Olen ihan loppu, lapsi ei tottele, mies ei osallistu, töissä kamalat paineet
Muutama vuosi sitten olin uskomattoman onnellinen. Elin hetkessä, nautin elämästä ihan täysillä, olin ihan umpirakastunut mieheeni vielä reilusti yli 10 vuoden yhdessäolon jälkeenkin. Halusimme lapsen ja sen myös saimme vihdoin ja viimein pitkän yrityksen jälkeen. Sitten kaikki muuttui. Menetin silloisen erittäin hyvän työn äitiyslomalla (kiitos koronan), unettomuus alkoi vaivata vaikka vauva nukkui ihan hyvin ensimmäisen puolen vuoden jälkeen. Olin hänen kanssaan kotona melkein kolme vuotta. Ja kaipasin vanhaa elämääni ihan hulluna. Menetin myös harrastuksen (aika ja maailma muuttui, sitä harrastusta ei tavallaan ole enää olemassakaan), joka oli minulle tärkeä. Olen aina ollut kotihiiri-introvertti mutta kotona oleminen jatkuvasti kitisevä lapsen kanssa oli lopulta ihan hirveää. En nukkunut, mielekästä tekemistä ei ollut. Lopulta menin takaisin työelämään ja lapsi hoitoon, mikä oli shokki enkä enää nauttinut töistä (uusi työ tietysti ja aivan uudenlaiset paineet), vaan jatkuvasti oli kiire hakemaan lasta ja niin edelleen.
Luulin, että olen uupunut töistä mutta todellisuudessa olen jotenkin uupunut koko perhe-elämästä. Lapsen hoito on melkein kokonaan kontollani, sillä teen liukuvaa työaikaa ja mies kiinteää pitkää päivää eikä voi osallistua lapsen vientiin eikä hakuun, ei ehtisi esim hakea lasta päiväkodin aukiolon puitteissa (hän kyllä hakee koko ajan uutta työtä, jotta tähän saataisiin helpotusta mutta ei se nyt auta). Lapsi on myös aivan minun perääni eikä annan isänsä pestä hampaitaan tai laittaa nukkumaan tai muutakaan eli kaikki kotirutiinit ovat minun hoidettavanani Ellen halua lapsen saavan järjetöntä huutoraivaria minun perääni. Yritimme juuri yksi ilta, että mies laittaisi edes sänkyyn lapsen mutta siellä se huusi paniikissa äitiä pitkään. Sama toistuu ihan kaikessa, vain äiti kelpaa. Lapsella on hirveä uhma, ei tottele, ulisee ihan koko ajan eikä mikään ole hyvin ja mä en jaksa yhtään. Aamuisin on vaikeaa lähteä kun ei suostu pukemaan, vastustaa ihan kaikessa. Isänsä kanssa tekevät kyllä paljon viikonloppuisin kaikkea, ulkoilevat, leikkivät yms. mutta hoitotoimenpiteisiin kelpaan vain minä. Olen laittanut hänet nukkumaan nyt melkein neljän vuoden ajan melkein joka ikinen ilta, ehkä 3-4 poikkeusta lukuunottamatta.
En jaksa enää mitään. En nuku, työt kuormittaa niin etten jaksaisi aamulla ylös sängystä ja lapsi vastustaa ihan kaikessa, ettei mikään mene vahingossakaan sujuvasti. Lienee sanomattakin selvää, ettei tukiverkkoa ole, molemmat isoäidit asuvat muualla ja meidän kummankin sisarukset asuvat muualla kuin Suomessa tällä hetkellä.
Miten mä nousen tästä suosta? Miten löydän taas ilon elämään, miten saan lapsen tottelemaan, miten jaksan töissä? Miten löydän rakkauden mieheen, jota en enää tunne siksi johon vielä vähän aikaa sitten olin umpirakastunut ensi hetkestä asti?
Kommentit (144)
Tuollaista se pikkulapsiaika on
Onko isässä jotain kamalaa tai epämiellyttävää, jos lapsi pelkää isäänsä tai ahdistuu isästä, onko vihainen tai kovakourainen - levoton isä? Vai vieras mies lapselle noin muuten? Jokin on pielessä. Lasta pitää ymmärtää täysin. Ole lapsen turvana ja ystävällinen. Ota rennosti, panosta lapseen, vähennä töitäsi heti. Miehen pitäisi tukea sinua äitinä olossa vaikka rahalla. Miksi asutte suvustasi kaukana vai suku sinusta, jonkun täytyy ymmärtää tilannettasi suvusta, äitisi esimerkiksi tai sisko. Ota lomaa ainakin. Ehkä suvussa on joku serkku tai täti joka auttaa, tai sisko kaukaa. Ehkä voit saada vielä harrastuksia tai kiinnostuksia, tai sitä vanhaa kivaa harrastusta.
Miten olisi jos isovanhemmat voisi auttaa? Auttaisiko sosiaalitoimisto? Ennen pitkää lapselle tulee lisää ongelmia ja nyt tarvittaisiin aikuisten jaksamista. Sitten syyllistetään, ketäpä muuta, kuin äitiä! Nykyaikana, juu kyllä vielä sitä samaa..
Tasa-arvoansa, juu kyllä, sitä on myös nykyaika, 2024 -luvullakin Suomessa eletään miesten maailmaa. Siinäpä se, eie siitä paljon muutu, vaikka aika muuttuu.