Minkä ikäisenä lapsen pitäisi tietää kuukautisista?
Minkä ajattelisitte olevan se ikä, että lapsen pitäisi jo ehdottomasti tietää kuukautisista? Että mitkä ne on, miksi ne on ja mitä niissä tapahtuu.
Kommentit (188)
Kiva lukea, että nykyään toivottavasti suurin osa vanhemmista kertoo lapsilleen kuukautisista ja ihmiskehon toiminnasta muutenkin ikätasoisesti.
Itse en traumatisoitunut tiedosta ( jota en saanut kotoa), mutta traumatisoiduin kyllä siitä, että oma äiti nolasi ja häpäisi minua kuukautisista (jotka alkoivat itselläni kymmenvuotiaana).
Se vaikutti suhtautumiseeni niin, että en pystynyt vielä parisuhteessakaan pitkään aikaan käsittelemään asiaa edes sen vertaa että saisin sanottua menkoista, välttelin koko aihetta.
Mies on kumminkin ollut todella lempeä ja hyväksyvä ja opettanut ettei missään kuukautiskierron osassa ole mitään vastenmielistä tai hävettävää. Olisi merkinnyt tosi paljon jos olisin saanut lapsesta asti kasvaa niin, että minua ei ainakaan olisi kotona kiusattu ja häpäisty kuukautisten takia vaan päinvastoin olisi kerrottu asioista niiden oikeilla nimillä.
Ei ollenkaan yllättäen tämä kodin ilmapiiri myös altisti hyväksikäytölle omalla kohdallani ( josta myös sitten syytettiin minua alakouluikäistä eikä sitä aikuista miestä ).
Ei todellakaan tiedon puute ja häpeän ilmapiiri mitenkään suojannut minua ja säilyttänyt lapsuuden viattomuutta. :(
Miksi tyttöjen menarkeikä on varhaistunut?
Koulussa ovat pojat saaneet valistusta siinä missä kaikki muutkin. Kotona joskus pieninä kyselleet sidepaketista, totesin niiden olevan vain naistenjuttuja, ei sen enempää ole kiinnostanut. Pointti on siinä ettei itse reagoi asiaan tunteella vaan neutraalisti, sitten lapsikin osaa sen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ikinä kotona puhuttu kuukautisista ja suojat sain hommata ihan itse. Kun sain tyttären, päätin etten ikinä tee hänelle mitään vastaavaa! Nyt leikki-ikäinen lapsi on nähnyt siteitä ja tamponejani kylppärissä ja olen kertonut hänelle ikään sopivalla tavalla mitä ne ovat. Ja aion puhua asiasta avoimesti koko ajan, ei se ole salaisuus mikä lätkäistään vasten kasvoja kun veri on jo housuissa.
Sama täällä. Olen saanut tietää kuukautisista 9+ vuotiaana jostain nuortenlehtien helppipalstoilta, ja pystyn edelleen muistamaan sen huijatuksi tulemisen tunteen, kun tajusin että kaikilla aikuisilla naisilla on ja on ollut menkat ja niin tulee olemaan minullakin, eikä mulle oo koko elämäni aikana kerrottu siitä mitään.
Oon vähän samaa mieltä, että siinä meni joku pieni "lapsen usko" (jos sen niin haluaa ilmaista), mutta se ei johtunut kuukautisten olemassaolosta vaan siitä että niistä oltiin jätetty kertomatta ja jouduin tottumaan uuteen todellisuuteen, jossa naiset vuotaakin verta joka kuukausi. Ei siitä nyt mitään traumoja jäänyt, mutta olisi ollut mukavampi tietää se jo pienestä asti ihan normaalina asiana.
Itse sain tietää ala-asteen 4 tai 5 luokalla. Kotona ei tästä mitään puhuttu. Ensimmäiset rintaliivitkin sain käytettynä ja vieläpä vääränkokoiset.
Oman tyttären kohdalla teen asiat toisin.
Ikinä en ole sidettä vaihtanut tai kakkinut toisen ihmisen läsnäollessa, enkä takuulla tee sitä jatkossakaan. Mun intiimijutut on mun intiimijuttuja.
Itselläni on vain poika joten asia ei häntä niinkään koske, mutta josksus jotain sidemainosta ihmetteli, muistaakseni 8-vuotiaana, jotenkin ihmetteli housuun pissaamista tms. Silloin kerroin, että naisilla on sellainen erilainen vuoto vauvoja varten, siihen tarvitsee vaippaa pienemmän suojan. Ei sen kummemmin aihe enää kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ovat pojat saaneet valistusta siinä missä kaikki muutkin. Kotona joskus pieninä kyselleet sidepaketista, totesin niiden olevan vain naistenjuttuja, ei sen enempää ole kiinnostanut. Pointti on siinä ettei itse reagoi asiaan tunteella vaan neutraalisti, sitten lapsikin osaa sen tehdä.
Eli sinä et kertonut mitään ja jätit koko asian koulun hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen vikana vuonna tai niillä paikkeilla. Koulussa taitaa aiheesta olla joku tunti jo 5.luokalla.
Ehkä mä en miehenä ole oikea henkilö kommentoimaan, mutta mun mielestä tämä ei ole sellainen asia, josta ensimmäisen kerran kuuleminen kannattaa ehkä jättää sinne luokkahuoneeseen. Voi olla lapselle todella kiusallista, jos huomaa, että on ainut luokallaan, jolle tämä kaikki tulee täysin uutena asiana, eikä ymmärrä kaikkea, mitä tunnilla kerrotaan. Oletettavasti lapsi, joka ei tiedä mitään kuukautisista on muutenkin pidetty aika pimennossa murrosikään ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, joten kerralla voi tulla turhan paljon uutta sellaisessa ympäristössä, jossa ei kehtaa kysyä, jos ei ymmärrä.
Mun mielestä 8-9-vuotiaana. Ja jos on luontevaa, esim. siteiden tmv ostamisen yhteydessä jutella tai lapsi kysyy mitä noi on, niin silloin jo.
Yhtälailla pojille pitää kertoa tyttöjen kehittymisestä, kuin tytöillekin poikien kehittymisestä. Ja kehittymiseen liittyvistä muistakin muutoksista, esim. voi olla syyttä kiukkuinen, kun menkat alkamassa tai miten isommaksi kasvamisessa tulee vastaan monia muitakin lasta tai nuorta ihmetyttäviä asioita, niin psyyken kuin fyysisenkin kehityksen myötä.
Ikätaso huomioiden tietenkin.
Salailu ja piilottelu tekee vain epävarmuutta ja ahdistusta.
Kuukautisten hurja historia: likaisia papyrusrullia ja eristämistä
Vierailija kirjoitti:
Menkat eivät ole vain naisten juttu. Poikien pitää tietää menkoista perusasiat, jotta he voivat sit tulevia tytty- ja naisystävien kanssa asiaan suhtautua oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteen vikana vuonna tai niillä paikkeilla. Koulussa taitaa aiheesta olla joku tunti jo 5.luokalla.
Ehkä mä en miehenä ole oikea henkilö kommentoimaan, mutta mun mielestä tämä ei ole sellainen asia, josta ensimmäisen kerran kuuleminen kannattaa ehkä jättää sinne luokkahuoneeseen. Voi olla lapselle todella kiusallista, jos huomaa, että on ainut luokallaan, jolle tämä kaikki tulee täysin uutena asiana, eikä ymmärrä kaikkea, mitä tunnilla kerrotaan. Oletettavasti lapsi, joka ei tiedä mitään kuukautisista on muutenkin pidetty aika pimennossa murrosikään ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, joten kerralla voi tulla turhan paljon uutta sellaisessa ympäristössä, jossa ei kehtaa kysyä, jos ei ymmärrä.
Tämä asenne on minulle niin mysteeri, että ns. pidetty pimennossa seksualisuuteen liittyvistä asioista murrosikään asti. Eikö tätä ennen pidetty lapsen suojaamisena? Pidän itseäni ihan hyvänä äitinä, mutta minulla ei ole mitään käsitystä siitä miten minun muka pitäisi puhua lapselle seksuaalisuudesta ennen murrosikää? Minusta se juuri on lapsuuden parhaita puolia, että aikuisten seksuaalisuuden ei pitäisi siihen maailmaan vielä päästä tunkeutumaan. Ja sitten siinä murrosiässäkin on varmaan vaikeaa säilyttää joku realismi ja tasapaino tässä täysin yliseksualisoidussa yhteiskunnassa.
Olen toki itse hitaasti lämpenevää sorttia, en esim ole ikinä harrastanut irtosuhteita, mutta en myöskään koe jääneeni mitään vaille (päinvastoin välttynyt suruilta ja murheilta).
"Esihistoriallisena aikana odotettavissa oleva elinaika oli lyhyt, vaikka ravintoa oli väestömäärään nähden riittävästi tarjolla. Lajin säilymisen kannalta oli edullista saavuttaa sukukypsyys varhain, jotta ehdittiin tuottaa paljon jälkeläisiä. Yhteiskunnan rakenne ei esihistoriallisella ajalla ollut kovin monimutkainen, joten psykososiaalinen kypsyminen lienee tapahtunut myös varhain - yhtaikaa biologisen kypsymisen kanssa. Ennen jälkeläisten syntymistä oli siis jo opittu riittävät psykososiaaliset taidot, kuten jälkeläisistä huolehtiminen. Onkin luultavaa, että kyky huolehtia jälkeläisistä määräsi luonnonvalinnan kautta sen, miten lajimme sukupuolisen kypsymisen aikataulu esihistoriallisella ajalla kehittyi ja määräytyi.
Sittemmin kaupungistuminen ja tiheä asutus johtivat sairauksien kuten infektioiden lisääntymiseen ja ravinnon riittämättömyyteen viivästyttäen samalla murrosiän aikataulua ja sukukypsyyden saavuttamista (Kulin ym. 1982). Tämä kehitys näyttää jatkuneen aina teolliseen vallankumoukseen asti. Samaan aikaan myös yhteiskunta muuttui monimutkaisemmaksi ja psykososiaalinen kypsyminen siirtyi myöhäisemmäksi. Ristiriitaa sosiaalisen kehityksen ja sukukypsyyden saavuttamisen välillä ei ollut.
Menarkeikä ja sukukypsyyden saavuttaminen varhaistuivat teollisuusmaissa tasaisesti 1800-luvun puolivälistä 1960-luvulle saakka. Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä muuttui Pohjois-Euroopassa noin 17 vuodesta lähelle 13 vuoden ikää (Wyshak ja Frisch 1982). Tämä johtui parantuneesta terveydentilasta ja ravitsemuksesta. Samasta syystä sukukypsyyden varhaistuminen on jatkunut alikehittyneissä maissa näihin päiviin asti (Graham ym. 1999). Useimmissa teollisuusmaissa menarkeikä vakiintui viime vuosituhannen loppupuolella (de Muinch Keizer-Schrama ja Mul 2001), mutta se ei vieläkään täysin vastaa paleoliittisella tai neoliittisella kaudella eläneitten tyttöjen arvioitua menarkeikää (7- 13 v). Kuusikymmentäluvun jälkeen tapahtunut murrosiän kehityksen aikaistuminen joissain teollisuusmaissa lienee yhteydessä lasten lihavuuden yleistymiseen (Kaplowitz 2008)."
Meillä on aina tienneet ikätasoisesti. Joskus alakouluiässä olen erikseen näyttänyt mistä löytyy esimerkiksi siteitä tarvittaessa. Tähän maailmaan ei tarvita yhtään turhaa tabua enää lisää, en ymmärrä miksi lasta pitäisi suojella "järkytykseltä". Sehän vasta järkytys on kun yhtäkkiä juuri ennen kuukautisten alkamista tai jopa alkamisen jälkeen kuulee asiasta ensimmäistä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkat eivät ole vain naisten juttu. Poikien pitää tietää menkoista perusasiat, jotta he voivat sit tulevia tytty- ja naisystävien kanssa asiaan suhtautua oikein.
Tulevat naisystävät ovat aika kaukainen asia 8v pojalle 🙄
Oikeasti joskus 5lk. saatu terveystiedon oppitunti on ihan ajankohtainen sen ikäisille pojille. Kyllä meillä ainakin muksut ovat osanneet kysyä jos jokin on jäänyt mieltä hämmentämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asenne on minulle niin mysteeri, että ns. pidetty pimennossa seksualisuuteen liittyvistä asioista murrosikään asti. Eikö tätä ennen pidetty lapsen suojaamisena? Pidän itseäni ihan hyvänä äitinä, mutta minulla ei ole mitään käsitystä siitä miten minun muka pitäisi puhua lapselle seksuaalisuudesta ennen murrosikää? Minusta se juuri on lapsuuden parhaita puolia, että aikuisten seksuaalisuuden ei pitäisi siihen maailmaan vielä päästä tunkeutumaan. Ja sitten siinä murrosiässäkin on varmaan vaikeaa säilyttää joku realismi ja tasapaino tässä täysin yliseksualisoidussa yhteiskunnassa.
Olen toki itse hitaasti lämpenevää sorttia, en esim ole ikinä harrastanut irtosuhteita, mutta en myöskään koe jääneeni mitään vaille (päinvastoin välttynyt suruilta ja murheilta).
Ei minusta kuukautisista tai raskausasioista kertominen ole oikeastaan ollenkaan sama juttu kuin seksuaalisuusasiat. Kuukautisista voi kertoa ihan asiallisesti, ilman erityistä seksualisointia. Ainakin itse olen toiminut näin.
Mielestäni kuukautisista olisi hyvä puhua ajoissa ennen murrosikää. Itselläni alkoi 6. lk ja 7. lk välissä tiputteluna ja alkoivat kunnolla vasta 9. luokalla. Koulussa puhuttiin ensimmäisen kerran 5. luokalla (2000-luvulla) ja ihan hyvä vain, koska kun minulla alkoi, niin en järkyttynyt siitä, miksi alapäästä tulee verta. MUTTA häpesin niitä todella paljon, koska äitini ei koskaan kertonut niistä mitään ja äitini myös piilotteli asiaa. Ehkä tämä juontaa juurensa äitini äitiin eli mummooni, joka järkyttyi aivan totaalisesti kun sai tietää kuukautisten alkaneen. Häpesin vain entistä enemmän ja piilottelin asiaa entistä enemmän.
Eli kannattaa kertoa ajoissa ja niin, että asiaa ei missään nimessä kuulu hävetä/pelätä.
Ihan pienestä asti saa opettaa lapselle, että asiat kuten kuukautissiteet on normaaleja, ja niiden ääntä ei tarvitse ihmetellä julkisissa vessoissa tms.
Viimeistään 9 vuotiaana tytön pitäisi tietää kuukautisista ja tietää mistä kotona tai kaupassa löytää siihen hygieniatuotteita ja kantaa koulurepussa mukana myös varalta yhtä.
Poikien pitäisi myös osata viimeistään 9 vuotiaana, että kuukautiset on normaali asia ja tyttöjä ei saa kiusata niiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina puhunut lapsille avoimesti kuukautisista, tuetenkin ikätasoon sopeuttaen.
Samoin. Mulla on kaksi poikaa, mutta kyllä hekin jo tietää, mitkä on kuukautiset. Vanhempi vasta menossa kouluun.
Samalla logiikalla et voi käydä vessassa, koska se saa lapsen ajattelemaan, mistä pissa ja kakka tulee ulos.