Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsen pitäisi tietää kuukautisista?

Vierailija
10.05.2023 |

Minkä ajattelisitte olevan se ikä, että lapsen pitäisi jo ehdottomasti tietää kuukautisista? Että mitkä ne on, miksi ne on ja mitä niissä tapahtuu.

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.

Siis oikeastiko sun mielestä lapsuus loppuu sillä hetkellä, kun lapsi kuulee jotain muuttuvasta kehostaan? Loppuuko lapsuus myös silloin, kun hän kuulee, että hänellekin kasvaa joskus rinnat ja karvoja?

Kyllä siinä lapsen uskon tietyllä tavalla kuitenkin menettää.

Minkä uskon?

Itse tiesin kuukautisista jotain 5v alkaen eikä se lapsuuteen kuitenkaan vaikuttanut. Positiivisesti siinä mielessä, ettei tarvinut esiteininä ihmetellä, että mitäs nyt.

Vierailija
42/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman takapajuisia jotkut, kuin äitini aikoinaan. Hän oli syntynyt 1929 ja yritti minut kasvattaa 1970-luvulla 1940-luvun tyyliin. Ei ihan onnistunut :D

Lapsuus ei lopu tietoon. Lapsuuden lopettaa häpeä ja pelko, jonka typerä, seksuaalisuudesta ahdistunut vanhempi yrittää kipata lapsen päälle.

Antakaa tietoa. Antakaa ruumiinosille ja toiminnoille nimet. Kertokaa pedofiileistä, mutta älkää hitossa syyllistäkö lasta siitä, että hänellä on ihmiskeho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan pienistä lapsista lähtien, myös poikien. Ei sitä nyt tarvitse väkisin tyrkyttää, mutta ei sensuroidakaan. Omat lapseni halusivat taaperoina tulla vessaan mukaan ja siellä välillä näkivät kuukautissuojan vaihtamista. Jossain vaiheessa sitten alkoi tulla kysymyksiä, että miksi ja ihan päiväkoti-ikäisille olen jo vastannut rehellisesti. Toki aika laveasti ensin, sitten pikkuhiljaa ehkä yksityiskohtaisemmin ottaen mukaan selityksen seksistä ja hedelmöitymisestä.

Vierailija
44/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keneltäkään ei kysytä, haluaako ylipäätään syntyä tai haluaako syntyä naiseksi tai mieheksi. Murrosikä on muutenkin kauheaa aikaa ja sitten tyttöjä ikäänkuin syyllistetään lisää siitä, että on ylipäätään sattunut syntymään ja vielä naiseksi tällaisilla nöyryyttävyyksillä ja siihen liittyvillä keskusteluilla. Uusi nöyryyttävyys on edessä sitten vaihdevuosien kohdalla. Itse en pysty näistä puhumaan ja veisin murrosikäisen ihan nuorisolääkärin vastaanotolle, siis juurikin teinien asioihin erikoistuneen lääkärin näistä asioista keskustelemaan sitten kun asia on ajankohtainen.

Ehkä se ei ole se teini, jonka olisi hyvä päästä juttelemaan asioista erikoislääkärin kanssa, enkä nyt tarkoita gynekologia.

Vierailija
45/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotihoitanut lapseni. Pieninä taaperoinakin vessassa piti käydä ovi auki.

Mulla on järkyttävän runsaat menkat ja verisiä siteitä piti vaihtaa tunnin välein. Eihän sitä pysty peittelemään, kun lapsi tulee vessaan istuessani siinä pöntöllä ja vaihtaessani veristä sidettä.

Lapset siis näkivät jo kävelyikäisinä minun vaihtavan verisiteitä vessassa eivätkä olleet moksiskaan. Mun lapset ovat siis aina tienneet menkoista ja olen ikätasoisesti selittänyt asian.

Lisäksi verta tulee siteiden sivusta joka kuukausi sänkyyn lakanoihin, suihkusta tullessa saattaa tippua verta matkalla hakemaan alushousuja ja siteitä jne.

Pönttö umpiveressä pissaamisen jälkeen ennenkuin vedän vessan.

Menkkojani en mitenkään ole peitellyt lapsilta, mahdotonta.

Vierailija
46/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä varsin mielenkiintoista luettavaa:

Linnunkiikut ja kallen kaulukset

Kotitekoiset kuukautissiteet 1900-luvun alkupuolen Suomessa

Annukka Sohlman

Pro gradu -tutkielma

Helsingin yliopisto

Kotitalous- ja kasityotieteiden laitos

Kasityotiede

Helmikuu 2007

1 KAIKILLEHAN NE TULEE 1

2 AINEISTOT 4

2.1  Haastattelemalla keratyt muistot 4

2.2  Arkistoaineistot 7

2.3  Mita jokaisen naisen tulee tietaa − aikalaisaineistot 8

2.4  Autenttiset esineet 10

2.5  Aineistojen analysointi ja siderekonstruktiot 11

3 KUUKAUTISSITEIDEN TUTKIMINEN 15

3.1  Mita kuukautisista ja siteista on aiemmin kirjoitettu 15

3.2  Muistitietotutkimus 17

3.3  Kuukautissidemuistot tarinoina 18

4 VAIKENEMISEN PERINNE 21

4.1  Kertakaikkinen yllatys − kuukautisten alkaminen 21

4.2  Ei taa nyt kuolemaks o − niukkoja neuvoja 22

4.3  Se oli sellasta havettavaa juttua – arka asia 24

5 KUUKAUTISSITEITA VOI ITSEKUKIN VALMISTAA 28

5.1  Aiti antoi valmiina tai itse tehtiin 28

5.2  Patenttineuleesta pylvaisiin 31

5.3  Ompelukoneella tai kasin 35

6 SE OLI KYLLA HYVIN SIMPPELI LAITOS 37

6.1  Lapsena luulin niita kaulasiteiksi − siteiden malli 37

6.2  Kai sen teki jokainen mista sai − materiaalit 39

6.3  Elama helpottu − kertakayttositeet 44

7 KYL MONTA KERTAA HOUSUKKI TAHRIINTUS 47

7.1  Kiinnitysniksit 47

7.2  Kayttomukavuus 52

8 MITEN HYGIENIAA HOIDETTIIN? 54

8.1  Herrasvaen vehkeita 54

8.2  Pari paiveekin saatto olla sama 56

8.3  Peseytyminen ja likaisuuden leima 57

9 IHMEEN PUHTAAKS NE LAHTI! 59

9.1  Liottamista ja lipeaa 59

9.2  Kainoa kuivattelua 61

10 KONSTIT ON MONET 62

10.1  Kasityokertomukset 62

10.2  Naisten salainen kasityo 64

LINKKI TUTKIELMAAN: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/20071/linnunki.pdf?seq…

Vierailija
47/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poikia, mutta kyllä heidän kanssa tämä asia on tullut puheeksi varmaan tosiaan alakoulun ekojen luokkien ikäisen eli just noin 8v. Ihan hedän ihmettelystä kun oon vaikka kaupassa ostanut siteitä itselleni ja he ovat olleet mukana. 

Eihän poikien nyt tarvitse tietää näistä asioista mitään. Muutenkin murrosikä muutoksineen on pojille niin paljon helpompi, eikä tässä oikeastaan edes tarvetta millekään nöyryyttäville ja traumatisoiville keskusteluille. Pojat eivät tarvitse kuukautissuojia tai rintaliivejä murrosikäisenä. Olisin kyllä itsekin syntynyt mielummin mieheksi, jos olisin saanut valita, mutta eipä sitä kysytty.

'

Nyt täytyy sanoa, että sun tilanteesi on tosiaan kauhea ja olen todella pahoillani puolestasi. Miten on voitu kasvattaa ihminen inhoamana itseään noin paljon?  Mutta mun mielestä poikien on hyvä tietää näistä asioista, vaikka ne eivät itseä koskekkaan. Varsinkin jos ihan asiasta itse multa kysyvät. Ihan samoin on hyvä tytön ymmärtää pojan kropan muutoksia ja fysiologiaa. Ja aikuisiksi nuo omat pojat ovat tuossa kasvaneet ihan ilman mitään traumoja ja avopuolisot/ tyttöystävät on jokaisella.

Vierailija
48/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin, että ei turhaan järkyty ja pelästy. Liian nuorena lapsena ei myöskään välttämättä edes ymmärrä koko juttua. Ei nyt ainakaan vielä 8-9-vuotiaana tarvitse tietää. Kyllä se kun saa tietää nämä tosiasiat on tavallaan eräänlainen lapsuuden loppu. Mitä pitempään pystyy säilyttämään lapsuutensa niin sitä parempi.

Joo! Tämä on hyvä keino siihen, että ne alkaa ennen kuin saa tietää niistä mitään. Hiton hyvä idea.

Suurimmalla osalla ne alkaa 10-11v, mutta joillain jopa 8v.

Ja eihän lapset sellaisesta järkyty ellei niistä häpeillen ja salaillen puhuta.

Yleensä paras, jos äiti on suht avoin omista menkoistaan ja kertoo niistä pikkuhiljaa iän karttuessa enemmän ja enemmän. Luonnollisesti ja ohimennen.

Samalla, kun ostaa siteitä, voi kertoa niistä. Jos vatsaa vääntää, niin voi sanoa ääneen, että onpas kuukautiskipuja, otanpa buranan. Ja pikkuhiljaa lisätä, ethä sitten kun sinullakin parin vuoden päästä alkaa menkat, niin siteitä yms. on sitten tässä kaapissa ja buranaa voi ottaa tästä. Ja kerro sitte äidille kun alkaa, niin tiedän varata kaikkea tarpeellista kaappeihin. Ja jossain välissä selittää myös, miksi menkat on ja että se on verta, jota tulee p i m p i s tä.

Ei mistään pyllyistä tms. Puhu oikeilla sanoilla.

Vierailija
49/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaana. Voi olla vähän suurempi järkytys se, kun pimpistä vuotaa verta, eikä edes tiedä miksi

Itse ainakin kuulin asioista vasta 5.luokalla lukemalla koulukirjasta ja lamaannuin järkytyksestä. Olin kuitenkin siis jo 5.luokalla, joten voin kuvitella tätä nuorempien suuren järkytyksen.

Voitko kertoa tarkemmin - miksi lamaannuit järkytyksestä? Mikä siinä oli järkyttävää? Itse olen tiennyt kuukautisista jo tosi pienestä, en edes muista koska kuulin, mutta paljon ennen tuota 5 lk biologian tuntia. Minua ei kuukautistietous järkyttänyt ollenkaan. Ei vaikuta järkyttäneen lapsianikaan, joille olen kertonut jo pieninä, päiväkoti-ikäisinä.

Tämä tapahtui siis 1990-luvun puolivälissä ja olen nyt nelikymppinen. Se koko kokonaisuus tosiaan järkytti ja todellakin koen menettäneenä siinä sen jonkinlaisen lapsen uskoni. Kaikki oli lisäksi hyvin outoa ja hämmentävää, sellaista täysin vierasta. En edes ymmärtänyt kaikkea lukemaani ja teksti oli lisäksi hyvin syyllistävää, näin jälkeenpäin ajateltuna ehkä jopa vähän propagandaakin. Lukemani perusteella elin pitkään myös väärissä luuloissa ja käsityksissä. Luulin mm.,että ilmassa lentelee siittiöitä, jotka sitten valitsevat uhrikseen lähellä olevan naisen, jos nainen ei varuillaan. Tietysti sen pelottelun, että heti jos unohtaa ehkäisyn yhdenkin kerran on heti raskaana ja saa hivin sekä sen, että yhdynnän tarkoituksena on lisääntyminen tarkoituksena oli saada mahdollisimman moni pidättäytymään mahdollisimman pitkään. Joka tapauksessa kaikki tämä oli vain liikaa ja suljin sen mielestäni mahdollisimman pitkäksi aikaa. Vasta aikuisena sain sitten autismikirjon diagnoosin ja ymmärsin aseksuaalisuuteni. Varmasti nämä vaikuttivat silti jo tuolloin.

Vierailija
50/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle joka kirjoitti halunneensa syntyä mieheksi, mikäli on tosissaan,.voihan sukupuolta vaihtaa. Ja kuukautisista ainakin pääsee eroon.

Vierailija
51/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kotihoitanut lapseni. Pieninä taaperoinakin vessassa piti käydä ovi auki.

Mulla on järkyttävän runsaat menkat ja verisiä siteitä piti vaihtaa tunnin välein. Eihän sitä pysty peittelemään, kun lapsi tulee vessaan istuessani siinä pöntöllä ja vaihtaessani veristä sidettä.

Lapset siis näkivät jo kävelyikäisinä minun vaihtavan verisiteitä vessassa eivätkä olleet moksiskaan. Mun lapset ovat siis aina tienneet menkoista ja olen ikätasoisesti selittänyt asian.

Lisäksi verta tulee siteiden sivusta joka kuukausi sänkyyn lakanoihin, suihkusta tullessa saattaa tippua verta matkalla hakemaan alushousuja ja siteitä jne.

Niin ja tietenkin vessan roskis menkkojen aikaan on täynnä siteitä, vessan kaapissa, jossa säilytetään vessapaperit, niin kuukautissidepaketit on siellä niiden vieressä.

Suihkussakin kävin pikkulasten kanssa yhtä aikaa (meillä iso suihkutila kahdella suihkulla) ja jos sattui olemaan menkat, niin eihän sitä peitellä, kun housut pois ja kuukautisside siitä roskiin ja suihkussakin sitten pestäessä tippui niitä isoja verihyytymiä lattialle, kun suihkutteli. :D

Lapset tosiaan eivät ole ikinä olleet asiasta moksiskaan. Asia ei ole ollut minkäänlainen tabu. Kovaäänisesti saatan kailottaa, kuinka lakanani on taas veressä ja ne pitää pestä, pyykkikorista löytyy verisiä alushousuja jne. 

Ihmettelen, miten jotkut pystyvät salaamaan menkat, kun esim. just pieniä lapsia pitää koko ajan vahtia eikä vessaankaan voi mennä ovi lukossa.

Vierailija
52/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keneltäkään ei kysytä, haluaako ylipäätään syntyä tai haluaako syntyä naiseksi tai mieheksi. Murrosikä on muutenkin kauheaa aikaa ja sitten tyttöjä ikäänkuin syyllistetään lisää siitä, että on ylipäätään sattunut syntymään ja vielä naiseksi tällaisilla nöyryyttävyyksillä ja siihen liittyvillä keskusteluilla. Uusi nöyryyttävyys on edessä sitten vaihdevuosien kohdalla. Itse en pysty näistä puhumaan ja veisin murrosikäisen ihan nuorisolääkärin vastaanotolle, siis juurikin teinien asioihin erikoistuneen lääkärin näistä asioista keskustelemaan sitten kun asia on ajankohtainen.

Siis mikä kuukautisissa tai niistä kuulemisessa on muka nöyryyttävää? Oma tyttöni odottaa kuukautisten alkamista innoissaan. Hän on kuudennella luokalla ja kuulemma joillakin kavereilla on jo alkanut. Hän sitten minulta arvuuttelee, että koskakohan hänellä alkaa, eikä malttaisi odottaa. En ole viitsinyt vielä kertoa, että onhan se menkkarättien vaihtaminen ja alavatsakivut ärsyttävääkin välillä. Pitäköön innostuksensa vielä, pääsee sitten itse huomaamaan varjopuolet. Ja hän on innoissaan nimenomaan siksi, että kuukautiset on kasvun merkki ja koska ne mahdollistavat vauvojen saamisen.

Vierailija
53/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää. On vuosi 2023 ja eräille kuukautiset, puberteetti ja koko seksuaalisuus on niin vaikea asia, etteivät pysty lapsilleen niistä puhumaan.

En oikeastaan edes halua tietää, mikä tuollaiseen psyykkiseen häiriöön on johtanut. Tai miten se haittaa tuon ihmisen parisuhdetta ja koko elämää.

Siinä on sen seksuaalihäpeän ja kontrollin karu kuva, jota on Raamatulla meihin hakattu vuosisadasta ja -tuhannesta toiseen. Eikä Jeesus missään kohtaa edes opettanut, että seksuaalisuus olisi synti.

Vierailija
54/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni selitti asian hyvin. Hän kertoi, että kohdussa on tavallaan siivouspäivä kerran tai kaksi kuukaudessa joka kestää muutaman päivän ja sinä aikana se kohdun vanha sisältö tulee ulos, niitä sanotaan kuukautisiksi. Ne siivouspäivät on sitä varten, että joku vauva voi sitten joskus mennä sinne kohtuun kehittymään jos vanhemmat niin haluaa.

Olin 5v.

Vierailija
55/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain alkaa menkat jo 9-vuotiaana. Voi olla vähän suurempi järkytys se, kun pimpistä vuotaa verta, eikä edes tiedä miksi

Itse ainakin kuulin asioista vasta 5.luokalla lukemalla koulukirjasta ja lamaannuin järkytyksestä. Olin kuitenkin siis jo 5.luokalla, joten voin kuvitella tätä nuorempien suuren järkytyksen.

Pullossa kasvatettu varmaan järkyttyy miksi vanhemmat ei ole kertoneet, vaikka lapsi jo viidesluokkalainen. Sen ikäisistä tytöistä monella on jo menkat. Vastuutonta, jos joku on niin tollo ettei kerto aiemmin.

En järkyttynyt siitä, että ei oltu kerrottu aikaisemmin. Ymmärsin kyllä, että ei oltu haluttu järkyttää liian aikaisin.

Vierailija
56/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas näin intiimejä asioita ei esitellä muille. Ethän mitään kakka-pönttöäkään esittele muille vaan laitat siistiti kannen kiinni, vedät ja katsot että pönttö on siistinä seuraavalle. Mielestäni on yhtä rajatonta jättää verisiä pönttöjä kuin siteitä ympäriinsä, ne kääritään huomaamattomasti roskiin.

Toisena asiana nämä varhain allavat kuukautiset, ne eivät ole mikään hyvä juttu ja lisääntyneet prosessoidun ruoan ja ylipainon myötä. Lastenlääkäri selitti, että ennenaikainen puberteetti tuottaa usein muuta psyykkistä oireilua myöhemmin murrosiässä, esimerkkinä sanoi ahdistukset, masennukset, viiltelyt, liian aikaiset seksikokemukset. Eli jos huomaat jossain 8-vutiaassa murrosiän merkkejä murrosiän alkamisesta, tarvitsisi hakeutua lääkärille jarrutushoitoon ennen kuin ne kuukautisetkin rävähtävät päälle.

Vaikka miten nykyään halutaan olla *nykyaikaisia*, lapset on edelleen lapsia lasten, ei pikkuaikuisten aivoilla.

Vierailija
57/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskinpa sä noilla estoilla pysyt edes lisääntymään, joten sun huolesi on aika turha muutenkin.

Vierailija
58/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on siirtymässä 6. lk:lta yläasteelle, pitäisi jo valistaa, jos ei vielä tiedä.

Mutta onhan moni tietoinen jo ennen, jos on perheessä äiti tm., jolla on menkat.

Vierailija
59/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa tarkemmin - miksi lamaannuit järkytyksestä? Mikä siinä oli järkyttävää? Itse olen tiennyt kuukautisista jo tosi pienestä, en edes muista koska kuulin, mutta paljon ennen tuota 5 lk biologian tuntia. Minua ei kuukautistietous järkyttänyt ollenkaan. Ei vaikuta järkyttäneen lapsianikaan, joille olen kertonut jo pieninä, päiväkoti-ikäisinä.

Tämä tapahtui siis 1990-luvun puolivälissä ja olen nyt nelikymppinen. Se koko kokonaisuus tosiaan järkytti ja todellakin koen menettäneenä siinä sen jonkinlaisen lapsen uskoni. Kaikki oli lisäksi hyvin outoa ja hämmentävää, sellaista täysin vierasta. En edes ymmärtänyt kaikkea lukemaani ja teksti oli lisäksi hyvin syyllistävää, näin jälkeenpäin ajateltuna ehkä jopa vähän propagandaakin. Lukemani perusteella elin pitkään myös väärissä luuloissa ja käsityksissä. Luulin mm.,että ilmassa lentelee siittiöitä, jotka sitten valitsevat uhrikseen lähellä olevan naisen, jos nainen ei varuillaan. Tietysti sen pelottelun, että heti jos unohtaa ehkäisyn yhdenkin kerran on heti raskaana ja saa hivin sekä sen, että yhdynnän tarkoituksena on lisääntyminen tarkoituksena oli saada mahdollisimman moni pidättäytymään mahdollisimman pitkään. Joka tapauksessa kaikki tämä oli vain liikaa ja suljin sen mielestäni mahdollisimman pitkäksi aikaa. Vasta aikuisena sain sitten autismikirjon diagnoosin ja ymmärsin aseksuaalisuuteni. Varmasti nämä vaikuttivat silti jo tuolloin.

Syy, miksi järkytyit, saattoi ehkä olla sitten se, että sinulle ei ollut kotona aiemmin ilmeisesti kerrottu asiasta mitään. Koulun pelottelutunti aiheutti traumoja. Jos olisit tiennyt asiasta edes pohjatiedot jo edeltävästi, et olisi ehkä luullut siittiöiden lentelevän ympäriinsä saalista etsien, johan tuollainen käsitys pelottaisi ketä tahansa!

Vierailija
60/188 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun kerroit. Sinua ei siis järkyttänytkään asiallinen tieto vaan fundamentaaliuskonnollinen propaganda.

Ikävä juttu. Juuri tuolta haluaisin lapsia suojella, pelottelulta, syyllistämiseltä ja manipuloinnilta.

Se vahingoittaa ja haavoittaa syvältä, koska siinä väitetään synniksi normaalia ihmisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan