Olen säästänyt sähköautollani 18 000€ neljän vuoden aikana verrattuna jos ajaisin polttomoottoriautolla
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat rikkaiden hupia. Miten sellainen ihminen pystyy ostamaan sähköauton jonka kuukausipalkka on kuukaudessa 2000e nettona joista asumiskulut vie palkasta lähemmäs 1000e?
Rikkaiden? Tienaan 2700€ nettona ja minulla oli varaa uuteen 43 000€ maksavaan sähköautoon.
Asun 240 000€ omakotitalossa joka maksettu.P*skanjauhaja sinä olet. Kuinka pitkä asuntolainasi maksu aika oli ja paljon lyhensit kuukaudessa sitä? Millä rahoilla ostit 43 000 sähköauton?
Eikös sen pysty tuosta helposti laskemaan. 2700€ kuukaudessa joten asunnon ja auton maksuun menee karvan vajaa 9 vuotta. Tietysti pidempään jos meinaa taloa lämmittää ja autoa latailla.
Vaikka olisi mahdollisuus noilla tuloilla ostella omakotitaloja ja autoja, se ei ole järkevää. Olet kantanut hurjaa riskiä asuntolainan kanssa ja nytkin auto on 15 prosenttia kokonaisvarallisuudestasi. Ellei asunto ole kasvukeskuksessa, varallisuutesi laskee vuosittain vaikka säästäisit koko palkkasi.
Kaikki omistamani asuntoni on ollut Ylöjärvellä hyvällä paikalla Tampereen kupeessa. Ei kai kukaan ole niin typerä että ostaa asunnon jostain kuolevasta kunnasta? En ole ikinä kokenut asunto ja autolainojani riskinä.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kokenut asunto ja autolainojani riskinä.
Autolainassa ei ole lainkaan riskiä, se on 100% varma tappio. Vaikea keksiä huonompaa taloudellista päätöstä, kuin ostaa velkarahalla jotain, jonka arvo laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolainassa ei ole lainkaan riskiä, se on 100% varma tappio. Vaikea keksiä huonompaa taloudellista päätöstä, kuin ostaa velkarahalla jotain, jonka arvo laskee.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolaina on pakollinen laina minulle kun en halua ajaa millään muutaman tonnin paskalla.
Haluan ja olen saanut auton joka toimii. Riskiä siinä ei ole minulle ollut ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen arvo laskee vaikka ostat käteiselläkin. Erona on vaan lainakulut. Ja tietysti pitää sitten laskea vaihtoehtoistuotto sille käteissummalle, jonka pistät autoon lainanmaksun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menen lentsikalla aina duunimatkat.
Ei sitä elämää viiti tuhlata auton ratissa olemiseen.
Suomi on suuri maa mutta lentoliikenne niin harvaa että jos sinut kutsutaan pisteestä A pisteeseen B, ASAP, auto on melkein aina nopein.
Höpölöpö. Kun pitää lähteä PK-seudulta pohjoiseen niin aivan varmasti nopein tapa on lento ja vuokra-auto. Ouluun lähtee lentoja parin tunnin välein ja Lapissa on lisää lentokenttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, mielenkiintoista, kun mun koko polttomoottoriautoilu viimeisen 4v aikana ei ole maksanut puoliakaan tuosta summasta.
Mulle tuleekin kilometrejä paljon vuodessa.
Ap
Ei todellakaan tule. Sähköautolla ison kilometrimäärän ajaminen on stressaavaa etukäteissuunnittelua.
No ei tietenkään ole. Istu ladatuun autoon, aja, laita auton päivän päätteeksi takaisin laturin ja toista.
Vierailija kirjoitti:
150 euroa menee kuussa bensaan ja autossa kiinni rahaa noin 4000 euroa. Mikä sähköauto tulee halvemmaksi?
Sähkötaksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos valjastettaisiin kaikki se energia talteen, mitä nämä jupit käyttää kuntosaleilla rautaa nostaen hukkaan?
Kaikki ne sadat watit.
Vierailija kirjoitti:
Autolaina on pakollinen laina minulle kun en halua ajaa millään muutaman tonnin paskalla.
Sana "pakollinen" ei tarkoita sitä mitä luulet sen tarkoittavan.
Pakollista on vain kuolema ja verot.
Ostaisin kyllä sähköauton jos minulla olisi varaa sellaiseen.
Nyt saan nettona 2200e/kk joista asumiskulut vie lähemmäs 1000e. Sitten kun olen maksanut asuntolainani pois eli joskus 10 vuoden päästä niin sitten pystyn ostamaan sähköauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen arvo laskee vaikka ostat käteiselläkin. Erona on vaan lainakulut. Ja tietysti pitää sitten laskea vaihtoehtoistuotto sille käteissummalle, jonka pistät autoon lainanmaksun sijaan.
Jep. Auto on aina huono sijoitus, mutta velkarahalla sitä voi vielä huonontaa. Pidän kiinni Dave Ramseyn autosäännöstä: Ne ostetaan käteisellä, ja maksimihinta on puolet vuoden nettotuloista. Niin ja uuden auton saa ostaa, kun on miljonääri.
Let me think. ostan 2000€ polttomoottoriauton, ajan sillä 10 vuotta(100k km), teen ehkä 2000 edestä remontteja ja huoltoja. Polttoaineet maksaa ehkä sen 17000. eli 10 vuoden kulut noin 20 000€.
Sähköauto maksaa kättelyssä 40 000 - 50 000€. Kumpi siis tulikaan halvemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Let me think. ostan 2000€ polttomoottoriauton, ajan sillä 10 vuotta(100k km), teen ehkä 2000 edestä remontteja ja huoltoja. Polttoaineet maksaa ehkä sen 17000. eli 10 vuoden kulut noin 20 000€.
Ai kahden tonnin raatopaskan huoltokulut 10v vuoden aikana 2000€!!!!
SALLI MUN JA KAIKKIEN MUIDEN NAURAAAAAA ÄÄNEEEEEEEEN SULLE🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli kyllä "pieni" arviointivirhe noissa huoltokuluissa. Mieluummin auto joka toimii luotettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Sun ajatuksissa on jotain todella pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka järkevä ihminen ajaa kahdentonnin paskalla?
Itse olen myös alkanut pelastaa maailmaa vaihtamalla 12 litraa satasella ryystävän bensapelin alle 5 litraa satasella syövään dieselautoon.
Ajokilometrejä tulee 35000 per vuosi.
En meinaa sähköautoon investoida.
Vierailija kirjoitti:
Kuka järkevä ihminen ajaa kahdentonnin paskalla?
Warren Buffett.
Vaikka olisi mahdollisuus noilla tuloilla ostella omakotitaloja ja autoja, se ei ole järkevää. Olet kantanut hurjaa riskiä asuntolainan kanssa ja nytkin auto on 15 prosenttia kokonaisvarallisuudestasi. Ellei asunto ole kasvukeskuksessa, varallisuutesi laskee vuosittain vaikka säästäisit koko palkkasi.