Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Tuore tietokirja sukeltaa syvälle kansallistaiteilija Albert Edelfeltin ja Ellan de la Chapellen avioliittoon - liitossa ei ollut erotiikkaa

Vierailija
06.05.2023 |

Mielenkiintoinen artikkeli. Albertilla on ollut rutkasti kauniita naisia ja hän on ollut hyvin seksuaalinen. Maalauksistakin sen näkee, minkälaisia kaunottaria rakastajattaret ovat olleet. Myös vaimo Ellan de la Chapelle oli kaunis, mutta Albertin sanojen mukaan:

”Hän on suloinen, ystävällinen ja toverillinen, mutta erotiikka on hänen kohdallaan ’lettre morte’ [kuollut kirjain]. (...) Kaikista tuhansista ja taas tuhansista naisista, joita olen maailmanmatkoillani nähnyt, hän on vähiten eroottinen”, taidemaalari avautui kirjeessään Alexandra Edelfeltille huhtikuussa 1887.

Ja edelleen: ”… kun olen hänen kanssaan, minusta ei lainkaan tunnu, että olen naisen kanssa — hänen olemuksessaan on jotakin sukupuoletonta, kummallista.”

Olikohan Ellan lepakko? No niin tai näin, suosittelen lukemaan jutun. On hyvin mielenkiintoinen.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009541652.html

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut tuolloin täysin normaalia ja on toki vieläkin normaalia, että avioliitto ei ole romanttisen ja eroottisen rakkauden näyttämö vaan sopimus, taloudellinen turva ja suvun jatkamisen edellytys.

En lähtisi arvioimaan, että hyvinkö sopimus on palvellut. Ei kuitenkaan kovin huonosti, kun miehensä kuolinvuoteella oli Ellan.

Surullista on vain pojan kuolema. Se mitä miehen mielestä Ellanin seksuaalisuus oli, on ihan triviaalia tietoa. Avioliittoon kuuluvan tiedon levittäminen ja pähkäily ei ole järkevää touhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi