Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matala ferritiini

Vierailija
08.05.2023 |

Kuinka matala arvo sinulla on ollut pahimmillaan?
Miten sait sen nostettua ja miten kauan siinä kesti?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle omalääkäri sanoi, että tuo ferritiinin mittaaminen ja seuraaminen on nykyään muoti-ilmiö.

Jos hemoglobiini on hyvä, ei haittaa, vaikka rautavarastot olisivat minimissä. Elimistö käyttää silloin tarjolla olevaa rautaa, ja se riittää, varastoja ei tarvita. Eli turhaan ei kannata vatsaa rasittaa rautatableteilla.

Ei muuten todellakaan riitä, että hemoglobiinilukemat ovat normaalit.

Keho ei toimi optimaalisesti jos varastot ovat tyhjinä, vaikka muuten keho saisi sen verran rautaa, että hemoglobiini pysyisi hyvänä.

https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen…

Suosittelen perehtymään Esa Sopin julkaisuihin. On perehtynyt nimenomaan raudanpuutteeseen ja kokeneempi kuin tk-lekurit, jotka mielivaltaisesti vain viljelevät omia näkemyksiään.

Vierailija
22/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle omalääkäri sanoi, että tuo ferritiinin mittaaminen ja seuraaminen on nykyään muoti-ilmiö.

Jos hemoglobiini on hyvä, ei haittaa, vaikka rautavarastot olisivat minimissä. Elimistö käyttää silloin tarjolla olevaa rautaa, ja se riittää, varastoja ei tarvita. Eli turhaan ei kannata vatsaa rasittaa rautatableteilla.

Miten selität sen, että huippu-urheilijanaisilla pidetään ferritiiniä yli 200? Ja miehillä on vähintään yli sata yleensä? Tyhmä lääkäri jos ei tiedä mihin kaikkeen elimistö tarvitsee rautaa, se ei ole pelkka hb. Tuo on juuri sitä naisten vähättelyä, että mitä väliä jos naiset on väsyneitä ja voi huonosti. Kuitenkin suositus on että alle 70 ferritiiniarvoilla ei saa harjoittaa rasittavaa liikuntaa, se käy sydämen päälle.... 

Ja eikä siinä vielä kaikki, että naisten annetaan kärsiä, vaan raudanpuutteiset  naiset tekevät uusia ihmisiä jotka syntyy raudanpuutteisena, ja sehän aiheuttaa lapselle mitä? Esim. ADHD:tä. Ja mitä on nykyään tosi paljon lapsilla? 

Arvo Ylpön aikana oli itsestään selvyys että äideille määrättiin heti raskausaikana rautalisää, sekä äidin että lapsen terveyden takaamiseksi. Ja samaa tehdään edelleen muissa maissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmillaan 3,5 ja silloin oli tosin hb:kin vain 72 (myoomien aiheuttama vuotoanemia). Obsidania söin yhden kapselin päivässä ja hb nousi noin 130:een muutamassa kuukaudessa, mutta ferritiini nousee tosi hitaasti. Puolen vuoden jälkeen oli arvo 15. Nyt kun vihdoin poistettiin kohtu, toivon että ferritiinikin alkaisi nousta edes vähän nopeammin.

Sun pitäisi saada rautainfuusio, siinä menee kuitenkin pitkä aika että pitkään tyhjänä olleet varastot saa täyteen. Sinä olet vasta puolessa välissä matkaa saada varasto edes tyhjän rajalle, eli 30.

Vierailija
24/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta löytyy ainakin parikymmentä aloitusta.

Vierailija
25/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisitte kunnon ruokaa.

Vierailija
26/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 3, labratesti ei mitannut sen alempaa arvoa. Hb oli silloin jotain 90, en muista. Ei mitään oireita, tai en ainakaan tunnista, niihin kai tottuu. Söin rautaa 3 kk, hb nousi, ferritiiniä ei enää testattu uudestaan. Vähän kyllä epäilen, että pitäisi syödä rautaa enemmän, mutta kun ei ole mitään lääkärin seurantaa, ja toisaalta ettei tuo hb sitten nouse liikaa. En tiedä.

HB ei nouse liikaa, se tasoittuu omalle tasolleen. Ferritiini ei sulla ole noussut varmasti ollenkaan. 30 on tyhjän varaston raja, ja hyvä arvo on vähintään yli 100 että elimistö toimii normaalisti. Sinä olet voinut olla koko ikäsi raudanpuutteinen, niin et tiedä miltä tuntuu olla kun ei ole puutetta. Kannattaa käydä nyt uudestaan mittauttamassa ferritiin, b12, folaatti ja saman tien deekin. Ja missään niissä ei riitä että lukema on alaviitteen tuntumassa, se pitää olla yläviitteen tuntumassa jotta elimistö toimii oikein ja hyvin. 

Rauta imeytyy todella huonosti yleensä, jos ei syö ihan sisäelimiä ja verta joka päivä. 

Vierailija
27/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söisitte kunnon ruokaa.

Ei se kauheasti auta, jos anemia johtuu vakavasta sairaudesta.

Vierailija
28/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keho ei toimi optimaalisesti jos varastot ovat tyhjinä, vaikka muuten keho saisi sen verran rautaa, että hemoglobiini pysyisi hyvänä.

Suosittelen perehtymään Esa Sopin julkaisuihin. On perehtynyt nimenomaan raudanpuutteeseen ja kokeneempi kuin tk-lekurit, jotka mielivaltaisesti vain viljelevät omia näkemyksiään.

Luotan kuitenkin enemmän tähän omalääkääriini kuin johonkuhun esasopin miekkoseen. Lääkärillä on alan korkein koulutus ja kosketus tiedemaailmaan.

En pyri fyysisiin huippusuorituksiin, vaan normaaliin elämään ja hyvään oloon, hyvään kuntoon, hyvään mieleen. Ne minulla on. Hemoglobiinini on huippuluokkaa, ja vatsani ärtyy rautavalmisteista, joten ratkaisu minun kohdallani on sopiva: ei turhia tabletteja.

Vierailija
29/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söisitte kunnon ruokaa.

Tiedätkö, kun hedelmällisessä iässä olevilla naisilla verta lähtee joka neljäs viikko niin paljon, että normaalilla syömisellä se ei korvaannu jos ei syö sisäelimiä ja verta suurinpiirtein päivittäin. Syötkö sinä? Sitten vielä raskaudet, keskenmenot, synnytys, jälkivuoto, imetys ja kaikki endometrioosit (joka 10. naisella on) myomat, kystat ja muut härdellit joita naisten elimistöä rasittaa.

"Raudan saantisuositus hedelmällisessä iässä olevilla naisilla on 15 mg päivässä. Miehillä ja iäkkäämmillä naisilla saantisuositus on 9 mg päivässä." Katsopa piruuttasi, saatko sinä ruokavaliostasi 15mg joka päivä rautaa? 

Jos miehillä valuisi joka neljäs viikko verta monta päivää, yhteensä vähintään puoli kahvikupillista verta, niin ihan satavarmasti pidettäisiin heidän rautavarastostaan huolta. Mullakin on kuukautiset 15 kertaa vuodessa, eli se tekee lähes litran yhteensä. Siihen päälle kaikki ne kerrat kun menettää enemmän kerralla verta kun lapsia tekee, ja mitään ei korvata. Sitä ei todellakaan muutama maksamakkaravoileipä tai maksalaatikko korvaa.

Vierailija
30/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luotan kuitenkin enemmän tähän omalääkääriini kuin johonkuhun esasopin miekkoseen. Lääkärillä on alan korkein koulutus ja kosketus tiedemaailmaan.

En pyri fyysisiin huippusuorituksiin, vaan normaaliin elämään ja hyvään oloon, hyvään kuntoon, hyvään mieleen. Ne minulla on. Hemoglobiinini on huippuluokkaa, ja vatsani ärtyy rautavalmisteista, joten ratkaisu minun kohdallani on sopiva: ei turhia tabletteja.

Lääkärin käsikirjassa sanotaan että alle 30 ferritiiniarvo on tyhjä varasto. Sun lääkäri on väärässä. Tutkipa itsekin vähän aihetta, että mihin kaikkeen elimistö tarvitsee muuhun rautaa kuin hb.

Vierailija
31/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 3, labratesti ei mitannut sen alempaa arvoa. Hb oli silloin jotain 90, en muista. Ei mitään oireita, tai en ainakaan tunnista, niihin kai tottuu. Söin rautaa 3 kk, hb nousi, ferritiiniä ei enää testattu uudestaan. Vähän kyllä epäilen, että pitäisi syödä rautaa enemmän, mutta kun ei ole mitään lääkärin seurantaa, ja toisaalta ettei tuo hb sitten nouse liikaa. En tiedä.

Mulle lääkäri (hematologi) sanoi että hb ei voi nousta liian korkealle rautalisää syömällä. Itsellä oli siis sama kysymys, että voinko jatkaa kohdun poiston jälkeen raudan syöntiä siinä toivossa että ferritiinikin nousisi, vaikka hb on jo hyvällä tasolla.

t. 11

Kyllä se ferritiini pitää saada yli sadan jos haluaa että elimistö toimii hyvin ja oikein. Ethän sinä autoakaan tankkaa niin että bensavalo jää vielä palamaan, ja oleta että pystyt ajamaan satoja kilometrejä, kyllä sinä tankkaat tankin edes puolilleen jos olet pidemmän matkan ajamassa.

Vierailija
32/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luota minun puolestani vaikka lentävien lehmien olemassaoloon. Lukee ihan lääkäreiden ohjeistuksessa, että ferritiini alle 15 on syy epäillä raudanpuutetta ja lääkäri on väärässä jos tämän kiistää. Ja syyllistyy myös hoitovirheeseen.

Vierailija
33/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuushoidoissa tuo ferritiini piti olla korkeahko 50 vai 70 kuulema, ei siis itsellä kokemusta..

Nuo on vielä matalat lukemat, todennäköisesti piti olla 150. Moni on saanut lapsen kun on nostanut ferritiinin kunnolla. Se nimittäin vaikuttaa niin moneen asiaan, ja sitten se vaikuttaa myös sikiöön. Viitteiden ylärajahan on yli 200, lähemmäs 300. Ja kun 30 tarkoittaa että varasto on täysin tyhjä, ja rasittavaa liikuntaa ei saa tehdä alle 70 arvolla jottei elimistö rasittuisi.... 

Vierailija
34/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität sen, että huippu-urheilijanaisilla pidetään ferritiiniä yli 200? Ja miehillä on vähintään yli sata yleensä? Tyhmä lääkäri jos ei tiedä mihin kaikkeen elimistö tarvitsee rautaa, se ei ole pelkka hb. Tuo on juuri sitä naisten vähättelyä, että mitä väliä jos naiset on väsyneitä ja voi huonosti. Kuitenkin suositus on että alle 70 ferritiiniarvoilla ei saa harjoittaa rasittavaa liikuntaa, se käy sydämen päälle.... 

Ja eikä siinä vielä kaikki, että naisten annetaan kärsiä, vaan raudanpuutteiset  naiset tekevät uusia ihmisiä jotka syntyy raudanpuutteisena, ja sehän aiheuttaa lapselle mitä? Esim. ADHD:tä. Ja mitä on nykyään tosi paljon lapsilla? 

Arvo Ylpön aikana oli itsestään selvyys että äideille määrättiin heti raskausaikana rautalisää, sekä äidin että lapsen terveyden takaamiseksi. Ja samaa tehdään edelleen muissa maissa.

Aiheuttaako alhainen ferritiini muka sydänvaivoja? Mistä lukenut?

Vierailija
35/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 - 10 on ollut, hemoglobiini aina normaali niin lääkärit ei ole olleet huolissaan.

Vierailija
36/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6 ollut matalimmillaan. Tällä hetkellä rautakuurilla, 100 mg vuorokaudessa ja hyvin nousee lukemat.

Onneksi löytyi valmiste, joka ei käy mahaan.

nykyään käsketään ottamaan joka toinen päivä, on kuulemma tehokkaampaa näin

Vierailija
37/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin itse testin, koska meillä ferritiini ei kuulu työterveyteen. En olis osannut edes ajatella, ellei ystävälläni olisi ollut matala ferritiini. Oon kärvistellyt eri oireiden kanssa ties kuinka kauan.

T. 4

Vierailija
38/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alhainen mutta rautakuureista tulee ihan järkyt vatsakivut. Mitä rautaa syötte? Jopa nestemäinen oliko se Ferroforte koskee vatsaan.

Vierailija
39/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 ollut matalimmillaan. Tällä hetkellä rautakuurilla, 100 mg vuorokaudessa ja hyvin nousee lukemat.

Onneksi löytyi valmiste, joka ei käy mahaan.

nykyään käsketään ottamaan joka toinen päivä, on kuulemma tehokkaampaa näin

Mulle lääkäri sanoi, rttä 100 mg päivässä nyt alkuun.

T. 4

Vierailija
40/48 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä jonkun esasoppimiekkosen koulutus:

Lääketieteen lisensiaatti (LL) 1977, lääketieteen ja kirurgian tohtori (LKT) 1978, sisätautien erikoislääkäri 1984, suoritettu erikoistumistentti kliinisessä hematologiassa 1986, sisätautiopin dosentti 1987, apulaisprofessorin pätevyys 1990.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi