Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
No jo on taas jutut mammoilla, en usko puoliakaan näistä teidän itkuvirsistä. Itse -71 syntynyt ja meillä ei "naiseksi tulemisesta" lässytetty liikaa, kuten nykyään, vaan tarpeeksi. Sain rintsikat ja ikinä tarvinnut vessapaperilla kuukautisia hoitaa.
Uskoisin, että tähän ketjuun itkevät ja äitiänsä vihaavat naiset edustavat noin 0.01 % koko ikäisestään naisväestöstä. Suurin osa on saanut just oikeeta ja hyvää opastusta.
Ettekä te itku-iidat varmaan muista miettiä sitä, että miten paljon huonommin teidän äitienne asiat olivat? Häh? Luuletteko, että 1950-1960-luvuilla ne ehkäisy- ja kuukautisjutut on selitetty nuorille naisille? Miten he olisivat pystyneet teille kertomaan noista jutuista?
Mutta aina pitää päästä omaa äitiä halveksimaan ja vihaamaan.
Hyvin te vedätte.
Oman pään kuplan luulot eivät ole tiedon väärti.
Vaikea kuvitella että teinit haisevina 90-2000 -luvuilla, ettei koulu ja koti puuttuisi?
Kun peseytyminen on ollut vuoskymmeniä tapana ja hygienian hoito. Kansakoulussa 50-luvulla opettaja tarkisti joskus kynnet, puhtaat ja leikatut , jokainen piti kätensä siis pulpetilla ja puhui siisteydestä ylimalkaan
Tarinat on tarinoita, joskus on varmaan hygienia ollut heikompi , kun niitä lakanariepuja käytettiin ja keitettiin, ei enää minunkaan aikana kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 88.
Meillä häveliäs olin minä. En suostunut lähtemään rintaliiviostoksille jos joku tuttu näkee. Äiti osti liivit niin, että en ollut mukana ja jätti ne huoneeni pöydälle. Näin hän teki aina sitten. 16-vuotiaana tarvitsin uudet liivit eikä äiti ollut tajunnut pyytämättä ostaa. Ostin itse viikkorahoilla ja minua hävetti. Ostin sovittamatta.
Menkkojen alkamisen salaisin. Käytin koulusta saatuja sidepaketteja ja niiden loputtua otin siteitä salaa äidin kaapista. Muutama kuukausi niiden alkamisen jälkeen aioin kertoa, mutta en saanut niitä sanoja suustani. Jossain vaiheessa äiti itse kysyi mutta en halunnut puhua asiasta.
Liikunnan ope kertoi meille koulussa tyttärensä menkkojen alkamisesta ja siitä kuinka heidän perhe juhli asiaa yhdessä. Itse en olisi ikinä halunnut kakkua asian kunniaksi saati sitä että menkoista olisi kerrottu isällekin.
Kun asia tulee ajankohtaiseksi, on lapselle yleensä kehittynyt luonnostaan häveliäisyys, minkä takia olisi varmaan hyvä, että lapselle jo hyvissä ajoin tuota ennen äiti myönteisessä mielessä noin yleisesti suurin piirtein kertoisi mitä on odotettavissa ja että äidiltä voisi aina kysyä jos on jotain pulmia esillä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Kyllä -81 syntyneen tyttären kansa noista puhuttiin, hankittiin tarpeet ja liivit. Perheen pojat pitivöt myös ihan luonnollisina noita asioita. Ei heiltäkään tietoa salattu.
Koulussa myös 90-luvulla terveydenhoitaja keskusteli joka tytön kanssa erikseen, joku oisko ollut 7. Luokka. Hän oli kysellyt noista jutuista, voiko äidin kanssa puhua jne. Tytär oli kertonit saaneensa tietoa äidiltä, kirjoista ja tyttöystävien kanssa keskustelivat.
Aloitus vaikuttaa provolta, 50-luvulla ehkä tommosta kun ap kuvaili. Mutta en noin säkissä ollut minäkään 50-luvun lapsena, siteitä ostettiin kaupungissa käydessä, riepuja tietysti myös etenkin kotona. Rintaliivit sain, mitä ne nyt sen ajan liivit olivat. Siinä on asiat parantuneet varhaisteinienkin suhteen.
Kuvastaa hyvin miten ihminen voi joidenkin asioiden suhteen elää omassa harhaisessa kuplassaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en mikään normaali ole kun tänne kirjoitan mutta uskoni vahvistui että valtaosa kirjoittajista on oudoista kodeista ja outoja.
Olen ollut 70-luvun nuori nainen, meidän aikaan jo media, nuorten lehdet ym. Tarjosivat tietoa, seksuaalisuus normalisoitui, häpeä poistui asian ympäriltä.
Mekö muka emme olisi tyttärille puhuneet asioista, hankkineet rintsikoita, neuvoneet, kuin myös pojillekin. Muistan esikoisellekin kun 16 v aloitti seurustelun (siis poika) antaneen kirjan jossa selvitettiin seurustelua henkiseltä tasolta (toisen kunnioitus, väkivallattomuus jne) kuin myös seksuaalisuus, ehkäisy, vastuu. Aika noin -90.
Sä menettelit noin, ja sen takia sä ajattelet että jos ei nyt ihan kaikki niin ainakin melkein kaikki muutkin vastaavassa tilanteessa olevat menettelivät samoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en mikään normaali ole kun tänne kirjoitan mutta uskoni vahvistui että valtaosa kirjoittajista on oudoista kodeista ja outoja.
Olen ollut 70-luvun nuori nainen, meidän aikaan jo media, nuorten lehdet ym. Tarjosivat tietoa, seksuaalisuus normalisoitui, häpeä poistui asian ympäriltä.
Mekö muka emme olisi tyttärille puhuneet asioista, hankkineet rintsikoita, neuvoneet, kuin myös pojillekin. Muistan esikoisellekin kun 16 v aloitti seurustelun (siis poika) antaneen kirjan jossa selvitettiin seurustelua henkiseltä tasolta (toisen kunnioitus, väkivallattomuus jne) kuin myös seksuaalisuus, ehkäisy, vastuu. Aika noin -90.
Silloin tietoa jaettiin paremmin kuin vaikka 80-luvulla. Mediassa(kin) oli normaali hegemonian kausi vuosikymmenen alusta n. puoliväliin asti. Sitten asenteet taas kääntyivät huonommiksi. Olen lukenut tuon ajan lehtiä, ja
Omanlaistansa hörhöilyä on tuokin puhuminen "uskovaisten 'hörhöilystä' ".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Kyllä -81 syntyneen tyttären kansa noista puhuttiin, hankittiin tarpeet ja liivit. Perheen pojat pitivöt myös ihan luonnollisina noita asioita. Ei heiltäkään tietoa salattu.
Koulussa myös 90-luvulla terveydenhoitaja keskusteli joka tytön kanssa erikseen, joku oisko ollut 7. Luokka. Hän oli kysellyt noista jutuista, voiko äidin kanssa puhua jne. Tytär oli kertonit saaneensa tietoa äidiltä, kirjoista ja tyttöystävien kanssa keskustelivat.
Aloitus vaikuttaa provolta, 50-luvulla ehkä tommosta kun ap kuvaili. Mutta en noin säkissä ollut minäkään 50-luvun lapsena, siteitä ostettiin kaupungissa käydessä, riepuja tietysti myös etenkin kotona. Rintaliivit sain, mitä ne nyt sen ajan liivit olivat. Siinä on asiat parantuneet varhaisteinienkin suhteen.
Kuvastaa hyvin miten ihminen voi joidenkin asioiden suhteen elää omassa harh
Harhainen kupla antaa nuorille realistista tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa täällä keskustella, muistoja saa jakaa eri vuosikymmeniltä ja purkaa häpeän kokemuksia!
Älkää antako huomiota noille parille trollille, jotka yrittää pilata ketjun me-hengen.
Voi mainita milloin on ollut teini eikä esittää että vielä 90-luvulla äidit eivät muka osanneet asiallisesti neuvoa ja ostaa tarvikkeita.
Kyllä 50-luku ja 90-luku on jo täysin eri asioita.
Kenelle on ja kenelle ei, ja missä mielessä milloinkin...
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa nyt ero, 50-luvun teinien äiti oli syntynyt 1900-luvun alussa. 1990-luvun teinien äiti 50-60 -luvuilla.
Anteeksi vaan, minulta tuntuu ihan keksityltä että 80-90- luvun teinit eivät olisi tietäneet mitään mistään, äidit uskovaisia tai tyhmiä, siteitä ja rintaliivejä ei ostettu?
Anteeksi vaan juu...
Minusta tuntuu että jos jollakin ryhmällä on jokin yhteinen piirre, niin sinä päättelet kuplassasi että jokin toinenkin piirre on heillä kaikilla samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa nyt ero, 50-luvun teinien äiti oli syntynyt 1900-luvun alussa. 1990-luvun teinien äiti 50-60 -luvuilla.
Anteeksi vaan, minulta tuntuu ihan keksityltä että 80-90- luvun teinit eivät olisi tietäneet mitään mistään, äidit uskovaisia tai tyhmiä, siteitä ja rintaliivejä ei ostettu?
Anteeksi vaan juu...
Minusta tuntuu että jos jollakin ryhmällä on jokin yhteinen piirre, niin sinä päättelet kuplassasi että jokin toinenkin piirre on heillä kaikilla samanlainen.
Kovin outoa kuvaa täällä on piirretty nyt noin 40-vuotiaiden teinivuosista ja äideistä. Likaista, pahanhajuista, tietämätöntä, pimeässä pussissa eläneitä ilman mitään tietoa (terveydenhoito, koulu, kirjat, lehdet, televisio) kasvaneista äideistä ja tyttäristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vaan juu...
Kovin outoa kuvaa täällä on piirretty nyt noin 40-vuotiaiden teinivuosista ja äideistä. Likaista, pahanhajuista, tietämätöntä, pimeässä pussissa eläneitä ilman mitään tietoa (terveydenhoito, koulu, ki
Ja ilmeisesti myös aika yksinäisiä. Vaikka oma äiti ei puhuisikaan, niin kyllähän nyt jotain kuulee kavereilta tai muilta. Yleensä kaveripiirissäkin käsitellään jotain tyttöjen juttuja.
Itse en muista mitään etukäteisvalitusta äidiltä, mutta luin lehtiä, kirjoja ja katsoin tv:tä.
Oma äiti oli tosin raskaana kun olin lapsi, joten voi olla, että jotain on selitetty, en vain muista. Mutta ihan pienenä lapsena kuulin kuitenkin kaikenlaisia intiimiasioita kaveripiiristä.
Itse en muista mitään etukäteisvalitusta äidiltä, mutta luin lehtiä, kirjoja ja katsoin tv:tä.
Oma äiti oli tosin raskaana kun olin lapsi, joten voi olla, että jotain on selitetty, en vain muista. Mutta ihan pienenä lapsena kuulin kuitenkin kaikenlaisia intiimiasioita kaveripiiristä.
Lisään tähän, että tuo ei ole aina hyvä asia, että kuulee lapsena kaikkea. Ainakin itsestä tuntuu, että tiesin jotain aivan likaa ja liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvastaa hyvin miten ihminen voi joidenkin asioiden suhteen elää omassa harh
Sen takia kai se terveydenhoitajakin on kysellyt, että on ollut selvää, etteivät kaikki voi puhua äitinsä kanssa. Mäkään en voinut, suurten ikäluokkien äiti on aina ollut aivan hirveän estynyt. Ei hän sille mitään voi, eikä periyttänyt minulle. Puhuin sitten muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.
Miksei isän?
Ensisijaisesti sen aikuisen, jolla on asiasta enemmän tietoa, ja varmasti nainen tietää omakohtaisestikin enemmän kuin mies. Mutta jos ei äitiä ole, silloin toki isän on otettava asioista selvää ja osattava kertoa.
En minäkään koe äitinä olevani paras kertoja murrosikäisille pojille.
No siksei isä senkään takia kun täälläkin jotkin (naispuoliset) ovat todenneet että kuulisivat (olisivat kuulleet) näitä intiimiasioita mieluummin äidiltään (mikä lähtökohtaisesti normaalille keskivertoihmiselle on hyvin ymmärrettävää). Jos siitä huolimatta että vaikka äitikin voisi hoitaa asian, niin tyrkyttää tyttölapselle 'valistuksen' isän toimesta, niin tuollainen olisi kyllä jo eräänlaista kiusaamista ja henkistä väkivaltaa lasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Stressi minkä kuukautiset aiheutti, oli valtava. Olen syntynyt -82. Juuri tämän puhumattomuuden ja vihaisen häpeän vuoksi.
- ne hajut tunki kauheana ulos, kun yritin tukkia vuotoa varastetulla viidettä päivää käytössä olevalla siteellä, jota välillä piti kuivatella..
- siteen kahinan kuulin itse kävellessä, kauhea hätä kuuleeko muut
- ylivuodot, pahin painajainen
- kovat kivut, joihin lääkkeeksi ope pisti juoksemaan ympäri koulua ulos kun näki että hiki valui otsalta tuskasta (lama)
- huudot ja häpäisy jos patjalle tuli jotain, joten yöt piti nukkua koiran unta ja juosta vessaan jos tuli sitä kauheaa syöksyvuotoa
- äitini vihainen jupina, että lihomisen takia nyt sitten naisten vaivatkin.. en ollut edes ylipainoinen, olin aina äitini silmissä lihava ja epänaisellinen
Onhan se järkyttävää millaisia äitejä (ja isiäkin, ei sen puoleen) voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kuinka yläasteella (~97) suuren koulun kovistyttö pilke silmäkulmassa reteesti vetäisi käytävällä siteen ilmoille ja suureen ääneen ilmoitti lähtevänsä vaihtamaan "vit**rättiä". Hän myös uskalta niissä rivikopeissa lorottaa pissat pönttöön estottomasti ja oikein äänekkäästi kiskaista siteen irti häpeilemättä rapinoita.
Hänellä oli jotenkin kauheat kotiolot ja oli isoja ongelmia. Ehkä siksi nauroi vain näille keksityille häpeille.
Hänestä tuli myöhemmin talousjohtaja lähikaupunkiin, josta olin iloinen. :) Kävi kauppakorkean, hän josta ei opejen mukaan pitänyt tulla mitään.
"ei opejen mukaan pitänyt tulla mitään"
Hieman ohi varsinaisen aiheen mutta en malta olla kommentoimatta:
Aika monilla (yksikin olisi liikaa) opettajilla tuntuu olevan pedagogisena erityistaitonaan mollata, vähätellä ja painaa alas oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
En saanut rintaliivejä ja niinpä törröttävät rintani joutuivat yläasteella poikien kipeiden kopelointien kohteeksi. Yksikin tarttui niin lujaa kiinni että itkin kivusta.
Olisinpa saanut rintsikat tai topin.
Tyttö shokissa VM.82
Tuollainen olisi kyllä rikosilmoituksen paikka. Ja jos tekijä rikosoikeudellisesti alaikäinen, niin hänet voitaisiin saattaa sosiaali-/lastensuojelutoimien kohteeksi. Lisäksi hänelle voitaisiin (jos vain olisi halua) tuomita vahingonkorvausta maksettavaksi fyysiseen koskemattomuuteen kajoamisen sekä pahoinpitelyn aiheuttaman fyysisen ja psyykkisen kivun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näissä toistuu käsitys että juuri etenkin miehiltä ja isiltä pitää kuukautiset salata ja etteivät he tiedä niistä mitään?
Ihan biologinen asia, on todella ihmeellistä jos naimisissa oleva mies, raskaudet nähnyt, teinien isä muka ei tietäisi näistä.
Kuten taisin kertoakin, kyllä mun 40-luvulla syntynyt mies osti siteitä niin minulle kuin sittemmin tyttärille jos hän meni kauppaostoksille.
Poikani kertoi kun tyttärelleen oli alkanut, olikohan niin että ostivat jonkun lahjan hänelle.
Olemmeko siis tosi poikkeuksellista sukua kun ihmisen biologia ei ole hähmäistä ja iljettävää?
Olette.
Kotona ei sopinut olla millään tavoin läsnä "naisten vaivat".
Mulle on pari poikaystävää mölisseet "hyiii", "en halua kuulla enempää kiitos",
Lapset siis 'yllättäen' kasvaneet ja kehittyneet. Olisikohan esim äitiyspakkaukseen syytä liittää joku vihkonen ihmisen vaiheista ja kehittymisestä täysi-ikäisyyteen ja mitä se vanhemmiltakin edellyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitten jotain vanhakantaisa äitejä on ollut. Tyttäreni 81 syntynyt, jonkun leirillä oli yks ihmetellyt kun tytöllä oli joka päiväksi puhtaat alusvaatteet ja sukat, ei meidän äiti antaisi noin paljon pyykkiä tehdä. Olen 46 maalla syntynyt mutta sielläkin äiti opetti puhtauteen ja peseytymiseen, ulkovessat ja kantovesi.
Mitähän tuossakin 'vanhakantaisuudella' tarkoitetaan. Kenties ihan pakanuutta. Kas kun Raamatussakin jo tuhansien vuosien takaa on puhtausohjeita.
On nyt kumma jos 2000-luvun varhaismurkun tietämättömyys on vielä suurten ikäluokkien syytä. Lapsenlapsethan meillä jo silloin varhaismurkkuja.