Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 5-vuotiaan jättää kotiin siksi aikaa että käy salilla?

Vierailija
09.05.2023 |

Sali on asuintalomme rakennuksessa. Lapsiparkkiin ei oteta enää tuon ikäisiä, ja olisin salilla max. tunnin.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kun muutoma vuosi aikaa ja mun adhd-lapset 6v ja 4v olivat jo yksin kotona esimerkiksi sen ajan kun kävin nopeasti lähikaupassa, pyykituvalla tai käytin koiraa pikaisesti pissalla. Ja jopa he säilyivät ilman onnettomuuksia. Jos lasta holhoaa liikaa hän ei opi ottamaan vastuuta itsestä tai muista. 

Vierailija
42/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole siitä kiinni, onko lapsi rauhallinen tai pelkääkö olla yksin. Mitä vaan voi tunnissa sattua.

Tuolla logiikalla  aikuinenkin voi saada vaikka sydänkohtauksen kotona ja lapsi polttaa sen jälkeen koko talon.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan monet eskarilaisetkin uksin kotona eskarin jälkeen, kävelevät itse eskarista kotiin.

Missä päin tallaista on? Espoossa ainakaan ei lapsi eskarista pääse pois kuin sellaisen henkilön kanssa, joka on ilmoitettu hakijaksi.

Voi sitä lupaa hakea Espoossakin. https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2023-06/Lapsen%20esiopetusma…

Vierailija
44/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hirveän paljon lapsesta. Oma lapseni täytti juuri 6 vuotta ja on välillä ollut yksin kotona n. 30 min, kun olen vienyt pikkusisarusta päiväkotiin (isoveli kuormittuu herkästi, joten hän saa silloin tällöin viettää kotipäivää, kun itse teen etätöitä). Kertaakaan ei ole ollut ongelmia lapsen yksinjäämisen kanssa, päinvastoin idea lähti lapsesta itsestään.

Sitten taas kaverin kouluikäinen lapsi on niin pelokas, että ei uskalla jäädä kotiin aamulla yksin odottamaan koulun alkua vaan soittaa äidilleen monta kertaa aamussa. Ei varmasti olisi voinut päiväkoti-ikäisenä jäädä yksin hetkeksikään.

Vierailija
45/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan monet eskarilaisetkin uksin kotona eskarin jälkeen, kävelevät itse eskarista kotiin.

EIKÄ OLE! Eskarilaiset ei pääse yksin kotiin, pitää hakea!

Ei ole kauaa niistä ajoista, kun pääsivät ja ottivat vielä pienemmän sisaruksen mukaan päiväkodilta lähtiessään.

Jossain toisessa ketjussa oli tästä juttua, että saavat lähteä yksinään itse eskarista, mutta jos eskarin jälkeen on päiväkotia niin sieltä ei pääse yksinään lähtemään.

Omassa lapsuudessani 80-luvun loppupuolella sain 5-vuotiaana käydä yksin kaupassa hoitotädin lähettämänä tai välillä hän lähti itse kauppaan tms. asioille ja jätti meidät asuntoon ovi takalukossa.

Vielä 2v sitten sai eskarista lähteä lapsi itse huoltajan luvalla, tästä piti tehdä erillinen sopimus päiväkotiin. 

Vierailija
46/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin tallaista on? Espoossa ainakaan ei lapsi eskarista pääse pois kuin sellaisen henkilön kanssa, joka on ilmoitettu hakijaksi.

Voi sitä lupaa hakea Espoossakin. https://admin.espoo.fi/sites/default/files/2023-06/Lapsen%20esiopetusma…

Koska esikoulu on pakollinen, ei voida velvoittaa, että vanhemmat veisivät lapsensa sinne, vaan lapsen pitää itse voida kulkea esiopetukseen ja sieltä kotiin.

Vierailija
47/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, tunti on tuon ikäiselle melko pitkä aika yksinään.

Höpö höpö. Tuon ikäiset katsoo nykyään tunteja tabletilta jotain, tai vaikka telkkaria, eikä edes huomaa ajan kulumista.

Vierailija
48/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei eskarista saa kävellä yksin kotiin, että heh heh vaan.

Saa kävellä, jos lapsi käy vain esikoulussa. Jos sen jälkeen menee päivähoitoon, niin sitten ei saa. Oli pakko tarkistaa tämä, kun en olisi itse uskonut. Sitä ei kuitenkaan suositella ja vanhempien pitää erikseen antaa siihen lupa yhdessä esiopetuksen henkilöstön kanssa.

Ei (esi)koululla ole mitään veto-oikeutta siihen, että miten lapsi sinne kulkee. Kulkemiset ovat vanhempien asia. Tästä syystä esimerkiksi esikoululaisten yksin kulkemisen kiellot ja alakoululaisten polkupyöräilyn kiellot ovat laittomia.

Juu ei tuota missään laissa olekkaan määritelty, mutta jos haluat että vakuutus korvaa edes jotain, niin sit teet niin kin koulu käskee. Nimim. oma lapsi jäi koulumatkalla auton yliajamaksi. Meidän oma kotivakuutus ilmoitti yksikantaan, että kun tapaturma tapahtui koulumatkalla, he eivät korvaa mitään. Ja kun niitä fyssarikäyntejäkin sit tuli useampi kymmen, niin ihan kiva että hommalle löytyi maksumies.

Koulun vakuutus kattaa koulumatkan (kotoa suoraan kouluun ja koulusta kotiin). 

Vierailija
49/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihanaa että nykyään huolehditaan.

Minut isä otti 3 vuotiaana salaa mukaan baariin ja unohti yöllä sinne pöydän alle. Oli aika traumatisoivaa se, ja siis ysärin loppua, eli ei nyt ihan niin kauan sitten vaan vielä ihan selkäsauna-aikana. 

Onneksi nykyvanhemmat ei liene enää nöin barbaarisia.

Mut mitä nyt itse muistan siitä kun olin 5v niin tunnissa ehti hyvin piirtää, tehdä mikrossa puuroa (johon kyllä poltin itseäni useammin kiin kerran) näplätä radiokanavat sekaisin ja ottaa pikkupäikkärit. En oikeastaan edes huomannut lapsena olevani yksin kotona, paitsi joskus öisin vähän pelotti.

Vierailija
50/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esikoulu on pakollinen, ei voida velvoittaa, että vanhemmat veisivät lapsensa sinne, vaan lapsen pitää itse voida kulkea esiopetukseen ja sieltä kotiin.

Jep. Esiopetuksesta säädetään perusopetuslaissa, joten sen sääntöjen mukaan mennään. Toki luvan saamiseksi arvioidaan lapsen taitoja ja matkan vaarallisuutta, ihan mihin vain ei lupaa anneta mutta, jos koti on lähellä ja sinne pääsee ilman vaarallisia tienylityksiä, niin eipä ole mitään syytä kieltää asiaa. Ymmärrettävästi tuota ei haluta mainostaa vaikka kyseinen oikeus on.

Jos taas lapsi menee esikoulun jälkeen täydentävään varhaiskasvatukseen, niin sitten mennään varhaiskasvatuslain mukaan ja lapsi ei saa lähteä yksin päiväkodin pihasta vaikka asuisi naapurissa.

Vierailija
51/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eskarilaiset eivät saa kulkea ilman saattajaa nykyään

Vierailija
52/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt tuon ikäisen pitäisi pari päivää pärjätä kunhan on ruokaa kaapissa.

Vierailija
53/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian pieni olemaan yksin. Onko se sali nyt ihan oikeasti niin tärkeä?!

Mulle on olkapään kuntouksen takia.

- eri

Eikö tuollaisella perusteella saattaisi saada jo neuvolan kautta pyydettyä kunnan kotiapua? Maksaa jonkin verran toki, tai sitten vaihtoehtona joku MLL:n hoitaja (onko sellaisia vielä?) tai tuttavan teini-ikäinen lapsi, joka haluaisi vähän taskurahaa?

Vierailija
54/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Esiopetuksesta säädetään perusopetuslaissa, joten sen sääntöjen mukaan mennään. Toki luvan saamiseksi arvioidaan lapsen taitoja ja matkan vaarallisuutta, ihan mihin vain ei lupaa anneta mutta, jos koti on lähellä ja sinne pääsee ilman vaarallisia tienylityksiä, niin eipä ole mitään syytä kieltää asiaa. Ymmärrettävästi tuota ei haluta mainostaa vaikka kyseinen oikeus on.

Jos taas lapsi menee esikoulun jälkeen täydentävään varhaiskasvatukseen, niin sitten mennään varhaiskasvatuslain mukaan ja lapsi ei saa lähteä yksin päiväkodin pihasta vaikka asuisi naapurissa.

Laki ei tunne mitään tuollaista lupamenettelyä. Suomessa pätee se, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on laillista.

Vierailija
55/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kun muutoma vuosi aikaa ja mun adhd-lapset 6v ja 4v olivat jo yksin kotona esimerkiksi sen ajan kun kävin nopeasti lähikaupassa, pyykituvalla tai käytin koiraa pikaisesti pissalla. Ja jopa he säilyivät ilman onnettomuuksia. Jos lasta holhoaa liikaa hän ei opi ottamaan vastuuta itsestä tai muista. 

On ajallisesti vähän eri asia piipahtaa pyykkituvassa kuin mennä tunniksi salille. Itse en kyllä olisi jättänyt 4-vuotiasta noin, ehkä 6-v olisi voinut koiran pissittämisen ajan olla yksin, en oikein tiedä olisinko jättänyt edes kaupassakäynnin ajaksi. Ei tuon ikäisten vielä tarvitsekaan opetella vastuun ottamista noin. Tuon ikäisille riittää vastuun ottamiseksi esim. se, että laittavat leikin jälkeen tavarat paikoilleen ja opettelevat viemään syönnin jälkeen lautasen tiskikoneeseen. Ei 4-vuotiaan tarvitse osata pärjätä yksin, eikä 6-vuotiaan tarvitse osata ottaa vastuuta pikkusisaruksesta.

Vierailija
56/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä arvelet siitä, jos kodissa syttyy tulipalo poissaollessasi? Entä jos lapsi avaa oven ulos ja kävelee autotielle?

Pari vuotta sitten kerrostalossa alle kouluikäiset lapset olivat yksin kotona ja poistuivat rappukäytävään, kunnes ovi takana loksahti kiinni. Näköetäisyydellä oli rautatieasema. Yksinhuoltajanainen menetti lasten huoltajuuden.

Vierailija
57/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain mukaan ei saa jättää 5-vuotiasta yksin hetkeksikään. 

Nyt kysyttiin että voiko niin tehdä, ei onko se fiksua tai laillista. 

Lastensuojelu voi puuttua kaikkeen mikä muodostaa huolen. Siinä kohtaa vanhemman on ihan turha vedota fiksuuteen tai lakiin.

Vierailija
58/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Vierailija
59/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta kattele parin vuoden päästä. PS. täähän on 3v vanha ketju, niin onkohan se mamma jo löytänyt kotiin sieltä salilta ja MinttuPetteri saanut välipalansa? 

Vierailija
60/98 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lain mukaan ei saa jättää 5-vuotiasta yksin hetkeksikään. 

Nyt kysyttiin että voiko niin tehdä, ei onko se fiksua tai laillista. 

Lastensuojelu voi puuttua kaikkeen mikä muodostaa huolen. Siinä kohtaa vanhemman on ihan turha vedota fiksuuteen tai lakiin.

Eli kyseessä on totalitarismi ja mielivalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme