Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhoito rappiolla, nyt sen huomaa jo asiakaskin

Vierailija
05.05.2023 |

Koetin saada vaivaani helpotusta ja soitin omahoitajalle. Ei mitään apua. Ei oikein kysynyt vaivastani mitään, ja melkein kielsi tulemasta paikalle.
Vaiva on sellaista laatua että vaikuttaa jo paljon jokapäiväiseen elämääni. En oikein saa nukuttua, ja vaiva muistuttelee itsestään päivisin niin että keskittyminen töihin on vaikeaa.

Pitääkö kaikkeen löytää itse hoitokeinot, vai mistä on kyse?

Onko muilla jo vastaavia kokemuksia?

Tuli oikein vähän pelko että mistä saa apua kun vanhenen, ja väistämättä tulee uusia/enemmän terveysongelmia.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, samat kokemukset. Olen käynyt saman vaivan takia TK:ssa 3-4 kertaa, mutta vielä ei ole löytynyt intoa diagnosoida tai tutkia minua. Nyt alkaa olemaan olo jo niin tukala, että kierin yötä päivää kivuissa.

Et sitten ole valmis sijoittamaan omaan terveyteen ja varaat ajan suoraan gastroenterologille, jo yksi käynti ja dg on selvillä. Ehkä saat lähetteen erikoissairaanhoitoon siis julkiselle. Kyllä maksaisin n.100€. Lainaisin tai säästäisin.

Et sitten ole valmis luopumaan yksityinen lääkäri on Jumala-ajatusharhastasi.

Tosiasia on, että rahalla saa. Jumala on taivaassa. Älä pilkkaa Luojaa.

Rahalla saa...? Virke jäi kesken, joten heikkouksiasi on myös suomen kielen kirjoittaminen. Sen lisäksi että luulet harhoissasi yksityislääkärin parantavan, kun vain astuu sisään.

Vierailija
42/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, samat kokemukset. Olen käynyt saman vaivan takia TK:ssa 3-4 kertaa, mutta vielä ei ole löytynyt intoa diagnosoida tai tutkia minua. Nyt alkaa olemaan olo jo niin tukala, että kierin yötä päivää kivuissa.

Et sitten ole valmis sijoittamaan omaan terveyteen ja varaat ajan suoraan gastroenterologille, jo yksi käynti ja dg on selvillä. Ehkä saat lähetteen erikoissairaanhoitoon siis julkiselle. Kyllä maksaisin n.100€. Lainaisin tai säästäisin.

Et sitten ole valmis luopumaan yksityinen lääkäri on Jumala-ajatusharhastasi.

Tosiasia on, että rahalla saa. Jumala on taivaassa. Älä pilkkaa Luojaa.

Rahalla saa...? Virke jäi kesken, joten heikkouksiasi on myös suomen kielen kirjoittaminen. Sen lisäksi että luulet harhoissasi yksityislääkärin parantavan, kun vain astuu sisään.

Kateus haisee. Mene töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut. Itse sain tämän vuoden puolella nopeasti apua ja lääkereseptin omaan vaivaani (eräs iho-ongelma). Tämä vaiva oli häiritsevä, mutta ei vaarallinen/kiireellinen, joten olin hoidon nopeuteen tyytyväinen. Ei ole aiemminkaan ollut valittamista julkisesta terveydenhuollosta. Viime kesänä jouduin yöksi sairaalaan, ja nopeasti kyllä sinnekin pääsin ja tehtiin kaikki tarvittavat tutkimukset.

Sinulla on hoitohenkilökuntaa miellyttävä ääni, tyyli ja ulkonäkö. Itse huomasin että saan parempaa hoitoa ja kohtelua maski naamalla. Oma naamani saa etenkin lääkärit kohtelemaan minua tylysti.

Vierailija
44/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia julkisen terveydenhoidon kanssa. Olen saanut aina avun, eikä ole tarvinut ikinä lyödä nyrkkiä pöytään tai haistatella. Olen vakavasti sairas ja saanut elinsiirronkin. Olen kiitollinen saamastani avusta ja hoidosta.

Asut ilmeisesti jollakin pienellä paikkakunnalla. Niissä terveydenhoito tosiaan vielä toimi ennen sotea, mutta nyt saatte tottua samaan 'palvelutasoon' kuin muutkin.

Vierailija
45/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia julkisen terveydenhoidon kanssa. Olen saanut aina avun, eikä ole tarvinut ikinä lyödä nyrkkiä pöytään tai haistatella. Olen vakavasti sairas ja saanut elinsiirronkin. Olen kiitollinen saamastani avusta ja hoidosta.

Kyllä suomessa saa hoitoa vakavampiin sairauksiin kun siihen myllyyn pääsee. Banaalimpien vaivojen kanssa onkin eri juttu.

Vierailija
46/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertailuna miten asia hoituu Alankomaissa

Soitan omalle klinikalle, ja jos virkailija on varattuna, automaatti kertoo moneltako tulee takaisinsoitto. Soitto tulee 5-30min sisään riippuen ruuhkasta.

Jos haluan ajan tietylle lääkärille, saatan joutua odottamaan pari viikkoa. Jos kuka tahansa käy, ajan saa joko seuraavalle päivälle tai ylihuomiselle.

Kun olen tarvinnut lähetettä, on erikoislääkärille ja tutkimuksiin päässyt parissa viikossa - reilussa kuukaudessa.

Reseptit uusin klinikan verkkopalvelussa, joka lähettää sen suoraan apteekkiin. Apteekki lähettää viestin kun lääke on haettavissa.

Fysioterapiassa voin käydä 9 kertaa vuodessa haluamassani paikassa ilman lähetettä.

Hammaslääkärin tarkistuksessa ja hammaskiven poistossa käyn kahdesti vuodessa. Ajan saa aina parin viikon sisään.

Kaikesta tästä maksan pakollisen vakuutuksen noin 130e/kk. Tämä kompensoidaan pienituloisille. Verotus on hieman alhaisempi kuin suomessa, eli säästän jo siinä enemmän kuin tuo maksu on.

Vakuutus maksaa 100% yleislääkärin käynneistä. Hammaslääkärin palveluista se korvaa 75% tonniin asti. Hammaslääkäri on halvempi kuin suomessa koska hinnat on säännelty. Esim tuo tarkistus maksaa noin 25 euroa. Paikkaus noin 150e. (Siis ennen korvausta). Erikoislääkärin käynneissä ja tutkimuksissa sekä lääkkeissä on 400e vuosi omavastuu. Sen jälkeen kaikki on ilmaista.

Taso vastaa siis vähintään suomen yksityistä puolta, on käytännössä ilmainen tai lähes ilmainen, ja erittäin laadukas. Kauhulla katson suomen terveydenhuollon tilannetta, ja tänä vuonna aionkin hakea alankomaiden kansalaisuutta etten vaan joudu ikinä takaisin suomen "palvelujen" piiriin.

Kun WHO tutki 2006 kuinka laadukasta hoito (kriteeerinä myös odotusajat...) on potilaan näkökulmast, Suomi oli sijalla 36. Top kympissä mm Alankomaat ja saksankielisen Keski-Euroopan maat, juuri kuvauksesi takia. Homma perustuu pakolliseen terveysvakuutukseen jonka voi kilpailuttaa. Ja myös jos oma kortteliklinikka alkaa perseillä suomalaisen terveyskeskuksen tapaa, kassavirta ohjautuu herkästi muualle. Tästä oli vain pieni artikkeli Aamulehdessä, muualla ei näkynyt keskustelua pl Duodecimissä, jossa käytiin ansiokkaasti terveyskeskusjärjestelmän epäonnistunut historia ja tilanne läpi (kaikki juontaa kansanterveyslakiin 1972, kun "edistyksellinen" terkkarisysteemi apinoitiin suoraan DDR:stä korvaamaan taantumuksellinen kunnanlääkärisysteemi...)

Meillä voi olla maailman paras ilmainen terveydenhuolto, mutta entäs jos se ei vaan riitä, eikä toimi kuten pitäisi? Saksassa asuessani kaksi vuotta silmät avautuivat asian suhteen, meillä perusterveydenhuolto on ryssitty ja soteilun myötä pahenee vielä.

Tuo oli siis tilanne vuonna 2006. Oi niitä aikoja kun julkinen terveydenhoito vielä toimi. Olisi mielenkiintoista saada nyt tuore tutkimustulos samasta asiasta.

Vierailija
47/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joka ikinen kerta kun soittaa t.huoltoon hoitajalla menee ihan hirveän pitkään kun yrittää löytää vapaata lääkärinaikaa sieltä järjestelmästä ja aika stressissä tuntuvat olevan. Käy niitäkin kyllä sääliksi, varmaan saavat monet raivonpurkaukset päivässä kuunnella ja kauhea kiire on

Meillä saa hirveän etsimisen jälkeen ajan muslimille joka sitten kertoo, että olet vain  päästäsi sekaisin eikä edes tutki mitenkään kunnolla koska ei voi koskea naiseen. 

Vierailija
48/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ap:n tilanne on varmaan jossain kasvukeskuksessa? Olen itse päässyt aina lääkäriin tai hoitajalle todella nopeasti. Joskus jopa tunnin päästä soitostani ja aina saanut apua vaivoihini heti. Joten tuntuu uskomattomalta lukea näitä tarinoita ettei apua saa. Tulee olo että joku tahallaan yrittää provosoida vaikutelmaa ettei hoitoon pääse.

Vierailija
49/49 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut joka Suomessa terveysenhuollossa toimii on työterveyshuolto. Ja sitäkin ollaan romuttamassa.

Meillä ei toimi sekään. T: HUS

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme