Kun haet apua mt-ongelmiin * Viimeisen kerran Jasmin päätyi sairaalan päivystykseen tammikuussa, kun Laura vei hänet sinne. Lauran mukaan Jasmin lähetettiin lähes välittömästi takaisin kotiin, vaikka tilanne oli ystävien mielestä hyvin vakava*
Mitä vttua.
Eikö sitä apua saa.
Mihin hallintohimmeleihin ne verorahat menee?
Esim Tampereella tilanne todella huono. Tänne muuttaa ihmisiä mutta mt-palvelut ei pelaa,
Otsikon ote https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/816eac6f-a853-4db4-90d3-fd97c5b…
Kommentit (529)
Kokemusta on kuinka järjestelmä ei toimi...nyt voin onneksi jo hieman paremmin...mutta viime vuonna sattui sellaisia asioita että halusin vaan tappaa itseni...hain apua joka paikasta...minut ohjattiin Haartmanin päivystykseen lopulta.. Siellä sairaanhoitaja kysyi minulta ensiksi että onko minulla konkreettista itsemurhasuunnittelmaa. Minulla ei sellaista ollut, oli vaan sellainen olo että haluan kuolla...mutta koska sellaista suunnitelmaa ei ollut esittää hän soitti lääkärille, ja sanoi sitten että lääkäri ohjeisti ettei meillä ole sinulle sitten mitään tarjottavaa mene kotiin.
Olen saanut apua rakkaalta siskoltani sekä ystäviltäni...onneksi nyt pystyn vähän paremmin hengittää ja olen vielä elossa.
Joskus kun sen itsemurhasuunnitelman lopulta tekee eikä jää enää vain pelkiksi toiveiksi ei enää hae apua koska ei halua kenenkään pilaavan suunnitelmia. Aika rankkaa että hoitoa saa mutta vasta sitten oikeasti viimeisellä hetkellä. Mitä useammin ihminen yrittää itsemurhaa sitä helpompaa se on seuraavalla kerralla.
Nyt kun hallitus aikoo säästää 6 miljardia ja hoitajista on pulaa, tulevaisuus on todella synkkä. Voih toopet, miksi menitte äänestämään perskokkareita!!!
Suomessa uutisoitiin sillä miten meidän maassa laittomasti olevat tulevat saamaan maksuttoman terveydenhuollon.
Veronmaksajille tätä ei kuitenkaan suoda, eivät saa apua eivätkä tukea terveyteen liittyvissä asioissa mutta verorahat kelpaavat kyllä valtiolle.
Että tämmöstä kivaa sai aikaan tämä mennyt vihervassarihallitus. Autetaan kaikkia muita ja hyysätään, muttei omia veronmaksaja-kantasuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun hallitus aikoo säästää 6 miljardia ja hoitajista on pulaa, tulevaisuus on todella synkkä. Voih toopet, miksi menitte äänestämään perskokkareita!!!
Sun äänestämät vihervassarit veti koko sotesysteemin lokaan, suohon, mutaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten nykyhallitus auttoi ketään?
Ainoastaan saatiin nopeasti työttömille hallintohimmeli. Kyllä löytyi rahat ja muille tarjotaan EI OOTA!
Lääkkeistä on apua esim se voi tasataa pahinta piikkiä jos tulee vaikka esim itsemurha-ajatuksia. Mutta napit kouraan -mentaliteetin sijaan tarvitaan myös terapiaa ja joku jolle jutella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen sai apua. Lievemmätkin tapaukset.
Totta.
Mihin ne rahat oikein menee? Miljardit.
Suomesss on muuten masennus lähes kansantauti mutta resursseja ei vain löydy.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeistä on apua esim se voi tasataa pahinta piikkiä jos tulee vaikka esim itsemurha-ajatuksia. Mutta napit kouraan -mentaliteetin sijaan tarvitaan myös terapiaa ja joku jolle jutella.
Ylöjärvellä on systeemi jossa pääsee juttelemaan käsittääkseni heti. Voit siis tulla suoraan paikan päälle. Voi kertoa pienetkin murheet jotta niistä ei kasva isompaa ongelmaa.
Yllättäen tissit tiskissä somessa. Miten voipi olla mt-ongelmia, ei voi mitenkään olla ei.
Jasminin omaisina nostaisin rikossyytteen.
Jos on hakenut apua monta kertaa,eikä sitä ole annettu ja lopputulos on tämä,kyseessä ei voi olla mikään muu kuin rikos!
Hallituksen olisi hyvä säästää rahasta mitä syydetään ulkomaille mm. kehitysmaihin, joissa raha valuu korruption kauttavääriin taskuihin.
Rahan sijaan aletaan kouluttaa näistä maista tulevia tyyppejä erialoille ja velvoitetaan heidät palaamaan jälleenrakentamaan maataan. Kunjokainen EU-maa ottaaseuraavan 5 vuoden aikana näitä koulutettavaksi 20-50 vuosittain, potentiaali saada nämämaat kukoistamaan moninkertaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa uutisoitiin sillä miten meidän maassa laittomasti olevat tulevat saamaan maksuttoman terveydenhuollon.
Veronmaksajille tätä ei kuitenkaan suoda, eivät saa apua eivätkä tukea terveyteen liittyvissä asioissa mutta verorahat kelpaavat kyllä valtiolle.
Että tämmöstä kivaa sai aikaan tämä mennyt vihervassarihallitus. Autetaan kaikkia muita ja hyysätään, muttei omia veronmaksaja-kantasuomalaisia.
Suomen paras kansalainen on täysin autettava tuhlari, joka elää sostuilla. Ei tarvitse itse yrittää, kun kaiken saa ja paremmankin kuin työssäkäyvät. Yrittämishalu loppuu tuollaiseen. Ennen kannatti yrittää päästä elämässä eteenpäin, kun työssä käyvä sai omalla rahalla enemmän kuintukiloinen. Ei oletuen hakijan vika!
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ymmärtää tätäkin tapausta. Ilmeisen kaunis, menestyvä, nuori ihminen. Kaikki vielä edessäpäin, mutta kun terveydenhoito ja varsinkin mielenterveyspalvelut ovat päin prinkkalaa. Hoitoon ihminen pääsee usein vasta sitten, kun on ensin yrittänyt vahingoittaa itseään kunnolla. Ei ennen.
Samaa mietin. Oliko edes koskaan suljetulla?
Olen ollut tilanteessa jossa läheisellä ihmisellä oli selkeä im yritys mielessä ja selkeä tavoite että onnistuu. Olin hyvin neuvoton siinä tilanteessa. Päädyin lopulta siihen, että toteutti tai ei tekonsa, vietän sen jäljellä olevan ajan mahdollisimman paljon kanssaan. Ei sillä ajatuksella että pakolla piristäisin ja että luopuisi ajatuksesta. Vaan sillä, että halusin teoin kertoa ettei koko maailma sitten kuitenkaan ole häntä vastaan.
Ne noin 2,5kuukautta mitä tätä tilannetta elettiin, kertaakaan ei tuotu sanallisesti ilmi mulle että on aie. Enkä mä kysynyt, kun se oli melko selvää.
Sen vaan näki erilaisista asioista, että nyt on tosi kyseessä. Ehkä olin itsekäs, jos en olisi viettänyt tuota aikaa hänen kanssaan, olisi hän ehkä tehnyt tekonsa jo aiemmin. En kuitenkaan suoraan yrittänyt estää, jokin silloin löi mun tajuntaan, että vaikka olisin kantanut hänet suljetulle tai tehnyt mitä ikinä muuta, kuin vietin aikaa hänen luonaan, se oli jonkinlaista viivytystaistelua.
_KAKSI_ päivää siitä kun hänet viimeisen kerran näin, ilmoitettiin enää minkään olevan myöhäistä. Hän päätyi tähän ratkaisuun. Ja teki sen tavalla jolla varmisti henkensä lähtemisen. Yhä edelleen 12 vuoden jälkeen, on ikävä toisinaan. Harmittaa kun niin kiltti, mukava ja ystävällinen ihminen päätyi sellaiseen ratkaisuun. No, jäi mulle paljon hyviä muistoja.
En yhtään ihmettele miksi nuoret voi niin huonosti nykyään. Se johtuu aikuisista ja arvoista, joita yhteiskunta ja media nykyään ihannoi. Turvallisuuden tunnetta ja pysyvyyttä elämään tuovat asiat on hajoitettu. Ihannoidaan äärimmäistä yksilön onnentavoittelua (ts. avioerot ja ydinperheestä hajoavat kun vanhemmat yksilöinä tavoittelevat omaa henk.koht. onnellisuuden tunnetta vaihtamalla rakkauden kohdetta kun ex ei enää säväytä). Lisäksi seksiä ja yltiöpäistä seksuaalisuutta hypetetään. Mitä viestiä annetaan nuorille, ei ole tarvetta uskollisuudelle, alapää on kauppatavaraa, keneenkään ei voi luotta, koska perheenisätkin on suurin maksullisten asiakasryhmä, on ok ostaa seksiä jos parisuhde ei tyydytä, on ok myydä itseä, koska siitä saa paremmin rahaa, kuin tekisi jotain muuta..
Lisänä tähän ympäristön ja maailman pelastaminen kaikilta katastrofeilta. Miten nuorena toimia näin kaoottisessa kokonaisuudessa.. kaikki moraali on kadonnut ja ilman perusturvaa tuovaa ydinperhettä tai luotettavaa läheistä, pitäisi pelastaa samalla ympäristö ja kaikki maailman ihmiset.. mistä nuoret enää löytää toivoa? Mihin voi luottaa? Tinderistä sun seurustelukumppani löytää heti uuden, jos vähänkään menee sukset ristiin. Isä tilaa sun parhaan kaverin Of-tiliä. En yhtään ihmettele jos nuoria ahdistaa ja mt-ongelmat räjähtää käsiin. Terve ympäristö tuottaa terveitä mieliä. Sairas ympäristö tuottaa sairaita mieliä.
Onhan hän jotain apua saanut, kun on diagnooseja asetettu. Söikö sitten edes määrätyt lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tilanteessa jossa läheisellä ihmisellä oli selkeä im yritys mielessä ja selkeä tavoite että onnistuu. Olin hyvin neuvoton siinä tilanteessa. Päädyin lopulta siihen, että toteutti tai ei tekonsa, vietän sen jäljellä olevan ajan mahdollisimman paljon kanssaan. Ei sillä ajatuksella että pakolla piristäisin ja että luopuisi ajatuksesta. Vaan sillä, että halusin teoin kertoa ettei koko maailma sitten kuitenkaan ole häntä vastaan.
Ne noin 2,5kuukautta mitä tätä tilannetta elettiin, kertaakaan ei tuotu sanallisesti ilmi mulle että on aie. Enkä mä kysynyt, kun se oli melko selvää.
Sen vaan näki erilaisista asioista, että nyt on tosi kyseessä. Ehkä olin itsekäs, jos en olisi viettänyt tuota aikaa hänen kanssaan, olisi hän ehkä tehnyt tekonsa jo aiemmin. En kuitenkaan suoraan yrittänyt estää, jokin silloin löi mun tajuntaan, että vaikka olisin kantanut hänet suljetulle tai tehnyt mitä ikinä muuta, kuin vietin aikaa hänen luonaan, se oli jonkinlaista viivytystaistelua._KAKSI_ päivää siitä kun hänet viimeisen kerran näin, ilmoitettiin enää minkään olevan myöhäistä. Hän päätyi tähän ratkaisuun. Ja teki sen tavalla jolla varmisti henkensä lähtemisen. Yhä edelleen 12 vuoden jälkeen, on ikävä toisinaan. Harmittaa kun niin kiltti, mukava ja ystävällinen ihminen päätyi sellaiseen ratkaisuun. No, jäi mulle paljon hyviä muistoja.
Ihmetyttää kyllä, ettet mitää aiheesta edes kysynyt tai ottanut puheeksi...
"Ihmetyttää kyllä, ettet mitää aiheesta edes kysynyt tai ottanut puheeksi..."
Yhden kerran koko tuona aikana sivuttiin asiaa, mutta ei suoraan kuitenkaan ja hänen aloitteestaan silloinkin sivuuttiin sitä asiaa. Olisin minä tehnyt mitä tahansa, vaikka olisin ampunut hänet raketilla kuuhun, jonkun keinon olisi keksinyt ja toteuttanut tekonsa. Mä yritän kunniottaa kuolleen omaisia, niin en hirmu tarkasti viitsi kertoa. Hän paloi hengiltä.
Kyllä ennen sai apua. Lievemmätkin tapaukset.