta kaikkia yksityiskohtia kuulla :D

Vierailija
73/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikanakin on, kuten vastauksista voi päätellä, ahdistuneita ihmisiä jotka ei ajoissa osaa puhua lapsille perusasioita kehon toiminnasta.

Vierailija
74/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sut pitäisi lähettää bilsan tunnille itse. Ala-asteem lopussa on myöhäistä kun kuukautiset on jo alkaneet monella.

Nykyaikana joo jos lapsi on karkeilla ja muulla prosessoidulla skeidalla syötetty. Paljon liikkuvat ja vain kotiruoalla kasvavat lapset kärsivät paljon harvemmin ennenaikaisesta murrosiästä. Länsimainen ongelma tämäKIN.

Vierailija
75/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerran kuuli kun kiinnistui niistä värikkäistä paketeista mitä ostin aina välillä. En toki luennoinut mutta vastasin uteluun. Mukula oli ehkä 4v. Jo 9v voi alkaa joten koulun opetus tulee myöhässä. Ei meillä kotonakaan salattu asioita ja äitin siteitä.

Vierailija
76/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.

Miten se lapsuus siihen loppuisi, että tietää ihmiskehon biologiaa? Miksei se lopu kakkaamiseen, samanlaisesta turhan aineksen eliminaatiosta siinäkin on kyse?

Mitä aikaisemmin lapselle kerrotaan ikäkauteen sopivin termein asiat, sitä luonnollisempina se niitä pitää, eikä missään kohtaa tule mitään pelästystä, järkytystä, ällötystä tai dramaattista lapsuuden loppua.

Minusta ei ole mitään syytä, miksei jo vaikka kolmevuotiaalle voisi kertoa vaikka sidepakettia ostaessaan, että nämä on sitä varten kun isoilla tytöillä ja aikuisilla naisilla tulee kerran kuussa pimpistä vuotoa, ja se on sitä varten että voisi halutessaan saada vauvoja.

Vierailija
77/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on tiennyt kuukautisista ihan pienestä pitäen, kun näki ne minulla olevan. Poikani taas ei koskaan ole nähnyt kuukautisia, koska mulla ei niitä ole ollut kierukan vuoksi hänen elinaikanaan. Toki nyt kun siskolle (nyt 9v) on puhuttu niistä enemmän ja suojia ostettu kaappiin, tietää käytännössä asian. Poika nyt 7.

Vierailija
78/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsuus siihen loppuisi, että tietää ihmiskehon biologiaa? Miksei se lopu kakkaamiseen, samanlaisesta turhan aineksen eliminaatiosta siinäkin on kyse?

Mitä aikaisemmin lapselle kerrotaan ikäkauteen sopivin termein asiat, sitä luonnollisempina se niitä pitää, eikä missään kohtaa tule mitään pelästystä, järkytystä, ällötystä tai dramaattista lapsuuden loppua.

Minusta ei ole mitään syytä, miksei jo vaikka kolmevuotiaalle voisi kertoa vaikka sidepakettia ostaessaan, että nämä on sitä varten kun isoilla tytöillä ja aikuisilla naisilla tulee kerran kuussa pimpistä vuotoa, ja se on sitä varten että voisi halutessaan saada vauvoja.

Kaikki eivät ehkä halua, että 3-vuotiaat alkaisivat ajatella isojen tyttöjen pimppejä.

Aivan hyvin voi sanoa taaperolle, että nämä on aikuisten juttuja, palataan niihin myöhemmin.

Vierailija
79/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana. 

Mun poika uteli alle kouluiässä mitä äiti ostelee kaupasta. Vastasin ja on se saanut vuosien varrella lisää tietoa.

Vierailija
80/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana joo jos lapsi on karkeilla ja muulla prosessoidulla skeidalla syötetty. Paljon liikkuvat ja vain kotiruoalla kasvavat lapset kärsivät paljon harvemmin ennenaikaisesta murrosiästä. Länsimainen ongelma tämäKIN.

Minulla alkoi kuukautiset kun olin 9v. Olin hyvin pieni ja siro ikäisekseni, harrastin taitoluistelua ja voimistelua. Meillä syötiin terveellistä kotiruokaa ja herkkupäivä oli kerran viikossa, milloinkin määrät oli maltillisia.

Sitäpaitsi, ennenaikaisesta murrosiästä puhutaan vasta kun kuukautiset alkaa 8v tai nuorempana.

Yleisesti meidän luokalla todella monella alkoi kuukautiset neljännen ja viidennen luokan aikana. Viidennen luokan keväällä ja kuudennella luokalla ne oli jo varmaan kaikilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän