Minkä ikäisenä lapsen pitäisi tietää kuukautisista?
Minkä ajattelisitte olevan se ikä, että lapsen pitäisi jo ehdottomasti tietää kuukautisista? Että mitkä ne on, miksi ne on ja mitä niissä tapahtuu.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.
Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaana. Voi olla vähän suurempi järkytys se, kun pimpistä vuotaa verta, eikä edes tiedä miksi
Itse ainakin kuulin asioista vasta 5.luokalla lukemalla koulukirjasta ja lamaannuin järkytyksestä. Olin kuitenkin siis jo 5.luokalla, joten voin kuvitella tätä nuorempien suuren järkytyksen.
Voitko kertoa tarkemmin - miksi lamaannuit järkytyksestä? Mikä siinä oli järkyttävää? Itse olen tiennyt kuukautisista jo tosi pienestä, en edes muista koska kuulin, mutta paljon ennen tuota 5 lk biologian tuntia. Minua ei kuukautistietous järkyttänyt ollenkaan. Ei vaikuta järkyttäneen lapsianikaan, joille olen kertonut jo pieninä, päiväkoti-ikäisinä.
Minä tiesin jo alle kouluikäisenä, mitkä on kuukautiset. Johtuen siitäkin, että minulla on kaksi isosiskoa. Toki tietoni oli tasoa, että kuukautiset on kohdussa oleva kerros mikä uusiutuu ja vanha tulee pois ja ne on kuukautiset.
Ihan pienellekin lapselle voi jo kertoa esimerkiksi sen, että kuukautiset liittyy mahdollisuuteen saada vauvoja. Lisää tietoa ikätasoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.
Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaana. Voi olla vähän suurempi järkytys se, kun pimpistä vuotaa verta, eikä edes tiedä miksi
Itse ainakin kuulin asioista vasta 5.luokalla lukemalla koulukirjasta ja lamaannuin järkytyksestä. Olin kuitenkin siis jo 5.luokalla, joten voin kuvitella tätä nuorempien suuren järkytyksen.
Pullossa kasvatettu varmaan järkyttyy miksi vanhemmat ei ole kertoneet, vaikka lapsi jo viidesluokkalainen. Sen ikäisistä tytöistä monella on jo menkat. Vastuutonta, jos joku on niin tollo ettei kerto aiemmin.
Ei lapsuus lopu kuukautisiin. Ja lapsenmielinen olen vieläkin, vaikka kuukautiset on ollut jo parikymmentä vuotta :D
Sain tietää kuukautisista ekaluokalla enkä järkyttynyt tai edes ajatellut asiaa sen kummemmin. Se oli vain yksi tieto lisää jossain aivojen arkistoissa.
Kuukautisista puhuminen on täysin sopimatonta, erityisesti lasten kanssa! Kuten kaikista muistakin seksuaalisuuteen, murrosikään, lasten saantiin ja synnytykseen liittyvät asiat ovat täysin sopimattomia puheenaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä olisi ollut niin suuri järkytys, jos olisit oppinut asioista pikkuhiljaa ikätasoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana.
Eihän poikien nyt tarvitse tietää näistä asioista mitään. Muutenkin murrosikä muutoksineen on pojille niin paljon helpompi, eikä tässä oikeastaan edes tarvetta millekään nöyryyttäville ja traumatisoiville keskusteluille. Pojat eivät tarvitse kuukautissuojia tai rintaliivejä murrosikäisenä. Olisin kyllä itsekin syntynyt mielummin mieheksi, jos olisin saanut valita, mutta eipä sitä kysytty.
Joo, lisää miehiä ketkä on pari-kolmekymppisenä hoomoilasena kuukautisista ja naisen kehon normaalista toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko se johtua siitä, että asiasta olisi ollut mukavampi kuulla ensimmäistä kertaa jollain muulla tavalla kuin koulukirjasta lukemalla?
Vierailija kirjoitti:
Vähän ennen teini-ikää viimeistään. Riippuu siitä miten varhain alkaa kehittymään.
Se kehitys kun ei aina ala ulkopuolelta. Miksi hitossa ei voi kertoa ajoissa, ei lapsi siitä rikki mene. Salailu ja vanhemman ilmeinen häpeily asian tiimoilta rikkoo. Sehän tarkoittaa, että lapsen ruumihssa on jotain pahaa tai väärää. Sitäkö sinä lapsillesi haluat?
Hyvä olisi puhua lisääntymis- ja kuukautisasiat hyvin varhain, koska tietämättömyys altistaa myös seksuaaliselle hyväksikäytölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana.
Eihän poikien nyt tarvitse tietää näistä asioista mitään. Muutenkin murrosikä muutoksineen on pojille niin paljon helpompi, eikä tässä oikeastaan edes tarvetta millekään nöyryyttäville ja traumatisoiville keskusteluille.
Nöyryyttävää ja traumatisoivaa kuulla normaalista ihmisen biologiasta?! Kuule, herääpä nyt tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Miten?! Ihan normaali elämään kuuluva toiminto, verrattavissa vaikka pissalla käymiseen. Toki jos siitä tekee jotain ihan hirveän kamalaa ja saastaista ja hirveää niin varmaan järkyttyy, mutta asiat voi vanhempikin esittää monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautisista puhuminen on täysin sopimatonta, erityisesti lasten kanssa! Kuten kaikista muistakin seksuaalisuuteen, murrosikään, lasten saantiin ja synnytykseen liittyvät asiat ovat täysin sopimattomia puheenaiheita.
Jep. Kyllä se on paljon parempi, että teinit opettelee nää asiat keskenään ja ihmettelevät sitten, että mistä tää vauva tuli, vaikka yhtään haikaraa ei ole näkynyt missään.
Siskoni lapset on 10v ja 11v ja he on tienneet kuukautisista jo useita vuosia. Ja he ovat poikia.
Vierailija kirjoitti:
Inselit hiljaa kun aikuiset keskustelee.
Keneltäkään ei kysytä, haluaako ylipäätään syntyä tai haluaako syntyä naiseksi tai mieheksi. Murrosikä on muutenkin kauheaa aikaa ja sitten tyttöjä ikäänkuin syyllistetään lisää siitä, että on ylipäätään sattunut syntymään ja vielä naiseksi tällaisilla nöyryyttävyyksillä ja siihen liittyvillä keskusteluilla. Uusi nöyryyttävyys on edessä sitten vaihdevuosien kohdalla. Itse en pysty näistä puhumaan ja veisin murrosikäisen ihan nuorisolääkärin vastaanotolle, siis juurikin teinien asioihin erikoistuneen lääkärin näistä asioista keskustelemaan sitten kun asia on ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Siksi peitimme lapsen silmät, kun tuotiin synnäriltä kotiin pikkusisarus. Valitettavasti unohdettiin tukkia korvat, niin tajusi vauvan huudosta, että oli saanut sisaruksen.
Raskausaikana piilotettiin maha ja jos jotain ihmetteli, teeskenneltiin että äiti on syönyt liikaa. Harmi että kaikki vaiva meni hukkaan, kun lapsensaanti paljastui lopulta kuitenkin, vaikka ajateltiin kertoa vasta kun on tarpeeksi vanha eli 18 vuotta.
Pikkusiskoni tiesi 4-vuotiaana että mitä kuukautiset on. Hänellä on neljä isosiskoa ja hän oli toki nähnyt äidin ja siskon sidepaketteja ja tamponeja kylppärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko sun mielestä lapsuus loppuu sillä hetkellä, kun lapsi kuulee jotain muuttuvasta kehostaan? Loppuuko lapsuus myös silloin, kun hän kuulee, että hänellekin kasvaa joskus rinnat ja karvoja?
Kyllä siinä lapsen uskon tietyllä tavalla kuitenkin menettää.
Siis oikeastiko sun mielestä lapsuus loppuu sillä hetkellä, kun lapsi kuulee jotain muuttuvasta kehostaan? Loppuuko lapsuus myös silloin, kun hän kuulee, että hänellekin kasvaa joskus rinnat ja karvoja?