IS Elämää tukien varassa - Sara ja Marika elävät täysin tukien varassa
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009562723.html
Kaikesta huolimatta Marika pitää itseään onnekkaana.
On perheitä, joissa vanhempien pienet tulot ovat juuri sen kokoiset, etteivät he saa toimeentulotukea. Uskon, että heillä on vielä vaikeampaa.
:D Näinhän se on. Hyvä kun työttömätkin sen tajuaa, ja varmaan silloin ovatkin tosissaan ottamassa vastaan jotain pienipalkkaista työtä?
Kommentit (1222)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa eikä putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970 - luvun. Kattoremontti maksaa 20 000 - 30 000.
Mun vanhemmat teki kattoremontin ja putkiremontin ennen eläkkeelle jääntiä, koska vakuutuksessa on ikäpoistot eikä vanhoja korvata.
Onneksi omakotitalot ja osakkeet on eläkeläisillä.
Tosin jos nuorempaa porukkaa irtisanotaan eikä he pysty maksamaan yhtiölainaa niin myös eläkeläiset menettävät asuntonsa.
Vuokralaista ei niin vain saa kun vuokra-asunnoista on ylitarjonta.
Helsingissä on 1970-luvun kerrostaloja, missä kaikki remontit tekemättä eikä ne saa enää remonttilainaa eli puretaan.
Mikä järki narista siitä että eläkeläisellä on omaisuutta?????
Juu minäkin olen ollut nyt eläkeläinen 5 päivää ja on omakotitalo. Itseasiassa 2.
Mutta olen alkanut maksamaan kotiani 19 vuotiaana heti kun menin töihin lukion jälkeen. Opiskelin vasta 30+v:nä 3 lapsen äitinä. Maksanut asuntolainasta 13-16% korkoja, menettänyt kaiken 90 luvun lamassa ja erossa.
Sinulla on mahdollisuus tehdä samoin. Jos olet nelikymppinen ja edelleen rahattomana peukalo perseessä se ei ole eläkeläisten vika
2400 bruttopalkalla ei saa nykyään lainaa ilman säästöjä. Tee remontit ettei ne jää sun lapsille. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä joten monelle jää perintöasunto käsiin.
Nykyinen talomme on 8v vanha joten remonttitarpeita ei ole, toinen on vasta remontoitu täysin uudenveroiseksi.
Lainaa ei ole koskaan saanut ilman säästöjä tai vakuuksia, nykyään on mm valtion takausmahdollisuus 15% mitä ei meidän nuoruudessa ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on liki 20 vuotta sitten viimeksi ollut töissä onko lasten hankinta ollut järkevää kun kuitenkin oman tilansa tiedostaa?
Tämä julmasti sanottu, mutta perheet joissa on tasapainoa ja rahaa ja rakkautta ei saa lasta hedelmöityshoidoinkaan. Kela ja sosdit taas saa uusia ja uusia lapsia kovin helposti verorahoja nostamaan.
Joo suomessahan jo kärvistellään siitä ettei tulevia veronmaksajia ole riittävästi kun ei synny lapsia.
Joo säädetäämpäs niin että vain aidosti rakkaudellisessa avioliitoissa elävät parit (mitenköhän tuokin testattaisiin) voivat hankkia lapsia.
Lisäksi tarkistetaan terveystiedot ettei vaikka terveydellisistä syistä se paremmin tienaava (yleensä mies) kuolla kupsahda ennen kuin lapset ovat täysi-ikäisiä eikä näin ollen tulisi yhteiskunnalle lisäkulua toimeentulotuen ja muiden leskelle maksettavien etuuksien osalta.
Eiköhän se totuus ole se, että lapsia hankitaan parisuhteessa josta sitten tuleekin ero ja lapset jäävät äidille ja elatusmaksut yleensä melko pieniä. Kun ei tietoa eikä kokemusta niin hyvähän se on ilkkua.
Lapsia ei synny, koska ihmiset ovat usein niin prsaukisia.
Pienituloiset eivät ehkä uskalla hankkia edes yhtä lasta, ja pienituloiset perheet joissa on jo yksi lapsi, ei uskalleta hankkia toista.
Lasten hankkimiseen pitäisi yksinkertaisesti kannustaa ihmisiä paremmin rahallisesti.
Moni ei usko, mutta sotien jälkeinen väestönkasvu johtuu isolta osaltaan tästä: valtio siis TUKI lasten hankkimista erilaisin etuuksin. Lapsilisilläkin oli suhteellisesti ottaen enemmän ostovoimaa kuin nykyisin. Ja mikä merkillisintä: asutuslainoihin sai lapsivähennyksiä (ja rintamamiehet saivat siis rintamamiestiloja/palstoja vain perheellisinä).
Miettikääpä, jos tämä käännettäisiin nykyaikaan: perheet saisivat asuntolainoihinsa vähennyksiä lapsiluvun mukaan!
Ei valtion kuulu maksaa asuntojen myyntivoittoja. 1990 luvun lopussa talon rakentaminen maksoi 600 000 mk eli 100000 euroa, nyt talon rakentaminen maksaa 300000.
Ehkä johonkin peräkylälle.
Pk seudulle rakensimme 1. talomme v 98 ja se maksoi itse tehtynä 200 000€ eli n 1,2 miljoonaa markkaa. Jos meillä olisi ollut timpureita tms apuna hintaa olisi tullut vielä reilusti lisää.
8 vuotta myöhemmin 30% isomman talon rakentaminen maksoikin sitten jo reilu 500 000€ eli yli 3 Mmk samalle alueelle.
Tuttu rakensi Turkuun 100 000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa eikä putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970 - luvun. Kattoremontti maksaa 20 000 - 30 000.
Mun vanhemmat teki kattoremontin ja putkiremontin ennen eläkkeelle jääntiä, koska vakuutuksessa on ikäpoistot eikä vanhoja korvata.
Onneksi omakotitalot ja osakkeet on eläkeläisillä.
Tosin jos nuorempaa porukkaa irtisanotaan eikä he pysty maksamaan yhtiölainaa niin myös eläkeläiset menettävät asuntonsa.
Vuokralaista ei niin vain saa kun vuokra-asunnoista on ylitarjonta.
Helsingissä on 1970-luvun kerrostaloja, missä kaikki remontit tekemättä eikä ne saa enää remonttilainaa eli puretaan.
Mikä järki narista siitä että eläkeläisellä on omaisuutta?????
Juu minäkin olen ollut nyt eläkeläinen 5 päivää ja on omakotitalo. Itseasiassa 2.
Mutta olen alkanut maksamaan kotiani 19 vuotiaana heti kun menin töihin lukion jälkeen. Opiskelin vasta 30+v:nä 3 lapsen äitinä. Maksanut asuntolainasta 13-16% korkoja, menettänyt kaiken 90 luvun lamassa ja erossa.
Sinulla on mahdollisuus tehdä samoin. Jos olet nelikymppinen ja edelleen rahattomana peukalo perseessä se ei ole eläkeläisten vika
2400 bruttopalkalla ei saa nykyään lainaa ilman säästöjä. Tee remontit ettei ne jää sun lapsille. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä joten monelle jää perintöasunto käsiin.
Nykyinen talomme on 8v vanha joten remonttitarpeita ei ole, toinen on vasta remontoitu täysin uudenveroiseksi.
Lainaa ei ole koskaan saanut ilman säästöjä tai vakuuksia, nykyään on mm valtion takausmahdollisuus 15% mitä ei meidän nuoruudessa ollut
Niin, perikunnan asunto on sun ongelma, ei kenenkään muun ja jos se on kerrostalossa niin maksat vastikkeet. Jos kieltäydyt perinnöstä niin sun lapsi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-aste ikäistä ei voi jättää yöksi yksin kotiin, jos vanhemmalla on yövuoro, se on lasun paikka.
Nyt kun kokoomus leikkaa ansiosidonnaista niin lasuja aletaan tekemään. Ei voi olla niin, että toiset hakee päivätyötä koska puoliso vuorotyössä tai on yksinhuoltaja ja samaan aikaan toisten lapset on yön heitteillä yksin.
Tästä oli joskus juttu ja sossu sanoi, että lasta ei saa jättää yöksi yksin kotiin, ei edes sisarien kanssa. Se on huostaanotto.
Meillä terveydenhoitaja sanoi jo 20 vuotta sitten, että vauva ei saa nukkua vaunuissa pihalla yksin niin, että vanhempi on sisällä. Kuka tahansa voi nykypäivänä mennä pitelemään vauvaa ja se on huostaanoton paikka, jos vauva on yksin vaunuissa pihalla, itkuhälytin ei riitä ja osaa niistä ei saa edes pihalla käyttää.
No höpsistä.
Meillä nukkui aina ulkona tuntikausia ja se oli heuvolan mielestä vain hyvä asia.Se on huostaanotto asia. Ei voi olla niin, että itse olen joutunut ulkoilemaan aina, kun vauva pihalla. Ei voi olla eri sääntöjä äideille viranomaisten taholta.
Itse teen lasun, jos näen vauvan yksin vaunuissa pihalla.
Siitä vaan.
Teenkin. Äiti ja isä joutuvat lasukeskusteluun.
No täällä maalla neuvolan tädeillä onkin maalaisjärkeä ja on ihan tavallista että lapsi nukkuu vaunuissa. Joten nauravat sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-aste ikäistä ei voi jättää yöksi yksin kotiin, jos vanhemmalla on yövuoro, se on lasun paikka.
Nyt kun kokoomus leikkaa ansiosidonnaista niin lasuja aletaan tekemään. Ei voi olla niin, että toiset hakee päivätyötä koska puoliso vuorotyössä tai on yksinhuoltaja ja samaan aikaan toisten lapset on yön heitteillä yksin.
Tästä oli joskus juttu ja sossu sanoi, että lasta ei saa jättää yöksi yksin kotiin, ei edes sisarien kanssa. Se on huostaanotto.
Meillä terveydenhoitaja sanoi jo 20 vuotta sitten, että vauva ei saa nukkua vaunuissa pihalla yksin niin, että vanhempi on sisällä. Kuka tahansa voi nykypäivänä mennä pitelemään vauvaa ja se on huostaanoton paikka, jos vauva on yksin vaunuissa pihalla, itkuhälytin ei riitä ja osaa niistä ei saa edes pihalla käyttää.
No höpsistä.
Meillä nukkui aina ulkona tuntikausia ja se oli heuvolan mielestä vain hyvä asia.Se on huostaanotto asia. Ei voi olla niin, että itse olen joutunut ulkoilemaan aina, kun vauva pihalla. Ei voi olla eri sääntöjä äideille viranomaisten taholta.
Siitä vaan.
Noista joutuu aina lasu keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsistä.
Siitä vaan.
No täällä maalla neuvolan tädeillä onkin maalaisjärkeä ja on ihan tavallista että lapsi nukkuu vaunuissa. Joten nauravat sulle.
Se lasu menee sossulle, ei terveydenhoitajalle.
Suomen ongelma on pummit, taustasta kansallisuudesta riippumatta.
Nykyään, jos alle 1 - vuotiaalla murtuu jalka tai käsi jne. ja menet ensi apuun niin siitä tehdään lasu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään, jos alle 1 - vuotiaalla murtuu jalka tai käsi jne. ja menet ensi apuun niin siitä tehdään lasu.
Vanhempi ei ole vahtinut lasta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa nuorena pysynyt tuo 42v mamma. Löytäisipä tuollaisen ilman lapsia. Ovat varmaan aika varattuja. Tuollakin on perhe vaikka on paskonut elämänsä täysin, kuten minäkin. Se ilmeinen ero on, ettei minulla ole lapsia.
M41
LOL :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ovat aina yksinhuoltajia.
Tottakai kannattaa olla vaikka lasten isä asuu samassa huushollissa, mutta kas kummaa osoitetiedot on isän äidin luona tai kaverilla. Sitten alkaakin kelan tuet rullaamaan runsain mitoin. Lapset saa vaatteet, lomatuet, ilmaiset harrastukset, nepsyt haetaan taksilla kouluun ja takas ym, ym. Ei tarvii olla Ainstain tietääkseen tämän. Silti ollaan vaan vali, vali, vali. Töihin: hyi.
sinunlaisesi ovat oksettavia. leimaat siis kaikki yh äidit huijareiksi???? Miksi et syytä miehiä ja lasten isejä? minun lasten ex häipyi kun vauva oli 6 kk nuoremman naisen matkaan. millä sinun mielestäsi minun tulisi elättää lapset??? harrastustuki on harkinnanvarainen 400 e vuodessa ja sitä voi hakea myös pienituloiset perheet. vaatemenot menee toimeentulotuesta josta lapsen osuus on 270 e sisältää elatustuen ja lapsilisän.sekö on mielestäsi liikaa??
Niin minunkin lapsen isä häipyi. Mutta minä menin töihin enkä hakenut senttiäkään elareita, asumistukea tai toimeentulotukea.
meille maksaa lasten elarit lapswen isä itse. se on lapsen oikeus saada elatus molemmilta vanhemmiltaan. Olet tyhmä jos et sitä hakenut lapsesi isältä.
Olin tyhmä kun pystyin itse elättämään lapseni?
olet sitä mieltä että miehet saavat siittää lapsia mielensä mukaan ilman vastuuta ja naiset elättävät lapset? Olet tyhmä kun et hakenut elareita lapsen isältä. hän on isä ja olisi kuulunut johonkin vastuuseen. olisit vaikka säästänyt rahat lapselle.
Kyllä minä olen lapselle säästänyt. En tarvinnut siihen muutaman satasen elareita.
sitten et ole samassa asemassa kuin jutun yh. Miksi kommentoit jos olet hyvätuloinen? Se yh tarvitsee elatustuen ja se vähennetään toimeentulotuesta automaattisesti. ja vaikka olisit miljonääri mielestäni lapsen isä tulee osallistua lapsen elatukseen. sitä ei tulisi vanhemman päättää kun se on lapsen oikeus. Ei sinun. olet tehnyt väärin.
Pointti nyt oli että normi ihmiset menee töihin eivätkä elä tukien varassa ja itke kun tuet ei riitä.
Jos äidin koulutus/työkokemus esim. ravintola-alalta, terveydenhoidossa (vuorotyöt ja yötyö) niin mitenkäs lasten hoito onnistuisi??
Aika tyhmä täytyy ihmisen olla kun ei pysty ajattelemaan nokkaansa pidemmälle.
Vuoropäiväkodissa tietenkin. Ja vielä kaiken kukkuraksi veronmaksajien rahoilla, kun pienituloisille se on ilmaista.
En todellakaan kykene tuntemaan empatiaa näitä työttömiä lorvijoita kohtaan, jotka valittaa tuollaisista tuista. Niillä elää varsinkin pienten lasten kanssa ruhtinaallisesti. Tai ihminen jolla on kaksi teiniä 4 pv/kk. Että lasten pitää säästää, jotta päästään kerran vuodessa Helsinkiin sukulaisvierailulle eikä noilla rahoilla äiti saa ostettua edes kenkiä itselleen, kehtaa nekin pyytää äidiltään. Tai ruokaa itselleen. Kyllä näillä ihmisillä elämänhallinnassa isoja ongelmia, eikä sitä ratkaista syytämällä heille rahaa kaksin käsin.
terveisin YH, jonka nettotulot on n. 2800 kuukaudessa, elatustukia en ole halunnut alkaa itselleni vaatia, tuloina lisäksi teinin lapsilisät, jotka talletan täysimääräisenä hänen tililleen. Päiväkodin olen maksanut ihan täysimääräisenä, samoin eskarin ja koulun iltapäivähoidot. Meillä syödään hyvin, lapsella on kaksi liikuntaharrastusta, joista toinen kilpaurheilua ja matkustetaan niin syys-, kesä- kuin talvilomilla, joko ulkomailla tai talvisin laskettelulomilla Lapissa. Ei ole vanhempia sponsoreina. Ja turha tulla veetuilemaan että hyvähän se on keskituloisen neuvoa. Ihan itse olen koulutukseni hankkinut, omilla ansioillani työelämässä tähän päässyt. Ja siihen on ihan jokaisella mahdollisuus halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsistä.
Siitä vaan.
Sama asia, sossuilla on maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajalle tiedoksi, että tuo on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsistä.
Siitä vaan.
Joudut silti keskusteluun ja tulee merkintä. Samat säännöt on koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempi ei ole vahtinut lasta.
Käsi voi mennä poikki vaikka vanhempi olis vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsistä.
Siitä vaan.
Enpä ole joutunut enkä joudu.
Mihin vaaraan lapsi joutuu kun nukkuu ikkunan alla? Ei yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsistä.
Siitä vaan.
Enpä ole joutunut enkä joudu.
Mihin vaaraan lapsi joutuu kun nukkuu ikkunan alla? Ei yhtään mihinkään.
Esim. joku eläin voi mennä vaunuihin esim. kissa, orava. Ja kuka tahansa voi pidellä vauvaa. Moni kaupunkilainen ajelee maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta.
On totta, kysy sairaalasta. Olen jopa itse ollut kuulemassa kun osastonsihteeri soitti sossulle ja teki lasun.
Tuo on uudistus mikä tuli jokunen vuosi sitten