Mies jätti vauvan 20 minuutiksi yksin kotiin - mitä mieltä?
Meillä hirveä perheriita tästä, eli mies oli eilen jättänyt kauppareissun ajaksi vauvan (8kk) yksin kotiin, itse olin ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen ulkona kavereiden kanssa. Mielestäni on TÄYSIN SELVÄÄ, ettei näin pientä jätetä hetkeksikään yksin kotiin, mutta miehen mielestä ylireagoin!! Onneksi vauva oli nukkunut koko ajan, mutta entä jos olisi herännyt??! Olen jotenkin tosi shokissa tästä, enkä aio enää koskaan jättää vauvaa isänsä hoidettavaksi.
Kommentit (643)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua raivostuttaa näin 6 kk ikäisen vauvan äitinä tällainen vähättely ja viisastelu.
No mulla on ollut useampi vauva ja kokemusta vanhemmuudesta on selkeästi enemmän kuin tuo sun 6kk.
Että jos nyt vain osaisit laittaa johonkin mittakaavaan tuon raivostumisesi: et ole ihan tasapainoisessa tunnetilassa, kovin inhimillisessä kyllä.
Mutta sun tunnetilasi ei meinaa sitä, että sä olet oikeassa.
Toi edellinen lause koskee kovin montaa muutakin kirkujaa.
M52
Minulla on myös toinen lapsi. Joten kahden vauvan kokemuksella. Kerropa minulle miten olen väärässä, jos minusta ei ole ok jättää vauvaa yksin kotiin kauppareissun ajaksi ja suurin ongelma on juurikin se, että siitä on oikeasti haittaa lapsen kehitykselle, jos joutuu 20 minuuttia itkemään ennen kuin kukaan reagoi. Lapsen herääminen itkulla on paljon todennäköisempää kuin joku meteoriitti.
Sinusta OK... no ei mulla siihen ole mitään sanomista. Se on sun _mielipiteesi_, ei universaali totuus.
Ja sä voit _raivota_ sun _mielipiteesi_ vuoksi. Eikä se tee siitä yhtään sen jalompaa, parempaa tai oikeampaa.
Mutta sä oot niin tietävä äiti, joten: montako minuuttia on lapsen ookoo itkeä yksin? Eihän tässä ole enää kyse enää muuta kuin siitä?
Niin mitä? Ei sen pitäisi olla mikään mielipide, että voiko jättää 8 kk vauvan yksin kotiin, kun vanhempi lähtee kauppaan! Valoja nyt päälle! Ja vauvan itkuun on kyllä pystyttävä reagoimaan HETI. Jos nyt sattuu vessassa olemaan perseen pyyhintä kesken tai on etupihalla ja itkuhälytin hälyttää takapihalta, niin toki sen siirtymäajan voi itkeä. Siinä ei pitäisi montaa minuuttia mennä. Eri juttu olla jossain kaupan maitohyllyllä.
Eihän siihen vauvan itkuun yölläkään reagoida pitkiin aikoihin, jos ollenkaan, niin miksi päivällä olisi sen ihmeempi kiire?
Miten niin yöllä ei reagoida pitkiin aikoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuupatkaa lapsi mummolle jos biletyttää.
Niin, että jos äiti tai isä haluaa nähdä omia kavereita, niin tuupataan vauva mummolle ja toinen jää yksin kotiin!?
Niinhän se on tehtävä jos isä ei ole kykenevä lasta hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
8kk ikäinen vauva ja äiti lähtee kavereiden kanssa vähän kipottelemaan kaupungille, saa sitten hysteerisen kohtauksen kun lapsen iskä haki saunakaljat ollen aivan hetken pois. Jos mä olisin sun kanssa yhdessä, niin varmasti olisin itsekin hakenut ne saunakaljat. Ei tuollaista muuten jaksa kukaan. Kaljojen kanssakin niin ja näin.
Ei niitä saunakaljoja tarvitse hakea, kun eihän niitä voi juoda siinä vauvan kanssa ollessa. Saunominenkaan ei välttämättä onnistu, jos vauva nukkuu huonosti. Vähän väliä saunasta ramppaaminen vie saunomisen nautinnon kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuupatkaa lapsi mummolle jos biletyttää.
Niin, että jos äiti tai isä haluaa nähdä omia kavereita, niin tuupataan vauva mummolle ja toinen jää yksin kotiin!?
Tuohan koskee vain tilanteita, joissa nainen on poissa kotoa. Ei aikuiselta suomimieheltä voi odottaa, että hän pärjäisi muutaman tunnin oman lapsensa kanssa. Sitten nämä samat miehet valittaa, miten naisia suositaan huoltajuusasioissa. Tosi jännä juttu, miksi noin on, sitä mietin minäkin.
Äidillä on myös oikeus käydä ulkona tasapuolisesti kuten miehelläkin. Mutta se lapsi on teidän tärkein asia ja sen kuka on vahtivuorossa tulee ottaa homma vakavasti. Lasta ei tule jättää yksin.
Turhan riitelyn ja mököttämisen jättäisin väliin. Kerro miehellesi pelisäännöt millä mennään. Jos ei ukko ala niitä noudattamaan niin ei se siitä huutamalla parane.
Tämä nyt 50+ setämiehen näkemys.
Vierailija kirjoitti:
8kk ikäinen vauva ja äiti lähtee kavereiden kanssa vähän kipottelemaan kaupungille, saa sitten hysteerisen kohtauksen kun lapsen iskä haki saunakaljat ollen aivan hetken pois. Jos mä olisin sun kanssa yhdessä, niin varmasti olisin itsekin hakenut ne saunakaljat. Ei tuollaista muuten jaksa kukaan. Kaljojen kanssakin niin ja näin.
On se kyllä maailmanloppu, jos äiti viettää yhden illan kavereiden kanssa. Miehelle oli näköjään liian hankalaa toimia yhden illan vastuullisena ja hyvänä isänä. Ja vielä selvinpäin ilman mitään alkoholia.
Joillain miehillä täällä on kummallinen logiikka: miehillä pitäisi olla oikeus isyyteen, muttei vastuuta tai tarvetta pitää huolta omista lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen näillä asuin kulmilla vaunuissa oleva tenava on jätetty päivällä ulos nukkumaan ja se on helposti kestänyt 1-2h eikä siitä ole syntynyt mitään meteliä
Siellä vaunuissa on itkuhälytin ja käydään välillä katsomassa. Ollaan lähistöllä valmiina olemaan heti paikalla
Ei ainakaa Ei ainakaan -80 luvulla ollut
Vaunut oli niin, että sisälle kuuli lapsen ääntelyn. Sen lisäksi vauvaa käytiin katsomassa vähän väliä.
Mä en kyllä käynyt kurkkimassa, olis vielä herännyt. Vaunujen heilumisesta näki kun herää. Silloin ei tainnut edes olla itkuhäkyttimiä. Nykyisin varmaan jo valvontakameratkin vaunujen vakiovarusteena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä maailmanloppu, jos äiti viettää yhden illan kavereiden kanssa. Miehelle oli näköjään liian hankalaa toimia yhden illan vastuullisena ja hyvänä isänä. Ja vielä selvinpäin ilman mitään alkoholia.
Joillain miehillä täällä on kummallinen logiikka: miehillä pitäisi olla oikeus isyyteen, muttei vastuuta tai tarvetta pitää huolta omista lapsistaan.
No, nämä nyt trollailee täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen näillä asuin kulmilla vaunuissa oleva tenava on jätetty päivällä ulos nukkumaan ja se on helposti kestänyt 1-2h eikä siitä ole syntynyt mitään meteliä
Siellä vaunuissa on itkuhälytin ja käydään välillä katsomassa. Ollaan lähistöllä valmiina olemaan heti paikalla
Ei ainakaa Ei ainakaan -80 luvulla ollut
Vaunut oli niin, että sisälle kuuli lapsen ääntelyn. Sen lisäksi vauvaa käytiin katsomassa vähän väliä.
Mä en kyllä käynyt kurkkimassa, olis vielä herännyt. Vaunujen heilumisesta näki kun herää. Silloin ei tainnut edes olla itkuhäkyttimiä. Nykyisin varmaan jo valvontakameratkin vaunujen vakiovarusteena
Mitä teit sinä aikana, kun vauva nukkui vaunuissa? Näitkö heti, jos vaunut alkoi heilua vai saattoiko olla, että heilui jopa puoli tuntia ennen kuin huomasit? Eli mahdollisesti vauva rääkynyt pää punaisena siellä jo jonkun aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa jättää vauvaa yksin.
Vielä minun lapsuudessani vauvat nukkuivat pakkasellakin ulkona yksin kärryissä :-D
Oletko vähän yksinkertainen? Pakko yrittää vääntää tällaista sontaa, joka on TÄYSIN eri asia! Vaunuissa on itkuhälytin, vauvan luo pääsee tarvittaessa heti eikä 20 minuutin päästä.
Miksi isä meni kauppaan? Oliko vaipat loppu? Tai tutteli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttava mies on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja ja kaupassa käydessään jättää 3 vuotiaan yksin 1-2 tunniksi , niin että sammuttaa muista huoneista valot paitsi lapsen huoneesta niin lapsi ei tule ulos sieltä huoneesta.
Jos lapsi pelkää pimeää eikä tule ulos huoneestaan vaan siellä leikkii valossa niin en näe ongelmaa. Mutta vain siinä tapauksessa että isä on kertonut lähtevänsä kauppaan ja että ei ole mitään hätää. Vauvaa ei saisi jättää edes tunniksi mutta kyllä 3 vuotias pärjää jos tosiaan on siellä omassa huoneessa ja tuossa tilanteessa on kun ei uskalla mennä muihin huoneisiin.
Hyi helkkari miten järkyttävää! Toivottavasti tuo yh-iskä jää kiinni touhuistaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä minun lapsuudessani vauvat nukkuivat pakkasellakin ulkona yksin kärryissä :-D
Oletko vähän yksinkertainen? Pakko yrittää vääntää tällaista sontaa, joka on TÄYSIN eri asia! Vaunuissa on itkuhälytin, vauvan luo pääsee tarvittaessa heti eikä 20 minuutin päästä.
Niin, että just silloin loppui vaipat ja tutteli 😂 no, jos näin on, niin mukula pukeisiin ja kauppaan mukaan! Yleensä tällaisiin asioihin reagoidaan etukäteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että just silloin loppui vaipat ja tutteli 😂 no, jos näin on, niin mukula pukeisiin ja kauppaan mukaan! Yleensä tällaisiin asioihin reagoidaan etukäteen...
Ja muuten, kyllä on vastuutonta nykyään, kun pikkuvauvoja raahataan tuntikausiksi mukaan shoppailureissuille meluisiin kauppakeskuksiin. Kirkkaisiin valoihin ja meteliin, kun vauvojen pitäisi saada nukkua rauhallisessa ympäristössä. Puhumattakaan kaiken maailman tartuntataudeista!
Ennen tämä oli suorastaan kiellettyä ensimmäisten elinkuukausien aikana ja jos sellaista näki, niin sai paheksuvia katseita vähintään. Miettikääs sitä!
Vierailija kirjoitti:
Kuoliko se vauva?
Olisi voinut,
Oksennukseen ainakin. Mahdollisesti maanjäristykseenkin, vaikka ne ovat kyllä Suomessa harvemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ees paha. Ylireagointia.
Oishan se auto voinu ajaa päältä vaikka ois vauva ollu rattaissa isän mukana ja molemmat päässy hengestään. Kaikkee voi sattuu, mut vauvan voi jättää kotiin rauhassa hetkeks nukkumaan. Paremmassa tallessa se siellä on. Saa nukkua kaikessa rauhassa ja isä saa hoidettua ostokset sujuvasti ja nopeasti.
Kyse ei oo kuitenkaan tunneista vaan kymmenistä minuuteista. Ja vaikka se vauva heräis niin mitä sitten? Ei se itkuunsa kuole.
Kyllä itkussa pienillä vauvoilla hengitystahti muuttuu paljonkin hitaammaksi ja katkonaisemmaksi, ettei itku mene yli. Silloin pitää todellakin rauhoitella ja rauhoittaa itkua. En ymmärrä tälläisiä vähätteleviä kommentteja että voisi jättää vartiksi yksin, kun ei todellakaan voi. Ei tulisi edes mieleen. Niin kiire kauppaan ei voi olla ettei mukaan sitä ei ota kenestä on vastuussa kuka itsestään ei voi huolehtia. Kenen perään tarkoitus on katsoa, 15 minuuttiakin on jo ylitse liikaa ettei kukaankatso vauvan perään tai käy tarkistamassa/ ei ole kuulo etäisyydellä. Järkyttävää.
Vauva voi omaan oksennukseen kuolla, tai vaikka hätääntyä, mitä vain. Ei hän sielä yksinkään pärjää jos apua tarvitsee tuossa ajassa. Mikä oli niin tärkeää hakea kaupasta että sinne oli pakko mennä, ettei voinut ottaa vauvaa mukaan vaunuissa? Mikä selitys tälle on? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muuten, kyllä on vastuutonta nykyään, kun pikkuvauvoja raahataan tuntikausiksi mukaan shoppailureissuille meluisiin kauppakeskuksiin. Kirkkaisiin valoihin ja meteliin, kun vauvojen pitäisi saada nukkua rauhallisessa ympäristössä. Puhumattakaan kaiken maailman tartuntataudeista!
Ennen tämä oli suorastaan kiellettyä ensimmäisten elinkuukausien aikana ja jos sellaista näki, niin sai paheksuvia katseita vähintään. Miettikääs sitä!
En minä ainakaan raahaa. Meillä hoidetaan shoppailut ilman vauvaa niin, että toinen vanhempi on kotona vauvan kanssa. Mieti sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän höpäjät..? Eli parempi jättää vauvat ihan yksin kuin ottaa mukaan?