Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeä lapsuudenperheessä kuukautisista ja rintaliiveistä

ainasof
04.05.2023 |

Tuossa yhessä suositussa aloituksessa sivuttiin tällaisia kokemuksia. Minun lapsuuden molemmissa perheissä näistä oikeen nöyryytettiin. Synnyin -90. Vanhemmat ei ostaneet minulle rintaliivejä, en kehdannut viedä perheen pyykkiin itseostamia. Kuukautissuojaostoksilla irvisteltiin kun oli niin ällöttävää ja häpeällistä olevinaan. Mitä kokemuksia sinulla on, minkä vuosikymmen lapsi oot ja mistä arvelet tän häpeän tai hiljaisuuden johtuneen jos teillä ei puhuttu murrosiän muutoksista mitään. Nuohan on vain imtiimihygieniakysymyksiä johon nuori pitäs opastaa lempeesti. Eihän ne edes liity seksiin jos jollain vanhemmalla on joku seksipelko.

Kommentit (875)

Vierailija
1/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
2/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla naisia kohdeltiin huonosti verrattuna nykyaikaan, oli ihan normaalia että naisia huoriteltiin tai läpsittiin pepulle yms häirintää, millaista nykyään ei suvaita yhtään. Eikä naiset tietenkään avoimesti voineet puhua vaikka jostain menkoista niinkuin nykyään voidaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki naiseuteen liittyvä tai sellaiseksi miellettävä on historiallisesti stigmatoitu likaisena, häpeällisenä ja huonompana. Se on tapa kontrolloida, ns. näyttää naisen paikka. Vasta viime vuosina tästä keinotekoisesta häpeästä on pyritty pääsemään pois.

Vierailija
4/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei ap. Mitä voisin sanoa? Tulin niin kiukkuiseksi ajatuksesta, että nuorta kohdellaan näin biologisten tosiasioiden edessä. Ei helkutti!

Toivon sulle onnellista elämää. Kaikkea hyvää sulle <3

Vierailija
5/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.

Vierailija
6/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut murkku siinä 80 ja 90-luvun taitteessa. Meillä ei hävetty tai vaijettu asioista. Äiti osti liivit ja suojat ja kertoi.

Vierailija
7/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt myös 1990, joten ajankohtaisia nämä oli siinä vuosituhannen vaihteessa. Omassa lapsuudenperheessäni näiden asioiden suhteen oltiin hyvin asiallisia ja avoimia ja oli saatavilla riittävästi tukea ja tietoa. Oli ihan ok kysyä ja puhua kuukautisista ja kaikesta niihin liittyvästä ja esimerkiksi hankkia liivejä ja myös molemmat vanhemmat osti siteitä siinä missä muitakin tavaroita.

Toinen meininki taas oli monessa kaverini perheessä ja valitettavasti myös koulussa. Oli juurikin tuollaista salailua ja hyssyttelyä ja jätettiin nuorinyksin ja hämilleen. Kaverillani alkoi kuukautiset n 10v. ennen kuin hän tiesi niistä mitään ja tuolloin minä ja 17v. isosiskoni oltiin ensimmäisiä ketkä kertoi hänelle mistä on kyse.

Koulussa kuukautisista ei juurikaan puhuttu esimerkiksi biologiassa tai terveystiedossa vaan ne skipattiin ja joskus 5-6 lk aikana terveydenhoitaja piti ainoastaan luokan tytöille murrosikään liittyvän infotunnin.

Vierailija
8/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla syntynyt olen. Lapsuudenperheeni oli muuten ihan hyvä, fiksu ja moderni, mutta mistään seksiin, murrosikään tai kuukautisiin liittyvästä ei ikinä puhuttu sanaakaan. En ole koskaan jutellut äitini kanssa kuukautisista, en edes niiden alkaessa. Hain salaa siteitä äidin laatikosta. Pakkohan hänen oli se huomata, mutta ikinä siitä ei puhuttu. Alusvaatteiden piti olla valkoisia ja käytännöllisiä, ei todellakaan mitenkään sensuelleja, tyyliin (sen ajan) Sloggit. En olisi voinut kuvitellakaan, että olisin äitiltäni kysynyt vaikkapa ehkäisystä. Olin aivan ihmeissäni, kun ystäväni juttelivat sellaisista äitinsä kanssa. Seksuaalisuuteen ei varsinaisesti liittynyt mitään kielletyn tai "synnin" leimaa (emme olleet uskonnollisia) vaan se vaan oli asiana täysin puhumaton ja olemassa olematon.

Vierailija
9/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaliivittömyyshän on feminististä. Äitini ei käyttänyt, enkä minäkään käytä. Eikä tyttärenikään. Myös esimerkiksi monien maiden julkkiksien, varsinkin mallejen parissa rintaliivittömyys on ollut pitkään muodissa. Kannatan tätä free the nipple-liikettä.

Vierailija
10/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt 80-luvin puolivälissä ja tunnistan tuon saman. Mikä siinä oli niin mahdotonta puhua normaalisti menkoista, suojista, rintsikoista ja auttaa sopeutumisessa. Mutta ei vain pystynyt. Itse hain tiedot ja hankin tarvikkeeni. Ei ollut nettiä käytössä.

Vierailija
11/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki naiseuteen liittyvä tai sellaiseksi miellettävä on historiallisesti stigmatoitu likaisena, häpeällisenä ja huonompana. Se on tapa kontrolloida, ns. näyttää naisen paikka. Vasta viime vuosina tästä keinotekoisesta häpeästä on pyritty pääsemään pois.

No tähänhän kuuluu esimerkiksi rinnat. Naisen nänni ei saa erottua paidan alta, ja siksi on keksitty rintaliivit. Ne jotka eivät tyttärelleen osta rintaliivejä mielestäni enemmänkin edistävät naisten vapautta ja naiskehon seksualisoinnin purkamista.

Vierailija
12/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vuosituhannen vaihteesta sellaisen mainoksen jossain, missä oli sidepaketti, minkä ympärillä oli ketjulukko. Mainostekstinä oli jotain tyyliin, ettei asia tule edes pikkuveljen tietoon.

Ihmettelin mainosta jo silloin, ja ihmettelen edelleen.maikoshan huutaa sitä, että kuukautiset on jotenkin niin hävettävä ja piiloteltava asia, että ne pitää ehdottomasti pyrkiä salaamaan.

Vierailija
13/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No äidin tehtävä on puhua ja opettaa nämä asiat. Jos ei osaa, onpa tyhmä ihminen.

Miksei isän?

Vierailija
14/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut murkku siinä 80 ja 90-luvun taitteessa. Meillä ei hävetty tai vaijettu asioista. Äiti osti liivit ja suojat ja kertoi.

Suojat ovat eri juttu, mutta minusta lapselle liivien ostaminen enemmänkin opettaa häpeää, että rinnat täytyy peittää.

Vierailija
15/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tähänhän kuuluu esimerkiksi rinnat. Naisen nänni ei saa erottua paidan alta, ja siksi on keksitty rintaliivit. Ne jotka eivät tyttärelleen osta rintaliivejä mielestäni enemmänkin edistävät naisten vapautta ja naiskehon seksualisoinnin purkamista.

Rintaliiveillä on muukin funktio kuin nännien peittäminen. Muutenhan myisimme vain nännilaastareita. Suotakoon rintaliivit niille joille se on mukavempaa. Itse en tarvitse tai käytä.

Vierailija
16/875 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisköyhyys. Googlaa.

Vierailija
17/875 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös syntynyt -90 luvulla ja en tosiaan voinut kotona kertoa, kun menkat alkoivat 10-vuotiaana. Kun sitten äidille jossain kohtaa selvisi, että olin häneltä lainannut siteitä, niin sain huudot. Kuulemma piti ostaa omilla rahoilla. Rintaliivejä ostin sitten myös omilla rahoilla, kun sen aika tuli. Puhumattakaan siitä, jos joskus kävi vahinko ja housuissa oli tahra. Siitä sain kuulla ties kuinka kauan. Oli todella nöyryyttävää, enkä ikinä toivoisi kenenkään kokevan sellaista. Se oli myös outoa, ettei koulussa juurikaan kerrottu asioista noin aikaisin. Eikä kellään kaverilla ollut menkkoja vielä, joten olin asian kanssa käytännössä yksin. Traumat jäi.

Vierailija
18/875 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaliivittömyyshän on feminististä. Äitini ei käyttänyt, enkä minäkään käytä. Eikä tyttärenikään. Myös esimerkiksi monien maiden julkkiksien, varsinkin mallejen parissa rintaliivittömyys on ollut pitkään muodissa. Kannatan tätä free the nipple-liikettä.

Eikös tämä feminiini ajatus ole sellainen, jota miehetkin kannattavat, eli kerrankin samoilla linjoilla.

Vierailija
19/875 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-89 syntynyt, kuulostaa tutulta. Kuukautisista ei puhuttu mitään. Libresseltä tuli jossakin iässä tytöille postissa paketti, äiti nauroi ja vei omiin kätköihinsä. å

Vierailija
20/875 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -91 syntynyt ja meillä ilmapiiri oli sellainen, ettei noista asioista puhuttu yhtään mitään. Pikkukylällä kasvaessa sai todella käyttää mielikuvitusta, mistä saisi rintaliivit ostettua salaa kun kylällä oli vain pari ruokakauppaa. Siteitä varastelin tasapuolisesti äidiltä ja isosiskolta ettei kumpikaan huomaisi puuttuvia heti. Muistan miten helpottava tunne oli, kun sai vaikka synttärilahjaksi 20 euroa ja tiesi että nyt on varaa ostaa siteitä varastoon. Ihan hirveän surullista kyllä, en voisi kuvitella että jättäisin oman tyttäreni noin selviytymään :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä