Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 5-vuotiaan jättää kotiin siksi aikaa että käy salilla?

Vierailija
09.05.2023 |

Sali on asuintalomme rakennuksessa. Lapsiparkkiin ei oteta enää tuon ikäisiä, ja olisin salilla max. tunnin.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan monet eskarilaisetkin uksin kotona eskarin jälkeen, kävelevät itse eskarista kotiin.

No ei ole. Ja 1-2 luokkalaisetkin ovat koulun jälkeen iltapäiväkerhossa, jos vanhemmat ei ole kotona.

Vierailija
62/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain mukaan ei saa jättää 5-vuotiasta yksin hetkeksikään. 

Nyt kysyttiin että voiko niin tehdä, ei onko se fiksua tai laillista. 

Lastensuojelu voi puuttua kaikkeen mikä muodostaa huolen. Siinä kohtaa vanhemman on ihan turha vedota fiksuuteen tai lakiin.

Eli kyseessä on totalitarismi ja mielivalta.

Jaa... Lastensuojelujankkis löysi paikalle... :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pieni olemaan yksin. Onko se sali nyt ihan oikeasti niin tärkeä?!

Mulle on olkapään kuntouksen takia.

- eri

No hommaa käsipaino kotiin sitten.

Vierailija
64/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeahan voi tehdä. Se onko se fiksua, laillista tms on toinen juttu. 

Vierailija
65/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä arvelet siitä, jos kodissa syttyy tulipalo poissaollessasi? Entä jos lapsi avaa oven ulos ja kävelee autotielle?

Pari vuotta sitten kerrostalossa alle kouluikäiset lapset olivat yksin kotona ja poistuivat rappukäytävään, kunnes ovi takana loksahti kiinni. Näköetäisyydellä oli rautatieasema. Yksinhuoltajanainen menetti lasten huoltajuuden.

Ei tuollaisen takia normaalisti huoltajuutta menetä, olikohan vanhempi päihtynyt? 

Vierailija
66/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu voi puuttua kaikkeen mikä muodostaa huolen. Siinä kohtaa vanhemman on ihan turha vedota fiksuuteen tai lakiin.

Eli kyseessä on totalitarismi ja mielivalta.

Jaa... Lastensuojelujankkis löysi paikalle... :D 

Onko se sinusta hyvä idea että luodaan viranomainen jolla on rajattomat valtuudet?

Vierailija
67/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan monet eskarilaisetkin uksin kotona eskarin jälkeen, kävelevät itse eskarista kotiin.

Missä päin tallaista on? Espoossa ainakaan ei lapsi eskarista pääse pois kuin sellaisen henkilön kanssa, joka on ilmoitettu hakijaksi.

Voi sitä lupaa hakea Espoossakin. https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2023-06/Lapsen%20esiopetusma…

Koska esikoulu on pakollinen, ei voida velvoittaa, että vanhemmat veisivät lapsensa sinne, vaan lapsen pitää itse voida kulkea esiopetukseen ja sieltä kotiin.

Jep. Esiopetuksesta säädetään perusopetuslaissa, joten sen sääntöjen mukaan mennään. Toki luvan saamiseksi arvioidaan lapsen taitoja ja matkan vaarallisuutta, ihan mihin vain ei lupaa anneta mutta, jos koti on lähellä ja sinne pääsee ilman vaarallisia tienylityksiä, niin eipä ole mitään syytä kieltää asiaa. Ymmärrettävästi tuota ei haluta mainostaa vaikka kyseinen oikeus on.

Jos taas lapsi menee esikoulun jälkeen täydentävään varhaiskasvatukseen, niin sitten mennään varhaiskasvatuslain mukaan ja lapsi ei saa lähteä yksin päiväkodin pihasta vaikka asuisi naapurissa.

Laki ei tunne mitään tuollaista lupamenettelyä. Suomessa pätee se, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on laillista.

Käytännössä tuolla lupamenettelyllä koulutuksen järjestäjä voi osoittaa, ettei ole vastuussa siitä, että lapsi on päästetty yksin kotimatkalle.

Lakihan ei ota suoraa kantaa siihen minkä ikäisenä lapsi voi olla yksin kotona muuten kuin että se ei saa vaarantaa lapsen kehitystä. Varmaan tuohon perustuu se lapsen kypsyyden ja koulumatkan turvallisuuden arvioiminen. 

Vierailija
68/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin tallaista on? Espoossa ainakaan ei lapsi eskarista pääse pois kuin sellaisen henkilön kanssa, joka on ilmoitettu hakijaksi.

Voi sitä lupaa hakea Espoossakin. https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2023-06/Lapsen%20esiopetusma…

Koska esikoulu on pakollinen, ei voida velvoittaa, että vanhemmat veisivät lapsensa sinne, vaan lapsen pitää itse voida kulkea esiopetukseen ja sieltä kotiin.

Jep. Esiopetuksesta säädetään perusopetuslaissa, joten sen sääntöjen mukaan mennään. Toki luvan saamiseksi arvioidaan lapsen taitoja ja matkan vaarallisuutta, ihan mihin vain ei lupaa anneta mutta, jos koti on lähellä ja sinne pääsee ilman vaarallisia tienylityksiä, niin eipä ole mitään syytä kieltää asiaa. Ymmärrettävästi tuota ei haluta mainostaa vaikka kyseinen oikeus on.

Jos taas lapsi menee esikoulun jälkeen täydentävään varhaiskasvatukseen, niin sitten mennään varhaiskasvatuslain mukaan ja lapsi ei saa lähteä yksin päiväkodin pihasta vaikka asuisi naapurissa.

Laki ei tunne mitään tuollaista lupamenettelyä. Suomessa pätee se, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on laillista.

Käytännössä tuolla lupamenettelyllä koulutuksen järjestäjä voi osoittaa, ettei ole vastuussa siitä, että lapsi on päästetty yksin kotimatkalle.

Lakihan ei ota suoraa kantaa siihen minkä ikäisenä lapsi voi olla yksin kotona muuten kuin että se ei saa vaarantaa lapsen kehitystä. Varmaan tuohon perustuu se lapsen kypsyyden ja koulumatkan turvallisuuden arvioiminen. 

Varmaan sitten myös ekaluokkalaisille pitäisi saada vastaava lupamenettely. Jos lupaa ei tule niin vanhempien on haettava ekaluokkalainen koulusta.

Vierailija
69/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Ja 1-2 luokkalaisetkin ovat koulun jälkeen iltapäiväkerhossa, jos vanhemmat ei ole kotona.

Iltapäiväkerho on maksullinen lisäpalvelu, ei mikään pakollinen juttu. Kyllä koulusta saa lähteä kotiin koulupäivän jälkeen. Harva tuon ikäinen vain haluaa olla yksin kotona montaa tuntia vaan leikkii mielummin siellä iltapäiväkerhossa kavereiden kanssa. 

Vierailija
70/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei eskarista saa kävellä yksin kotiin, että heh heh vaan.

Saa kävellä, jos lapsi käy vain esikoulussa. Jos sen jälkeen menee päivähoitoon, niin sitten ei saa. Oli pakko tarkistaa tämä, kun en olisi itse uskonut. Sitä ei kuitenkaan suositella ja vanhempien pitää erikseen antaa siihen lupa yhdessä esiopetuksen henkilöstön kanssa.

Ei (esi)koululla ole mitään veto-oikeutta siihen, että miten lapsi sinne kulkee. Kulkemiset ovat vanhempien asia. Tästä syystä esimerkiksi esikoululaisten yksin kulkemisen kiellot ja alakoululaisten polkupyöräilyn kiellot ovat laittomia.

Juu ei tuota missään laissa olekkaan määritelty, mutta jos haluat että vakuutus korvaa edes jotain, niin sit teet niin kin koulu käskee. Nimim. oma lapsi jäi koulumatkalla auton yliajamaksi. Meidän oma kotivakuutus ilmoitti yksikantaan, että kun tapaturma tapahtui koulumatkalla, he eivät korvaa mitään. Ja kun niitä fyssarikäyntejäkin sit tuli useampi kymmen, niin ihan kiva että hommalle löytyi maksumies.

Koulun vakuutus kattaa koulumatkan (kotoa suoraan kouluun ja koulusta kotiin). 

Juuri näin ja kaupunki sen laskun siitä meidän lapsen kuntoutuksesta maksoikin. Mutta jos kunta on kieltänyt 1. luokkaisen pyöräilyn kouluun ja vanhemmat siihen luvan antaa, ja lapsi jää auton alle sen fillarinsa kanssa, kenen luulet korvaavan mitään? Aivan. Mutta sinä se alkuperäisen tekstin kirjoitaja on oikeassa, mitään LAKIA asiasta ei ole olemassa, vain kuntien omat käytännöt.

Vierailija
71/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli tuossa iässä yksin, jos leski-isällään oli ilta-tai yövuoro. 

Mielestäni ei tehnyt hyvää miehelleni. Ei hänestä pelokasta tullut, vaan liian itsenäinen. Siis ei luota kehenkään. Haluaa hoitaa omat asiansa. (Naimisissa jo 25 vuotta.) 

Vierailija
72/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kun muutoma vuosi aikaa ja mun adhd-lapset 6v ja 4v olivat jo yksin kotona esimerkiksi sen ajan kun kävin nopeasti lähikaupassa, pyykituvalla tai käytin koiraa pikaisesti pissalla. Ja jopa he säilyivät ilman onnettomuuksia. Jos lasta holhoaa liikaa hän ei opi ottamaan vastuuta itsestä tai muista. 

Oli paljon helpompi toimia näin kun pakottaa lapset mukaan. Jos leikit on kesken ja pyykkituvan varaus päättymässä, niin helpompi sanoa lapsille että leikkikää se 5min kiltisti, niin haen pyykit kuivurista.

Monesti lapset pyysivät itse että saavat jäädä kotiin siksi aikaa että sen maidon kaupasta haen, jostain syystä eivät  pitäneet lapsena kaupassa käymisestä, toinen nyt teininä shoppailee mielellään, toinen ei. 

Tai se koiran pissatus pimeässä ja sasteisessa syys illassa, kun pukeminen on yhtä tuskaa ja väsyttääkin jo, niin lapset viihtyivät hyvin pikkukakkosen ääressä. 

Vierailija
73/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 5v aikoinaan oli ainakin pieniä hetkiä yksin kotona, ei nyt välttämättä tuntia, mutta esim.30-45min. Ihan jo siksikin että opeteltiin itsenäisyyttä. Saatoin itse olla esim. pihalla tai naapurissa. Ensin varmistin, että hän on itse valmis. Usein istuskeli katsomassa piirrettyjä, eikä ollut edes huomannut ajankulua. Nykyään vaan lasten päällä pitää istua siihen 15v asti, ettei ne vaan pääse satuttamaan itseään. Tissistäkin vieroitetaan vasta ala-asteella, ettei jää hylkäämistraumoja. 

Vierailija
74/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te täällä jeesustelette? Itsekin olemme olleet tuon ikäisenä hetken yksin kotona.

Vierailija
75/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä arvelet siitä, jos kodissa syttyy tulipalo poissaollessasi? Entä jos lapsi avaa oven ulos ja kävelee autotielle?

Pari vuotta sitten kerrostalossa alle kouluikäiset lapset olivat yksin kotona ja poistuivat rappukäytävään, kunnes ovi takana loksahti kiinni. Näköetäisyydellä oli rautatieasema. Yksinhuoltajanainen menetti lasten huoltajuuden.

Kauanko ne oli rappukäytävässä yksin? Eikö se nainen tullut takas asioiltaan? Minullakin kävi noin joskus, olin viemässä roskia mutta taapero oli nohevana jo oppinut avamaan oven ja lähtenyt minun perään. Kun tulin takas rappuun kuulen kuinka lapsi huutaa ja itkee äitiä siellä minun kerroksen rapussa😅 Ei ollut onneksi hissillä lähtenyt meneen tai rappusiin. 

Kävin keskustelun lapsen kanssa että yksin ei saa noin lähteä ja jatkossa aina ennen kuin vein roskat kertasin asian ja vakuutin että tulen kyllä takaisin nopeasti.

Vierailija
76/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko ne oli rappukäytävässä yksin? Eikö se nainen tullut takas asioiltaan? Minullakin kävi noin joskus, olin viemässä roskia mutta taapero oli nohevana jo oppinut avamaan oven ja lähtenyt minun perään. Kun tulin takas rappuun kuulen kuinka lapsi huutaa ja itkee äitiä siellä minun kerroksen rapussa😅 Ei ollut onneksi hissillä lähtenyt meneen tai rappusiin. 

Kävin keskustelun lapsen kanssa että yksin ei saa noin lähteä ja jatkossa aina ennen kuin vein roskat kertasin asian ja vakuutin että tulen kyllä takaisin nopeasti.

Veit roskia, vaikka sinulla oli taapero??

Vierailija
77/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 5v aikoinaan oli ainakin pieniä hetkiä yksin kotona, ei nyt välttämättä tuntia, mutta esim.30-45min. Ihan jo siksikin että opeteltiin itsenäisyyttä. Saatoin itse olla esim. pihalla tai naapurissa. Ensin varmistin, että hän on itse valmis. Usein istuskeli katsomassa piirrettyjä, eikä ollut edes huomannut ajankulua. Nykyään vaan lasten päällä pitää istua siihen 15v asti, ettei ne vaan pääse satuttamaan itseään. Tissistäkin vieroitetaan vasta ala-asteella, ettei jää hylkäämistraumoja. 

Miksi 5-vuotiaan täytyisi opetella itsenäisyyttä? 

Vierailija
78/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin harjoitellaan 4-vuotiaan kanssa sitä, että on lyhyitä aikoja yksin kotona. Ei poistuta toki pihapiiristä mutta käydään esimerkiksi ulkovarastossa tai viemässä roskat, tekemässä pihahommia, nukuttamassa pikkusisarusta tms lyhytkestoista ja sellaista mistä tietää ja tarvittaessa näkee ikkunasta/ovesta missä ollaan. 

Vierailija
79/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veit roskia, vaikka sinulla oli taapero??

Kyllä. Jätin yksin olemaan alle 5 minuuttia. Samaten pyykkituvassakin kävin vaikka minulla oli taapero. Kyllä se yksin viihtyi kun opin esim tuosta yhdestä tapauksesta että pitää tosiaan keskustella lähtemisestä ja kerrata lapselle toimintaohjeet. Ja televisio yleensä varsin hyvä viihdyke että pystyin poistumaan pieneksi hetkeksi viemään roskia tai hakemaan pyykit.

Vierailija
80/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pieni olemaan yksin. Onko se sali nyt ihan oikeasti niin tärkeä?!

Ei suljetulta edes pääse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän