Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotihoidon asiakkaat pääsee suihkuun vain kerran viikossa?

Vierailija
08.05.2023 |

Haluaisin tietää, mihin sellainen rajaus perustuu. En tunne yhtään aikuista ihmistä, joka peseytyisi kerran viikossa ilman iho-ongelmia. Mummolla käy kotihoito aamulla ja illalla ja lisäksi suihkuapu kerran viikossa. Kainalossa on paise, eikä ihme, kun ei pestä. Kun kysyin sairaanhoitajalta, eikö olisi järkevämpää pestp useammin ettei tule paiseita, sain vastauksen, että kaikilla on vain kerran viikossa suihkuapu. Viime kesänä mummo joutui siirtymään täysin suihkuavun varaan, kun kaatui 2 kertaa suihkukäynneillä yksin kotona. Aiemmin oli siis käynyt joka toinen päivä itse eikä haissut pahalta. Kaatuessa tuli hiusmurtuma käteen ja se oli kipeä kuukausia. Kuukausi kerran viikossa suihkutukseen siirtymisen jälkeen tuli paise nivustaipeeseen, minkä takia nyt sentään pesevät alapään aamuisin. Hyvinvointivaltio pitää tällä tavalla huolta vanhuksista.

Kommentit (265)

Vierailija
21/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei halua tehdä tuollaista työtä. Siksi.

Meinaat että yhteiskunta kustantaisi kaikille kotihoidon asiakkaille suihkun joka päivä jos vaan lähihoitajia riittäisi? Tuskinpa.

Vierailija
22/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että hauraalla iholla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että on resurssipula. Kenen tahansa iho voidaan pestä miedolla pesunesteellä ja vedellä ja rasvata sen jälkeen. Ei sitä tarvitse harjalla hangata. Peseytyminen on perustarve.

Olin ympärivuorokautisessa tehostetussa palveluasumisessa töissä 5 vuotta, ja silloin vielä jokainen asukas pääsi pesulle kaksi kertaa viikossa. Ajat ovat sielläkin muuttuneet. Taloa pyöritetään vajaalla henkilöstöllä ja keikkalaisilla, jotka ei välitä mistään mitään. Kaikilla ei ole edes lääkelupaa tai kirjaamistunnuksia, jolloin vakituiset ottaa vastuun niistäkin. Keikkailijat kulkee nimilistan kanssa ja hoitavat perusasioita, kuten pukeutumista, syöttämistä sun muuta, mutta mielellään jättävät suihkutkin väliin, koska ne on työläitä. Asukkaat haisevat, kun hygienian hoito aivan riittämätöntä. Iho-ongelmat myös lisääntyvät: tulee näppylää ja jopa märkäpaiseita, hiuspohja hilseilee jne. Sitten hoidetaan niitä seurauksia, kuten aletaan käyttää voimakasta hilseshampoota, vaikka oikeasti pitäisi lisätä sen hiuspohjan pesukertojen määrää, koska ikääntyneellekin kertyy talitöhnää päänahkaan. Ei minun moraalini kestä enää sitä työtä, kun ei pysty hoitamaan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas tyypillinen siirretään kaikki vastuu yhteiskunnalle - kirjoitus!

Mikä aloittajaa estää olemasta suihkuapuna mummolle?

Vierailija
24/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä mutta omaa äitiäni ei pessyt kotihoito vaan minä ja kävin pesemässä/auttamassa pesuissa aina kun äiti halusi ja se oli useinmiten kerran viikossa(äiti laiha ja kuiva). Monesti tehtiin silti pikkupesut vessanpytyllä ja varmaan kotihoitokin teki sitä koska vaipat.

Herää kysymys miksi sinä et voi pestä mummoasi kun käyt kerran siellä?

Minä ainakin vien lähiomaisen suihkuun, jos hän haluaa. Samalla itsekin näen, jos on jotain iho-ongelmaa. Ei saa liikaa ajatella, että yhteiskunnan täytyy aina hoitaa ihan kaikki.

Vierailija
25/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käy yksityinen kotisair. hoito keran viikossa suihkuapuna. Maksan puolet ja toisen puolen kaupunki kustantaa. Palveluohjaaja tekee kotikäynnillä arvioinnin montako kertaa saa palvelusetelillä suihkuapua. Ap voi ostaa lisää kertoja tai vaihtoehtoisesti itse auttaa suihkussa. Ei ihmisen ole hyvä päivittäin käydä suihkussa , bideellä voi suihkutella pesun välissä.

Vierailija
26/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vaikea asia ja tuo hyvin esille sen, miten hankalaa on tasapainotella yhteiskunnan vastuun ja omaisten vastuun välillä. Yhteiskunta tarjoaa minimipalvelut ja ne on henkilökohtaisesti kunkin vanhuksen hoitosuunnitelmaan kirjattu. Jos haluaa sen lisäksi jotain muuta palvelua niin se jää omaisten ja vanhuksen itsensä vastuulle hankkia ja kustantaa. Vielä sata vuotta sitten vastaavia palveluja ei ollut tai ne olivat hyvin kehittymättömiä (köyhäintalot) vaan vanhukset olivat täysin omaistensa hoidettavia. 

Suihkutus toimenpiteenä oikein alleviivaa vanhuksen avuttomuutta ja itsemääräämisoikeuteen kajoamista. Henkilökohtaisen hygienian hoito on kirjaimellisesti kovin henkilökohtaista, ja sen takia herättää niin suuria tunteita. Toivon, että tulevina vuosina ja vuosikymmeninä tämä helpottaa, kun tulevat sukupolvet pääsevät eroon tästä Ei Tartte Auttaa -asenteesta mikä vielä vaivaa nykyisiä vanhuksia. 

Ehdotan, että ap käyttää itse omaisensa suihkussa kerran viikossa kotihoidon tarjoaman suihkun lisäksi. 

Vierailija
27/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksen herkkä kuiva iho ei kestä joka päivä kokopesua. Strategiset paikat kerran päivässä riittää hyvään hygieniaan. Niin ja kuten joku mainitsi niin suun ja hampaiden huomioiminen on erittäin tärkeää

Ei muuten sairaalassalaan pestä esim. teholla olevia missään suihkussa. Eivät jaksisikaan. Se on äärettömän raskasta potilaalle.

Lapuilla pyyhitään päivittäin. Kotiin voi ostaa vaikka Aqualan L :ää. On hyvää pesuvoiteena.

Iho ei kuiva. Eikä pääse haisemaan.

Vierailija
28/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano mummolle, että istuu vessanpytyn päällä ja suihkuttaa itseään käsisuihkulla.

Niin että kaatumisriskissä oleva mummo yksin suihkuttelisi itsensä. Hänellä on ollut suihkutuoli myös suihkussa apuvälineenä jo vuosia, eikä kotihoidosta apua saisikaan, jos ei sitä kaatumisriskiä olisi. Ei hän saa itse edes kuivattua eikä sukkia jalkaan.

-ap

Vaihtoehdot on, että joku omainen auttaa suihkussa käynnissä (moni omainen tätä suotta arastelee) tai sitten ostatte yksityiseltä kotipalvelulta suihkuavun lisäksi. Näin se vaan menee.

Myös pesulapuilla ja pesuvoiteella voi pestä myös omainen selän, kainalot yms. Sen voi tehdä vaikka vuoteessakin niin ei ole liukastumisriskejä jos se pelottaa omaista.

Mutta ehdottomasti liukueste ja suihkutuoli kylppäriin, niin ei tarvi kastumista pelätä. Siinä voi myös riisua ja pukeutua, niin ei tarvitse märällä lattialla edes paljainjaloin mennä.

Vierailija
29/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano mummolle, että istuu vessanpytyn päällä ja suihkuttaa itseään käsisuihkulla.

Niin että kaatumisriskissä oleva mummo yksin suihkuttelisi itsensä. Hänellä on ollut suihkutuoli myös suihkussa apuvälineenä jo vuosia, eikä kotihoidosta apua saisikaan, jos ei sitä kaatumisriskiä olisi. Ei hän saa itse edes kuivattua eikä sukkia jalkaan.

-ap

Vaihtoehdot on, että joku omainen auttaa suihkussa käynnissä (moni omainen tätä suotta arastelee) tai sitten ostatte yksityiseltä kotipalvelulta suihkuavun lisäksi. Näin se vaan menee.

Myös pesulapuilla ja pesuvoiteella voi pestä myös omainen selän, kainalot yms. Sen voi tehdä vaikka vuoteessakin niin ei ole liukastumisriskejä jos se pelottaa omaista.

Mutta ehdottomasti liukueste ja suihkutuoli kylppäriin, niin ei tarvi kastumista pelätä. Siinä voi myös riisua ja pukeutua, niin ei tarvitse märällä lattialla edes paljainjaloin mennä.

Kastumista=kaatumista

Vierailija
30/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, asun 175 km päässä. En jaksa joka viikko ajaa mummon luo suihkuttamaan. Se riittää, että otan palkattoman vapaan, jos mummo pitää viedä lääkäriin, koska kotihoito ei ehdi. Olen työssä käyvä ihminen, ja huolehdin kodista ja kolmesta kouluikäisestä lapsesta yhdessä mieheni kanssa. Tiedän, että monessa muussa maassa naiset eivät käy töissä tai pystyvät käymään töissä vain osa-aikaisesti, koska pitää hoitaa vanhempia ja isovanhenpia kotona. Eläköön tasa-arvo, joka Suomessa vallitsee! Hyvinvointivaltio on luotu sillä, että sekä miehillä että naisilla on ollut oikeus työuraan. Pitkään Suomi oli Euroopan kärkimaita työikäisten työssä käynnin suhteen. Isäni on eläkkeellä oleva rakennusmestari, joka joutaisi auttamaan, mutta sai aivoinfarktin ja toinen käsi ei toimi ja jalkakin vielä laahaa hiukan. Hänen osaltaan raskaammat hommat on tehty todennäköisesti lopuksi ikää.

Toiseksi mummo on ikänsä veroja maksanut. Nyt kun hän on vanha ja tarvitsee apua, yhtäkkiä on leikattu kaikista palveluista. Edelleenkin hän maksaa palveluista, joita saa, esim. kotihoidosta ja turvapuhelimesta noin 600 euroa kuussa ja yhdestä ateriasta kotiin kerran päivässä reilusti yli 200 euroa kuussa. Lääkkeet maksaa myös.

En tiedä, kuinka rikkaita muut eläkeläiset on, mutta asumiskustannukset ja nuo kaikki menot, niin ei sinne tilille mitään jää. Kaupasta on pakko tilata ruokaa, ja ruokalasku senkun kallistuu. Silmäleikkauskin oli pakko teettää yksityisellä, kun julkisella ei koronaan vedoten tehty. Onneksi oli sen verran säästössä. Näkö on ihmiselle tärkeä, mutta kun ikää tulee, saa taistella päästäkseen silmäleikkauksiin. Yksityisellä homma hoituu omalla rahalla. Minähän häntä olin siellä leikkauksessa käyttämässä ja yön ja seuraavan päivän seurana, kun yksin ei saa jättää kotiin vuorokauteen.

-ap

Vierailija
31/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla käy yksityinen kotisair. hoito keran viikossa suihkuapuna. Maksan puolet ja toisen puolen kaupunki kustantaa. Palveluohjaaja tekee kotikäynnillä arvioinnin montako kertaa saa palvelusetelillä suihkuapua. Ap voi ostaa lisää kertoja tai vaihtoehtoisesti itse auttaa suihkussa. Ei ihmisen ole hyvä päivittäin käydä suihkussa , bideellä voi suihkutella pesun välissä.

Kotisairaanhoito? Tuskinpa vaan käy. Ei suihkuttaminen mitään kotisairaanhoito ole.

Vierailija
32/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän edellinen kirjoittaja tarkoita yksityistä hoivapalveluntarjoajaa.

Vierailija
33/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pieneltä avulta. Jalkahoitajana kierrän myös yksityiskodeissa, ja onhan se niinkin, että osa jalkaongelmista korjaantuisi pesemällä. Varpaiden välit hautuvat hiessä, mikrobikasvusto lisääntyy, iho alkaa punoittaa, tulee haavaumaa. Jalat myös kuivuvat. Oikea hoito olisi pesu iltaisin, kunnollinen kuivaus myös varpaanväleille ja rasvaus. Hyvin usein vanhusten jalat ovat likaiset, varpaanväleissä hiestä kosteutta ja nöyhtää kertynyt. Sukistakin irtoaa kuitua, joka jää hiertämään väleihin ja auttaa bakteereja lisääntymään. Perusasioita jalkojen hyvinvoinnista, mutta ohjeet kaikuu kuuroille korville, kun vanhukset eivät pysty itse pesemään ja kuivaamaan. Jos on pahat hautumat, pitäisi esim. lampaanvillaa laittaa väleihin, mutta ei likaiseen ja pesemättömään jalkaan, joten jätän senkin ohjeen yleensä antamatta.

Vierailija
34/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omainen voi opettaa mummun käyttämään bideetä. Tai sitten lisätään maksulliset päivittäiset käynnit jolloin tehdään alapesu (tarvittaessa vaipanvaihto jos niitä käyttää) ja mummu pyyhkii itse kostealla pesulapulla kädet ja kainalot kun kädet toimii.

Vierailija
35/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pieneltä avulta. Jalkahoitajana kierrän myös yksityiskodeissa, ja onhan se niinkin, että osa jalkaongelmista korjaantuisi pesemällä. Varpaiden välit hautuvat hiessä, mikrobikasvusto lisääntyy, iho alkaa punoittaa, tulee haavaumaa. Jalat myös kuivuvat. Oikea hoito olisi pesu iltaisin, kunnollinen kuivaus myös varpaanväleille ja rasvaus. Hyvin usein vanhusten jalat ovat likaiset, varpaanväleissä hiestä kosteutta ja nöyhtää kertynyt. Sukistakin irtoaa kuitua, joka jää hiertämään väleihin ja auttaa bakteereja lisääntymään. Perusasioita jalkojen hyvinvoinnista, mutta ohjeet kaikuu kuuroille korville, kun vanhukset eivät pysty itse pesemään ja kuivaamaan. Jos on pahat hautumat, pitäisi esim. lampaanvillaa laittaa väleihin, mutta ei likaiseen ja pesemättömään jalkaan, joten jätän senkin ohjeen yleensä antamatta.

Suurin osa ihmisitä ei osaa laittaa varvasvälivillojakaan oikein.

Vierailija
36/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisairaanhoito? Tuskinpa vaan käy. Ei suihkuttaminen mitään kotisairaanhoito ole.

Kyllä käy. Kuka sinun mielestäsi suihkuttaisi jos ei kotisairaanhoito? Tietenkin voin ostaa muitakin palveluita  : D

Vierailija
37/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, asun 175 km päässä. En jaksa joka viikko ajaa mummon luo suihkuttamaan. Se riittää, että otan palkattoman vapaan, jos mummo pitää viedä lääkäriin, koska kotihoito ei ehdi. Olen työssä käyvä ihminen, ja huolehdin kodista ja kolmesta kouluikäisestä lapsesta yhdessä mieheni kanssa. Tiedän, että monessa muussa maassa naiset eivät käy töissä tai pystyvät käymään töissä vain osa-aikaisesti, koska pitää hoitaa vanhempia ja isovanhenpia kotona. Eläköön tasa-arvo, joka Suomessa vallitsee! Hyvinvointivaltio on luotu sillä, että sekä miehillä että naisilla on ollut oikeus työuraan. Pitkään Suomi oli Euroopan kärkimaita työikäisten työssä käynnin suhteen. Isäni on eläkkeellä oleva rakennusmestari, joka joutaisi auttamaan, mutta sai aivoinfarktin ja toinen käsi ei toimi ja jalkakin vielä laahaa hiukan. Hänen osaltaan raskaammat hommat on tehty todennäköisesti lopuksi ikää.

Toiseksi mummo on ikänsä veroja maksanut. Nyt kun hän on vanha ja tarvitsee apua, yhtäkkiä on leikattu kaikista palveluista. Edelleenkin hän maksaa palveluista, joita saa, esim. kotihoidosta ja turvapuhelimesta noin 600 euroa kuussa ja yhdestä ateriasta kotiin kerran päivässä reilusti yli 200 euroa kuussa. Lääkkeet maksaa myös.

En tiedä, kuinka rikkaita muut eläkeläiset on, mutta asumiskustannukset ja nuo kaikki menot, niin ei sinne tilille mitään jää. Kaupasta on pakko tilata ruokaa, ja ruokalasku senkun kallistuu. Silmäleikkauskin oli pakko teettää yksityisellä, kun julkisella ei koronaan vedoten tehty. Onneksi oli sen verran säästössä. Näkö on ihmiselle tärkeä, mutta kun ikää tulee, saa taistella päästäkseen silmäleikkauksiin. Yksityisellä homma hoituu omalla rahalla. Minähän häntä olin siellä leikkauksessa käyttämässä ja yön ja seuraavan päivän seurana, kun yksin ei saa jättää kotiin vuorokauteen.

-ap

Meillä ei ole ehtimisestä kiinni, ei ole kuulunut enää vuosiin toimenkuvaan vaan se on jo pitkään ollut omaisten/sukulaisten/läheisten jne. tehtävä. Ihan liikaa joudutaan nytkin tekemään sellaisia asioita ja hommia jotka eivät todellakaan kuulu meille, onneksi niitä ollaan karsimassa ja siirtämässä mm. kolmannelle sektorille. On asioita joiden tekemiseen ei tarvita koulutettua hoitohenkilökuntaa, esim. jääkaapin sulatus, verhojen vaihto ym. ym. ja omaisten jättämien kahvitiskien tiskaaminen.

Vierailija
38/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa tehdään aamuisin asiakkaalle pikkupesut tai niille jotka pesulle suostuu. Suuri osa ei haluaisi suihkuun edes kerran viikossa. Palelevat, iho on kuiva ja ohut, pelkäävät kaatumista. Jo 25 vuotta sitten osastollakin pitkäaikaispotilaat suihkutettiin vain kerran viikossa.

Yksityiseltä voi ostaa lisäkäyntejä jos ei kerta viikkoon riitä. Kannattaa toki kysyä myös sen ikäihmisen mielipide suihkutuksiin...

Vierailija
39/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te nuoret olette tottuneet käymään suihkussa, vanhukset ei.  Ennen vanhaan käytiin kerran viikossa saunassa. ei ollut suihkuja, ei lämmintä vettä ei bideesuihkua.  Vanhus ei halua! käydä suihkussa. Miksi pakottaa?  Moni vanhus haluaa peseytyä itsenäisesti, vettä pesuvatiin siitä kauhalla päälle.  Vanhus ei hikoile.  Kunhan saa puhtaat vaatteet ei tarvitse käydä usein suihkussa.  PS itsekin käyn pesulla vain pari kertaa viikossa, kainalot ym voin huljautella joka päivä. Suihku tuntuu inhottavalta iholla.  Miksi omaiset vaatii hoitajilta- tehkää itse niin tiedätte totuuden.  Sama ruokailun kanssa: kun ei ruoka maita niin ei maita.  Ennen vanhaan ei syöty salaatteja, vanhus ei niihin enää totu.  Perunat ja puurot ja ruskea kastike maistuu.

Vierailija
40/265 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käy. Kuka sinun mielestäsi suihkuttaisi jos ei kotisairaanhoito? Tietenkin voin ostaa muitakin palveluita  : D

Kannattaa erottaa toisistaan termit kotihoito ja kotisairaanhoito. Kotihoitoon voi sisältyä kotisairaanhoitoa, ja käynnillään kotihoidon sairaanhoitaja voi myös samalla suihkuttaa asiakkaan jos sillä vältytään peräkkäisiltä/päällekkäisiltä käynneiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme