Voiko 5-vuotiaan jättää kotiin siksi aikaa että käy salilla?
Sali on asuintalomme rakennuksessa. Lapsiparkkiin ei oteta enää tuon ikäisiä, ja olisin salilla max. tunnin.
Kommentit (98)
Täytyy olla lukittava häkki muutenhan tuollainen voi saada päähänsä mitä hyvänsä sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan monet eskarilaisetkin uksin kotona eskarin jälkeen, kävelevät itse eskarista kotiin.
EIKÄ OLE! Eskarilaiset ei pääse yksin kotiin, pitää hakea!
Ei ole kauaa niistä ajoista, kun pääsivät ja ottivat vielä pienemmän sisaruksen mukaan päiväkodilta lähtiessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan monet eskarilaisetkin uksin kotona eskarin jälkeen, kävelevät itse eskarista kotiin.
Ei ole kauaa niistä ajoista, kun pääsivät ja ottivat vielä pienemmän sisaruksen mukaan päiväkodilta lähtiessään.
Jossain toisessa ketjussa oli tästä juttua, että saavat lähteä yksinään itse eskarista, mutta jos eskarin jälkeen on päiväkotia niin sieltä ei pääse yksinään lähtemään.
Omassa lapsuudessani 80-luvun loppupuolella sain 5-vuotiaana käydä yksin kaupassa hoitotädin lähettämänä tai välillä hän lähti itse kauppaan tms. asioille ja jätti meidät asuntoon ovi takalukossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei eskarista saa kävellä yksin kotiin, että heh heh vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kävellä, jos lapsi käy vain esikoulussa. Jos sen jälkeen menee päivähoitoon, niin sitten ei saa. Oli pakko tarkistaa tämä, kun en olisi itse uskonut. Sitä ei kuitenkaan suositella ja vanhempien pitää erikseen antaa siihen lupa yhdessä esiopetuksen henkilöstön kanssa.
Samalla reissulla voi käydä kulman takana olevassa räkälässä vetämässä pienet päivä pierut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kävellä, jos lapsi käy vain esikoulussa. Jos sen jälkeen menee päivähoitoon, niin sitten ei saa. Oli pakko tarkistaa tämä, kun en olisi itse uskonut. Sitä ei kuitenkaan suositella ja vanhempien pitää erikseen antaa siihen lupa yhdessä esiopetuksen henkilöstön kanssa.
Ei (esi)koululla ole mitään veto-oikeutta siihen, että miten lapsi sinne kulkee. Kulkemiset ovat vanhempien asia. Tästä syystä esimerkiksi esikoululaisten yksin kulkemisen kiellot ja alakoululaisten polkupyöräilyn kiellot ovat laittomia.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin tallaista on? Espoossa ainakaan ei lapsi eskarista pääse pois kuin sellaisen henkilön kanssa, joka on ilmoitettu hakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei (esi)koululla ole mitään veto-oikeutta siihen, että miten lapsi sinne kulkee. Kulkemiset ovat vanhempien asia. Tästä syystä esimerkiksi esikoululaisten yksin kulkemisen kiellot ja alakoululaisten polkupyöräilyn kiellot ovat laittomia.
Juu ei tuota missään laissa olekkaan määritelty, mutta jos haluat että vakuutus korvaa edes jotain, niin sit teet niin kin koulu käskee. Nimim. oma lapsi jäi koulumatkalla auton yliajamaksi. Meidän oma kotivakuutus ilmoitti yksikantaan, että kun tapaturma tapahtui koulumatkalla, he eivät korvaa mitään. Ja kun niitä fyssarikäyntejäkin sit tuli useampi kymmen, niin ihan kiva että hommalle löytyi maksumies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin tallaista on? Espoossa ainakaan ei lapsi eskarista pääse pois kuin sellaisen henkilön kanssa, joka on ilmoitettu hakijaksi.
Onpa outoa, esikouluikäinen voi mennä itsenäisesti leikkipuistoon muttei pääse kotiin. Miten pärjää koulumatkat ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan tämä onnen aika on ollut? Mä kävin eskaria 1975-1976, asuin näköyhteyden päässä päiväkodista, siis kirjaimellisesti eskarin pihasta näki meidän talon ulko-oven. Matkalla ei ollut edes autotien ylitystä. En saanut mennä yksin kotiin kun päivä päättyi. Äiti haki aina.
Ei nykylapset pärjää. Ovat niin vässyköitä. 70-80-luvun taitteessa käveltiin välillä kotiin kilometrejä päiväkodista. Polkua metsän läpi ja sitten kylän läpi. Yksi isompi tie piti ylittää. Silloin tosin kakaratkin osasi käyttää suojatietä paremmin. Nykyään ei aikuisetkaan osaa katsoa, että tuleeko autoa.
Riippuu lapsesta. Jos lapsi tietää mitä kotona saa tehdä ja mitä ei, hän on kotona päiväsaikaan, et ole poissa kotoa kohtuuttoman kauan (tunteja) ja lapsi tavoittaa sut puhelimella, niin tietysti lapsi saa yksin olla. Eikä siihen puutu edes lastensuojelu, vaikka joku valittaisi.
Ei voi, tunti on tuon ikäiselle melko pitkä aika yksinään.
Voi. Osta vaikka radiopuhelin sille niin voit vartin välein kysellä mitä kuuluu. Ja aloita vaikka sillä että oot 30min poissa eikä heti tuntia. Jos tunnet lapsesi ja tiedät että se jaksaa tuijottaa tunnin hypnositoituneena vaikka Ryhmä Hauta niin voit mennä salille. Ja jos tiedät että lapsesi ymmärtää kaikki kotisi vaaran paikat ja olet puhunut ja kerrannut mitä ei saa varsinkaan yksin tehdä.
Voi, mutta jos sattuu jotain niin ei 😉
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kyllä voi. Poistuu asunnosta ilman lasta niin sinne se jää. Kokeile vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Käy sitten kun puoliso on kotona tai hanki hoitaja siksi ajaksi.
Ihan taatusti voi, vaikka sitten sotimalla se lapsi kiinni että ei pääse lähtemään perään.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lain mukaan ei saa jättää 5-vuotiasta yksin hetkeksikään.
Nyt kysyttiin että voiko niin tehdä, ei onko se fiksua tai laillista.
Ei se ole siitä kiinni, onko lapsi rauhallinen tai pelkääkö olla yksin. Mitä vaan voi tunnissa sattua.