Teinini ei käy rippikoulua
Ei itse halunnut. Eipä olisi ollut oikein ketään muuta kuin yksi kummi jonka olisi voinut juhliin kutsua.
Kommentit (26)
Se on hyvä asia. On muuallakin kirjaa ja opusta, jos joku haluaa itse tutkia aikuisena.
Nykyään tuntuu että rippikouluun mennään VAIN koska niin vain nyt on ollut tapana. Suurin osa tuntemistani rippikoulun käyneistä ei ole edes millään tavalla uskovaisia. Ei jotenkin käy omaan logiikkaan, enkä tästä syystä itsekään käynyt rippikoulua.
Vierailija kirjoitti:
Joutuu helvettiin
No, ainakaan luterilaisen kristinuskon oppien mukaan rippikoulun käyminen ei vaikuta tähän asiaan mitenkään.
Minulla kaksi lasta kävi Yksi aikoi käydä se armeijassa. On nyt heinäkuussa menossa armeijaan.
Minut pakotettiin (tai ehkä pikemminkin "pakotettiin", en nyt hirveää taistelua aiheesta kehittänyt) rippikouluun enkä myöskään saanut alaikäisenä lupaa erota kirkosta vaikka olen ollut ateisti ala-asteiästä lähtien, eikä äitikään (eikä varsinkaan isä) mikään varsinainen uskovainen ole. Ilmeisesti kirkkohäiden toivossa näin, vaikka jo rippikouluiässä tiesin, että jos joskus menen naimisiin niin en todellakaan kirkossa enkä papin vihkimänä. Tuhlasin siis turhaan aikaa rippikouluun, erosin kirkosta täytettyäni 18 ja menin aikanaan naimisiin maistraatissa. Että hirveän hyödyllistä taistelua tuulimyllyjä vastaan oli sekin.
Hienoa, että uskaltaa valita itsenäisesti. Itseä harmittaa, että tuli ripari käytyä "kun kaikki muutkin menee".
En minäkään teininä käynyt
Kävin sen aikuisena että sain kirkkohäät
Mielenkiintoinen ja ikimuistoinen rippikoulu oli:
Joka ma pappi tuli kotiimme ja opiskelimme oli myös mielenkiintoisia keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Kävin sen aikuisena että sain kirkkohäät
Ja miksi ne kirkkohäät oli sulle tärkeät jos et kirkosta muuten piittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin sen aikuisena että sain kirkkohäätJa miksi ne kirkkohäät oli sulle tärkeät jos et kirkosta muuten piittaa?
Saatto olla sille kumppanille tärkeä ja toinen halusi omalla toiminnallaan rakkautta osoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaksi lasta kävi Yksi aikoi käydä se armeijassa. On nyt heinäkuussa menossa armeijaan.
Niin määkin meinasin käydä mutta tulin järkiini ja hyvin on menny.
Niin, enhän minäkään käynyt. Enkä ole katunut.
N21
Sisko kävi rippikoulun 36 vuotiaana, koska halusi silloin kummitädiksi.
Rahan takia suurin osa sen käy. Voi saada massia ja paljon. Ihan typerä moinen ripari muuten on. Itse kävin sen kasarilla ja sain yhden lahjan vaan. Se oli partakone 😕 no sillin oli ihan eri aika muutenkin. Lähes pelkkää pettuleipää syötiin.
Rippikoulussa pääsi kyllä tehokkaasti eroon lapsenuskostaan. Erosin sitten kirkosta heti kun pystyin.
Vierailija kirjoitti:
Joutuu helvettiin
Missäs kohtaa Raamatussa rippikoulun käyminen asetetaan taivaaseen pääsyn ehdoksi? Rippikoulu kun on ihan suomalainen erikoisuus, niin voi niitä miljoonia ja miljoonia ihmisiä maailmalla, jotka eivät ole rippikoulua käyneet - kaikkien tie vie helvettiin, eikö totta?
Itse kävin kun kaveritkin sinne menivät ja suku painosti.
Ja voi jeesus (sic) mitä ajanhukkaa se oli, vieläkin vituttaa!
Kirkkohäät oli mahdollinen toki tuon kärsimyksen jälkeen ja se oli vaimolleni tärkeä juttu joten edes yksi asia joka meni plussan puolelle.
Toki olen kirkosta nyt eronnut joten....
Järkevä teini. Ei mene massan mukana eikä lahjojen toivossa.