Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eikös täällä joku jo jauha jotain trans-ihmisistä ja (
Joku otti esiin, että naisella ei ole ollut koskaan menkkoja, joten arvasin, että varmaan on transnainen sitten. Miksi tästä ei saa puhua? Kasvattajissa on transhenkilöitä ja kommenteista päätellen sukupuolineutraalejakin. Jotka suu vaahdossa haluaa tyrkyttää miestä opastamaan tyttöä rintsikkaostoksille vaikka kaikki ei halua.
Kuka tyrkyttää? Ja miksi sä jauhat edelleen transihmisistä?
Onko transhenkilöt sinulle arka paikka, hävettääkö? Aiheellista keskustella myös nyt transhenkilöistä kun joku otti kerran puheeksi ettei kaikilla vanhemmilla ole koskaan ollut kuukautisia.
Täällä on yksi tai useampi (vo
Miksi juuri me vanhat, elämää nähneet, olisimme jotenkin hämmästyneitä erilaisista ihmisistä? Joillekin viiskymppisille politiikoille on asiat tulleet järkytyksenä että ihmisiä syntyy erilaisina. Jotenkin sitä Mauriakin ihmettelin, hänhän oli oikeen televisiossa kinaamassa, semmosilla ei mitään ihmisoikeuksia.
Ja nuorille joilla kotona on se malli, machojätkä ja blondi hyväksyttävät.
Esim. päätalon kirjoissa siellä taivalkosken syrjäkylilläkin 30-luvulla oli homo tai useampikin, naisten hommissa häärivä mies, vastaavasti miesten töissä housuissa riekkuva nainen, kirjoista tuli esiin se erilaisuus, ei siis vain työteon kannalta.
(Kotikylässäni oli miestään päätään pitempi ja harteikkaampi emäntä joka kulki hentoisen miehensä.metsätöissä, oli roimempi kuin miehensä ja mieskin pysyi metsässä eikä sahtitongan vieressä. Heillä oli 8 lasta. Siis ettei se työasu ja ripeys tehnyt hänestä poikkeavaa.)
Hups, vanhoja olikin 60- ja 70- luvulla syntyneet. Ja minä 40-luvulla syntynyt sepustelin. Olemmeko me kauemmin elämää nähneenä sitten suvaitsevampia?)
Vierailija kirjoitti:
Tulipa flashback jo unohtuneeseen asiaan, tuohon että käytti vessapaperia siteen sijasta ja että paperilla paineli enimpiä veriä pois siteestä. Meillä ihan samaa että MITÄÄN seksiin viittaavaa ei mainittu kotona saati neuvottu ehkäisystä tms, kuukautiset ja rintsikat oli maailman häpeällisin asia. "Takapuoli vuotaa". Kun 16-17 vuotiaana olin menossa ekan poikakaverini luokse, äitini tiuskaisi että tarviiko sitä taas lähteä huoraamaan. Ihan sairasta kun jälkikäteen ajattelee.
Tästä tuli itelleni flascback; ainut kerta "seksivalistusta" kotona oli, kun kuukautta vaille 18-vuotiaana pyysin lupaa mennä poikaystävän luo yöksi, äiti muuttui hysteeriseksi ja sai sönkättyä jotain että "me ei iskän kanssa haluta vielä isovanhemmiksi".
Sinä päivänä kun ilmoitin menkkojen alkaneen, äiti sentään kävi illalla puhumassa aiheesta jotain, ja siteitä hommasi mulle vaatekaappiin. Meilläkään ei ollut kummassakaan vessassa roskista, aika ikävää myös vieraiden kannalta.
Reilu vuosi menkkojen alkamisen jälkeen mulla alkoi joku vuotohäiriö niin että vuosin monta kuukautta putkeen ja lopulta jo aivan kuin seula. En uskaltanut kertoa tästä koska meidän perheessä ei ylipäätään mistään vaikeista asioista puhuttu. Jossain vaiheessa lopulta kirjoitin asiasta äidille kirjeen ja hän hommasi mulle ajan terveyskeskukseen, jossa mieslääkäri teki gynekologisen tutkimuksen mikä sattui aivan jumalattomasti ja oli muutenkin kova paikka 13-vuotiaalle. Äiti oli mukana, mutta varsinaisesti mitään tukea en häneltä saanut, ja sen jälkeen kun mulle määrättiin e-pillerit korjaamaan se vuotohäiriö, äiti päätti että niiden syöminen loppuu 3 kuukauden jälkeen, vaikka 6 kuukautta niitä oli suositeltu syödä. Oli vissiin niin syntistä niiden käyttö. Koko tuosta episodista ei ikinä enää tuon jälkeen keskusteltu, eikä äiti kysynyt tasoittuiko vuodot tms.
Muutenkin sama kokemus kuin joillain muillakin, että kaikkeen naiseksi ja ylipäätään aikuiseksi kasvamiseen liittyvään on vanhempien taholta suhtauduttu hyvin vihamielisesti ja yritetty jotenkin blokata se asia pois olemasta. Oon syntynyt -91. Mun vanhemmat on hyvin uskonnollisia, joten silläkin voi olla vaikutusta. Aikuisiällä kun muutin poikaystävän kanssa yhteen niin äiti piti 2 viikkoa mykkäkoulua koska asia oli hänelle niin kova paikka, kun olis pitänyt olla vähintään kihloissa. Joitain vuosia myöhemmin kun erottiin, niin äitin eka kommentti oli "kannattiko muuttaa yhteen?" Tämmöstä tukea meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 50-luvulla syntynyt äitini äärimmäisen pakon edessä käytti sanaa "vaipat" siteistä, ja häpeä oikein tihkui.
myö kuultiin vaan sana-paskarätit, paskatauti alkoi, hu...rat,,siis naisten suusta ihan tyttäristään. kun nämä mammat modernisoituivat, tuli nimitys moonikset. joo näissä asioissa oltiin outoja,mutta ihan pokkana yksiössä olivay yhdynnässä. -eihän se pentu-kersa tajuu ja sehän nukkuu. jos lapsi heräsi ääniin,kirottiin per... le hörökorva paina pääääs tyynyyn,on se ihme ettei kerstat nuku ees-
Kirjoituksesi perusteella olet yhtä juntti kuin äitisi.
Tuohon paskatauti-sanaan tuli mieleen, että joillakin naisilla kuukautisten pääoire on ripuli. Joten nuo naiset voi kokea kuukautiset siksi "paskataudiksi".
Mutta kuulostaa tosiaan, että ihan junttiperhe
Olepa tarkka pimu. Kysehän ei ole omakokemuksesta ja ns omaperheestä. Tuolloin 5-60 ja jopa 70 luvulla kuullut asiat kysessä. kesälapsena maalla, Ruotsisa ja nyt vanhemmiten muilta ikäryhmiltä kuultua. Me emm ole Perhe!
Oma äitini kuoli synnytyksessä ( sitä aikaa). Ja olisi hyvä, että Erotat mm. henkilö joka on ollut insestin tms uhri, ei tee Hänestä sellaista. Älä lue hutkimalla,keskityty. Sinustahan noita nimityksisä vasta löytyykin kun moista kirjoitat. Maall oli aikoinaan kesälapsena ns. -piikoja tyttäriä sen aikaisia, emäntiä, mummoja ja kylän- akat-.
Sieltä nämä kuullut.
Ja mitä tulee ns -peskatauti nimitukseen, sitä nimeä kyllä käytettiin ja tukee käsitystä, että Ei ole kyse menstruointiin liittyvästä ulostetaudista,koska kuukautisuojista jotka olivat lakanoista leikattuja riepuja ,joita valkaistiin kloriitillakin 7 luvulla, pikku padoissa akkaväki keitteli( itse lapsi vasta ei menstruointia) eli näin taphtumia. Niin jos näistä reivouista joita valKaistiin käytettiin nimitystä paskarättipyykki,joka erilinen tpahtuma, on silloin ollut kyse menstruoinnista.
Itse en ole ollut viljemaässä moista puhetta enkä moisia käytöstpaoja eikä Edesmennyt äitini. Isäni kuoli myös liikennonnettomuudessa ollesani 4v.
Miksi minä olisin juntti. En ole tehnyt edes tytärtä.
Ennen wanhaan elämä oli aikamoista- Katso vaikka elokuvia -missä Ritva Oksanen pääroolissa. ja katso Maa on syntinen laulu jne. Minulla ei niidenkään kanssa Mitääään tekemistä!!!!! Käyttäydy ja ole tarkkana..
Olen syntynyt -91 ja kuukautisista ym. oli kerrottu mielestäni kotona ihan asiallisesti ja ikätason mukaisesti, mutta sitten kun minulle alkoi tulla valkovuotoa, niin äiti sanoi, että oli huomannut sitä alushousuissani ja että se tarkoittaa kuukautisten alkavan jonkun vuoden kuluttua. Oli ihan helvetin ahdistavaa, että oli tutkinut alushousujani ja ilmoitti siitä tuolla tavalla.
Kuukautiset tulivat silti yllätyksenä 13-vuotiaana, koska koulun terveystarkastuksessa sanottiin joskus vitosluokalla, että kuukautiseni alkavat luultavasi myöhään, kuten äidilläni olivat alkaneet 16-vuotiaana. Olin ajatellut, että kai lääkäriä on uskottava, mutta eipä olisi kannattanut. Kun kuukautiset alkoivat, niin äidin mielestä meille riitti YHTEINEN sidevarasto. Olen aivan eri mallinen ja minulla oli runsaampi vuoto, joten tarvitsin pidempiä siteitä (en oppinut käyttämään yläasteella vielä tamponeja) ja yösiteitä, joita äiti ei itse käyttänyt. Sain lopulta uskomaan, että tarvitsen erilaisia siteitä.
Asuimme kahdestaan, mutta äiti ei meinannut millään suostua ostamaan vessaan roskista. Siis oikeasti mitä hittoa, miksi ei olisi vaan voinut heti ostaa kahden naisen talouteen?! Äiti saattoi sitä paitsi itse jättää käytettyjä siteitä käärittyinä vessajakkaran päälle, mikä oli ihan helvetin oksettavaa ja outoa. 🤮 Olen miettinyt, että mikä mielenterveysongelma saa toimimaan noin.
Äiti saattoi tahallaan sanoa, että "Onko sulla tissit kasvanu?!" ja naureskella samalla, mutta ei silti suostunut ostamaan kunnon liivejä, vaan jonkin alustopin tapaisen, josta paistoi nännit läpi. Lopulta taisin ostaa rintsikat itse.
Äiti osti epäsopivia rintaliivejä, joissa oli liikaa kasvunvaraa. Joten mä oikeastaan olin ilman rintaliivejä teininä tai sit mulla oli jotain itse ostettuja toppeja, kun sieltä maalta ei edes saanut nuorille sopivia rintaliivejä, niin ei koulukavereillakaan ollut kunnollisia rintaliivejä. Uskokaa, mutta totta. Maalta ei saa kaikkea.
Mitä terveyssiteisiin tulee, niin kyllä meidän perheessä miesväki joutui niitä ostamaan, jos äiti komensi. :D Ei ollut kuukautiset mikään häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -91 ja kuukautisista ym. oli kerrottu mielestäni kotona ihan asiallisesti ja ikätason mukaisesti, mutta sitten kun minulle alkoi tulla valkovuotoa, niin äiti sanoi, että oli huomannut sitä alushousuissani ja että se tarkoittaa kuukautisten alkavan jonkun vuoden kuluttua. Oli ihan helvetin ahdistavaa, että oli tutkinut alushousujani ja ilmoitti siitä tuolla tavalla.
Kuukautiset tulivat silti yllätyksenä 13-vuotiaana, koska koulun terveystarkastuksessa sanottiin joskus vitosluokalla, että kuukautiseni alkavat luultavasi myöhään, kuten äidilläni olivat alkaneet 16-vuotiaana. Olin ajatellut, että kai lääkäriä on uskottava, mutta eipä olisi kannattanut. Kun kuukautiset alkoivat, niin äidin mielestä meille riitti YHTEINEN sidevarasto. Olen aivan eri mallinen ja minulla oli runsaampi vuoto, joten tarvitsin pidempiä siteitä (en oppinut käyttämään yläasteella vielä tamponeja) ja yösiteitä, joita äiti ei itse käyttänyt. Sain lopulta
Oma äiti ei tajunnut, että mulla pitäisi olla erilaiset rintaliivit niin se osti jotain ihan kamalia vanhojen akkojen rintaliivejä, jotka ei sopinut yhtään teinille ja ne oli kamalasti liian isoja. Luulen, että äiti teki tahallaan, kun huomasi tulevan halvemmaksi ja jostain alehyllystä tempaisi niitä kamalia rintaliivejä. Äiti muutenkin kiikutti mitä sattuu vaatteita ja ne saattoi olla ihan mitä sattuu. Jos tarvitsin housut, äiti vaan toi jotkin housut ja ne saattoi olla monta numeroa liian suuret tai liian pitkät. Sama päti rintaliiveihin. Sieltä saattoi tulla ihan mitä vaan. Teininä mun piti ostaa omat vaatteet ja jos oli jotain omaa rahaa, ne meni vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olepa tarkka pimu. Kysehän ei ole omakokemuksesta ja ns omaperheestä. Tuolloin 5-60 ja jopa 70 luvulla kuullut asiat kysessä. kesälapsena maalla, Ruotsisa ja nyt vanhemmiten muilta ikäryhmiltä kuultua. Me emm ole Perhe!
Oma äitini kuoli synnytyksessä ( sitä aikaa). Ja olisi hyvä, että Erotat mm. henkilö joka on ollut insestin tms uhri, ei tee Hänestä sellaista. Älä lue hutkimalla,keskityty. Sinustahan noita nimityksisä vasta löytyykin kun moista kirjoitat. Maall oli aikoinaan kesälapsena ns. -piikoja tyttäriä sen aikaisia, emäntiä, mummoja ja kylän- akat-.
Sieltä nämä kuullut.
Ja mitä tulee ns -peskatauti nimitukseen, sitä nimeä kyllä käytettiin ja tukee käsitystä, että Ei ole kyse menstruointiin liittyvästä ulostetaudista,koska kuukautisuojista jotka olivat lakanoista leikattuja riepuja ,joita valkaistiin kloriitillakin 7 luvulla, pikku padoissa akkaväki keitteli( itse lapsi vasta ei menstruointia) eli näin taphtumia. Niin jos näistä reivouista joita valKaistiin käytettiin nimitystä paskarättipyykki,joka erilinen tpahtuma, on silloin ollut kyse menstruoinnista.
Itse en ole ollut viljemaässä moista puhetta enkä moisia käytöstpaoja eikä Edesmennyt äitini. Isäni kuoli myös liikennonnettomuudessa ollesani 4v.
Miksi minä olisin juntti. En ole tehnyt edes tytärtä.
Ennen wanhaan elämä oli aikamoista- Katso vaikka elokuvia -missä Ritva Oksanen pääroolissa. ja katso Maa on syntinen laulu jne. Minulla ei niidenkään kanssa Mitääään tekemistä!!!!! Käyttäydy ja ole tarkkana..
Muistelisitte äidinkielen tunteja sen sijaan, että miettisitte teiniajan noloja kuukautisia. Vai onko sekin äidin syy, että oikeinkirjoitus ei suju?
Järkyttävää lukea noin huonoa tekstiä aikuisilta naisilta.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset tulivat silti yllätyksenä 13-vuotiaana, koska koulun terveystarkastuksessa sanottiin joskus vitosluokalla, että kuukautiseni alkavat luultavasi myöhään, kuten äidilläni olivat alkaneet 16-vuotiaana. Olin ajatellut, että kai lääkäriä on uskottava, mutta eipä olisi kannattanut. Kun kuukautiset alkoivat, niin äidin mielestä meille riitti YHTEINEN sidevarasto. Olen aivan eri mallinen ja minulla oli runsaampi vuoto, joten tarvitsin pidempiä siteitä (en oppinut käyttämään yläasteella vielä tamponeja) ja yösiteitä, joita äiti ei itse käyttänyt. Sain lopulta
Tässä te nyt näätte, että vaikka nuorta on etukäteen valistettu kuukautisista ja äitikin on ottanut puheeksi, niin silti on jäänyt traumoja.
Teki äiti niin tai näin, niin se on aina väärinpäin.
Kiitos kaikille, jotka ovat jakaneet kokemuksiaan, osa onkin todella karua luettavaa. Häpeä ja puhumattomuus leimasivat myös omaa murrosikääni 2000 luvulla, mutta sain kuitenkin siteet ja rintaliivit ajallaan. Omille lapsilleni yritän antaa mahdollisuuden puhua kaikesta suoraan, vaikka itselleni se edelleen hiukan vaikeaa onkin. Avoimuus myös suojaa lapsia ja nuoria, koska mahdolliset kuukautisiin tai kasvuun liittyvät terveysongelmat uskalletaan kertoa vanhemmille heti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille, jotka ovat jakaneet kokemuksiaan, osa onkin todella karua luettavaa. Häpeä ja puhumattomuus leimasivat myös omaa murrosikääni 2000 luvulla, mutta sain kuitenkin siteet ja rintaliivit ajallaan. Omille lapsilleni yritän antaa mahdollisuuden puhua kaikesta suoraan, vaikka itselleni se edelleen hiukan vaikeaa onkin. Avoimuus myös suojaa lapsia ja nuoria, koska mahdolliset kuukautisiin tai kasvuun liittyvät terveysongelmat uskalletaan kertoa vanhemmille heti.
Totta. Esimerkiksi omalla kohdallani kuukautisten puuttuminen paljasti anemian ja edelleen syömishäiriö kun olin 14.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.
Miksei isän?
No luonnollisesti ensijassa äidin. Ja isän jollei perheessä ole äitiä, tai - voisi sitäkin harkita jos on joku läheinen sukulaisnainen että mies delegoi tehtävän tuolle naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Evvk = En Vaihda Viikkoon Kalsareita
Koska äiti ei osta uusia
t Aksu 13 v
EVVVK = En Vaihda VIITEEN Viikkoon Kalsareita
t. Pietu 13 v
Vierailija kirjoitti:
Olen myös syntynyt -90 luvulla ja en tosiaan voinut kotona kertoa, kun menkat alkoivat 10-vuotiaana. Kun sitten äidille jossain kohtaa selvisi, että olin häneltä lainannut siteitä, niin sain huudot. Kuulemma piti ostaa omilla rahoilla. Rintaliivejä ostin sitten myös omilla rahoilla, kun sen aika tuli. Puhumattakaan siitä, jos joskus kävi vahinko ja housuissa oli tahra. Siitä sain kuulla ties kuinka kauan. Oli todella nöyryyttävää, enkä ikinä toivoisi kenenkään kokevan sellaista. Se oli myös outoa, ettei koulussa juurikaan kerrottu asioista noin aikaisin. Eikä kellään kaverilla ollut menkkoja vielä, joten olin asian kanssa käytännössä yksin. Traumat jäi.
Otan osaa ja olen pahoillani puolestasi.
Valitettavasti on naisia jotka ovat henkisesti todella hyvin kypsymättömiä äideiksi.
Toivottavasti ne nuoret ja vanhemmatkin naiset jotka ovat kärsineet tuollaisista äideistä, jaksavat, osaavat ja pystyvät sisäisesti käsittelemään nuo nuoruutensa tilanteet ja jättämään ne taakseen kypsyneinä vastuullisina aikuiseksi kasvaneina.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini oli juuri tuollainen tunteeton ja julma. Olen syntynyt -82.
Kun menkat alkoi niin sätti ja sanoi että on häpeällistä. Olin todella köyhä lapsi eikä minulla ollut mitään viikkorahaa ikinä, eikä mitkään sukulaiset antaneet mitään.
Silti siteet olisi pitänyt itse ostaa. Tein niitä vessapaperista itse, varastelin niitä kavereiden kotoa, äidiltä jne. Yhtä sidettä yritin käyttää koko päivän tai kaksi päivää, paperilla imin isoimmat veret pois. Minulla oli erittäin runsaat kuukautiset heti alusta. Sanomattakin selvää etten saanut mitään apua hirveisiin kipuihin.
Olisin tarvinnut myös rintaliivit, niitäkään ei tietysti hommattu. Sain kaverin siskolta kahdet käytetyt, ihan liian pienet. Mutta niitä käytin monta vuotta ja kun niitä ei kehdannut häpeän vuoksi pyykkiin laittaa niin ne haisivat kauhealta, muistan hajun vieläkin.
Isälle äiti toki osti joka viikko perjantaipullon ja sitten
80- ja 90- luvuista ei nyt ole niin pitkä aika. Tuollaista elämää on siis eletty nykyisenä "edistyksen" aikakautena, ja ties miten joidenkin osalta eletään edelleen. - Ja vaikka tuossa tulee esille juuri monien äitien (sanoisikohan joidenkin osalta että miltei hirviömäinen) kypsymättömyys, niin kyllä mieskin (mikäki on kuviossa) on vastuussa perheensä tilanteiden tuntemisesta ja mitä niissä tilanteissa vastuullisesti toimiminen merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
-89 syntynyt ja samoja kokemuksia. Mistään ei puhuttu, rintaliiveistä ei puhuttu vaikka niitä olisi jo tarvittu. Saatiin koulussa libressen side- ja opaspaketti, vein sen itse piiloon äidiltäni. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Hirveät muistot jääneet.
Mielestäni nämä kertovat siitä, miten vanhempia itseään on kohdattu kyseisten asioiden tiimoilta kun he ovat olleet nuoria. Ja sama kömpelyys ja hiljaisuus, sekä häpeä jatkuu omille lapsille. Itse koen että en koskaan aio jatkaa kyseistä nöyryytystä omille lapsilleni.
Kyllähän se on niin että ihmisen dna psyyken osalta on sellainen että tämän aihepiirin asiat kuuluvat niihin joista ei ole asiallista keskustella juhla-aterialla.
Sitä tärkeämpää on että lapsen vanhemmat soveltuvilta ja tärkeiltä osin puhuvat hienotunteisen asiallisesti ja lasta kunnioittavasti riittävän ajoissa lapsen kanssa näistä asioista ja voivat myös lisäksi antaa luettavaksi sopivaa materiaalia jos sitä vain on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-89 syntynyt ja samoja kokemuksia. Mistään ei puhuttu, rintaliiveistä ei puhuttu vaikka niitä olisi jo tarvittu. Saatiin koulussa libressen side- ja opaspaketti, vein sen itse piiloon äidiltäni. Kuukautiset alkoi 10 vuotiaana. Hirveät muistot jääneet.
Mielestäni nämä kertovat siitä, miten vanhempia itseään on kohdattu kyseisten asioiden tiimoilta kun he ovat olleet nuoria. Ja sama kömpelyys ja hiljaisuus, sekä häpeä jatkuu omille lapsille. Itse koen että en koskaan aio jatkaa kyseistä nöyryytystä omille lapsilleni.
Se onkin jännä miten nämä suurten ikäluokkien edustajat eivät ole osanneet katkaista mitään huonon kohtelun perintöä, mutta heidän lapsensa osaavat toimia toisin.
Kyllähän tuo taitaa olla suurelta osin ihan tapauskohtaista. Liekö yritetty mitään tutkimuksia erlilaisten käytäntöjen/kokemusten yleisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Minä synnyin 1991 ja kun kuukautiseni alkoivat 13-vuotiaana, niin kerroin asiasta äidille. Hän raivostui ja huusi, että näistä asioista ei kuulu puhua. Niistä ei todellakaan puhuttu. Ei naiseksi kehittymisestä ja mistään, mitä siihen liittyy. Sama oli veljen mukaan myös hänen kohdallaan, hänelle ei kerrottu mitään mieheksi kehittymisestä ja mitä siihen liittyy. Eikä seksuaalisuuteen tai lisääntymiseen kuuluvista asioistakaan puhuttu mitään eikä niistä saanut kysyä. Kirjastossa olevista kirjoista piti salaa lukea niistä, niitä ei edes uskaltanut laitana kotiin kun vanhemmat olisivat voineet löytää kirjat.
Tuo raivoamispuhumattomuus ilmeni siis v. 2004.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin jännä miten nämä suurten ikäluokkien edustajat eivät ole osanneet katkaista mitään huonon kohtelun perintöä, mutta heidän lapsensa osaavat toimia toisin.
Kyllähän tuo taitaa olla suurelta osin ihan tapauskohtaista. Liekö yritetty mitään tutkimuksia erlilaist
Olen kertonut etgä 1903 syntynyt äitini osasi neuvoa, ostettiin ostositeitä 50-luvulla ja puhtaus, niin ihminen kuin vaatteet, oli tärkeitä.
Suurten ikäluokkien lapset eivät syntyneet enää 90-luvulla, yksittäistapaulsia siis aina.
Jutut kertoo kuitenkin ettei äidit ole olleet lovin fiksuja siistejä iästään huolimatta vaikka oma viitepiirini oli siistiä ja fiksua, teinejä myöten.
Jotenkin tuntuu hullulta nää jutut, 10-vuotiaana piti ostaa vaatteet ja siteet omilla rajoilla. Saivatko he lapsilisänsä käyttöön?
Ja teinit on kainoja, jos ei kotona edes ome järjestetty ikäkauteen sopivaa lukemista, ees nuortenlehtiä, eihän kaikki jaksa lukea. Kummastuttaa myös että jotkut nyt äiteinä myös jatkavat, siteet piilossa, mies ja isä ei saa nähdä eikä tietää.
Täällä on tosi vanhoja ihmisiä keskustelemassa, 60- ja 70-luvuilla syntyneitä. Ne voi kokea trans- ja homoseksuaalit nolona. Kun niitä oli heidän nuoruudessaan vähempi.
Tunnen kyllä 70-luvulla syntyneitä naisia jotka haluaisi olla miehiä. Haaveilee partakarvoista yms.