Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 5-vuotiaan jättää kotiin siksi aikaa että käy salilla?

Vierailija
09.05.2023 |

Sali on asuintalomme rakennuksessa. Lapsiparkkiin ei oteta enää tuon ikäisiä, ja olisin salilla max. tunnin.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä arvelet siitä, jos kodissa syttyy tulipalo poissaollessasi? Entä jos lapsi avaa oven ulos ja kävelee autotielle?

Pari vuotta sitten kerrostalossa alle kouluikäiset lapset olivat yksin kotona ja poistuivat rappukäytävään, kunnes ovi takana loksahti kiinni. Näköetäisyydellä oli rautatieasema. Yksinhuoltajanainen menetti lasten huoltajuuden.

Kauanko ne oli rappukäytävässä yksin? Eikö se nainen tullut takas asioiltaan? Minullakin kävi noin joskus, olin viemässä roskia mutta taapero oli nohevana jo oppinut avamaan oven ja lähtenyt minun perään. Kun tulin takas rappuun kuulen kuinka lapsi huutaa ja itkee äitiä siellä minun kerroksen rapussa😅 Ei ollut onneksi hissillä lähtenyt meneen tai rappusiin. 

Kävin keskustelun lapsen kanssa että yksin ei saa noin lähteä ja jatkossa aina ennen kuin vein roskat kertasin asian ja vakuutin että tulen kyllä takaisin nopeasti.

Tuon ikäinen mahtuu koirankuljetus häkkiin siksi aikaa.

Vierailija
82/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 5v aikoinaan oli ainakin pieniä hetkiä yksin kotona, ei nyt välttämättä tuntia, mutta esim.30-45min. Ihan jo siksikin että opeteltiin itsenäisyyttä. Saatoin itse olla esim. pihalla tai naapurissa. Ensin varmistin, että hän on itse valmis. Usein istuskeli katsomassa piirrettyjä, eikä ollut edes huomannut ajankulua. Nykyään vaan lasten päällä pitää istua siihen 15v asti, ettei ne vaan pääse satuttamaan itseään. Tissistäkin vieroitetaan vasta ala-asteella, ettei jää hylkäämistraumoja. 

Miksi 5-vuotiaan täytyisi opetella itsenäisyyttä? 

No vaikka siksi, että jossain vaiheessa se joutuu toimimaan itsenäisesti ja vanhemman tehtävä on varmistaa, että lapsi sellaiseen kykenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän veikkaat itse? EI. Aivan liian pieni olemaan yksinään vaikka sali olis naapurissa.

Lapsi täyttää parin kk.n päästä 6 v.

Ihan sama, onko viisi vai kuusi vuotta. Ei jätetä yksin ja valvomatta touhuamaan. Jos jokin vahinko käy tai tulipalo, sen ikäinen ei tiedä vielä yhtään, mitä tehdä.

Jos saisin tietää tällaisesta, ilmoittaisin lastensuojeluun tai sosiaalipäivystykseen tai johonkin. Viime kädessä hätänumeroon.

Vierailija
84/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 5v aikoinaan oli ainakin pieniä hetkiä yksin kotona, ei nyt välttämättä tuntia, mutta esim.30-45min. Ihan jo siksikin että opeteltiin itsenäisyyttä. Saatoin itse olla esim. pihalla tai naapurissa. Ensin varmistin, että hän on itse valmis. Usein istuskeli katsomassa piirrettyjä, eikä ollut edes huomannut ajankulua. Nykyään vaan lasten päällä pitää istua siihen 15v asti, ettei ne vaan pääse satuttamaan itseään. Tissistäkin vieroitetaan vasta ala-asteella, ettei jää hylkäämistraumoja. 

Miksi 5-vuotiaan täytyisi opetella itsenäisyyttä? 

Sen takia, että kohta se on koululainen. Kannattaa aloitella pikkuhiljaa. 

Vierailija
85/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan monet eskarilaisetkin uksin kotona eskarin jälkeen, kävelevät itse eskarista kotiin.

No ei ole. Ja 1-2 luokkalaisetkin ovat koulun jälkeen iltapäiväkerhossa, jos vanhemmat ei ole kotona.

Niin, he ovat siellä kerhossa valvonnan alaisena, aikuisen seurassa. Sehän juuri on kerhon idea, ettei olla yksin kotona.

Vierailija
86/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. Ottaisin mukaan sinne salille. Saisi katsoa jotain ohjelmaa tai sitten jumpata mun kanssa. 

Vierailija
87/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän veikkaat itse? EI. Aivan liian pieni olemaan yksinään vaikka sali olis naapurissa.

Ihan sama, onko viisi vai kuusi vuotta. Ei jätetä yksin ja valvomatta touhuamaan. Jos jokin vahinko käy tai tulipalo, sen ikäinen ei tiedä vielä yhtään, mitä tehdä.

Jos saisin tietää tällaisesta, ilmoittaisin lastensuojeluun tai sosiaalipäivystykseen tai johonkin. Viime kädessä hätänumeroon.

Kyllä 5 ja 6 vuotias osaa hätäpoistumisohjeet jos vanhempi on ne hänelle useaan kertaan kertonut. Jos omassa kodissa tulipalo niin ulos koko talosta. Ja no eipä kerrostalossa muualla olevista tulipaloista lapsi tietäisi vaikka vanhempi kotona joten mitäpä sitä miettimään. Jos rappukäytävässä savua niin sinne ei mennä mutta miksipä lapsi edes menisi rappuun jos kielletty lähtemästä ovesta ulos?

Vierailija
88/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitsemänvuotias kulkee jo itse kouluun ja osaa olla iltapäivisin yksin. Lapsi ei tätä automaattisesti opi, vaan pitää opetella vähä vähältä.

Vierailija
89/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi. Ottaisin mukaan sinne salille. Saisi katsoa jotain ohjelmaa tai sitten jumpata mun kanssa. 

Ei niille saleille saa ottaa lapsia. Tästä oli juuri pari kuukautta sitten isot keskustelut, kun Laura Arffman oli poistettu salilta sen takia, että oli tuonut lapsensa mukanaan. Hänellä on kaksi lasta 2019 ja 2021 syntyneet, joten osuvat aika hyvin tuohon ap:n lapsen ikään. 

Vierailija
90/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niille saleille saa ottaa lapsia. Tästä oli juuri pari kuukautta sitten isot keskustelut, kun Laura Arffman oli poistettu salilta sen takia, että oli tuonut lapsensa mukanaan. Hänellä on kaksi lasta 2019 ja 2021 syntyneet, joten osuvat aika hyvin tuohon ap:n lapsen ikään. 

Vähintään isommissa kaupungeissa on saleja, joissa on lapsiparkki. Ne ovat kalliimpia toki, mutta ovatko kalliimpia kuin lapsenvahti, en tiedä.

Vierailija
91/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitsemänvuotias kulkee jo itse kouluun ja osaa olla iltapäivisin yksin. Lapsi ei tätä automaattisesti opi, vaan pitää opetella vähä vähältä.

Olisi aika shokki olla kotona yksin ekaluokkalaisena, vaikkapa odottamassa sitä, että koulu alkaa, jos ei olisi aiemmin ollut ikinä yksin. Kyllä sitä pitää harjoitella kaikessa rauhassa lapsen kypsyys huomioiden. Mutta kuntosalille lähteminen tunniksi ei ole sopiva ensimmäinen harjoitus.

Vierailija
92/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jättänyt lapsia yksin, kun he olivat pieniä.  Pienen lapsen päähän voi pälkähtää tehdä ja kokeilla ihan mitä vaan, jos ei ole aikuista paikalla. Ja lapselle voi myös iskeä jokin selittämätön pelko, vaikka tietääkin vanhemman tulevan pian kotiin.

Vierailija
93/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähintään isommissa kaupungeissa on saleja, joissa on lapsiparkki. Ne ovat kalliimpia toki, mutta ovatko kalliimpia kuin lapsenvahti, en tiedä.

AP mainitsee, että hänenkin salillaan on lapsiparkki mutta 5-vuotias on sinne liian vanha. 

Vierailija
94/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surettaa nykyään, kun näkee näitä ylihysteerisiä vanhempia jotka pelkäävät kaikkea ja ovat ilmoittamassa lastensuojeluun, jos 3v kävelee ulkona yli 5m päässä vanhemmistaan. Miten tuollaisten vanhempien lapsista voi kasvaa itsenäisesti toimivia aikuisia?

Riippuu toki lapsesta, mutta ei 5-6v ole enää mikään täysin uusavuton. Moni osaa jo toimia hyvinkin itsenäisesti, jos hänen on vaan annettu opetella. Jos vanhempi tietää, että lapsen kypsyys riittää siihen, että pystyy olemaan tunnin yksin kotona, niin silloin siihen on luotettava. Eri asia sitten, kuinka luotettavaa on kysyä neuvoa vauva-palstalta. 

Vierailija
95/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän tällainen tabu, et ääneen ei saa puhua että jotkut lapset kyllä pärjää hetken kotona yksin jo ennen kouluikää. Kyllähän tämä on myös osoitus lapsen kyvystä itsenäisyyteen. 

Mutta leikitään vaan tätä leikkiä, että ei sekuntiakaan yksin ennen kouluikää, muuten syttyy heti tulipalo tai juna törmää päälle.

Vierailija
96/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain mukaan ei saa jättää 5-vuotiasta yksin hetkeksikään. 

Suomen laki ei kerro noin. Terv lakimies. 

Jos lapsen yksinolo haittaa kehitystä, niin puututaan. Näin lyhyesti. Hyvin lyhyesti. Suomen laissa ei ole kotaa, että 5v voi olla yksin. 

Vierailija
97/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä pitää ajatella siltä kannalta, että entä jos jotain sattuu, niin mikäpä on sitten fiilis. Eikä pidä tuudittautua siihen, että ei satu. Voi hyvinkin sattua. 5-vuotias on vielä oikeasti tosi pieni ja voi saada päähänsä ihan mitä vain. Ja voi mennä paniikkiin ja unohtaa ihan kaikki ohjeet, jotka osasi edellisenä päivänä ulkomuistista. En ottaisi riskiä. 

Vierailija
98/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain mukaan ei saa jättää 5-vuotiasta yksin hetkeksikään. 

Suomen laki ei kerro noin. Terv lakimies. 

Jos lapsen yksinolo haittaa kehitystä, niin puututaan. Näin lyhyesti. Hyvin lyhyesti. Suomen laissa ei ole kotaa, että 5v voi olla yksin. 

Näin. Laki ei muutenkaan anna suoria määräyksiä, että asia pitää tehdä tietyllä tapaa, vaan käytännöt määritellään muualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi