Minkä ikäisenä lapsen pitäisi tietää kuukautisista?
Minkä ajattelisitte olevan se ikä, että lapsen pitäisi jo ehdottomasti tietää kuukautisista? Että mitkä ne on, miksi ne on ja mitä niissä tapahtuu.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.
Pelästy mitä? Että naisilla on kohtu?
Enemmän se 9v varmaan pelästyy jos pimpistä alkaa vuotaa verta eikä tiedä miksi.
Se tieto pitää saada etukäteen, ei silloin kun kuukautiset on jo alkaneet.
Jokaisen koululaisen luulisi jo saaneen tietää mitä on kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana.
Oletko kertonut pojille ejakulaatiosta?
En ymmärrä miksi tätä on alapeukutettu. Minä en yh-äidin poikana saanut mitään tietoa murrosiästä ja kehossani tapahtuvista muutoksista. Asia on yhtä lailla tärkeä molemmille sukupuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana.
Oletko kertonut pojille ejakulaatiosta?
En ymmärrä miksi tätä on alapeukutettu. Minä en yh-äidin poikana saanut mitään tietoa murrosiästä ja kehossani tapahtuvista muutoksista. Asia on yhtä lailla tärkeä molemmille sukupuolille.
Siltä varalta ettet ole provo.. Ehkä sitä on alapeukutettu siksi, että ejakulaatio ei ole verrattavissa kuukautisiin. Ne eivät ole sama asia, minkä varmasti nyt aikuisena tiedätkin.
Tottakai lapsille pitää tarjota myös seksivalistusta ja tietoutta murrosiän tuomista muutoksista muutenkin kuin vain kuukautisista, taaskin ikätasoisesti.
Vaikka kuukautiset liittyvät ihmisen lisääntymiseen, ne eivät itsessään ole seksuaalinen asia. Ja tottakai siemensyöksykään ei aina liity orgasmiin jne. Mutta toivottavasti perheenjäsenet tai kukaan muukaan eivät ejakuloi missään lapsen näkyvillä? Hereillä ollessa se ei ole mitenkään kontrolloimaton ja epäseksuaalinen asia vert menkat.
Yölliset siemensyöksyt voi jättää sinne vähän myöhemmälle kun käydään esiteinien kanssa läpi murrosiän muutoksia yms. mutta tässäkään vaiheessa lapset toivottavasti eivät törmää kenenkään toisen ihmisen ejakulaatioon.
Sen ikäisenä kun asia alkaa kiinnostaa.
Tyttäreni oli 6- tai 7-vuotias kun luki innokkaasti Kotilääkäri- lehtiä. Sieltä sitten alkoi löytyä kuukautistietoa. Eräänä iltana hän tuli luokseni ja kyseli siteistä ja tampooneista. Siitä päästiin helposti itse asian ytimeen. Tyttö oli oikein innostunut kertomastani ja pyysi että hänellekin ostettaisi suojia. Sanoin, että siihen menee vielä useampi vuosi kun niitä tarvitset. ;)
Mä oon keskustellut asiasta mun 7- ja 9-vuotiaiden kanssa kun joskus kysyivät mitä varten vessan kaapissa on siteitä.