Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ilmiö tää on, että rakennetaan pieniä kaksioita ja kolmioita?

Vierailija
03.05.2023 |

En ymmärrä

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneutta ja järjettömyyttä. Suomessa ainakin oli joskus hyvinä aikoina laki jossa oli aika tarkat termit mikä on yksiö ja kaksio ja mitä pitää asunto sisältää että voi kutsua sillä nimellä. Mutta eihän tässä hullulandiassa mikään oo niinkuin ennen pelkkä pskaslavia suomestakin tullu.

Vierailija
22/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku tuollaisessa asuva perustella, miksi on halunnut 34 "kaksioon" kalliilla vuokralla?

Ennenwanhaan näitä sanottiin tupakeittiöllisiksi yksiöiksi. Kiva sinänsä, että sänky ja vaatekaapit/vaatehuone on omana osanaan. Tupakeittiö on sitten oleskelutilana. Paljon mukavampi asunto kuin se 20-30 neliön koppi, jossa kaikki toiminnot ovat samassa tilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 40 neliön kaksion itselleni koska se oli edullisempi kuin kolmio ja yhtiövastike on paljon pienempi kaksiossa kuin kolmiossa. Asunnon olen maksanut omaksi noin 10 vuoden päästä ja silloin olen jo nelikymppinen mutta velaton mies.

Vierailija
24/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa asunnoissa on sitten jo vastikkeet ihan pilvissä kun hinnat perustuvat neliöihin, joten tästä syystä meidän perhe on ahtautunut kolmioon, kun emme halunneet kasvattaa asumismenoja.

Vierailija
25/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä neliöt ovat superkalliita, onko vaikea käsittää? Tarjolla on sitten samassa huonemäärässä asuntoja vaihtelevilla pinta-aloilla. Kukaan ei pakota ostamaan niistä yhtäkään.

Entisenä helsinkiläisenä ymmärrän Helsingin, mutta kun samaa "ruttoa" on levinnyt muuallekin... Mm. Turussa tuli juuri vastaan joku 48 neliön kolmio... Ja tässä taannoin joku asuntosijoitusfirma leijui, kuinka oli tehnyt "hienon muutoskohteen" Mäntsälässä eli purkanut mäntsäläläisen lähiökerrostalon seiniä ja tehnyt hyväpohjaisista kolmioista "kompakteja citybokseja". Mäntsälä on paikkakunta, jossa lähikaupan parkkiksella on traktoreita!

Siis kuka hitto haluaa asua pk-seudun ulkopuolella ahtaasti, vaikka neliöihin olisi varaakin...

Halvat neliöt ei auta, jos tarjolla on vain pikkubokseja.

Joo, Runosmäestä ja Varissuolta näyttäisi vielä löytyvän kivoja kunnon kämppiä...

Vierailija
26/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 43 neliöinen yksiö. Tai pikemminkin tämä luetaan yksi huone ja keittiö. Keittiö on iso, mahtuu iso, neljän hengen ruokapöytä ja pieni tv omalle lipastolleen. Lisäksi on paljon pöytäpinta-alaa ja kaapistoja. Tuo huone on yhdistetty olohuone-makuuhuone. Siellä on 160 cm leveä sänky ja 3 hengen sohva. Lisäksi kaksi lipastoa ja tv. Aikaisempi asuntoni oli nykyaikainen putki, 30 neliöinen asunto jaettuna vain vessalla ja komerolla. Muut yhdessä tilassa. Kaikki huonekalut oli sijoiteltu putken mukaisesti myös putkeksi. Oli kamalaa ja asuntoa ei pystynyt tekemään mitenkään persoonalliseksi. Se oli vain se putki. Olen myös asunut todella viehättävässä 29 neliöisessä asunnossa, jossa oli kunnolla kaappitilaa, keittiö todella hyvä ja sängyn sai kätevästi mukaan sisustukseen. 

Vierailija
27/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

herää kysymys, millainen se 34 neliön kaksio on... Mä olen asunut itse tuon kokoisessa yksiössä ja joo, ehkä parista kohtaa neliöitä nipistämällä alkovin kylkeen olisi saanut seinän, mutta sittenkään kyllä sinne "makuuhuoneeseen" ei mahtuisi kuin pelkästään se sänky.

Minä asuin 35 neliön kaksiossa 15v sitten. Kyllähän sinne yksi henkilö mahtui, jotenkin. Niin sanottuun makkariin mahtui sänky eikä sitten mitään muuta. Avokeittiö joten koko asunto kärysi ruoalta mikä sai rajoittamaan kokkailuja aika lailla. Nykyisessäkin asunnossa on avokeittiö mutta koska neliöitä on tuplasti käryt "häviää" kuutioihin. Lisäkis pieni asunto on aina sotkuinen koska niissä ei koskaan ole riittävästi säilytystilaa. Kaikki ns. työn alla oleva oli se mitä tahansa on esillä. Tuota inohosin eniten pienessä asunnossa. Nykyisessä vedän oven kiinni niin ei häiritse viikattava tai silitettävä pyykki, ompeluprojektit yms.

Meitä asui kaksi aikanaan 34 neliön yksiössä. siinä oli ihan oikea ikkunallinen keittokomero. Alkovi erotettiin kirjahyllyllä olohuoneesta ja siihen sopi tuplasänky. Eli tavallaan ihan 3 toimivaa huonetta,  toki pikkuurisia. Eteisessä oli  kaappeja ja kylppäri ihan normikoinen niinä aikoina.

Vierailija
28/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse niinkään neliöiden määrä vaan säilytystilan puute uusissa kämpissä. Tuollainen alle 50 neliön kolmio tarkoittaa käytännössä sitä, että se yksi makkari on vaatehuone.

Vierailija
29/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuja on Suomessa hurja määrä. Ihmiset haluaa olla itsenäisiä. Yksi ihminen pärjää pienessäkin asunnossa, varsinkin jos ei ole hamstraaja. Toinen pointti: sinkku hankkii asunnon yksin, maksaa asumiskulut yksin, hoitaa oman taloutensa tulojensa antamissa puitteissa yksin. Se on kuulkaa vähintään puolet vähemmän käytössä olevaa rahaa joka vaiheessa. Siinäkin syy miksi esim kaksiotkin ovat pieniä - ehkä se vähän vaikuttaa hintaa alentavasti kun on vähän neliöitä? Vai ovatko hinnat silti katossa, koska pienistä asunnoista on isoin kysyntä? En ole hesalainen enkä ole kaupunkia kunnolla nähnytkään 15 vuoteen - kuhan täältä puskista huutelen. 

Vierailija
30/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko siitä kun perheet on pienentyneet. Liki 80 % on yhden tai kahden hengen talouksia.

Vierailija
31/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asunnot ovat kyllä järkyttävän pieniä. Meillä on Espanjassa kolmio 135 m2 plus 65m2 parveke.

Vierailija
32/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään kaupungin omistaman yhtiön hallintotilojen edustalle oli rakennettu ns. akvaarioasuntoja.

Koko hallinnon tiloille näkyvä julkisivu lasia.

Siinä tantalla päivä kuluu rattoisasti koneen ääressä, kun välillä voi tiirailla asukkaiden tekemisiä.

Vierailija
33/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin 40 neliön kaksion itselleni koska se oli edullisempi kuin kolmio ja yhtiövastike on paljon pienempi kaksiossa kuin kolmiossa. Asunnon olen maksanut omaksi noin 10 vuoden päästä ja silloin olen jo nelikymppinen mutta velaton mies.

Ei kolmiot niin paljon kalliimpia ole, että sinulla olisi mennyt esim. 20 vuotta kolmion maksamiseen, jos olet 10 vuodessa maksanut kaksion. Eikä moni muu pysty maksamaan auntoa 10 vuodessa, joten sinulla on joko hyvät tulot (jolloin varaa olisi varmasti ollut kolmioonkin), tai asut edullisella alueella/paikkakunnalla. 

Vierailija
34/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

herää kysymys, millainen se 34 neliön kaksio on... Mä olen asunut itse tuon kokoisessa yksiössä ja joo, ehkä parista kohtaa neliöitä nipistämällä alkovin kylkeen olisi saanut seinän, mutta sittenkään kyllä sinne "makuuhuoneeseen" ei mahtuisi kuin pelkästään se sänky.

Minä asuin 35 neliön kaksiossa 15v sitten. Kyllähän sinne yksi henkilö mahtui, jotenkin. Niin sanottuun makkariin mahtui sänky eikä sitten mitään muuta. Avokeittiö joten koko asunto kärysi ruoalta mikä sai rajoittamaan kokkailuja aika lailla. Nykyisessäkin asunnossa on avokeittiö mutta koska neliöitä on tuplasti käryt "häviää" kuutioihin. Lisäkis pieni asunto on aina sotkuinen koska niissä ei koskaan ole riittävästi säilytystilaa. Kaikki ns. työn alla oleva oli se mitä tahansa on esillä. Tuota inohosin eniten pienessä asunnossa. Nykyisessä vedän oven kiinni niin ei häiritse viikattava tai silitettävä pyykki, ompeluprojektit yms.

Eikö näissä ole sitten liesituulettimia ollenkaan?? 

Vierailija
35/35 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksiota suuremmissa on ajatuksena kai se, että joka lapsi saa oman huoneen. Tietysti mahdollisimman halvalla, joten huoneisiin mahtuu juuri ja juuri sänky.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän