Olen säästänyt sähköautollani 18 000€ neljän vuoden aikana verrattuna jos ajaisin polttomoottoriautolla
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ostin sadan tonnin auton, ja säästin 18 tuhatta. Olen nero, kehukaa!" =D
Sadantonnin?!? 56 000€ maksoi. 7000€ enemmän kuin vastaava polttis mitä katselin. Naurettavia väitteitä sulla taas.
Korjataan hieman. Ostin 56000€ auton jolla säästän 4500€ vuodessa. 13 vuoden päästä olen säästänyt koko hankintahinnan. Kilometreja tässä säästelyssä joutuu tosin ajamaan niin ettei kotona ehdi istuskelemaan ja autokin kuluu niin ettei kestä 13 vuoden päähän.
Paljonkos se suunnilleen vastaava polttis maksaakaan? Varmaan ilmainen, kun et huomioinut sitä vertailussa.
5000e auto maksettiin käteisellä jo kolme vuotta sitten.
Bensaan menee 100-150 kuussa. Huollot ja korjaukset teen itse.
Jos ostan 50 000e sähköauton tulee aika kalliiksi ajeleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on kuin korkokatto, säästät 'näin paljon kuukaudessa' - mainostaa pankki. Mutta kokonaiskulut ovat pikkasen alle 50 000 lainan päälle, tämä laskettu 'korkokattosäästö'. :D
Kuluttamalla jotain, ei voi mitään säästää. Käytetty energian muoto vain muuttuu.
Mikä on sähköauton elinkaari / kustannukset = kuinka paljon menee todellisuudessa koko hommassa miinukselle?.
Sähköauton vakuutus?
Tuollahan edellä oli hyvä esimerkki (linkki) ja laskelmatkin, taisi siellä vakuutus olla 800€/v, pari vuotta sitten.
Sähköauton vakuutus 830€/v. Korjaus- ja huoltokulut noin 3500€/v...jne.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tyyliniekka-nain-paljon-maksavat-tes…
rtff kirjoitti:
5000e auto maksettiin käteisellä jo kolme vuotta sitten.
Bensaan menee 100-150 kuussa. Huollot ja korjaukset teen itse.
Jos ostan 50 000e sähköauton tulee aika kalliiksi ajeleminen.
Oikein. Kyllä miehen on osattava itse auto korjata. Ei voi olla niin kädetön.
Kai olet vähentänyt siitä puolet auton arvosta sillä sen verran se on tuossa aikana laskenut?
Niin, me muut ollaan siis makseltu sun ajeluistasi 18 tonnia 4 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Möin autoni pois. Pelkkää voittoa.
Sähköautoa en osta. Kukaan ei tiedä mikä määrä hirveää saastetta niistä akuista sitten viimein tulee. Joitakin vuosia sitten ei edes automyyjä tiennyt akkukierrätyksestä yhtään mitään.
Ei tiedä kukaan oikeasti nytkään. Kännykän litiumakuista saadaan vain murto-osa kierrätettyä, vaikka asiaa harjoiteltu vuosikymmeniä.
Sähköautojen mykkyakkujen valmistusprosessi se vasta on saastuttavaa ja monella tapaa luontoa tuhoavaa.
Meinaat että öljynporaus, jalostus ja sen polttaminen ei saastuta?
🤣Ne öljykentät ja porausreijät ovat olleet valmiina vuosikymmeniä. Miksei sitä öljyä pumpattaisi pois, kunnes siirrytään synteettisiin polttoaineisiin, joilla autoa voi ajaa ilman hankaluuksia.
Koska öljystä pitää päästä nopeasti pois. Oletko kuullut että ilmasto lämpenee kun poltetaan fossiilisia polttoaineita?
Olen kuullut ja lukenut, että sähköautojen ja niiden akkujen valmistus kiihdyttää ilmastonlämpenemistä.
5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja
Teslan ison 100 kWh akun valmistuksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt vastaavat dieselauton 9 vuoden ajojen hiilidioksidipäästöjä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/484381c5-53a3-4a6a-b337-5c54c75b…
Tuossa on siis vain akun valmistus. Sähköautonkin valmistus kasvattaa CO2 päästöjä. Esim. sähköautoon on louhittava, rikastettava ja sulatettava puhdasta kuparia 80 kiloa, kun pm-autoon vain 20 kiloa.
Taisit unohtaa tuossa vertailussa sen, että kyllä sen dieselautonkin valmistamiseen menee energiaa. Eli lisää se laskelmiin, eikä pelkästään sähköauton puolelle. Ja kupari on erittäin hyvin kierrätettävä materiaali, huomioi se laskelmissa.
Tuossahan vertailua oli. Kuparin on kierrätysmateriaali, tosin sekin sitoo energiaa ja tuotantoa. Mutta mitä sillä on merkitystä vuosikymmeniin, koska vihersiirtymäbisneksen päätavoite on korvata pm-autot akkuautoilla tarvitaan sitä kuparia 4-kertainen määrä/per auto. Miljardi autoa pitäisi korvata, kupari tarvitaa primäärituotantoon ensisijaisesti ei ole kierrätettävää.
Asiantuntijat ennustavat suurta kuparikriisiä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon säästämästäsi summasta. 4500€ säästöä vuodessa ja maapallo kiittää. Enää 11 vuotta säästämistä niin olet säästänyt koko sähköautosi ostohinnan. Tätä eivät fossiilipetterit tajua! Terveisiä muille sähköauton omistajille, latureilla tavataan!
Et sitten tutustunut noihin kululaskelmiin? Onnea vaan sinne laturijonoon. Kerro terveisiä muillekin jonottajille.
Olen ajanut sähköautolla nyt noin vuoden, kertaakaan ei ole tarvinnut jonottaa laturille. 90 % latauksista kotipihassa, loput pitkillä matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Akun vaihto 12000€, joko alkaa lähestyä.
Kalleimmat akunvaihdot yli 80 000€.
Porsche Taycanin akun korjaus maksoi yli 80 000 euroa, Teslassakin jopa yli 15 000 euron korjauskustannukset
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/porsche-taycanin-akun-korjaus-makso…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akun vaihto 12000€, joko alkaa lähestyä.
Kalleimmat akunvaihdot yli 80 000€.
Porsche Taycanin akun korjaus maksoi yli 80 000 euroa, Teslassakin jopa yli 15 000 euron korjauskustannukset
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/porsche-taycanin-akun-korjaus-makso…
"Ilmastonmuutos ja vihersiirtymä" maksaa 🤭🤭🤭
En ota aloitukseen kantaa.
Sähköauto työsuhdeautona ja hyvin toimii. Lataukset eivät ole ongelma, aina on päässyt laturiin kun tarvitsee.
Myös polttomoottori on hyvä ja toimiva. En ole kumpaakaan vastaan.
No jopas on säästöprosentit. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät. Meilläkin koko perheen voimin ajetaan kilometreja mittariin niin voidaan ehtoolla aina ihastella säästölukemia. Kokemuksella voin sanoa että se ensimmäinen sata tuhatta kilometria on teslan penkissä pahin. Sen jälkeen alkaa jo keho ja selkä muotoutumaan penkin mukaan ja yöpymiset latauspisteillä alkavat olemaan rutiinia.
Sähköautot ovat rikkaiden hupia. Miten sellainen ihminen pystyy ostamaan sähköauton jonka kuukausipalkka on kuukaudessa 2000e nettona joista asumiskulut vie palkasta lähemmäs 1000e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilometrejä ilmeisesti kertyy? Nimimerkillä polttoainekulut n. 60 € kuussa plus 1-2 pidempää lomareissua vuodessa.
N. 400km/kk. Miksi et kävele? Mitä järkeä edes omistaa autoa? Vuokraa auto lomareissulle.
Koska arvostan vapaa-aikaa arjessa ja oma auto mahdollistaa eniten sitä.
Jos kilometrejä tulee noin vähän niin kannattaisi mennä taxilla. Auton vakuutukset ja verot juoksee kokoajan ja katsastettavakin on. Korjaukset lisäksi.
Mulla tulee myös tosi vähän ajoa, mutta arvostan aikaa ja mukavuutta niin paljon, etten autosta luovu. Verot, vakuutukset ja katsastus maksaa vuodessa n. 650 euroa. Korjaukset ja huollot ainoastaan pienen summan osista.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat rikkaiden hupia. Miten sellainen ihminen pystyy ostamaan sähköauton jonka kuukausipalkka on kuukaudessa 2000e nettona joista asumiskulut vie palkasta lähemmäs 1000e?
Rikkaiden? Tienaan 2700€ nettona ja minulla oli varaa uuteen 43 000€ maksavaan sähköautoon.
Asun 240 000€ omakotitalossa joka maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden? Tienaan 2700€ nettona ja minulla oli varaa uuteen 43 000€ maksavaan sähköautoon.
Asun 240 000€ omakotitalossa joka maksettu.
P*skanjauhaja sinä olet. Kuinka pitkä asuntolainasi maksu aika oli ja paljon lyhensit kuukaudessa sitä? Millä rahoilla ostit 43 000 sähköauton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen säästänyt monta uuden auton, bensa ja sähkökäyttöisen, hankintahintaa ajamalla samalla bensa-autolla 20 vuotta.
Sama meillä ja 400 000km ajettu.
Auton arvoon nyt n3000 e.
Tosi paljon tulee säästöä, kun ei osteta sähköautoa ja jos miettii vähän esim akun hintaa😂Meinaatko että joku paljon ajava ajaa jollain 3000€ koslalla 50 000km vuodessa.
🤣🤣🤣
Esim me ja ajamme bioetanolilla, joten ei edes saastuteta.
Katsastuksessa ihmettelivät auton hyvää kuntoa ja ulkonäkö ei ole ollenkaan koslan näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 240 000€ omakotitalossa joka maksettu.P*skanjauhaja sinä olet. Kuinka pitkä asuntolainasi maksu aika oli ja paljon lyhensit kuukaudessa sitä? Millä rahoilla ostit 43 000 sähköauton?
Eikös sen pysty tuosta helposti laskemaan. 2700€ kuukaudessa joten asunnon ja auton maksuun menee karvan vajaa 9 vuotta. Tietysti pidempään jos meinaa taloa lämmittää ja autoa latailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun 240 000€ omakotitalossa joka maksettu.P*skanjauhaja sinä olet. Kuinka pitkä asuntolainasi maksu aika oli ja paljon lyhensit kuukaudessa sitä? Millä rahoilla ostit 43 000 sähköauton?
Asuntoni laina-aika oli noin 12 vuotta, jota lyhensin 1100€/kk lisäksi käytin edellisen asunnon myynnistä saadun voiton sen maksuun. Nykyinen asuntoni maksoi 2004 vuonna 175 000€. Uudesta autosta maksoin 22 000€ käteisellä ja loput osamaksulla 1.9% korolla.
Minulla on myös 50% kesämökistä jonka arvo on 110 000€.
Taisit unohtaa tuossa vertailussa sen, että kyllä sen dieselautonkin valmistamiseen menee energiaa. Eli lisää se laskelmiin, eikä pelkästään sähköauton puolelle. Ja kupari on erittäin hyvin kierrätettävä materiaali, huomioi se laskelmissa.