Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matala ferritiini

Vierailija
08.05.2023 |

Kuinka matala arvo sinulla on ollut pahimmillaan?
Miten sait sen nostettua ja miten kauan siinä kesti?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle omalääkäri sanoi, että tuo ferritiinin mittaaminen ja seuraaminen on nykyään muoti-ilmiö.

Jos hemoglobiini on hyvä, ei haittaa, vaikka rautavarastot olisivat minimissä. Elimistö käyttää silloin tarjolla olevaa rautaa, ja se riittää, varastoja ei tarvita. Eli turhaan ei kannata vatsaa rasittaa rautatableteilla.

Miten selität sen, että huippu-urheilijanaisilla pidetään ferritiiniä yli 200? Ja miehillä on vähintään yli sata yleensä? Tyhmä lääkäri jos ei tiedä mihin kaikkeen elimistö tarvitsee rautaa, se ei ole pelkka hb. Tuo on juuri sitä naisten vähättelyä, että mitä väliä jos naiset on väsyneitä ja voi huonosti. Kuitenkin suositus on että alle 70 ferritiiniarvoilla ei saa harjoittaa rasittavaa liikuntaa, se käy sydämen päälle.... 

Ja eikä siinä vielä kaikki, että naisten annetaan kärsiä, vaan raudanpuutteiset  naiset tekevät uusia ihmisiä jotka syntyy raudanpuutteisena, ja sehän aiheuttaa lapselle mitä? Esim. ADHD:tä. Ja mitä on nykyään tosi paljon lapsilla? 

Arvo Ylpön aikana oli itsestään selvyys että äideille määrättiin heti raskausaikana rautalisää, sekä äidin että lapsen terveyden takaamiseksi. Ja samaa tehdään edelleen muissa maissa.

Aiheuttaako alhainen ferritiini muka sydänvaivoja? Mistä lukenut?

https://medipudas.fi/voiko-raudanpuute-aiheuttaa-oireita-ilman-anemiaak…

Vierailija
42/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle omalääkäri sanoi, että tuo ferritiinin mittaaminen ja seuraaminen on nykyään muoti-ilmiö.

Jos hemoglobiini on hyvä, ei haittaa, vaikka rautavarastot olisivat minimissä. Elimistö käyttää silloin tarjolla olevaa rautaa, ja se riittää, varastoja ei tarvita. Eli turhaan ei kannata vatsaa rasittaa rautatableteilla.

Miten selität sen, että huippu-urheilijanaisilla pidetään ferritiiniä yli 200? Ja miehillä on vähintään yli sata yleensä? Tyhmä lääkäri jos ei tiedä mihin kaikkeen elimistö tarvitsee rautaa, se ei ole pelkka hb. Tuo on juuri sitä naisten vähättelyä, että mitä väliä jos naiset on väsyneitä ja voi huonosti. Kuitenkin suositus on että alle 70 ferritiiniarvoilla ei saa harjoittaa rasittavaa liikuntaa, se käy sydämen päälle.... 

Ja eikä siinä vielä kaikki, että naisten annetaan kärsiä, vaan raudanpuutteiset  naiset tekevät uusia ihmisiä jotka syntyy raudanpuutteisena, ja sehän aiheuttaa lapselle mitä? Esim. ADHD:tä. Ja mitä on nykyään tosi paljon lapsilla? 

Arvo Ylpön aikana oli itsestään selvyys että äideille määrättiin heti raskausaikana rautalisää, sekä äidin että lapsen terveyden takaamiseksi. Ja samaa tehdään edelleen muissa maissa.

Ei tuo kertonut paljon jos ferritiini alhainen ja hemppa hyvä, että mitä aihettaisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ferritiini on matala, se ei naisella esim riitä välttämättä hedelmällisyyteen, esim kaikkialla suomessa lapsettomuus hoitoihin ei edes oteta jos ferritiini on muitaakseni alle 60.

Itselläni huomattiin että ferritiini on 24 lapsettomuustutkimuksissa. Vaikka hemoglobiini onkin minulla viitearvoissa, minulta yritetään nyt saada ferritiiniä nostettua. En tiedä onko ferritiini ollut joskus aiemmin minulla alhaisempi, kun lapsettomuus hoitojen yhteydessä se ekan kerran koskaan minulta mitattiin ja vauvaa yrittäessä ennen ferritiinin mittausta olen itsenäisesti syönyt kuitenkin välillä rautaa koska olen epäillyt että rauta arvot ovat minulla huonot.

Vierailija
44/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kaksi kertaa viikossa ja punaista lihaa joka päivä. Salaattia kylkeen. Nousee ferritiinit.

Vierailija
45/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kertonut paljon jos ferritiini alhainen ja hemppa hyvä, että mitä aihettaisi...

Siellä lukee ihan selkeällä suomenkielellä, että RAUDANPUUTOS ILMAN ANEMIAA, eli toisin sanoen kun hemoglobiini on hyvä, mutta ferritiini alhainen.

Vierailija
46/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime mittauksessa ferritiini 53, lääkäri ei sanonut mitään, koska oli viitealueella. 

Olen harrastanut lenkkeilyä jo vuosia, en nyt ihan purematta nielisi sitä, että tällä ferritiinitasolla liikunnan haitat olisivat suuremmat kuin hyödyt. 

Rautaa toki syön koko ajan, katsotaan jos tuo tuosta vielä nousisi sataan ajan myötä.

Vierailija
47/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme ferritiini-mittaaja tekee joka viikko saman aloituksen täällä???

Vierailija
48/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisitte kunnon ruokaa.

Tiedätkö, kun hedelmällisessä iässä olevilla naisilla verta lähtee joka neljäs viikko niin paljon, että normaalilla syömisellä se ei korvaannu jos ei syö sisäelimiä ja verta suurinpiirtein päivittäin. Syötkö sinä? Sitten vielä raskaudet, keskenmenot, synnytys, jälkivuoto, imetys ja kaikki endometrioosit (joka 10. naisella on) myomat, kystat ja muut härdellit joita naisten elimistöä rasittaa.

"Raudan saantisuositus hedelmällisessä iässä olevilla naisilla on 15 mg päivässä. Miehillä ja iäkkäämmillä naisilla saantisuositus on 9 mg päivässä." Katsopa piruuttasi, saatko sinä ruokavaliostasi 15mg joka päivä rautaa? 

Jos miehillä valuisi joka neljäs viikko verta monta päivää, yhteensä vähintään puoli kahvikupillista verta, niin ihan satavarmasti pidettäisiin heidän rautavarastostaan huolta. Mullakin on kuukautiset 15 kertaa vuodessa, eli se tekee lähes litran yhteensä. Siihen päälle kaikki ne kerrat kun menettää enemmän kerralla verta kun lapsia tekee, ja mitään ei korvata. Sitä ei todellakaan muutama maksamakkaravoileipä tai maksalaatikko korvaa.

Olen mies ja käyn vaimoni kanssa neljästi vuodessa verenluovutuksessa. Syödään sekaravintoa, joskus myös mainitsemiasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi