Työttömyys. Koulutettu oman alansa palkkatukitöissä?
Paljonko saa verrattuna normaaliin palkkaan, joka rehellisyyden nimissä kuuluisi tehdyt' työstä maksaa?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöt vääristävät työmarkkinoita, kun ei tahdota palkata omin varoin.
Turha menoerä poistoon ja normaalia työtä tilalle.
Älä hölötä, se on määräaikainen työ, vähentää syrjäytymistä, ja auttaa ihmistä eteenpäin työmarkkinoilla.
Palkkatuki töihin vaihtuvat tekijät, sen tarkoitus on mahdollisimman moni pääsisi sen kautta takaisin työmarkkinoille. Noihin töihin pääsevät koulutetut ihmset, ja palkasta suurimman osan maksaa työnantaja.
Palkkatukityöt ovat avustavia töitä, niitä, joihin ei muutoinkaan palkattaisi ketään vakituiseksi.
Näin on. Esimerkiksi kirjastot ja museot käyttävät usein palkkatukea, sillä kulttuurisektorilla ei ole muutenkaan ylimääräistä rahaa jaettavaksi erilaisiin tehtäviin, jotka jäisivät muuten kokonaan tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kunnilla ei ole varaa palkata työttömiä töihin muuten kuin palkkatuella täysin heidän osaamisestaan riippumatta.
Kunnat saavat menettää itsenäisyytensä, jotta niiden ei tarvitse hyväksikäyttää osaa kuntalaisista. Yhdistetään kuntia, jos ne eivät kykene maksamaan rehellisiä palkkoja muuten!
Mistä ne kunnan varat yhdistämillä lisääntyisivät? Ihan oikeasti, työllistämistyöt on käytännössä sosiaalitoimintaa.
Se on valtio, joka tuon palkkatuen maksaa.
Ei kunnat.
Palkkatukea voidaan maksaa myös yksityiselle työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki maksetaan työnantajalle, ei tekijälle. Sillä kuuluu palkata henkilö, joilla on rajoittunut työkyky tai haasteita työllistymisen kanssa. Näitä voi olla esim. Adhd, asperger, mielenterveyskuntoutujat, pitkäaikaistyöttömät.
ADHD tai asperger nyt eivät ole mitään palkkatuen perusteluita. Pitkittyvän työttömyyden taustalla voi toki olla tuollaisia syitä, mutta palkkatukea ei diagnoseilla haeta.
Palkkatukioikeus on olemassa ilman diagnooseja, mutta lääkärin lausunnolla palkkatuki kuukausia on enemmän. Työkkärin tekijä päättää myönnetäänkö palkkatukea vai ei.
Kertyykö palkkatuki- tai työkokeilutöistä edes eläkettä? Hyväksikäyttöä.
Työntekijä ei aina anna parastaan, kun tietää, että ei jää ainoaksi työharjoitteluksi tämä ja aitoja palkkaa antavia töitä ei tipu. Julkisella puolella on oikein maan tapana hyväksikäyttää ihmisiä halpatyövoimana! Tukityöstä toiseen eikä aikomustakaan antaa normaalia palkkatyötä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta myös täysi palkka täydestä työpanoksesta. Kukaan ei jaksa pysyä mukana siinä mitä kaikkea ja millä nimillä on menossa. Helpompaa on järjestää kaikille samantyyppiset työsopimukset ja lopettaa työttömien hyväksikäyttö.
ap
Työkokeilu on työnantajan hyväksikäyttöä. Noihin aikuslapsiin pitää sitoa ohjaaksi yksi oikea työntekijä.
Työnantajahan se aikuislapsi on tuossa kuviossa, kun yrittää muilla maksattaa menonsa. Tuollaisten vätysten kuuluisi vain laittaa lappu luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Kertyykö palkkatuki- tai työkokeilutöistä edes eläkettä? Hyväksikäyttöä.
Työntekijä ei aina anna parastaan, kun tietää, että ei jää ainoaksi työharjoitteluksi tämä ja aitoja palkkaa antavia töitä ei tipu. Julkisella puolella on oikein maan tapana hyväksikäyttää ihmisiä halpatyövoimana! Tukityöstä toiseen eikä aikomustakaan antaa normaalia palkkatyötä!
Samaa mieltä. Jos olen tiennyt saavani esim 30% vähemmän palkkaa kuin samaa työtä tekevä työkaveri, niin toki olen tehnyt -30% vähemmän töitäkin. Sillä merkinnällä cvssä kuitenkin sitten asialliselle työnantajalle töihin, joka osaa maksaa palkkaa tehdystä työstä. Turhanpäoväiset hyväksikäyttäjät jääköön rapsuttelemaan pall ejaan.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki maksetaan työnantajalle, ei tekijälle. Sillä kuuluu palkata henkilö, joilla on rajoittunut työkyky tai haasteita työllistymisen kanssa. Näitä voi olla esim. Adhd, asperger, mielenterveyskuntoutujat, pitkäaikaistyöttömät.
Työperäinen fyysinen sairaus, kuten minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuusta alkaen sellainen vamma kuin ikä eli yli 55-vuotiaille oma palkkatukioikeussääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein kunnilla ei ole varaa palkata työttömiä töihin muuten kuin palkkatuella täysin heidän osaamisestaan riippumatta.
Kunnat saavat menettää itsenäisyytensä, jotta niiden ei tarvitse hyväksikäyttää osaa kuntalaisista. Yhdistetään kuntia, jos ne eivät kykene maksamaan rehellisiä palkkoja muuten!
Kunnilla ei ole tarkoituskaan ottaa palkkatuettuja töihin. Pidetään töissä vain sen 8kk, jotta eivät joudu maksamaan valtiolle sakkomaksua pitkäaikaistyöttömästä. Seuraava otetaan heti tilalle, siis pitkäaikaistyöttömillä pyyhitään pöytä ja päästään eroon hänestä 200 päivän ajaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuusta alkaen sellainen vamma kuin ikä eli yli 55-vuotiaille oma palkkatukioikeussääntö.
Ikä? Sairaus todettiin 30v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnille minusta voisikin myöntää palkkatukea, yksityisille ei missään nimessä, eikä sen puoleen työkokeiluitakaan. Mihin katosi normaali koeaika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Olen kunnalla rerytoiva esihenilö ja pakkaan aina parhaan hakijan. Joskus se on työtön, joskus ei. Jos on varaa palkata ihminen, niin ei se sen kalliimmaksi tule, vaikka se olisi työtön.
Muta jos puhut nimenomaan työllisyyden hoidosta, niin tukitöihin palkataan tietenkin vain palkkatuella. Mutta tukitoimia tarvitsevat nyt ovat käytännössä aina palkkatuen piirissä.
Olisipa sinun kaltaisia rekrytoijia enemmänkin, jotka eivät automaattisesti syrji työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta myös täysi palkka täydestä työpanoksesta. Kukaan ei jaksa pysyä mukana siinä mitä kaikkea ja millä nimillä on menossa. Helpompaa on järjestää kaikille samantyyppiset työsopimukset ja lopettaa työttömien hyväksikäyttö.
ap
Vielä ei ole nähty työkokeilijaa, joka tarjoaa täyden työpanoksen, tuo kulukorvaus riittää ihan hyvin. Kokeilija ei ole töissä, joten hän on yritykselle pelkkä menoerä. Suurin osa yrityksistä ei ota kokeilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Hmm.. miten tuohon palkkatukityöhön sitten oikein pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työkokeilussa omaa koulutustani vastaavassa työssä ja saan sen 9e/päivä.
Työkokeilu on eri asia, kuin palkkatukityö.
Työkokeilussa ihmistä yritetään jotenkin palauttaa takaisin työmarkkinoille, se on tavallaan kuntoutusta.
Työkokeilussa on työpaikoilla myös ihmisiä, jotka eivät kykene enää omaan työhönsä, ja etsivät näin uutta ammattia, tutustumalla erilaisiin työpaikkoihin.
Paljon riippuu siitäkin millainen virkailija ja ohjaaja
ja asioiden hoitajilla on takanaan.Se on nähty meillä työpaikoilla.
Jonkun työkokeilun otetun hlön ohjaaja, ei koskaan käy työpaikoilla, katsomassa ja kysymässä miten sujuu.
Kunnallisella puolella on yleensä kahden kuukauden työkokeilu ennen palkkatuelle pääsemistä. Itse en näkisi työkokeilua kuntouttavana työtoimintana kuten annat ymmärtää vaan ilmaistyövoiman käyttämisenä.
Olen luovalla alalla, ammattiini ei ole mahdollista saada palkkatukea. Olen 58 vuotias ja pitkäaikastyötön. Minua yritetään laittaa palkkatuettuun työhön mm. imuroimaan ja puhdistamaan huonekaluja. Ei karttuisi entisen osaaminen, enkä oppisi uutta. Antaisin ilolla palkkatukeni nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki?
Palkkatuki myönnetään pääsääntöisesti viideksi tai kymmeneksi kuukaudeksi riippuen palkkatukea edeltävän työttömyyden kestosta.
Ammatillisen osaamisen puutteiden perusteella myönnettävän palkkatuen määrää yhdenmukaistetaan 50 prosenttiin palkkakustannuksista. Alentuneesti työkykyisestä myönnettävän palkkatuen määrä on jatkossa 70 prosenttia palkkakustannuksista. Työnantajan maksettavaksi tulevia palkan sivukuluja tai lomarahaa ei jatkossa voi kattaa palkkatuella.
Käyttöön tulee myös uusi 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuki. Tuki myönnetään ilman tarkoituksenmukaisuusharkintaa, jos laissa säädetyt edellytykset täyttyvät. Tukea maksetaan 70 prosenttia tukikelpoisista palkkakustannuksista enintään 10 kuukauden ajalta.
https://www.jyvaskyla.fi/uutinen/2023-04-11_palkkatuki-uudistuu-heinaku…
Kaupungin tai valtion hommissa se palkkatuettu työ kestää juuri yhtä pitkää kuin palkkatukikin. Harvoin julkisella sektorilta löytyy sitä ylimääräistä rahaa palkata työntekijää ns. oikealla rahalla.