Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Se olikin asperger"

Vierailija
03.05.2023 |

Hesarin juttu nostaa esiin seikan, joka uuvuttaa nykyään useissa perheissä, mutta jota ratkotaan harvoin: Millaista on kirjolla olevien ihmisten läheisten elämä? Koko elämä saattaa järjestyä autistin ympärille, ja muiden oleminen jää toissijaiseksi. On nostettu tietoisuutta autistin näkökulmasta, mutta muiden ihmisten jaksaminen, venyminen ja toiveet ovat jääneet avaamatta. Jutun Paula kuvailee, kuinka hänen on muututtava ja opittava, koska autistisen puolison oppiminen on niin hidasta tai mahdotonta. Paula jutussa: "Esimerkiksi hän nostaa Ylen Kirjolla-realitysarjan, jossa seurataan neljän nuoren aikuisen elämää. Hänestä heidät on esitetty pärjäävinä nuorina, mutta hän toivoisi, että tukea ja huomiota muistettaisiin antaa myös niille läheisille, jotka auttavat kirjolla olevia ihmisiä pärjäämään." En halua keskustella YLE:n sarjasta, koska se esittelee vain hyvin pärjääviä kirjolla olijoita ja tukijoita. Sarjaa katsoessa jäin juuri kaipaamaan omaisten avautumisia, ja perhettä joka olisi voimavaroiltaan ja varoiltaan tavallinen. Voitaisiinko keskustella siitä, mitä kaikkea vaaditaan muilta, joiden työpaikoilla, kouluissa ja kodeissa on autismia? Erilaisuus on rikkaus, mutta mitä kaikkea vaaditaan autistin läheisiltä vuosikymmenien ajan?

Kommentit (189)

Vierailija
81/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tän erilliseksi ketjuksi kun en löytänyt haulla, avauduin samasta jutusta juuri:

Tää herätti mulla kyllä todella paljon ajatuksia. Olen itse adhd- miehen puoliso, hällä on myös jotain kirjolla olevia piirteitä ja ajoittain on samankaltaista rasittumista siitä, että kaikki suhteen ja perheen metatyö jää minulle ja iso vauva tekee kotitöitä vasta pyydettäessä. Tasaveroista kumppanuutta on aika hankala keskustelusta huolimatta saada jos toinen kuitenkin odottaa, että häntä ohjataan tekemään arkiaskareita ulkopuolelta. Mieheni on kyllä ihana, hellä ja rakastava, ja hyvä isäkin, mutta tietyllä tavalla kärsin aikuisuuden puutteesta suhteessa valtavasti.

Onko muita kohtalotovereita? Onko teillä tilanne parantunut keskustelemalla tai jollain menetelmällä? Meillä oli jonkinaikaa kotityötaulukko jääkaapin ovessa, mutta se pahensi omaa oloani siitä, että paimennan lasta ja itse kuoppasin sen. Nyt olen miettinyt pitäisikö se ottaa takaisin.

En tiedä. Mietityttää kovasti tämä.

Tunnistaako kukaan tilannetta? Rakastan miestäni paljon, mutta tää asia jotenkin vinouttaa koko suhteen :(

Toisaalta tästä samasta valittaa ainakin 80% palstan naisista. Enpä usko, että niin monella on diagnoosia kuitenkaan...

Vierailija
82/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myös sympaattisia aspergereita. Silti painotus heidän kanssa pysyy ikuisesti niin, että heidän rasittumisen, tottumusten ja jonkin selittämättömän viban mukaan muut joustaa. Tietysti tästä pitää puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen myös sympaattisia aspergereita. Silti painotus heidän kanssa pysyy ikuisesti niin, että heidän rasittumisen, tottumusten ja jonkin selittämättömän viban mukaan muut joustaa. Tietysti tästä pitää puhua.

On se jännä homma. Itse liikun aika pitkälti pelkästään as-porukoissa nykyisin. Joo, väsähdellään ja kaikkea mahdollista, mutta kukaan ei koskaan tunne erityisesti _joustavansa_ 😅 Me nyt tullaan ja mennään ja toimitaan oman aika heikon jaksamisenme ja toiminnanohjauksemme mukaan. En edes suoraan sanottuna tajua, miten voisin joutua joustamaan?

Vierailija
84/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan ei oo tota kokemusta. Suvussa on aspergereita. Heillä on omat ominaispiirteensä, mutta ei heidän takiaan muiden tarvitse mitenkään erityisesti joustaa.

Vierailija
85/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi, jolla on as ja todennäköisesti miesystävällä on myös enkä kyllä tunnista heissä noita jutussa kuvattuja, aspergeriin (muka) liittyviä piirteitä. Kumpikin on tosi empaattinen, tunteellinen ja oppivat sekä joustavat asioissa. Koko ajan menevät niin sanotusti eteenpäin. Herkkiä ja kauniita sieluja molemmat.

Vierailija
86/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on alettu jakaa lusikoita puolisoiden puolesta. En ole tietääkseni seurustellut kirjolla olevan kanssa, mutta tietysti paljonkin tavannut. Mutulla sanoisin että neurotyypillinen tulee tuskastumaan kirjokumppaniin.

Vierailija
87/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin jutun mies tulee työhullusta perheestä ja sen piti kai olla se tärkein asia elämässä. Muu on yllätystä ja ekstrahärdelliä. Tämä kai tässä ongelma on. Itse tunnen sekä empaattisia että julmia aspergereita.

Vierailija
88/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on alettu jakaa lusikoita puolisoiden puolesta. En ole tietääkseni seurustellut kirjolla olevan kanssa, mutta tietysti paljonkin tavannut. Mutulla sanoisin että neurotyypillinen tulee tuskastumaan kirjokumppaniin.

Se o juuri näin. Jotkut varmaan ylikiltteyttään ajautuvat autistisen kanssa yhteen. Tai luulevat että voivat muuttaa kumppanin helpommaksi rakastamalla tarpeeksi ja terapioissa ramppaamalla. No, harvemmin näin.

Vierailija
89/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä liitosta lähteminen on aivan eri asia kuin lyhyiden lapsettomien suhteiden katkominen. Kenelle tahansa. Sitä sietääkin pohtia.

Vierailija
90/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että neurotyypilliset joskus kokevat joutuvansa joustamaan paljon autismikirjon ihmisten seurassa sen takia, koska tavallisuudesta poikkeavat asiat huomataan todella helposti ja pienikin joustaminen herättää huomiota. Autismikirjon ihmiset joutuvat joustamaan koko ajan ja hyvin paljon.

Vierailija
91/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on oikeastikin raskasta olla Aspergerin puolisona. 10v jaksoin itse. Selittää toiselle perusasioita ihmisten tunteista, käyttäytymisestä, tarpeista. Ylipäätään siitä, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä kaikki ajattele tai tunne kuten ex-puolisoni. Selitin ja perustelin, mutta toinen ei vain pystynyt ymmärtämään mitään, koska oli niin vakuuttunut siitä, että muut tuntevat kuten hän. Siksi sivuutti muille tärkeät asiat samalla kaavalla kerta ja vuosi toisensa perään, vaikka niistä selkeästi ja rautalangan avulla kerrottiin. Myös se, miten Asperger on kovin "järjellinen", suorastaan konemainen, ja samalla mitätöi muiden normaalit tunnevaihtelut erilaisten tapahtumien seurauksena, aiheutti itselleni masennuksen kaltaisia oireita. En "saanut" olla kuin puolikas ihminen, muu oli hänen mielestään joko outoa tai turhaa. Minkä hän ilmaisi suorasanaisesti. Vika oli aina minussa, koska puoliso ei ymmärtänyt mitään inhimillisiä tarpeita - minä vaadin liikaa hänen mielestään.

Kuin tosiaan kehittymättömän lapsen tai kiukuttelevan teinin kanssa eläisi. Ja se puoliso ei ikinä huomannut myöskään mitään ongelmaa missään suhteessamme. Erokin tuli "aivan yllätyksenä".

Aspergereille ilmeisesti kelpaa millainen suhde vain, koska tärkeintä on se nimellinen puoliso vieressä (asiaintila "olla naimisissa") , ei niinkään se tunteva ja läheisyyden jakava ihminen hänessä?

Ei ikinä enää! Omissa lapsissanikin on samoja piirteitä. Mutta he ovat lapsia, ja autan heitä ymmärtämään itseään ja maailmaa. Miten opettaa aikuista miestä, joka ei kykene itsereflektioon eikä näin ollen näe itsessään mitään "opittavaa"?

Vierailija
92/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on oikeastikin raskasta olla Aspergerin puolisona. 10v jaksoin itse. Selittää toiselle perusasioita ihmisten tunteista, käyttäytymisestä, tarpeista. Ylipäätään siitä, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä kaikki ajattele tai tunne kuten ex-puolisoni. Selitin ja perustelin, mutta toinen ei vain pystynyt ymmärtämään mitään, koska oli niin vakuuttunut siitä, että muut tuntevat kuten hän. Siksi sivuutti muille tärkeät asiat samalla kaavalla kerta ja vuosi toisensa perään, vaikka niistä selkeästi ja rautalangan avulla kerrottiin. Myös se, miten Asperger on kovin "järjellinen", suorastaan konemainen, ja samalla mitätöi muiden normaalit tunnevaihtelut erilaisten tapahtumien seurauksena, aiheutti itselleni masennuksen kaltaisia oireita. En "saanut" olla kuin puolikas ihminen, muu oli hänen mielestään joko outoa tai turhaa. Minkä hän ilmaisi suorasanaisesti. Vika oli aina minussa, koska puoliso ei ymmärtänyt mitään inhimillisiä tarpeita - minä vaadin liikaa hänen mielestään.

Kuin tosiaan kehittymättömän lapsen tai kiukuttelevan teinin kanssa eläisi. Ja se puoliso ei ikinä huomannut myöskään mitään ongelmaa missään suhteessamme. Erokin tuli "aivan yllätyksenä".

Aspergereille ilmeisesti kelpaa millainen suhde vain, koska tärkeintä on se nimellinen puoliso vieressä (asiaintila "olla naimisissa") , ei niinkään se tunteva ja läheisyyden jakava ihminen hänessä?

Ei ikinä enää! Omissa lapsissanikin on samoja piirteitä. Mutta he ovat lapsia, ja autan heitä ymmärtämään itseään ja maailmaa. Miten opettaa aikuista miestä, joka ei kykene itsereflektioon eikä näin ollen näe itsessään mitään "opittavaa"?

Ei mitenkään, hän on autisti, nuo ovat aivan peruspiirteitä. Tiesitkö diagnoosista mennessäsi yhteen miehesi kanssa?

Vierailija
93/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa on asperger-taipumusta useammillakin henkilöillä, enkä kyllä tunnista epäempaattisuutta ollenkaan. Ehkä ongelma tuossa jutussa on se, mitkä tuon henkilön piirteistä on katsottu aspergeriydestä johtuviksi ja mitkä ei. Voihan olla hyvin vain luonnevikoja, itsekkyyttä tms. opittuja malleja. Maallikko niin kuin puolisohan tuota erittelyä ei voi tehdä.

Minä tunnistan. En pysty kyllä lukemaan juttua. Luulin erästä autistia psykopaatiksi koska häneen ei vaikuta muiden tunteet, mutta hänellä diagnosoitiinkin autismi.

Vierailija
94/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa on asperger-taipumusta useammillakin henkilöillä, enkä kyllä tunnista epäempaattisuutta ollenkaan. Ehkä ongelma tuossa jutussa on se, mitkä tuon henkilön piirteistä on katsottu aspergeriydestä johtuviksi ja mitkä ei. Voihan olla hyvin vain luonnevikoja, itsekkyyttä tms. opittuja malleja. Maallikko niin kuin puolisohan tuota erittelyä ei voi tehdä.

Minä tunnistan. En pysty kyllä lukemaan juttua. Luulin erästä autistia psykopaatiksi koska häneen ei vaikuta muiden tunteet, mutta hänellä diagnosoitiinkin autismi.

Niin mäkin. Toisten reaktiot ja tunteet ohitetaan yliasiallisesti tai niitä ei huomata, mistä tulee ihmisille yleensä paska fiilis. Yllätys, ihmissuhteet tarvitsevat säilyäkseen tunnetasoa ja empatiaa muitakin kuin autistia itseään kohtaan.

Vierailija
95/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mäkin. Toisten reaktiot ja tunteet ohitetaan yliasiallisesti tai niitä ei huomata, mistä tulee ihmisille yleensä paska fiilis. Yllätys, ihmissuhteet tarvitsevat säilyäkseen tunnetasoa ja empatiaa muitakin kuin autistia itseään kohtaan.

Tuo on aika iso ongelma. Autisti pitää kaikkea tunnevenkoilua usein temppuiluna, esiintymisenä ja teeskentelynä. Näytelmänä, jonka toinen ihminen on hänen kiusakseen päättänyt vetää läpi, vaikka kaikki tietävät kuinka turhaa se on. Noin pääsääntöisesti tunnetaso sucks. As-ihmisen mielestä asian voi todeta ja ohittaa, ellei se sitten ole assille juurikin Issue. Ja silloinhan siitä ei päästä ikinä tai koskaan yli ja ympäri, vaan maailma kaatuu siihen.

Vierailija
96/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ja aamen🏻

Vierailija
97/189 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että lähdit liitosta. 10 vuotta sinun inhimillisten tunteiden merkityksen vähättelyä ja alaspainamista lähisuhteessa, jossa pitäisi olla myös henkistä turvaa ja hyvää oloa, on 10 vuotta liikaa. Masennus varmasti luonnollinen seuraus tuollaisesta.

Vierailija
98/189 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun Hesarin juttu todella kolahti. Elän samanlaisessa tilanteessa.

Sama. Moni asia täsmäsi omaan tilanteeseeni.

Vierailija
99/189 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en yksinkertaisesti jaksaisisi kumppania, jonka kanssa menee tasaisin väliajoin ns. hermot. Toiset nähtävästi tekevät rakkauden vuoksi paljon enemmän kuin mihin itse olisin valmis. Tai lopulta eroavat, kun mitta tulee täyteen.

Vierailija
100/189 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä itsekkäät assit on miehiä, ja sekin johtuu pitkälti sukupuolirooleista. Miehiltä hyväksytään huono käytös, ääritapauksia pidetään "hulluina neroina".

As-naiset ovat usein yliempaattisia ja kärsivät tästä johtuen mielenterveysongelmista. Sukupuoliroolit tässäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi