Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
861/875 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset kun ei ole ainoastaan joku naisten asia, vaan aikalailla elämän edellytys. Jokainen ihminen on itsekin lillunut siinä samassa limakalvokerroksessa mikä olisi muuten vuotanut pois jos kiinnittymistä ei olisi tapahtunut.

Sinäkin olet ollut pelkkä siittiö joskus

Vierailija
862/875 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä muut naiset tädit, kaverien äidit puhuu äidittömille tytöille kuukautis asiat. Parempi näin koska ei ole luonnollista että isä puhuu.

Vai yleensä: onko siis sinulla tästä, tällaisesta tilanteesta jotain tieteellistä tutkimustietoa vai vain oman pääsi 'varmaa' tietoa.

Voihan se tosin olla parempi että muut naiset ennemmin kuin isä puhuu asiasta mutta kyllä vastuuntuntoisella isällä pitää olla valmius tuohon kertomiseen, sitenkin että hänellä jo sitä ennen on kehittynyt luonteva läheinen ja asiallisen luottavainen suhde tyttärensä kanssa. Isä voi tietenkin tiedustella isältään haluaisiko tytär käsitellä asiaa mieluummin jonkin muun kanssa, esim jonkin läheisen vieraan naishenkilön tai terveydenhoitajan tms:n kanssa. 

Musta se on noloa, että miehet ei ymmärrä mitään kuukautisista tai muutenkaan naisen kehon toiminnasta. Kuuluu yleissivistykseen ymmärtää ihmisen elimistön perustoiminnot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/875 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1991 syntynyt. Nyt vasta kun olen yli kolmikymppinen, ollaan voitu puhua äidin kanssa esimerkiksi kuukautisiin tai vaihdevuosiin liittyvistä asioista. En tiedä mikä on muuttunut; onko äidin helpompi puhua kun hänellä ei enää ole kuukautisia, vai ovatko kysymykseni niin suoria, että niihin tulee vastattua, kun en itse häpeile enkä hyssyttele. Tai onko äiti huomannut maailman muuttuneen eikä enää häpeile. 

Koulussa kuukautisista puhuttiin ehkä yhdellä terveystiedon tunnilla: vain tytöille. Saimme yhden paketin siteitä sekä murrosikään liittyvän oppaan. Koulussa luettiin välitunnilla Suosikki-lehteä, ja kaikki tieto tuli oikeastaan sieltä tai niiltä kavereilta, joiden kodeissa kuukautisista puhuttiin vapaammin. Omassa lapsuudenkodissa asia vaiettiin täysin. 

En tiennyt kuukautisista mitään ennen kuin asiaa käsiteltiin ensimmäisen kerran koulussa: sain myöhemmin tietää, että jollain kuukautiset olivat siiten mennessä jo alkaneet. Itsellä alkoivat 14- tai 15-vuotiaana. Äiti piilotteli aina siteiden viemistä vessaan ja vei käytetyt suojat jonnekin omaan roskiin. Eikä minulle puhunut kuukautisista tai ehkäisystä mitään. Kasvoin itsekin siihen, että kuukautiset ovat likainen tai hävettävä asia josta ei puhuta. Hoidin ensimmäiset vuodet kuukautiset wc- tai talouspaperilla ja pesin sitten verisiä alushousuja. En tiennyt missä äiti piti siteitä enkä uskaltanut kysyä. Silloin onneksi vuoto ja kivut olivat vähäisempiä. Särkylääkettä hain salaa tai "päänsärkyyn". 

Vierailija
864/875 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä muut naiset tädit, kaverien äidit puhuu äidittömille tytöille kuukautis asiat. Parempi näin koska ei ole luonnollista että isä puhuu.

Vai yleensä: onko siis sinulla tästä, tällaisesta tilanteesta jotain tieteellistä tutkimustietoa vai vain oman pääsi 'varmaa' tietoa.

Voihan se tosin olla parempi että muut naiset ennemmin kuin isä puhuu asiasta mutta kyllä vastuuntuntoisella isällä pitää olla valmius tuohon kertomiseen, sitenkin että hänellä jo sitä ennen on kehittynyt luonteva läheinen ja asiallisen luottavainen suhde tyttärensä kanssa. Isä voi tietenkin tiedustella isältään haluaisiko tytär käsitellä asiaa mieluummin jonkin muun kanssa, esim jonkin läheisen vieraan naishenkilön tai terveydenhoitajan tms:n kanssa. 

Musta se on noloa, että miehet ei ymmärrä mitään ku

Mun mies ei esimerkiksi tienneet, että naisella on erikseen munasarjat ja kohtu. Luuli, että lapsi kasvaa munasarjoissa.

Vierailija
865/875 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä vetoaa nuorten lehtiin. Luuletteko tosiaan, että näihin häveliäisiin perheisiin suostuttiin sellaista synnillistä materiaalia tilaamaan!

Eikä ne lehdet käy ostamassa siteitä tai opasta niiden käytössä tai anna särkylääkettä kuukautiskipuihin.

Minä sain nuortenlehtien mukana joskus kuukautissuojia tilaajalahjana. Ne oli jemmattu lehden sisälle. Ja niissä lehtien välissä on side/tampoonimainoksia.

Asioita voi oppia lukemalla, ei aina tarvi olla aikuista kädestä pitäen neuvomassa.

Niinpä, täytyy olla jotenkin kehitysvaimmainen jos ei edes sidettä osaa laittaa pikkuhousuihin ilman äitin opastusta. Tai ymmärrä ottaa särkylääkettä jos johonkin koskee.

Minä en ole kehitysvammainen vaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ihminen. Silti en vielä alakouluikäisenä osannut itseäni lääkitä. Äiti oli hyvin lääkevastainen, eikä antanut koskaan lääkettä, vaikka olisin houraillut kuumeesta. En ymmärtänyt lainkaan kyseenalaistaa tätä.

Onneksi menkat alkoivat vasta sen verran myöhään, että en ollut enää ihan pikkulapsi kuten alle 12v esimerkiksi on, ja tajusin, että lääkkeitä on ja minä saan ottaa niitä. Muuten olisin ekat vuodet mennyt ilman lääkkeitä ihan varmasti. 

Senkin muistan, että terveydenhoitaja ihmetteli, kun kysyttäessä kerroin, että otan joskus särkylääkkeitä. Hän kummasteli, että miksi ihmeessä. Sama täti kehotti tyttöjä olemaan jakelematta itseään. Pojille ei sanonut kuulemma mitään.

Näin kasarilla. 

Vierailija
866/875 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-91 syntynyt jatkaa. Useasti vuoto tuli koulussa ohi, kun eihän wc-paperi toimi. Ei pysy paikallaan. En kehdannut ostaa siteitä, koska kotikunnassani oli 2 ruokakauppaa, joiden kassatyöntekijät tunsin. Ja pelkäsin aina, että saman luokan pojat osuu juuri samaan aikaan kauppaan. Kerran uskaltauduin ostamaan tamponeja, mutta en saanut niitä sisään (olin vielä neitsyt). Taisin ostaa niitä kesken vuoden kun kyllästyin leikkimään paperin kanssa. En tiedä, miksi en ostanut siteitä. 

Lukiossa aloin puhua vapaammin ystävien kanssa kuukautisista, tai ihan yläasteen lopussa. Uskalsin ostaa ensimmäiset siteet (naama punaisena muiden ostosten joukossa). Rahaa oli ostaa siteitä, koska sain viikkorahaa. Lukiossa myös pienen opintorahan. Että se oli vapauttavaa! Ensimmäisen kerran puhuin jollekin miespuoliselle kuukautisista kun aloin lukiossa seurustella. 

Kysyin omalta äidiltäni nyt vasta 20 vuotta liian myöhään kuukautisista. Äiti kertoi, että hänen lapsuudessaan kuukautisia hävettiin ja hänen äitinsä ei puhunut niistä. Verisiä vaatteita pestiin salassa ja siteet ostettiin salaa. Äiti kuuli kuukautisista omilta isosiskoiltaan, mummini kanssa ei ikinä voinut puhua ehkäisystä tai kuukautisista. Kuukautishäpeä siirtyi siis sukupolvelta toiselle. Ensimmäisessä parisuhteessa oli tosi vaikea kertoa sitä, milloin oli kuukautiset, koska tabu istui niin syvässä. 

Vierailija
867/875 |
15.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuukautiseni alkoivat juuri 12 täyttäneenä, samoihin aikoihin kun 90-luvun lama iski raskaasti. Vanhemmat säilyttivät työnsä, mutta lainankorkojen ampaistessa liki 15 prosenttiin meillä syötiin näkkileipää ja hernaria eikä todellakaan tilattu mitään nuortenlehtiä, ei kaverienkaan perheisiin. Kirjastokortti oli ahkerassa käytössä, mutta kirjastosta lainattiin teini-iän koittaessa lähinnä erotiikkaa eikä valaisevaa munasarjojen toimintaa. Tuli "luettua" sekä Mammutin metsästäjät että Laulu punaisesta rubiinista moneen kertaan. Luin muutenkin vain aikuisten kirjoja, mm sotaa, joten kirjaston tädit eivät kommentoineet ääneen.

Kyllä se luonto sitten ajoi tikanpojan puuhun niissäkin asioissa, mistä äiti ei estoisena koskaan pukahtanut sanaakaan. Avioeroni jälkeen (olin 26) elätteli hetken ajatusta, että tarvitsen jatkossa yhden hengen sängyn. Väärässä oli.

Vierailija
868/875 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 80- luvun alussa ja meillä oli onneksi ilmeisen "valistunut" perhe.

Oma isä osti pyydettäessä siteitä, samoin isoveljeni. Ei se ollut sen kummempi asia meillä, kuin että ostaisi wc paperia.

Nyt kun omat lapset ovat teinejä, niin kyllä olen pitänyt huolen että menkat eivät ole mikään salassa pidettävä häpeällinen asia. Niistä voi puhua ja jos vahinko käy, niin pyykkiin vaan lakanat yms.

Ja myös teinipoikani tuo siteitä kaupasta, jos pyydän. Ei ole ollut mikään ongelma hänelle. Nykyään on vielä helppoa, kun voi lähettää kuvan tuotteesta.

Vierailija
869/875 |
16.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tosi yksinkertaista ajatella, että kuukautisten alkaminen 10-vuotiaana olisi mitenkään samanlainen tilanne kuin kuukautisten alkaminen 15-vuotiaana. Totta kai 15-vuotias osaa jo tuossa vaiheessa hoitaa itse paljon enemmän asioita ja hankkia tietoa ihan eri tavalla kuin 10-vuotias. 15-vuotias on itsenäistymistä harjoitteleva teini, 10-vuotias on lapsi.

Ei kenenkään kuukautiset ala normaalisti 10 vuotiaana. Normaalisti kuukautiset alkaa 13 vuotiaalla tai sen jälkeen, 14-15v.

Kukaan tuskin saa itse valita kuukautisten alkamisaikaa. Alkaminen riippuu monesta eri tekijästä, joille ei itse voi yleensä mitään.

Vierailija
870/875 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina miettinyt, että mikä niissä siteiden ja tamponien ostamisessa on niin noloa. Mikä niin?

Vierailija
871/875 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt, että mikä niissä siteiden ja tamponien ostamisessa on niin noloa. Mikä niin?

Olen taas itse useinkin ihmetellyt, että miksi esim. apteekeissa ei ole myynnissä enempää kuukautissuojia tai ehkäisyvälineitä. Kuitenkin apteekissa on myynnissä jotain ihme kosmetiikkaa ja ihan huuhaaksi todistettua tuotetta. Toki apteekkien liiketilat ovat paljon pienemmät kuin esim. jonkun Prisman, jossa hygieniatuotteita on myynnissä pitkät hyllyt, mutta joillekin kiusallisten tuotteiden ostaminen apteekista voisi olla helpompaa. Nykyään tietysti Prismassa on ihan itsepalvelukassakin vaihtoehtona ja netistäkin voi tilata, jos ei muuten kehtaa ostaa. 

Vierailija
872/875 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaateliike Funky ladyssä on nyt alennusmyynti. Tarvitsisin uudet rintaliivit, mutta en vaan jotenkin kehtaa mennä tuonne nyt alusvaatteita ostamaan. Olen ihan neljäkymppinen nainen ja olen toki joskus aikaisemmin tuolla käynyt ja jotain ostanutkin.

Vierailija
873/875 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen taas itse useinkin ihmetellyt, että miksi esim. apteekeissa ei ole myynnissä enempää kuukautissuojia tai ehkäisyvälineitä. Kuitenkin apteekissa on myynnissä jotain ihme kosmetiikkaa ja ihan huuhaaksi todistettua tuotetta. Toki apteekkien liiketilat ovat paljon pienemmät kuin esim. jonkun Prisman, jossa hygieniatuotteita on myynnissä pitkät hyllyt, mutta joillekin kiusallisten tuotteiden ostaminen apteekista voisi olla helpompaa. Nykyään tietysti Prismassa on ihan itsepalvelukassakin vaihtoehtona ja netistäkin voi tilata, jos ei muuten kehtaa ostaa. 

Mikä siteissä tai tamponeissa on kiusallista?

Veikkaan että siteitä ei ole apteekissa kauhean paljon siksi, että apteekissa hinnat on yleisesti korkeammat. Marketit ottaa myyntiin isompia eriä ja myyvät edullisemmalla, joten suurempi myynti apteekeissa ei todennäköisesti kannata.

Vierailija
874/875 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kiusallista on siteissä, tamponeissa, inkotinenssisuojissa, vessapapereissa? Jotain prisman kassaa varmaan kiinnostaa mitä siitä lukijaa myöten työntää.  En jaksa ymmärtää.  

Sitten kun väki menee apteekkiiin, häpeäisi samalla lailla, joku näkee kun ostan kun salaa ostan vitamiinitkin ja suuveden ja vapaasti ostettavat alapään hoitotuotteet..

Siis aikuiset naisetko jotka täällä sättineet isoisoäitiensä häveliäisyyttä?  Isoisoäudit sentään laskeneet miestään synnytyksiin, miten nainen joka ei voi kuukautisista puhua kuitenkin voi synnyttää miehensä nähden.

Vierailija
875/875 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä vetoaa nuorten lehtiin. Luuletteko tosiaan, että näihin häveliäisiin perheisiin suostuttiin sellaista synnillistä materiaalia tilaamaan!

Hyvin harvassa on noin tiukat uskonnolliset säännöt olleet. Ja jos tosiaan on ollut uskovaisperhe, niin tietääkseni raamatussa on mainintaa kuukautisista.  

Mutta kai sinulla kavereita oli ja heidän isosiskoja vaikka lehtiä ei ollut? Vai oliko kaveritkin syntisiä? Muilta nuoriltahan niitä kiellettyjä asioita oppii.

Ei nämä uskovaisia ainakaan olleet, jotka ei kuukautisista muka mitään ole tienneet. Raamatussa puhutaan raskauksista, synnyttämisestä ja kuukautisverestäkin. Joten kyllähän tosiuskovaisissa piireissä näistäkin lapsille kerrotaan.  

3. Moos. 15:

19 Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä