Työttömyys. Koulutettu oman alansa palkkatukitöissä?
Paljonko saa verrattuna normaaliin palkkaan, joka rehellisyyden nimissä kuuluisi tehdyt' työstä maksaa?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Olen luovalla alalla, ammattiini ei ole mahdollista saada palkkatukea. Olen 58 vuotias ja pitkäaikastyötön. Minua yritetään laittaa palkkatuettuun työhön mm. imuroimaan ja puhdistamaan huonekaluja. Ei karttuisi entisen osaaminen, enkä oppisi uutta. Antaisin ilolla palkkatukeni nuoremmille.
Oikeisiin töihin siitä, hus! Saat kartutettua hyödyllistä osaamista, ja elätettyä itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luovalla alalla, ammattiini ei ole mahdollista saada palkkatukea. Olen 58 vuotias ja pitkäaikastyötön. Minua yritetään laittaa palkkatuettuun työhön mm. imuroimaan ja puhdistamaan huonekaluja. Ei karttuisi entisen osaaminen, enkä oppisi uutta. Antaisin ilolla palkkatukeni nuoremmille.
Oikeisiin töihin siitä, hus! Saat kartutettua hyödyllistä osaamista, ja elätettyä itsesi.
Jos ihminen saisi ns. oikeaa työtä, hän tuskin edes päätyisi palkkatukityöhön. Johon kyllä siihenkin voi olla 30 hakijaa esim. kotikaupunkini kirjastoon.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöt vääristävät työmarkkinoita, kun ei tahdota palkata omin varoin.
Turha menoerä poistoon ja normaalia työtä tilalle.
Mistä? Meillä työskentelee tällä hetkellä viisi ihmistä palkkatuella (toimihenkilöitä). Ilman palkkatukea emme voisi työllistää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kertyykö palkkatuki- tai työkokeilutöistä edes eläkettä? Hyväksikäyttöä.
Työntekijä ei aina anna parastaan, kun tietää, että ei jää ainoaksi työharjoitteluksi tämä ja aitoja palkkaa antavia töitä ei tipu. Julkisella puolella on oikein maan tapana hyväksikäyttää ihmisiä halpatyövoimana! Tukityöstä toiseen eikä aikomustakaan antaa normaalia palkkatyötä!
Tottakai kertyy, se on aivan normaali työsuhde eikä harjoittelu. Kertyy myös lomat ja muut työsuhde-edut ihan kuten muilla työntekijöillä.
Kannattaa muistaa, että palkkatukityössä ei kerry samalla lailla oikeus ansiopäivärahaan, kun normi työssä. Mulle ainakin on tullut selväksi jo työsopimusta allekirjoittaessa, että homma on määräaikainen. Ei tule jatkumaan vaan siihen otetaan taas uusi palkkatukilainen. Todella harvoin nämä työt johtaa mihinkään vakityöhön.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. miten tuohon palkkatukityöhön sitten oikein pääsee?
Ainakin meidän palkkatukipaikat ilmoitetaan TE-toimiston tietokantaan, en tiedä miten ne työnhakijalle näkyvät. Mutta voi myös olla itse aktiivinen ja ensin omalta virkailijalta varmistaa, että on oikeutettu palkkatukeen (ja kysyä minkä suuruiseen) ja sen jälkeen alkaa etsiä avoimilta työmarkkinoilta tehtäviä, joihin kiinnostaisi perehtyä. Järjestöt työllistävät hyvin, koska ne saavat 100 % palkkatuen, jos tekijä on siihen oikeutettu. Tehtävänkuvia on monenlaisia. En täällä kerro, missä tehtävissä meidän työntekijät työskentelevät, mutta he ovat toimihenkilöitä ja työskentelevät enimmäkseen etänä kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä ei aina anna parastaan, kun tietää, että ei jää ainoaksi työharjoitteluksi tämä ja aitoja palkkaa antavia töitä ei tipu. Julkisella puolella on oikein maan tapana hyväksikäyttää ihmisiä halpatyövoimana! Tukityöstä toiseen eikä aikomustakaan antaa normaalia palkkatyötä!
Tottakai kertyy, se on aivan normaali työsuhde eikä harjoittelu. Kertyy myös lomat ja muut työsuhde-edut ihan kuten muilla työntekijöillä.
Kaikki kertyy normaalisti, mutta vaaditaan esim. ansiopäivärahan kertymiseen pidempi aika, kuin tavallisessa työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennus: työkokeilusta ei kerry.
Luulen kyllä, että uusi hallitus leikkaa palkkatuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkennus: työkokeilusta ei kerry.
Käsitin, että ketjussa puhutaan palkkatukitöistä. Niissä saa ihan tessin mukaisen palkan. Työkokeilut on ihan eri juttu! Miten työkokeilusta voisi mitään kertyä 9 eur päiväpalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta myös täysi palkka täydestä työpanoksesta. Kukaan ei jaksa pysyä mukana siinä mitä kaikkea ja millä nimillä on menossa. Helpompaa on järjestää kaikille samantyyppiset työsopimukset ja lopettaa työttömien hyväksikäyttö.
ap
Työkokeilu on työnantajan hyväksikäyttöä. Noihin aikuslapsiin pitää sitoa ohjaaksi yksi oikea työntekijä.
Työnantaja tossa käyttää hyväksi. Meidän työpaikalla on työkokeilijoita 2 ja ne tekee töitä 9e päivä. Tekevät oikeaa työtä 6h.
Kun kävin eilen ennen kotiinlähtöä varastolla hakemassa papereita, niin siinä istu varastomies noin 2200e kk palkalla plus lisät ja vieressä istu 9e työkokeilija ja tekivät samaa työtä. Reilua, eikö??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta myös täysi palkka täydestä työpanoksesta. Kukaan ei jaksa pysyä mukana siinä mitä kaikkea ja millä nimillä on menossa. Helpompaa on järjestää kaikille samantyyppiset työsopimukset ja lopettaa työttömien hyväksikäyttö.
ap
Työkokeilu on työnantajan hyväksikäyttöä. Noihin aikuslapsiin pitää sitoa ohjaaksi yksi oikea työntekijä.
Työnantajahan se aikuislapsi on tuossa kuviossa, kun yrittää muilla maksattaa menonsa. Tuollaisten vätysten kuuluisi vain laittaa lappu luukulle.
Jep, noloa loisia muiden rahoilla noin. Maksaisivat ihan itse työntekijöidensä palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöt vääristävät työmarkkinoita, kun ei tahdota palkata omin varoin.
Turha menoerä poistoon ja normaalia työtä tilalle.
Mistä? Meillä työskentelee tällä hetkellä viisi ihmistä palkkatuella (toimihenkilöitä). Ilman palkkatukea emme voisi työllistää yhtään.
Aika turha firma siis.
Mieluummin palkkatukipätkä kuin työkokeilu.
Olin alani työkokeilussa karenssin uhalla ja sen verran se otti päähän, että tein ilmoituksen viranomaiselle tuona aikana havaitsemistani asioista. Pian olikin paikan pomon paikka auki, kun viranomaisten yllätystarkastuksessa löytyi yhtä sun toista huomautettavaa.
Ei kannata ottaa or ji a työpaikoille, jos touhu ei kestä päivänvaloa, koska se or ja voi olla myös kyylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Työnantaja tossa käyttää hyväksi. Meidän työpaikalla on työkokeilijoita 2 ja ne tekee töitä 9e päivä. Tekevät oikeaa työtä 6h.
Kun kävin eilen ennen kotiinlähtöä varastolla hakemassa papereita, niin siinä istu varastomies noin 2200e kk palkalla plus lisät ja vieressä istu 9e työkokeilija ja tekivät samaa työtä. Reilua, eikö??
Ainakin meillä työkokeilijat ovat vähän huonompia ja hitaampia tekemään töitä. Voi kestää kauemmin oppia, ei tule yhtä ripeää jälkeä jne. Yksikin alalle koulutettu tuli kokeiluun ja ihmettelin
miksi on vain pienistä pätkistä työkokemusta... No tekee työtä hitaasti ja vähän huolimattomasti, eikä multitaskaa yhtä sujuvasti. Joku nepsyjuttu taisi hällä olla.
Kyllä meidän kokeilijat pystyvät tekemään täysin samaa työnkuvaa, mutta eivät yhtä kovalla tuloksella kuin palkatut. Ja on ollut hyvin tunnollisia työntekijöitä heissä, jotka tarjoutuvat jopa ylitöihin paikan toivossa, ettei aina asenteestakaan johdu. Mutta sille on usein syynsä miksi töitä ei ole samoin kuin niillä taitavilla, joille kannattaa maksaa palkkaa.
Ei tietenkään kaikkiin päde vaan joskus hyvin kyvykkäitäkin on tullut kokeiluun, ollaan palkattukin yksi tehokas tekijä. Heille tietenkin tuhlausta olla kokeilussa systeemi on siinä mielessä huono.
Mielestäni jossain vaiheessa oli, että palkkatukityö kerrytti eläkekertymää vain 50 %:lla siitä, mitä se olisi ollut normaalina työsuhteena.
Kertyykö nykyään palkkatukityöstä sama eläke kuin normaalista työsuhteesta vai jääkö koko eläkekertymä peräti nollille?
Vierailija kirjoitti:
Luulen kyllä, että uusi hallitus leikkaa palkkatuen.
Näin ainakin Kokoomuksen vaihtoehtobudjetissa sanotaan.
Mä olin vuoden palkkatuella töissä. Tutustuin TESsiin ajoissa ennen töihin menoa ja sitten näin jälkeenpäin olenkin tajunnut että työnantaja kusettanut kunnolla. Veti satasia joka kuukausi palkastani itselleen koska saihan hän "ilmaista" rahaa valtiolta :) Sain lopulta potkut koska kyseenalaistin muutenkin hänen toimintaansa
Aivan saman palkan työllistämistuella palkattu saa kuin mitä muutenkin saisi, jos tekee samaa työtä.
Palkkatuki tarkoittaa sitä, että työnantaja saa tavallaan korvausta siitä, että palkkaa työttömän. Määräaikainen se yleensä on, mutta siitä saa aina lähteä vapailla työmarkkinoilla olevaan työhön eli määräaikaisuus ei sido työntekijää.
Itse sain viimein vakituisen työpaikan, kun aloitin palkkatuella.
Palkkani on 3408 e/kk ja työkaverin palkka on 3408 e/kk. Minä olen palkkatuella, molemmilla on toistaiseksi voimassaoleva työsopimus. Kumpikaan meistä ei ole työtön.