Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
781/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synt. -76 ja häpäistiin ja nöyryytettiin urakalla. Mistään ei puhuttu, mitään ei opastettu. Ei ostettu siteitä, ei annettu rahaa siteisiin. Vessapaperilla ja taloupaperilla ja käsipyyhkeillä oli pakko selvitä. Kun tuli sitten tietenkin ohivuotoja lakanaan niin huudettiin ja raivottiin. Äiti osti itselleen toki suojia mutta piti niitä omassa kaapissa ja niihin ei saanut koskea. 

naiseudesta pilkattiin, isä ilkkui ja arvosteli rintojen kasvua, rintojen ja takapuolen kokoa. Naureskeltiin kaikin tavoin teini-iälle, finneimme, rasvaiselle tukalle. Ei ostettu rintaliivejä eikä annettu rahaa - sain ensimmäiset ostettua kesätyötilistäni 16 vuotiaana.

väkivalta kuului kuvioon myös eli toinen vanhempi oli väkivaltainen ja kuritti lapsia yleensä mielivaltaisesta syystä kun sitä itseään joku ärsytti tai vatutti.

Ahdistava ilmapiiri ja molemmat vanhemmat hokivat että että naisista ei tule mitään, naiset eivät pärjää missään, naisen tulee palvella miestään. 

tällaista se oli silloin monessa paikassa.. selvisin ja olen hyvin pärjäävä ihminen! Vanhempien kanssa en ole tekemisissä. 

Vierailija
782/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että lapsi jätetään yksin häpeään kuukautis- ja seksiasioiden kanssa, voidaan kasvattaa lapsen luonnetta siihen, kun hän kuitenkin tulee jäämään yksin monien muidenkin haastavien asioiden kanssa, kuten esim. Jumalan ja kuoleman kohtaaminen.

Vaikuttaa tuollainen 'kasvattaminen' jotenkin pimeältä 'valolta'. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin niin häpeilevä teini, etten olisi edes halunnut jutella menkoista äidin kanssa. Siksi en koskaan niistä kertonut hänelle. Kysyttäessä kerroin vain terveydenhoitajalle koulussa. Luulen että äiti olisi halunnut kertoa niistä, mutta itse torjuin keskustelun yrityksen kiukkuisena. Ehkäisystä ei äidin edes tarvinnut puhua, koska minulla ei ollut minkäänlaista kontaktia poikiin alaikäisenä. Tai no 17-vuotiaana pidin poikaa kädestä, mutta siitä eivät vanhempani tienneet. 

Äidin olisikin varmaan ensi kerran syytä viitata aiheeseen kunnioittavalla hienotunteisuudella riittävän ajoissa ennen kuin ihan ihmisen dna-perimästä johtuva kasvun mukana kehittyvä häveliäisyys liiaksi vaikeuttaisi asian esille ottamista. 

Vierailija
784/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai neuvoa veritahrojen poistamisessa.

Kyllä minä ainakin osasin itse huuhdella veriset alushousut hanan alla. En tarvinnut äitiä siihen. Kuivattelin ne huoneessani ja vein sitten pyykkikoriin.

Hienoa että osasit. Varmasti moni muukin osasi, mutta olisin silti halunnut ettei tarvitse salaa mennä pesemään alushousuja ja kuivatella omassa huoneessa. Huudot ja arestia tuli jos äiti sattui löytämään.

Vielä tänäkin päivänä äiti välillä ottaa esille kuinka tyhmä lapsi olen ollut kun en ole käyttänyt siteitä vaan paperia housuissa. No, ei ollut rahaa mihinkään siteisiin vaan koulusta varastin vessapaperia ja käsipaperia mitä käyttää siteinä. Äiti ei todellakaan ostanut eikä saanut pyytää hänen omia. Pitkään en edes tiennyt siteiden olemassa olosta (olihan niitä kaupassa mutta en ti

Äidiltä "huudot ja arestia".

Kyllä siinä on aika lailla kypsymättömyyden vinksahtaneisuuteen kehittynyt äiti.

Vierailija
785/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän hupia kirjoittajille tuottaa  kuvata äitinsä tyhmiksi ja tietämättömiksi ja kuvsilla jotain 1910-luvun elämää omaksi lapsuudekseen?  Silloin ehkä virkattiin suojia kun ei kaupoissa ollut. Itsellä alkoi v. 1957 ja alusta alkaen kaupan siteet. Äiti neuvoi kuminauhan, johon ne solmittavat päistään sidottiin. 

miten hidas joku oikeasti voi olla, ettei ymmärrä että eri ihmiset ovat saaneet erilaisen kotikasvatuksen. Koitas nyt nähdä vähän sitä omaa napaa pidemmälle

Jotkut jutut tässä ketjussa vain kuulostavat niin vierailta ja alkeellisilta, kuin jostain kaukaisesta muinaisesta maasta.

Kivikautisia juttuja. Äiti ei antanut siteitään eikä opettanut siisteyttä.  90-luvulla????

Etkö osaa lukea? Ja onko oma kuplasi niin paksu, tiukka ja tiivis ettei sieltä millään näe eikä kuule mitään ulkopuolelta? 

Vierailija
786/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä kommentteja lukea. Meilläkään ei puhuttu sanallakaan kuukautisista tai murrosiän merkeistä. Siteitä ilmestyi kyllä vessan kaappiin. Ekat liivit oli äidin ostamat sloggit 6.lk.

Omalle tyttärelle olen puhunut avoimesti, naurattaa ajatus että kuukautisista ei voisi puhua. Olemme käyneet ekoilla liivi ostoksilla syksyllä, se oli mukava reissu ja tyttö kovin ylpeä uusista liiveistään. 

Hyvä sulle ja tyttärellesi mutta onko siinä naurattamisjutussa mitään nauramista...

Vierailija
787/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän hupia kirjoittajille tuottaa  kuvata äitinsä tyhmiksi ja tietämättömiksi ja kuvsilla jotain 1910-luvun elämää omaksi lapsuudekseen?  Silloin ehkä virkattiin suojia kun ei kaupoissa ollut. Itsellä alkoi v. 1957 ja alusta alkaen kaupan siteet. Äiti neuvoi kuminauhan, johon ne solmittavat päistään sidottiin. 

miten hidas joku oikeasti voi olla, ettei ymmärrä että eri ihmiset ovat saaneet erilaisen kotikasvatuksen. Koitas nyt nähdä vähän sitä omaa napaa pidemmälle

Jotkut jutut tässä ketjussa vain kuulostavat niin vierailta ja alkeellisilta, kuin jostain kaukaisesta muinaisesta maasta.

Kivikautisia juttuja. Äiti ei antanut siteitään eikä op

No ei tuommoista haisevaa epäsiisteyttä voi ymmärtää.  On tarvinnut olla tosi yksinkertainen äiti mutta eihän lapsi voi äitiään valita.

Vierailija
788/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitten jotain vanhakantaisa äitejä on ollut.  Tyttäreni 81 syntynyt, jonkun leirillä oli yks  ihmetellyt kun tytöllä oli joka päiväksi puhtaat alusvaatteet ja sukat, ei meidän äiti antaisi noin paljon pyykkiä tehdä.  Olen 46 maalla syntynyt mutta sielläkin äiti opetti puhtauteen ja peseytymiseen, ulkovessat ja kantovesi.

Mitähän tuossakin 'vanhakantaisuudella' tarkoitetaan. Kenties ihan pakanuutta. Kas kun Raamatussakin jo tuhansien vuosien takaa on puhtausohjeita. 

No kyllä likaisuus js epäsiisteys on ihan entisiltä vuosikymmeniltä, ei sisävessojen, suihkujen, pesukoneitten aikakautta.  Siteetkin jo kohtuullisen hyviä 80-90-luvuilla.  Verrattun a solmittaviin perfektoihin .

Vierailija
789/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synt. -76 ja häpäistiin ja nöyryytettiin urakalla. Mistään ei puhuttu, mitään ei opastettu. Ei ostettu siteitä, ei annettu rahaa siteisiin. Vessapaperilla ja taloupaperilla ja käsipyyhkeillä oli pakko selvitä. Kun tuli sitten tietenkin ohivuotoja lakanaan niin huudettiin ja raivottiin. Äiti osti itselleen toki suojia mutta piti niitä omassa kaapissa ja niihin ei saanut koskea. 

naiseudesta pilkattiin, isä ilkkui ja arvosteli rintojen kasvua, rintojen ja takapuolen kokoa. Naureskeltiin kaikin tavoin teini-iälle, finneimme, rasvaiselle tukalle. Ei ostettu rintaliivejä eikä annettu rahaa - sain ensimmäiset ostettua kesätyötilistäni 16 vuotiaana.

väkivalta kuului kuvioon myös eli toinen vanhempi oli väkivaltainen ja kuritti lapsia yleensä mielivaltaisesta syystä kun sitä itseään joku ärsytti tai vatutti.

Ahdistava ilmapiiri ja molemmat vanhemmat hokivat että että naisista ei tule mitään, naiset eivät pärjää miss

80-luvulla  ei tosiaan ollut monin paikoin tuollaista.  

Vierailija
790/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -91 ja kuukautiseni alkoivat kun vanhempani olivat reissussa. Mummo hoiti meitä ja menin kertomaan asiasta pikkusiskolleni ja mummolleni, joka vähän häkeltyi mutta reagoi neutraalisti ja neuvoi soittamaan vanhemmilleni ulkomaille. Kerroin äidilleni uutiset ja muistan että äiti oli alkuun ihan ihmeissään (olin 11-vuotias) ja seuraavaksi pyysi isän puhelimeen. Yhdessä he alkoivat onnittelemaan ja kyselemään vointiani ja äiti neuvoi mistä löytyy tarvittavat suojat ja että muistan pyytää särkylääkettä jos on tarve. Rakas äiti ja isä, lämmöllä muistan tuonkin hetken <3

Ehkä tuollainen onnittelu asiallisen opastamisen ja neuvomisen ohella vaikuttaisi avaavan nuoren naiseksi kasvamassa ja kehittymässä olevan tytön asiaan liittyviä tunnelukkoja. 

Vierailija
791/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi näitä vastauksissa, jossa koitetaan perustella että näänasiat pitäis pitää kaikesta huolimatta salaisena :(

Siinä on vähän eroa millä tavalla ja missä laajuudessa mitäkin asioita pidetään salaisina ja häveliäästi suppean piirin tilanteissa käsitelävinä. 

Vierailija
792/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt -72 ja äiti oli hyvinkin avoin asioiden suhteen. siis liivien ja menkkojen.  Ekat liivit sain, kun rinnat vähänkään alkoi kasvamaan. En kehdannut käyttää. Mutta äiti osteli niitä silloin tällöin mun laatikkoon, että otat sieltä sitten, kun siltä tuntuu. Viidennellä alkoi olla jo sen verran rintaa, että oli inhottavaa esim juosta ilman liivejä... Pakkohan se oli alkaa käyttämään. Äiti oli tehnyt mulle pari pesupussia semmoisesta vauvaharsosta, että saan liivini pesuun, ettei muiden tarvii tietää. Neljä iso veljeä ja miehinen isä. ;)

Menkat alkoi 11 vuotiaana: Alavatsa tuntemuksia oli ollut jonkin aikaa ja äiti puheli, että kroppa valmistautuu kuukautisiin. Mähän olin aivan paniikissa ja hävetti. Sitten yksi päivä tulin koulusta niin veskissä käydessä huomasin tuhrineeni pöksyt. Paniikissa huusin äitiä, muttei tuo heti päässyt, kun imetti tuoretta pikkusiskoa. Huuteli vaan tule tänne sanomaan..

Pel

Hienoa.

Vierailija
793/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä surullinen siitä, kuinka jouduin aloittamaan oman naiseuteni. Koska olin yksinäinen ja vailla tyttökavereita, olin tietämätön kaikesta naiseuteen liittyvästä. Kun sitten naapurissa luin jostain naistenlehdestä kuukautisista, aloin pihistää kolikoita vanhemmiltani, ja kävin ostamassa sidepaketin lukolliseen kaappiini. Sitten kun aloin niitä tarvita, käytin samaa sidettä koko ajan. Haisin varmaan kamalalta. Jemmasin käytetyt sitten samaan kaappiin, ja vein niitä salaa koulun roskikseen. Ei olisi tullut mieleenkään kertoa äidille, eikä hän koskaan kysynyt mitään.

Häpesin kasvavia rintojani, niinpä sidoin kireän huivin niiden ympärille, ettei näkyisi mitään, ja aloin kävellä kumarassa, ettei kukaan huomaisi.

Rintsikat ostin kirkonkylältä samoin pihistetyillä kolikoilla. En niitä käyttänyt, koska se olisi paljastanut niiden olemassaolon. Ne menivät lukolliseen kaapp

Tuossa mauttomassa näyttelyssä on sitä että myyntimiehet (ja ehkä naisetkin) käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen nuorten arvostelukyvyttömyyttä. 

Vierailija
794/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon, miten susisurkeita "vanhempia" sitä onkaan! Ja tällaisille idiooteille pitäisi tietysti olla hirveän kiitollinen ja kunnioittava. Oksennus!

Siis minua ei ainakaan haitannut yhtään(eikä haittaa vieläkään) että äitini ei kuukautisista mitään puhunut. Itse olen 60-luvulla syntynyt ja äitini oli 20-luvulla.  Äiti oli siis jo 40 kun synnyin. 

Kotiin tuli 70-luvulla(olinkohan ehkä 12-13v silloin) jokin tietopaketti postissa kuukautisista ja se riitti. Siteistä ei ole mitään mielikuvaa, mutta olin jo yläasteella ja varmaan menossa syksyllä  yhdeksännelle luokalle , kun menkat vasta alkoivat joten luultavasti olen sitten itse siteet ostanut, kun kaupat oli koulun vieressä.Tai jos olen käyttänyt jotain riepuja siitäkään en mitään muista :D

Ei ole jäänyt mitään traumoja eikä häpeämisiä, joita pitäisi muistella.&nbs

Entäpä jos vanhempasi olisi takavarikoinut tuon tietopaketin niin ettet olisi tiennyt sen tulosta mitään. 

Vierailija
795/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntynyt -80 ja itse piti selvitä. Pikkuveli joskus kysyi äidiltä mitä on kuukautiset (tv:stä tuli sidemainos), äiti meni ihan vaikeaksi ja pakeni paikalta, sanoi vaan että "Minnalle" (minulle) varmaan koulussa kerrotaan! Rintaliiviostoon ei tullut rahaa tai edes henkistä tukea. Meikkeihin varsinkaan. Tai ihonhoitoon. 

Meikit nyt ovatkin täysin tarpeetonta humpuukia. 

Vierailija
796/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos sille 7-vuotiaalle sanoo vaan että kuukautiset alkaa kun housuista löytyy verta, lapsen tietämättä mitään taustoja ja syitä miksi näin tapahtuu, niin totta ihmeessä se lapsi voi säikähtää.

Vaikka selittäisit taustoja miten, niin lapselle jää päällimmäisenä mieleen, että housuista voi löytyä verta.

Niin, vahvan taustan päällä. Entäpä jos ei ole mitään taustaa vaan vain pelkkää verta - ja ehkäpä vielä kovia kipuja....

Vierailija
797/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päteekö tämä myös niiden nenäliinoja tai vaikka tiskirättien kohdalla, että jokainen ostaa itse omat rättinsä? Miksi, tai miksi ei?

Hygieniasyistä kai jokainen ostaa ja pitää omat nenäliinansa. Tiskirättit on yleensä pestäviä, ja siis uudeelleen käytettäviä.

Kyllä ainakin meidän lähikaupoissa nenäliinat myydään pakkauksissa ja pakkauksen avaa kotona ja sieltä nenäliinan ottaa se joka nenäliinaa tarvitsee.

Ei se ole hygieenista, että sitä samaa pakkausta rääpii kaikki räkänokat.

Nenäliinoja voidaan käyttää myös muuhun kuin nenän pyyhkimiseen.

Ostatko kerralla vain yhden pakkauksen

Vierailija
798/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei sitten voinut aukaista suutaan ja sanoa äidille että tarvitsee enemmän. Tai kirjoittaa lappua jos oli niin estynyt ettei voinut tarpeistaan sanoa äidilleen.  "

Lukaiseppa tätä ketjua, niin sinulle valkenee miten huoltaja on voinut tuollaiseen kyselemiseen vastata. Osa vanhemmista ei todellakaan antanut tyttölapsilleen rahaa tai mahdollistanut siteiden hankkimista muuten. Äidin itselleen hankkimia siteitä ei saanut käyttää.

Ja väitätte 90-luvulla olleen tuollaisia äitejä? Sehän olisi lasun paikka.

Kun sentään vanhat naisetkin osasivat meidät boomerit neuvoa.  

Et ole siis lukenut ketjua vaan heität vaan väliin oman kuplasia kuvitelmia. - Ihan tässä muistuu mieleen se erään (ns. kotikäyntejä tehneen) poliisimiehen toteamus että eivät monetkaan voi kuvitellakaan sitä sosiaalista todellisuutta jossa jotkut ihmiset meidänkin maassamme elävät. 

Vierailija
799/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on vaikea ymmärtää, näin naisena:

Kun sitten naapurissa luin jostain naistenlehdestä kuukautisista, aloin pihistää kolikoita vanhemmiltani, ja kävin ostamassa sidepaketin lukolliseen kaappiini. Sitten kun aloin niitä tarvita, käytin samaa sidettä koko ajan

Että miksi samaa sidettä koko ajan, eihän se enää ime edes märkänä, päällyshousut likaantuu tai hame. Ja kun kuitenkin saatavilla oli se kokonainen paketti. Ja vessapaperia, Kyllä äitikin varmaan olisi huomannut hajun.

Pientä liioittelua siis...tai sitten elämänhallinnan taidot tosi huonot.

Et ymmärtänyt pointtia. Tuo tyttö onnistui pihistämään rahat yhteen sidepakettiin ja sillä yhdellä paketilla piti selvitä monet kuukau

Sinulla maailman historia vaikuttaisi alkavan siitä ajasta josta itse muistat jotain ja käsittävän vain mitä olet itse nähnyt ja kokenut. 

Vierailija
800/875 |
14.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut sitten sottasia koteja, äitejä, tyttöjä vielä 2000-luvulla.  Uskomatonta, ei ole koskaan tullut mieleen kuin jostain alkoholiongelmaisesta kodistaeikö terveydenhoitajiltakin koulussa saanut siteitä ainakin hätätilanteessa?

Siinä taas yksi hyvinvointikuplassaan ei ole koskaan kuullutkaan 90-luvun lamasta, tuhansissa taisi olla luku niiden jotka itse päättivät päivänsä, jotkut maksoivat huippukorkoisia velkojaan vuosikymmeniä, maksanevatko jotkut vieläkin; kiikun kaakun oli sekin että julkinen valta yleensä maksoi palkkoja palkollisilleen, niille joita ei oltu vielä irtisanottu tai lomautettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi