Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä
Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.
Kommentit (875)
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko paljonkin lapsia, jotka joutuvat ostamaan omat vessapaperinsa omilla rahoillaan salaa eri kaupassakäynnillä kuin perheen ruokaostokset, koska "vessa-asioita" kuuluu hävetä niin kovasti? Tai että ripulia ei hoideta, koska se on "vessa-asia"? Ei ole normaalia eikä millään lailla tervettä se kuukautisten häpeämisen määrä, mistä joissain tämän ketjun viesteissä on kerrottu.
Vessapaperia myydään niin isoissa pakkauksissa että ei kukaan salaa niitä osta. Uskon, että monet aikuisetkin haluaisi ostaa sen salassa. Sitä paperia voi kyllä käyttää myös muuhun pyyhkimiseen.
Kuukautisiin ei aina liity mitään vaivoja, joten ne nuori voi helposti peittää niin kuin normaalit muutkin eritteet.
Toki jos on sairaana, niin onhan perheissä yleensä tapana avoimesti kertoa oireistaan. Mutta terveenä vessajutut pidetään omana tietonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö siis ylläpidät kodissasi ja tyttärille häpeän ilmapiiriä, et voi puhua asioista kuin naiset keskenään ja tyttö hoitakoon miten tahtoo salassa häpeällisen vaivansa.
Luulin että tuommoinen jäi oikeesti 50-luvulle.
En ylläpidä mitään.
Ymmärrän vain sen miksi kuukautisvuodosta puhumista ei koeta sopivaksi.
Koska niin kuin jo kerrottu, se on alapääerite. Lapsi oppii, että alapääjutut kuuluu vessaan. Joten lapsen on luonnollista ajatella, että myös menkkavuotokin on vessajuttu.
Ilman siis, että kukaan olisi sanonut että kuukautiset peitetään, koska ei lapsena ollut vuotoja.
Kuten joku aiemmin jo kirjoitti, ripuli ja ummetuskin liittyy hyvin vahvasti alapääeritteisiin. Samoin kuin vaikka virtsatietulehdus. Kuinka moni kuitenkaan opettaa lapsensa nolostelemaan näitä niin paljon, että lapset jää yksin näiden vaivojen kanssa, kun ovat oppineet olemaan puhumatta niistä? Mitäs jos lapsella on vaikka haavainen paksusuolentulehdustulehdus? Hoitamattomana vti voi edetä munuaisiin ja siitä on sitten leikki kaukana.
Jos rinnat on roikkuvat alusta alkaen, niin ne on sen muotoiset jo luonnostaan (rinnan geneettiseen ulkonäköön ei voi vaikuttaa rintaliivien pitämättömyydellä/pitämisellä) toki rintaliivien käytöllä tuetaan rintoja, mut jos rinnat on alun alkaen jo tietynlaiset, niin siinä rintaliiveillä ei muuttaa niiden ulkomuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä joku tässä ketjussa tuntuu luulevan, että lapselle on jotenkin haitallista kuulla asiallinen sanallinen selostus siitä, mitä kuukautiset tarkoittavat, mutta ei yhtään järkytä, jos kuukautiset yhtäkkiä alkavat tosielämässä eikä lapsi tiedä, mitä tapahtuu. Eiköhän asia ole pikemminkin päinvastoin.
Voi se olla haitallista. Se mikä on omasta mielestä asiallista voi olla häiriöksi lapselle.
Lapsi tosin järkyttyy menkkavuodosta joka tapauksessa jonkin verran oli kuullut tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko paljonkin lapsia, jotka joutuvat ostamaan omat vessapaperinsa omilla rahoillaan salaa eri kaupassakäynnillä kuin perheen ruokaostokset, koska "vessa-asioita" kuuluu hävetä niin kovasti? Tai että ripulia ei hoideta, koska se on "vessa-asia"? Ei ole normaalia eikä millään lailla tervettä se kuukautisten häpeämisen määrä, mistä joissain tämän ketjun viesteissä on kerrottu.
Vessapaperia myydään niin isoissa pakkauksissa että ei kukaan salaa niitä osta. Uskon, että monet aikuisetkin haluaisi ostaa sen salassa. Sitä paperia voi kyllä käyttää myös muuhun pyyhkimiseen.
Kuukautisiin ei aina liity mitään vaivoja, joten ne nuori voi helposti peittää niin kuin normaalit muutkin eritteet.
Toki jos on sairaana, niin onhan perheissä yleensä tapana avoimesti kertoa oireistaan. Mutta terveenä vessajutut pidetään omana tietonaan.
Miksi kukaan haluaisi ostaa vessapaperit salassa? Ettei kukaan saisi tietää että heidänkin perheessä ihmisillä on ruoansulatuselimistö?
Vierailija kirjoitti:
Jos rinnat on roikkuvat alusta alkaen, niin ne on sen muotoiset jo luonnostaan (rinnan geneettiseen ulkonäköön ei voi vaikuttaa rintaliivien pitämättömyydellä/pitämisellä) toki rintaliivien käytöllä tuetaan rintoja, mut jos rinnat on alun alkaen jo tietynlaiset, niin siinä rintaliiveillä ei muuttaa niiden ulkomuotoa.
Tämä siis vastaus siihen kun joku/jotkut puhui aiheesta täällä, että liivien pitämättömyydellä tuli roikkurinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä joku tässä ketjussa tuntuu luulevan, että lapselle on jotenkin haitallista kuulla asiallinen sanallinen selostus siitä, mitä kuukautiset tarkoittavat, mutta ei yhtään järkytä, jos kuukautiset yhtäkkiä alkavat tosielämässä eikä lapsi tiedä, mitä tapahtuu. Eiköhän asia ole pikemminkin päinvastoin.
Voi se olla haitallista. Se mikä on omasta mielestä asiallista voi olla häiriöksi lapselle.
Lapsi tosin järkyttyy menkkavuodosta joka tapauksessa jonkin verran oli kuullut tai ei.
Tuoko on perustelu sille, ettei lapselle voisi kertoa kuukautisista ennen niiden alkamista? Todennäköisemmin lapsi järkyttyy ja pelästyy kun huomaa vuotavansa verta ilman selvillä olevaa syytä. Se se vasta häiriöksi on.
Kaikki lapset eivät järkyty kuukautisten alkamisesta, varsinkaan ne, joilla on tarvittavat tiedot jo valmiiksi ja tietävät mistä on kyse. Heidän ei tarvitse pelästyy ja stressata olevansa kuolemansairaita.
Vierailija kirjoitti:
Jos rinnat on roikkuvat alusta alkaen, niin ne on sen muotoiset jo luonnostaan (rinnan geneettiseen ulkonäköön ei voi vaikuttaa rintaliivien pitämättömyydellä/pitämisellä) toki rintaliivien käytöllä tuetaan rintoja, mut jos rinnat on alun alkaen jo tietynlaiset, niin rintaliiveillä ei voi muuttaa niiden ulkomuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö siis ylläpidät kodissasi ja tyttärille häpeän ilmapiiriä, et voi puhua asioista kuin naiset keskenään ja tyttö hoitakoon miten tahtoo salassa häpeällisen vaivansa.
En ylläpidä mitään.
Koska niin kuin jo kerrottu, se on alapääerite. Lapsi oppii, että alapääjutut kuuluu vessaan. Joten lapsen on luonnollista ajatella, että myös menkkavuotokin on vessajuttu.
Ilman siis, että kukaan olisi sanonut että kuukautiset peitetään, koska ei lapsena ollut vuotoja.
Nykyaikaiset naisetko tuollaista kirjoittavat, lapset jätetään hunningolle hoitamatta.
En ole sanonut jättäväni lapsia hoitamatta. Pystyn vain helposti ymmärtämään miksi tytöt nolostelee kuukautisistaan, koska lapsesta asti opetetaan piilottamaan vessatarpeet.
Vaikka ymmärrän tämän se ei tarkoita ettenkö itse voisi keskustella normaalisti nuoren kanssa alkavista kuukautisista.
"Miksi kukaan haluaisi ostaa vessapaperit salassa? Ettei kukaan saisi tietää että heidänkin perheessä ihmisillä on ruoansulatuselimistö?"
Ei oo käynyt mielessäkään, että vessapaperisäkki pitäisi laittaa muiden ostosten alle piiloon ja kaupassa käydä ostamassa niitä sillon, kun siellä on mahdollisimman vähän asiakkaita. Tai että en kehtais pyytää jotain toista henkilöä sitä tuomaan, jos se sattuu olemaan loppu. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla, joka koet kuukautisista puhumisen lapselle näin kamalana, tuntuu olevan asian kanssa jotain henk. koht ongelmaa / traumaa ? Pahoittelut siitä.
Väärin, ei ole traumaa.Turhaa siinä psykologisoit.
Tarvitset itse psykiatria, jos sinä rajaton ihminen et pysty käsittämään, että 7-vuotias ei ole aina vielä valmis kuulemaan kuukautisista. Etkä halua ottaa huomioon toisten lasten herkkyyksiä.
Myös optikolla kannattanee käydä jos et erota onko tytöllä murrosiän merkkejä, jolloin voi päätellä vuodon alkamisaikaa.
Mulla alkoi kuukautiset 10v. Rinnat ja karvat alkoi kasvaa sen jälkeen. Kasvupyrähdyskin oli vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku aiemmin jo kirjoitti, ripuli ja ummetuskin liittyy hyvin vahvasti alapääeritteisiin. Samoin kuin vaikka virtsatietulehdus. Kuinka moni kuitenkaan opettaa lapsensa nolostelemaan näitä niin paljon, että lapset jää yksin näiden vaivojen kanssa, kun ovat oppineet olemaan puhumatta niistä? Mitäs jos lapsella on vaikka haavainen paksusuolentulehdustulehdus? Hoitamattomana vti voi edetä munuaisiin ja siitä on sitten leikki kaukana..
Miksi rinnastat kuukautiset sairauteen? Ei ne aina ole kipeitä ja vaadi hoitoa.
Normaalissa perheessä hoidetaan vatsakivut yms. jos niitä ilmaantuu, mutta terveenä ei puhuta ulosteen koostumuksesta. Myöskään menkoista ei yleensä puhuta jos niistä ei ole vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt -90. Minulla on karmeat riipputissit, koska rintsikoita ei saanut. Kun ostin ekat itse, koko oli 75C. Karmeaa.
Menkoista, rintsikoista, seksistä, seurustelusta tai ehkäisystä ei koskaan puhuttu. Ostin itse 11-vuotiaasta alkaen siteet ja tampoonit, mikä oli vaikeaa, koska viikkorahaa tai kuukausirahaa ei saatu. Yritin siksi napsia aina muutaman siteen vessan kaapista kun äiti niitä sinne joskus osti. Oli hirveää olla välillä koulussa pelkästään tukku käsipyyhepaperia housuissa. Opettelin itse 11-vuotiaana pyykkäämään tämän takia.
Nyt olen itsekin tytön äiti, ja olen pitänyt huolta siitä, että puhumattomuuden kierre on katkaista. Tyttö on ollut ehkä 6 kun menkoista ym on puhuttu ekan kerran. Kysymyksiin on aina vastattu. Olemme tutkineet yhdessä siteitä, tampooneita ja kortsuja, puhuttu siitä, miten niitä käytetään ja miksi, ja mistä niitä saa (ja aina vanhemmilta pyytämällä, ei tarvitse nolostua). Pistää viha
Oliko sinulla alun alkaen jo roikkuvat rinnat? Jos oli, niin rintaliivien käyttö ei olisi mitenkään muuttanut/estänyt rintojesi jo olemassa olevaa muotoa/roikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nyt n 10-vuotias voi olla niin typerä että vaikka on opetettu uimapukuun, naisten puolelle pukuhuoneeseen, pissa/kakka-juttuja ei puhuta, etteikö erota toisistaan puhtautta ja tarvikkeita vaativaa "naisten vaivaa" josta pitäisi ainakin äidin kanssa keskustella ja saada neuvoja.
Noista yh,isistä, tyttären koulukaveri , varhaismurkku, eli leski-isänsä kanssa. Ei nyt erikoisen hyvin tunnettu eikä tytön varsinaisia kavereitakaan mutta isänsä oli ehdottanut että meidän tytön kanssa menisivät rintsikka-ja alusvaateostoksille. Niin he sitten menivät, ostivat kyseisiä tarvikkeita ja kai siteitäkin ja tyttäreni oli jakanut tietoaan. En tiedä mistä moinen luottamus oli tullut mutta tyttö kyllä oli näpäkkä ja osaava 12-13 v.
Olen itse yksinhuoltajaisän lapsi, ja onneksi meillä oli siteitä saatavilla, ihan samalla tavalla niitä ostetti
Mun mies (35v) ei vieläkään tiedä, miten kuukautiskierto toimii. Sanoi, ettei häntä oikeastaan kiinnostakaan. Että hänelle riittää tieto, milloin voi p*nna ja millon ei.
Mies on muuten kyllä ihan fiksu, mutta loukkaannuin jotenkin tästä, ettei häntä kiinnosta pätkääkään, miten minun ja tyttäremme (10v) keho toimii. 😮
N32
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli päin vastoin. Olin niiiiin nolostunut. Rintaliiviostoksille marssittiin 90-luvun alkupuolella Sokokselle ja äiti kovalla äänellä meni myyjältä kysymään, minkähän kokoiset liivit pitää minulle ostaa ja mitä malleja nuoret nykyisin käyttää. Se oli todella vaikeaa. Myyjä mittasi senttimetrinauhalla rintojen alta ja sitten otti mitan päältä ja sen perusteella etsi koon. Miksei voinut vain kokeilla, onko vaikka B75 sopiva ja jos on löysä, niin kokeilla A70. Niin normaalit ihmiset tekee eikä pyydä myyjää auttamaan koon valinnassa! Muistan, että me ostettiin samaa mallia puuterinväriset, valkoiset ja mintunvihreät. Sitten kun ne alkoi jäädä pieneksi, vakuutin vaan äidille, että hyvät on, en tarvitse uusia. Ehkä ylioppilasjuhliin vasta hankin seuraavat rintaliivit, ja silloin jo kävin yksin ostamassa.
Menkat oli ihan yhtä nolo juttu. Äidiltäni oli kohtu leikattu pois ja sen takia ei kuukautisia. Muistan vielä sen kemikalion, jo
No kyllä mun mielestä tässäkin on ihan pointti vaikka monet alapeukuttaa. Kyllä sekin saattaa herättää nolostelua, että asiasta kailotetaan kovaan ääneen kaupassa. Miksei voi ihan normaalisti puhua? Ja miksi pitää ekana mitata mittanauhalla ja mennä iholle, vaikka yhtä hyvin voisi sovittaa ensin paria eri kokoa?
Mutta onhan tämä silti paljon parempi kuin se että äiti häpeilee ja vaikenee asiasta. Ehkä saattaa nöyryyttämisen makua olla kuitenkin myös sillä, että asiasta huudellaan kaupassa.
Kun menin isäni kanssa n. 13-vuotiaana apteekkiin puhui isäni (kai tahattomasti) kovaan ääneen siitä, KUN TARVITTAISIIN TYTTÄRELLE SYYLÄLÄÄKETTÄ.. olisin halunnut vajota maan alle.. Sitten joku isän tuttu siinä kyseli, että nyt huijaat, itsellesi olet varmaan niitä lääkkeitä ostamassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rinnat on roikkuvat alusta alkaen, niin ne on sen muotoiset jo luonnostaan (rinnan geneettiseen ulkonäköön ei voi vaikuttaa rintaliivien pitämättömyydellä/pitämisellä) toki rintaliivien käytöllä tuetaan rintoja, mut jos rinnat on alun alkaen jo tietynlaiset, niin rintaliiveillä ei voi muuttaa niiden ulkomuotoa.
*korjasin tekstiäni, kun tuli kirjoitusvirheitä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi kukaan haluaisi ostaa vessapaperit salassa? Ettei kukaan saisi tietää että heidänkin perheessä ihmisillä on ruoansulatuselimistö?"
Ei oo käynyt mielessäkään, että vessapaperisäkki pitäisi laittaa muiden ostosten alle piiloon ja kaupassa käydä ostamassa niitä sillon, kun siellä on mahdollisimman vähän asiakkaita.
Ei kaikki halua avomesti ostaa vessapapereitaan, kondomejaan tai tenasuojiaan. Jotkuhan tilaa kaikki netistä tämän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ylläpidä mitään.
Nykyaikaiset naisetko tuollaista kirjoittavat, lapset jätetä
Oikeastaan nyt päästiin sitten siihen .iksi niin moni kertoo salaa tuhranneensa paperien kanssa kun ei ole uskaltanut äidille kertoa. Se on ollut se oma häpeä kuten jotkut ovat epäilleetkin. Mikä tulee tietysti jos ei ole saanut vaikka sanoa että kakka ei meinaa tulla tai pissattaa koko ajan. Jos se on kielletty miten 10 v uskaltaisi sanoa vielä kauheammasta asiasta, verestä.
Jos meillä, 4 h kerrostalo, olisi joku yöllä pyykännyt kyllä siihen olisi mies tai minä havahtunut. Sama jossain normaali kokoisessa yksitasoisessa omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntynyt -90. Minulla on karmeat riipputissit, koska rintsikoita ei saanut. Kun ostin ekat itse, koko oli 75C. Karmeaa.
Menkoista, rintsikoista, seksistä, seurustelusta tai ehkäisystä ei koskaan puhuttu. Ostin itse 11-vuotiaasta alkaen siteet ja tampoonit, mikä oli vaikeaa, koska viikkorahaa tai kuukausirahaa ei saatu. Yritin siksi napsia aina muutaman siteen vessan kaapista kun äiti niitä sinne joskus osti. Oli hirveää olla välillä koulussa pelkästään tukku käsipyyhepaperia housuissa. Opettelin itse 11-vuotiaana pyykkäämään tämän takia.
Nyt olen itsekin tytön äiti, ja olen pitänyt huolta siitä, että puhumattomuuden kierre on katkaista. Tyttö on ollut ehkä 6 kun menkoista ym on puhuttu ekan kerran. Kysymyksiin on aina vastattu. Olemme tutkineet yhdessä siteitä, tampooneita ja kortsuja, puhuttu siitä, miten niitä käytetään ja miksi, ja mistä niitä saa (ja aina vanhemmilta
Ootko varma, ettei sulla ole tubulaariset rinnat? Ne ei aina välttämättä ole pienet..
Nykyaikaiset naisetko tuollaista kirjoittavat, lapset jätetään hunningolle hoitamatta.