Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä muut naiset tädit, kaverien äidit puhuu äidittömille tytöille kuukautis asiat. Parempi näin koska ei ole luonnollista että isä puhuu.
Niinpä. Mutta jossakin äidittömässä perheessä isä tekee sen, eikä nuori välttämättä koe sitä outona.
Minustakin on luonnollisempaa, että nainen kertoo kuukautisista tytölle.
Miehet voi toki opetella ulkoa kirjasta miten naisen keho toimii, mutta naiset tietää miltä menkat tuntuu, joten naispuoliselle on helpompi uskoutua.Millä tavalla se on luonnollisempaa, että luokkakaverin äiti tai joku täti jota näkee pari kertaa vuodessa ke
Riippuu vähän siitä mitä sillä "lapsen saamisella" noin yksityiskohtaisen käytännöllisesti tarkoitetaan.
En usko, että asialla on oikeasti vaikutusta, mutta olen huomannut, että sen jälkeen kun aloitin gluteenittoman ruokavalion on vuotoni määrä vähentynyt, mutta kierto on lyhentynyt. Todennäköisemmin kyse on kuitenkin lähestyvistä vaihdevuosista ja nyt on meneillään vaihe, jossa vuoto niukentuu ennen runsastumistaan huippulukemiin ennen loppumista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä lapset diagnosoi itse itsensä joka vaivan kohdalla ja valitsevat itse lääkityksen sen jälkeen?
Joka vaivan kohdalla? Onko lapset normaalisti niin vaivaisia, että pitää popsia kipulääkkeitä? Nyt oli kyse kuukautiskivuista.
Itselläni ei ollut alkuun mitään kipuja, vaan ne tuli myöhemmin teini-iässä. Ehkä 14-15. v?Ihan itse otin kipulääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, siis jos lapsen äiti on vaikka kuollut, niin isä ei voi puhua lapselle kuukautisista vaan sanoo kysy mummolta, tädiltä tai kavereilta? Naurettavaa.
Ei ole luonnollista että tyttö kuulee kuukautis asioita isältä. Kuoleman tapauksissa olisi paras että joku nainen ottaa asian tehtäväkseen tai sitten koululla terveydenhoitaja.
Jos lapselle on jäänyt vain isä, niin kyllä isän vastuuseen kuuluu (tosin viime kädessä myös aina) myös tyttärensä valistus. Hän voi tosin antaa tehtävän jollekin tyttärelleen läheiselle naiselle tai alan ammattilaiselle. Valitettavasti kaikilla miehillä ei ole tuollaista vastuullista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sua niin kovasti harmittaa se että jotkut asiallisesti osaa kertoa kuukautisista?
Miksi sinua harmittaa, että joidenkin mielestä on väärin stressata 7-vuotiasta kuukautisilla? Monet varmasti luulee kertovansa ikätasoisesti. Eihän lapsi kerro tuliko äitin puheista traumoja.
Myöhemmin lapsi voi avautua keskustelupalstalla, että äiti kertoi asioista liikaa ja liian aikaisin. Täälläkin niitä rajattomia vanhempia on nähty.
Ja eräs kaverini äiti oli sellainen. En tiedä miten hän käsitteli asiaa, mutta itseäni kuvotti lapsena kuulla kaverin kertomana hänen äitinsä intiimiasioita.Onko täällä kehoitettu äitejä kertomaan intiimiasioistaan (alle) 10-vuotiaalle..
On kehotettu, suorastaan vaadittu.
Olen lukenut tuohon saakka koko ketjun mutta en muista puhutun 'päähän takomisesta', enkä nyt oikein muista sitäkään että olisi kehoitettu puhumaan OMISTA intiimiasioistaan alle 10-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä vetoaa nuorten lehtiin. Luuletteko tosiaan, että näihin häveliäisiin perheisiin suostuttiin sellaista synnillistä materiaalia tilaamaan!
Eipä taidettu tilata. Se mitä niissä oli valistusta kun esiteltiin noin pääsääntöisesti synnillisissä viitekehyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä lapset diagnosoi itse itsensä joka vaivan kohdalla ja valitsevat itse lääkityksen sen jälkeen?
Joka vaivan kohdalla? Onko lapset normaalisti niin vaivaisia, että pitää popsia kipulääkkeitä? Nyt oli kyse kuukautiskivuista.
Itselläni ei ollut alkuun mitään kipuja, vaan ne tuli myöhemmin teini-iässä. Ehkä 14-15. v?Ihan itse otin kipulääkkeen.
Minulla alkoi kuukautiset etten kuin täytin 11v ja alusta asti oli kipuja. Olisiko 10-11-vuotiaan muka pitänyt itse osata ottaa oikea määrä kipulääkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toppahousut ja pipo on noloa vaikka äiti on vauvasta asti kannustanut niitä pitämään."
Kyllä meille miesopettaja puhui pipon ja toppahousujen tärkeydestä talvipakkaselle, eikä se ketään nolottanut.
Mutta kuukautisista miesopettaja ei puhunut. Kun tämä aihe on vuorossa biologiassa, tuli terveydenhoitaja pitämään sen tunnin. Tämä on myös sitä häpeäkasvatusta. Edes opettaja ei pystynyt aiheesta puhumaan. Itselle tuli sellainen olo, että opettaja häpeää aihetta niin paljon, ettei kehtaa.
Onhan se parempi että varsinainen ammatti-ihminen asiasta puhuu, ilman että tuohon mitään opettajien häpeää tarvitsisi liittyä
Eli miesterveydenhoitajan puhumana onkin sitten ok?
Miesterveydenhoitaja parempi kuin miesope. Ja lähtökohtaisesti järkkymätön (olen eläkeiässä ja hieman elämääkin nähnyt, kokenut ja lukenut) näkemykseni että naispuolinen terveydenhoitaja miespuolista parempi tytöille puhumaan naisten asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle oli kuitenkin ne kipulääkkeet hankittu ja annettu käytettäväksi. Täällä tilanteestaan ovat kertoneet ne henkilöt, joiden vanhemmat eivät suostuneet näitä lääkkeitä hankkimaan tai joille ei edes tullut mieleen, että lapsi olisi voinut tarvita kipuihinsa lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä muut naiset tädit, kaverien äidit puhuu äidittömille tytöille kuukautis asiat. Parempi näin koska ei ole luonnollista että isä puhuu.
Vai yleensä: onko siis sinulla tästä, tällaisesta tilanteesta jotain tieteellistä tutkimustietoa vai vain oman pääsi 'varmaa' tietoa.
Voihan se tosin olla parempi että muut naiset ennemmin kuin isä puhuu asiasta mutta kyllä vastuuntuntoisella isällä pitää olla valmius tuohon kertomiseen, sitenkin että hänellä jo sitä ennen on kehittynyt luonteva läheinen ja asiallisen luottavainen suhde tyttärensä kanssa. Isä voi tietenkin tiedustella isältään haluaisiko tytär käsitellä asiaa mieluummin jonkin muun kanssa, esim jonkin läheisen vieraan naishenkilön tai terveydenhoitajan tms:n kanssa.
Siis piti olla:
Isä voi tietenkin tiedustella tyttäreltään haluaisiko tytär.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toppahousut ja pipo on noloa vaikka äiti on vauvasta asti kannustanut niitä pitämään."
Kyllä meille miesopettaja puhui pipon ja toppahousujen tärkeydestä talvipakkaselle, eikä se ketään nolottanut.
Mutta kuukautisista miesopettaja ei puhunut. Kun tämä aihe on vuorossa biologiassa, tuli terveydenhoitaja pitämään sen tunnin. Tämä on myös sitä häpeäkasvatusta. Edes opettaja ei pystynyt aiheesta puhumaan. Itselle tuli sellainen olo, että opettaja häpeää aihetta niin paljon, ettei kehtaa.
Onhan se parempi että varsinainen ammatti-ihminen asiasta puhuu, ilman että tuohon mitään opettajien häpeää tarvitsisi liittyä
Miesterveydenhoitaja parempi ku
Entä jos opettaja on taustaltaan biologiaa opiskellut?
Ihan sama kuka se on taustaltaan tai sukupuoleltaan joka kuukautisista puhuu, mutta kunhan vaan on sellainen joka osaa asiallisesti kertoa asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesterveydenhoitaja parempi ku
Kuukautiset kun ei ole ainoastaan joku naisten asia, vaan aikalailla elämän edellytys. Jokainen ihminen on itsekin lillunut siinä samassa limakalvokerroksessa mikä olisi muuten vuotanut pois jos kiinnittymistä ei olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tosi yksinkertaista ajatella, että kuukautisten alkaminen 10-vuotiaana olisi mitenkään samanlainen tilanne kuin kuukautisten alkaminen 15-vuotiaana. Totta kai 15-vuotias osaa jo tuossa vaiheessa hoitaa itse paljon enemmän asioita ja hankkia tietoa ihan eri tavalla kuin 10-vuotias. 15-vuotias on itsenäistymistä harjoitteleva teini, 10-vuotias on lapsi.
Ei kenenkään kuukautiset ala normaalisti 10 vuotiaana. Normaalisti kuukautiset alkaa 13 vuotiaalla tai sen jälkeen, 14-15v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tosi yksinkertaista ajatella, että kuukautisten alkaminen 10-vuotiaana olisi mitenkään samanlainen tilanne kuin kuukautisten alkaminen 15-vuotiaana. Totta kai 15-vuotias osaa jo tuossa vaiheessa hoitaa itse paljon enemmän asioita ja hankkia tietoa ihan eri tavalla kuin 10-vuotias. 15-vuotias on itsenäistymistä harjoitteleva teini, 10-vuotias on lapsi.
Ei kenenkään kuukautiset ala normaalisti 10 vuotiaana. Normaalisti kuukautiset alkaa 13 vuotiaalla tai sen jälkeen, 14-15v.
Normaali kuukautisten alkamisikä on 9-16v. Joten kyllä 10-12v on varsin normaalisti ikä. 15v alkaa olla siellä ylärajoilla.
Vierailija kirjoitti:
-89 syntynyt, kuulostaa tutulta. Kuukautisista ei puhuttu mitään. Libresseltä tuli jossakin iässä tytöille postissa paketti, äiti nauroi ja vei omiin kätköihinsä. å
Samaa ikäluokkaa olen. En muista tuollaista pakettia tulleen, joten jos tuli kaikille niin sekin napattiin pois jo postilaatikolla.
Ei tosiaan aiheesta puhuttu mitään, sai etsiä siteet mistä etsi.
Kuukautiskivuista kärsin pitkään kun en tiennyt, että niitä voi lievittää särkylääkkeillä. Joskus päänsärkyyn kun otin lääkettä, niin sattumalta silmiini osui teksti, jossa kerrottiin käytettävän myös kk-kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Täällä puhutaan kuin kaikki olisi lähes itsenäisiä aikuisia kuukautisten alkaessa. Nykyään suurimmalla osalla taitaa kuukautiset alkaa ala-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä 1800-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ollut alkuun mitään kipuja, vaan ne tuli myöhemmin teini-iässä. Ehkä 14-15. v?Ihan itse otin kipulääkkeen.Sinulle oli kuitenkin ne kipulääkkeet hankittu ja annettu käytettäväksi. Täällä tilanteestaan ovat kertoneet ne henkilöt, joiden vanhemmat eivät suostuneet näitä lääkkeitä hankkimaan tai joille ei edes tullut mieleen, että lapsi olisi voinut tarvita kipuihinsa lääkitystä.
Ei ne lääkkeet juuri minua varten olleet. Keittiössä oli lääkekaappi ja otin ne sieltä itsenäisesti, toki jos äiti oli keittiössä hän saattoi kysyä.
Vai yleensä: onko siis sinulla tästä, tällaisesta tilanteesta jotain tieteellistä tutkimustietoa vai vain oman pääsi 'varmaa' tietoa.
Voihan se tosin olla parempi että muut naiset ennemmin kuin isä puhuu asiasta mutta kyllä vastuuntuntoisella isällä pitää olla valmius tuohon kertomiseen, sitenkin että hänellä jo sitä ennen on kehittynyt luonteva läheinen ja asiallisen luottavainen suhde tyttärensä kanssa. Isä voi tietenkin tiedustella isältään haluaisiko tytär käsitellä asiaa mieluummin jonkin muun kanssa, esim jonkin läheisen vieraan naishenkilön tai terveydenhoitajan tms:n kanssa.